MV-8000 \Vs MPC 4000

Origineel geplaatst door sander
Ik vindt die Roland een grote Akai ripoff. Ik snap niet dat Akai geen patent heeft op die pads en nog wat van die dingen. Maar misschien betaald Roland wel dik aan Akai.

Kweetnie, Roland had mid jaren 80 al bakken met pads, weliswaar geen samplers, maar toch.
Ik hoop trouwens dat ze die Boss effecten gebruiken voor de MV8000, die klinken namelijk erg lekker, zeker in vergelijking tot die koude Akai fx.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Ook als een Roland bijna 1000 euri minder kost? En dan hebben we het nog niet over 128mb i.p.v. 16 standaard, CD-RW standaard, 8 audiosporen, 40Gb HD i.p.v. 20 standaard...

Rechtvaardigd de prijs vande Akai die 2 extra midi outs? Die 96kHz waarbij je opeens de helft van je aantal stemmen moet inleveren? Is het niet gewoon dat Akai al die tijd de prijs nogal hoog gehouden heeft?

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als die Roland wél aanslaat. Er zitten hier nu een aantal mensen met een roze Akai-bril op die het waarschijnlijk niet kunnen hebben dat Roland bijna hetzelfde kunstje filkt voor 30% minder qua prijs!

Ik zeg niet dat de ene beter is dan de ander, waar deze discussie gezien de titel wel over zou moeten gaan. Het enige wat ik lees is dat de Roland kut is en een rip-off van de Akai. Als die Roland hetzelfde of misschien nog wel meer biedt, zal me dat werkelijk aan mijn reet roesten.

Naar aanleiding van het gezeik met die Midisports, zit ik er ernstig over te denken om mijn gehele setup (m.u.v. bijvoorbeeld de KS-5 en speakers) de deur uit te knikkeren. Ik heb maar weinig tijd om muziek te maken en die tijd wil ik dan liever niet verknoeien aan gekloot met de communicatie tussen de PC en mijn apparatuur of aan software-gedoe.

Ik betaal grof geld voor al die spullen dus heb ik er een broertje dood aan als die producenten denken dat ze mij af mogen schepen met een crappy OS. Dat geldt voor Roland, Yamaha, Akai, M-Audio, Microsoft, NI... wie dan ook!

Deze topic leek mij dan ook erg interessant en ik had gehoopt wat meer info te vinden over beide machines i.p.v. oeverloze discussies over rip-off of niet.

Hou er rekening mee dat Akai echt 24bits is, en dat bij de ROland alleen de DA en AD converters 24 bits zijn, en de data (dus de bitrate van de samples) 16 bits zijn. En tja als je dan een all in one bak koopt, en die 16 bitjes blijken niet genoeg te zijn om je sound overeind te houden,,, zal je uiteindelijk toch weer al die shit in je pc gaan doen. Op dat moment zul je balen dat je toch niet die MPC hebt gekocht.

Vergeet ook niet dat de Z8 sample engine van de MPC4000 super deluxe is. Bij roland moet je dat nog maar afwachten.

De digitale output (optioneel) voor de MV8000 kost meer dan 400 dollar, verkijk je daar ook niet op. (heb ik van een jongen van het mpc forum dus pin me er niet op vast)

De AKai sample cd's draaien NIET allemaal op de MV8000, hij leest alleen de audio en voor de rest moet je het maar zelf uitzoeken (tja zo kan elke sampler het).

Als je naar feedback gaat,,, vraag dan even of je standaard pins kunt gebruiken voor het geheugen.

hou me op de hoogte succes

Ik ben gisteren bij Feedback geweest, maar heb je vraag niet meer op tijd gezien. Van dat bezoekje heb ik twee dingen geleerd:

1) Bij Feedback hebben ze het apparaat wel maar weten ze ook nog niet hoe ie werkt, aangezien ze hem nog maar net in huis hebben. Hup jongens! Huiswerk!

2) De Roland (en volgens mij ook de Akai) heeft géén EQ per kanaal! En dat vind ik dus zéér bezwaarlijk. Dan kun je echt haast beter een laptop met een goede midi/geluidskaart, Reason (of andere software) en een Mercurion (of hoe heet zo'n ding?) aanschaffen.

Nu zullen er wel een aantal mensen gaan roepen "de Akai is veel strakker". Dat kan dan wel waar wezen, maar als die dingen niet eens kunnen EQ-en, zónder daar een FX-send voor te moeten opofferen, en dan heb je dus nog maar één EQ voor al je kanalen, dan sla je als all-in-one production studio de plank mis.

Mag ik u er even aan herinneren dat een MPC4000 met volledig geheugen en een CD-RW tegen de 3.500 euri aan loopt! En de doos ook gewoon op software draait, waar al net zoveel patches voor uit gebracht zijn als voor Windows XP 8o)

Ik geef onmiddelijk toe dat de MPC gewoonweg veel beter in elkaar zit dan de MV. Het scherm is veel beter en kantelbaar. De opzet van de User interface, dus knoppen en software is veel duidelijker en eenvoudiger. En het geheel oogt professioneler en voelt meer solide.

Omdat ons forumlid Kenny zei dat de MV8000 waarschijnlijk op basis van de software uit de MC909 gebouwd zou zijn, heb ik ook dat ding nog eens op schoot genomen. En wat blijkt? Dat ding heeft dus gewoon wél EQ. Wel niet per kanaal, maar wel per part (of heet dat pattern?), voor zover ik kon achterhalen. Dat ga ik nog even uitzoeken. Want als dat zo is, dan snap ik de software-makers van Roland niet! Als de MC909 er krachtig genoeg voor is, dan moet een MV dat zeker zijn lijkt mij. Daarnaast is de FX-routing in de MC909 erg sterk en grafisch mooi opgezet.

To be continued...

Als je een "all in one machine" wil die ALLES kan (ik heb de indruk dat jij dat wilt) dan moet je eerlijk zijn en vaststellen dat er maar 1 oplossing voor bestaat: een laptop / desktop met supergeluidskaart / dsp toestanden en RSI...

TIP: ga op je GEMAK eens ervoor zitten en neem geen overhaaste beslissing met de aanschaf (of verkoop) van spullen... als je het niet zeker zeker zeker weet, moet je gewoon geen van beide kopen... kan je lekker doorsparen voor een nog ultiemer apparaat...

Ik ben een echte akai dude, maar zowel de MV als de MPC kunnen de job doen voor je... TOCH? In beide gevallen is toch wel belangrijk dat je de sequencer omarmt en liefhebt... letop: hardware sequencers werken ZEKER wel anders dan wat je bent gewend in Cubase / Logic ! Maar dat wist je al ;)

succe$$ met beslissen !

Origineel geplaatst door D-mike-E
Ik ben gisteren bij Feedback geweest, maar heb je vraag niet meer op tijd gezien. Van dat bezoekje heb ik twee dingen geleerd:

1) Bij Feedback hebben ze het apparaat wel maar weten ze ook nog niet hoe ie werkt, aangezien ze hem nog maar net in huis hebben. Hup jongens! Huiswerk!

2) De Roland (en volgens mij ook de Akai) heeft géén EQ per kanaal! En dat vind ik dus zéér bezwaarlijk. Dan kun je echt haast beter een laptop met een goede midi/geluidskaart, Reason (of andere software) en een Mercurion (of hoe heet zo'n ding?) aanschaffen.

Nu zullen er wel een aantal mensen gaan roepen "de Akai is veel strakker". Dat kan dan wel waar wezen, maar als die dingen niet eens kunnen EQ-en, zónder daar een FX-send voor te moeten opofferen, en dan heb je dus nog maar één EQ voor al je kanalen, dan sla je als all-in-one production studio de plank mis.

Mag ik u er even aan herinneren dat een MPC4000 met volledig geheugen en een CD-RW tegen de 3.500 euri aan loopt! En de doos ook gewoon op software draait, waar al net zoveel patches voor uit gebracht zijn als voor Windows XP 8o)

Ik geef onmiddelijk toe dat de MPC gewoonweg veel beter in elkaar zit dan de MV. Het scherm is veel beter en kantelbaar. De opzet van de User interface, dus knoppen en software is veel duidelijker en eenvoudiger. En het geheel oogt professioneler en voelt meer solide.

Omdat ons forumlid Kenny zei dat de MV8000 waarschijnlijk op basis van de software uit de MC909 gebouwd zou zijn, heb ik ook dat ding nog eens op schoot genomen. En wat blijkt? Dat ding heeft dus gewoon wél EQ. Wel niet per kanaal, maar wel per part (of heet dat pattern?), voor zover ik kon achterhalen. Dat ga ik nog even uitzoeken. Want als dat zo is, dan snap ik de software-makers van Roland niet! Als de MC909 er krachtig genoeg voor is, dan moet een MV dat zeker zijn lijkt mij. Daarnaast is de FX-routing in de MC909 erg sterk en grafisch mooi opgezet.

To be continued...

Geen eq per kanaal???? Jezus wat slecht,,, dat betekend weer: OF in de pc mixen (weer terug bij af),,, OF een tafel van meer dan 1000euro erbij kopen. Dat betekend weer,, extra outputs (roland heeft er maar 6). Kabels, en voor je het weet heb je drie BMW's aan geld uitgegeven om de hiaten van een bak op te vullen.

IIG de RS7000 heeft wel gewoon EQ per kanaal. Dat is wel ideaal. Je kan dan de midi in de RS doen, en de audio in logic slaven aan de RS.

Ik zou serieus nadenken over die optie als ik jou was

EQ??

EQ??

Beste beukers....Wat betreft de Roland MV 8000: jullie hebben het de hele tijd maar over die "eq per kanaal" het gaat hier toch om een sampler waar elke afgespeelde voice door een superdeluxe- keuze uit 40 verschillende- filter wordt gehaald waarvan je ook de amplitude kunt laten varieren.......

Ik heb het ook gehad met software seq., ik vindt dit een geweldig apparaat. Vergeet niet dat sinds het ontwikkelen van de MPC 4000 bij Akai er 350 nieuwe chips zijn ontwikkeld.....kleiner, sneller, beter....goedkoper....

Ik ga hem zeker uitproberen en hou de reactie's hier in de gaten......groetjes

Origineel geplaatst door bobaphat
Hou er rekening mee dat Akai echt 24bits is, en dat bij de ROland alleen de DA en AD converters 24 bits zijn, en de data (dus de bitrate van de samples) 16 bits zijn. En tja als je dan een all in one bak koopt, en die 16 bitjes blijken niet genoeg te zijn om je sound overeind te houden,,, zal je uiteindelijk toch weer al die shit in je pc gaan doen. Op dat moment zul je balen dat je toch niet die MPC hebt gekocht.

Waarom zou 16 bits niet voldoende zijn om je sound overeind te houden?

Alles in een bak?? De audio de beats,, de fx,,, en de samples op 16bit???

Echt wel dat je aardig wat in dynamiek gaat in leveren ten opzichte van Logic met zijn 32bit floating point, mits in combinatie met een goeie geluidskaart, denk ik. Ik kan het ook mis hebben, maar ik zou er voor dat bedrag (2300 euro) niet op gokken. Uiteindelijk beland je dan toch weer achter de pc.

Ik doe geen compromissen wanneer het om sound gaat voor zulke bedragen iig.

Als ik wil EQ-en wil ik EQ-en en niet met een filter gaan lopen klooien. Ook al is het eindresultaat misschien hetzelfde. Gewoon een 3 of 4 bands parametrische EQ per kanaal, dat is toch niet raar?

Vervolgens een FX blok met apart een Reverb, Delay en MFX. Dan nog een Dynamic Processor per kanaal, a la de digitale mixers van bijvoorbeeld Yamaha.

Als je dat vervolgens combineert met een sequencer met o.a. een pianoroll editor en drum editor, een dikke sampler, pads en eventueel nog een eenvoudige synth... dan heb je een alles in één doos. Mooi schermpje zoals op de MPC4000 en een solide behuizing maken het feest compleet.

Dus de MV8000 zit er dicht bij. De MPC4000 is ook verre van verkeerd maar mist ook het e.e.a. waardoor je toch weer met externe dingen moet gaan werken. Ze prefereren allemaal een all-in-one music production station te zijn, dan moeten ze dat ook zijn ook.

Anders een laptop met een goede geluids/midi-kaart en controller (die Control25 audio van Novation, of hoe heet dat ding?), sequencer en wat plugins en je bent voor minder een stuk verder :biertje:

Weet je wat ik mis op die dingen, voorbeluistering per kanaal!

Het zou toch wel handig zijn als je live eerst kon horen wat je toevoegd aan de mix?

Ik bedenk dit, en ben niet eens een DJ..

Druid

MV 8000 helemaal top, vanuit oogpunt draagbare lineare sequencer!!
maar zekerrrrr niet als all in one solution.
absoluut gaaf om met VGA uitbreiding werkend te zien denk ik later in 2004.
maar die prijs man, echt ernstig Roland weer hoor :stupid , ff poosje laten bengelen die gasten :Z ,
knalt ie halverwege volgend jaar vanzelf wel omlaag die prijs.

vind het wel een gave 2e sequencer naast me RS :halleluja

Back