Overstappen op hardware,,,Yamaha RS7000,

Re: Re: Re: Re: Overstappen op hardware,,,Yamaha RS7000,

Re: Re: Re: Re: Overstappen op hardware,,,Yamaha RS7000,

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
tsjah - dat is dus op zich best wel omslachtig eigenlijjk...

Omslachtig?? Het lijkt mij juist best of 2 worlds...
Het intuitieve gebruikersgemak van de rs hardware interface, gecombineerd met het overzichtelijke van de pc.

Wat ook kan trouwens,,,, is gewoon de midifiles van de composities in logic, importeren naar de RS dat kan natuurlijk ook gewoon, moet dat nog even beleven hoe dat werkt....

Maar echt composities maken met akkoordenveranderingen, melodien, en solo, improvisatiestukjes,,,, dat is natuurlijk een bitch op een harware grid8tige sequencer,, daarvoor zal ik toch logic moeten gebruiken,,, logic zal ik natururlijk ook gewoon gebruiken voor audio..

Origineel geplaatst door feindbild
da's mijn keuze geworden en ik kan niet zeggen dat ik er spijt van heb. de sequencer van de xl7 is :halleluja
en ik heb 480 euro voor het ding betaald, wat toch een heel stuk minder is dan voor een rs7000 tweedehands. een sampler heb je al gauw voor weinig geld, zeker als je hem alleen voor drums wil gebruiken.

Ja maar die xl7 heeft mooie sounds maar een bak die gemaakt is voor een bepaalde muziekstroming is gedoemd om in cliche's te blijven hangen. Toch vind ik het jammer voor emu dat ze er niet in geslaagd zijn de markt voor zich te winnen. Ik heb namelijk 1000000x meer sympathie voor emu dan voor Yamaha Roland en elke andere corporate moneymaking machines.

als er xl7 achtige module was met goeie sample opties was hij zeker van mij

Origineel geplaatst door bobaphat
Ja maar die xl7 heeft mooie sounds maar een bak die gemaakt is voor een bepaalde muziekstroming is gedoemd om in cliche's te blijven hangen. Toch vind ik het jammer voor emu dat ze er niet in geslaagd zijn de markt voor zich te winnen. Ik heb namelijk 1000000x meer sympathie voor emu dan voor Yamaha Roland en elke andere corporate moneymaking machines.

als er xl7 achtige module was met goeie sample opties was hij zeker van mij

gemaakt voor een bepaalde muziekstroming is hij zeker, maar ikzelf gebruik hem voor alles behalve die muziekstroming, geloof me vrij... een erg diepe synth-engine, wel een rompler natuurlijk, maar je kan 12 layers over elkaar heengooien met elk hun eigen z-plane filter (50 keuzes!), eigen 2 lfo's, eigen 3 adsr-envelopes en 24 'patchcords' (cfr virtueel modulairachtig gedoe dat erg ver kan gaan) en ga zo maar verder. begint al aardig in de richting van een wavestation te gaan...

ik was ervan overtuigd dat ik de synth engine niet zou gebruiken, alleen de sequencer, maar ik ben op mijn mening moeten terugkomen...

Origineel geplaatst door mario
dus inderdaad maar voor de mpc gaan......, wereldbak!!!! Heb aardig wat sequencers/drumcomputers gehad maar niet 1 die kan tippen aan de mpc, ook geen rs7000

Wat voor een muziek maak je btw?

gr. Mario

Ik maak techno/jazz/soms wat dingen met hiphop beats. Grooves zijn dus erg belangrijk

gemaakt voor een bepaalde muziekstroming is hij zeker, maar ikzelf gebruik hem voor alles behalve die muziekstroming, geloof me vrij... een erg diepe synth-engine, wel een rompler natuurlijk, maar je kan 12 layers over elkaar heengooien met elk hun eigen z-plane filter (50 keuzes!), eigen 2 lfo's, eigen 3 adsr-envelopes en 24 'patchcords' (cfr virtueel modulairachtig gedoe dat erg ver kan gaan) en ga zo maar verder. begint al aardig in de richting van een wavestation te gaan...

ik was ervan overtuigd dat ik de synth engine niet zou gebruiken, alleen de sequencer, maar ik ben op mijn mening moeten terugkomen...

vraagje over de xl7:

Je kan dus wel accoorden recorden via een masterkeyboard? En kan je dan noten verschuiven... ook individuele noten van een acoord bijvoorbeeld? En zit er swing op?

Echte verschillen met de MPC?

Origineel geplaatst door barn
vraagje over de xl7:

Je kan dus wel accoorden recorden via een masterkeyboard? En kan je dan noten verschuiven... ook individuele noten van een acoord bijvoorbeeld? En zit er swing op?

dat kan.
en je kan hem zo instellen dat je automatisch opneemt/speelt op de track die je op de xl7 selecteert, zodat je niet telkens het midikanaal op je masterkeyboard moet gaan veranderen.

noten verschuiven kan ook.

en er zit swing op.

met de laatste software-update ook leuke dingen zoals live bars loopen, tracks uit andere patterns door het spelende pattern mixen, de mogelijkheid om 32 arpeggios tegelijkertijd te triggeren (200 preset, 100 user arpeggios!), een soort van opnemen dat replace recording heet en nieuwe data 'merged' met de oude, bars kopiëren en combineren met bestaande stukken, de mogelijkheid om midi-files erin te gooien en er xl7 patterns van te maken enz.

je hebt 64 midi tracks in je sequencer. 32 intern, 32 extern. 2 midi outs. je kan aan de 16 draaiknoppen cc-nummers toewijzen naar keuze, je kan er het volume en de panning per track mee regelen, de gangbare aanpassingen (filter cutoff, q, attack, decay, amp adsr enz) mee doen, je hebt een soort 'repeater' waardoor je de noten die je met de controller of de aanslaggevoelige pads speelt kunt laten herhalen met de snelheid die je in quantize instelt (super voor breakbeats), je hebt 16 knoppen waarmee je nog eens midinoten kunt triggeren, of beat patterns of arpeggios...

ik heb hem nog niet lang en ben door de zeer dikke manual aan het ploegen. (degene die je op de site van emu kan downloaden is niet de laatste versie, er zijn nog functies bijgekomen met de sw-update.) 't is even overweldigend, maar je bent er snel mee weg. om de synth te programmeren kan je best even gaan zitten.

er zit software bij waardoor je een library kan aanleggen en patches en sequences kan up- en downloaden van/naar de machine (sequences via usb). een miditracker zit daar ook in, en een software updater. de groovebox kan uitgebreid worden met emu rom cards, die je direct bij emu kan bestellen en die voor het moment aan halve prijs of minder verkocht worden.

met de verdere specs zal ik deze thread niet verder hijacken, die vind je hier.

Heb effe wat door die handleiding heen geskimt en 3 dingen zijn me nog niet duidelijk:
-Kan je samples selecteren terwijl de sequence loopt met alle andere tracks???

-Kan je de grid uitzetten en notes enkele midiseconden veranderen??

- Kan je bij muziek stukken akkoorden enzo, dingen veranderen (bv een terts erbij of kwint
eraf)??

- Is het mogelijk om de rs mee te syncen als slave aan logic,, en de drumpatterns te veranderen???

Zo dat waren weer wat vragen,,,, ik moet zeggen dat ik wel steeds enthousiaster wordt

da's mijn keuze geworden en ik kan niet zeggen dat ik er spijt van heb. de sequencer van de xl7 is :halleluja
en ik heb 480 euro voor het ding betaald, wat toch een heel stuk minder is dan voor een rs7000 tweedehands. een sampler heb je al gauw voor weinig geld, zeker als je hem alleen voor drums wil gebruiken.

volgens mij kan je nu zo snel ff 4 scholen van hw sequencers indelen: de yamaha, de emu, de roland MC en de MPC school..elk is weer anders, en het is echt persoonlijk...met die emu kon ik bv helemaal nie uit de voeten, maar dat komt ook omdat ik de rm1x gewend ben

Heb effe wat door die handleiding heen geskimt en 3 dingen zijn me nog niet duidelijk:
-Kan je samples selecteren terwijl de sequence loopt met alle andere tracks???

-Kan je de grid uitzetten en notes enkele midiseconden veranderen??

- Kan je bij muziek stukken akkoorden enzo, dingen veranderen (bv een terts erbij of kwint
eraf)??

- Is het mogelijk om de rs mee te syncen als slave aan logic,, en de drumpatterns te veranderen???

Zo dat waren weer wat vragen,,,, ik moet zeggen dat ik wel steeds enthousiaster wordt

ja je kan gewoon samples veranderen terwijl de boel loopt, samples zijn gewoon als "synth sounds" aan te spreken, dus gewoon ff een andere patch selecteren en je hoort gelijk wat je hebt veranderd..

juist door grid *aan* te zetten kan je heel snel noten veranderen......

accoorden zou ik nie weten, volgens mij herkent ie dat niet...

slaven aan logic weet ik niet, volgens mij slaved de rs7000 alleen aan MTC...

Origineel geplaatst door olafmol
ja je kan gewoon samples veranderen terwijl de boel loopt, samples zijn gewoon als "synth sounds" aan te spreken, dus gewoon ff een andere patch selecteren en je hoort gelijk wat je hebt veranderd..

juist door grid *aan* te zetten kan je heel snel noten veranderen......

accoorden zou ik nie weten, volgens mij herkent ie dat niet...

slaven aan logic weet ik niet, volgens mij slaved de rs7000 alleen aan MTC...

Akkoorden niet herkennen??? dat lijkt me wel heel erg,, de synth is toch ook niet monofoon???

Over dat slaven:
Is het niet op een of andere manier mogelijk om logic te syncen aan de rs?? Ik wil namelijk toch de mogelijkheid hebben om audio in logic, en eventueel wat softsynths multisample dingetjes mee te laten lopen.

Origineel geplaatst door barn
vraagje over de xl7:

He Barn,,, ik denk dat die XL7 niet geschikt is voor jouw muziek joh, de XL7 is geen sampler en heeft hele beperkte mogelijkheden kwa drums,,, al moet ik wel zeggen dat ie heeerlijk klinkt,,, als deze bak goeie sample implementaties had(ala 6400), zou Emu een stuk minder hard op zijn bek zijn gegaan met deze lijn. Ik zou in iig interesse hebben.

Akkoorden niet herkennen??? dat lijkt me wel heel erg,, de synth is toch ook niet monofoon???

Over dat slaven:
Is het niet op een of andere manier mogelijk om logic te syncen aan de rs?? Ik wil namelijk toch de mogelijkheid hebben om audio in logic, en eventueel wat softsynths multisample dingetjes mee te laten lopen.

tuurlijk is ie niet monofoon, en speelt de boel ook gewoon polyfoon af, maar in het edit scherm zie je gewoon een lijst van noten, dus als je een accoord inspeelt zie je bv 3 of 4 noten op (ongeveer) dezelfde tijd onder elkaar staan...er staat niet netjes dat er een accoord huppeldepup op maat 1:1:4 word gespeeld.....

als je logic MTC kan laten uitpoepen dan is er volgens mij nix aan het handje.....

Hoe werkt mtc dan?? Is het gewoon syncen?? of kan je individuele midiparts aanspreken???

Hoe werkt mtc dan?? Is het gewoon syncen?? of kan je individuele midiparts aanspreken???

Midi Time Code (of Clock?)

is gewoon mid sync..... en natuurlijk kan je de RS7000 ook gewoon via midi in als een externe hardware module triggeren op z'n midi kanalen..of andersom, vanuit de RS7000 logic instruments triggeren via midi...maar staat ook allemaal in de manual uitgelegd hoe je de RS7000 kan syncen..

ook mooi: omdat je per kanaal een EQ hebt kan je de boel al heeeel goed uitmixen in de RS7000....perfect voor live dingen

Elke deftige hedendaagse softsequencer zendt MTC en miciclock uit.
Het zijn 2 verschillende dingen.

MTC is echt tijdscode, dwz geen tempo aanduiding, enkel op het (sub)frame nauwkeurige plaatsaanduiding (hh:mm:ss:ff:sf). Je moet op deze manier ook effe het tempo in de slave juist zetten en dan loopt ie sync, met direkt de juiste plaatsaanduiding als je grote stukken skipt.

Midiclock is enkel tempo informatie. Werkt goed als syncbron genoeg voor muziek. hier gaat de slavesequencer automatisch het juiste tempo ontvangen. Maar niet de juiste lokatie-aanduiding als je stukken skipt met je muis. Loop pointer is zogezegd een extra toevoeging aan midiclock om ook de juiste lokatie weer te geven. Bij mij werkt die looppointer wel niet altijd, wat vrij vreemd is.

pfff die handleiding is best wel een bitch,,,,

Hoe zit dat trouwens met het importeren van midifiles uit logic??? Behoud hij dan alle controlerdata???(modulatie aftertouch etc)

en als ik nou de midifiles in de rs7000 heb gedumpt kan ik dan nog steeds verschillende softsynths in Logic aansturen.

Sorry voor het vragenbombardement, julie hulp wordt zeker op prijsgesteld:biertje:

pfff die handleiding is best wel een bitch,,,,

Hoe zit dat trouwens met het importeren van midifiles uit logic??? Behoud hij dan alle controlerdata???(modulatie aftertouch etc)

en als ik nou de midifiles in de rs7000 heb gedumpt kan ik dan nog steeds verschillende softsynths in Logic aansturen.

Sorry voor het vragenbombardement, julie hulp wordt zeker op prijsgesteld:biertje:

Hij behoudt alle controllerdata

Logic is niet geschikt als host voor je instrumenten. Dit omdat alle inkomende mididata naar het geslecteerde kanaal in Logic wordt gestuurd. Ik gebruik daarom tegenwoordig V-Stack voor mijn Vsti's wanneer ik de midifile in de RS7000 heb gedumpt

He Barn,,, ik denk dat die XL7 niet geschikt is voor jouw muziek joh, de XL7 is geen sampler en heeft hele beperkte mogelijkheden kwa drums,,, al moet ik wel zeggen dat ie heeerlijk klinkt,,, als deze bak goeie sample implementaties had(ala 6400), zou Emu een stuk minder hard op zijn bek zijn gegaan met deze lijn. Ik zou in iig interesse hebben.
Ehm, ik denk het dan juist wel... een sampler heb ik namelijk al, en het gaat mij puur om een midi-sequencer...

eentje met step en grid/accoorden mogelijkheden..

dat weerhoudt me nu om een MPC te kopen... die sampler hoef ik niet... dus wil het liefst ook niet dat geld er aan uitgeven...

het liefst wil ik nog zoiets als de xl7, en dan zonder synth engine... en daarvoor in de plaats een extra midi out ofzo...

begin er wel serieus nu over te denken om een hardwarebak te kopen... ik word ook gek van die computer...

Origineel geplaatst door Boost303
Hij behoudt alle controllerdata

Logic is niet geschikt als host voor je instrumenten. Dit omdat alle inkomende mididata naar het geslecteerde kanaal in Logic wordt gestuurd. Ik gebruik daarom tegenwoordig V-Stack voor mijn Vsti's wanneer ik de midifile in de RS7000 heb gedumpt

Humm jammer dat ik dan de EVOC en de ES2 niet meer kan gebruiken,,,

Hoe doe je dat met audio dan???

Back