Ik ben gisteren bij Feedback geweest, maar heb je vraag niet meer op tijd gezien. Van dat bezoekje heb ik twee dingen geleerd:
1) Bij Feedback hebben ze het apparaat wel maar weten ze ook nog niet hoe ie werkt, aangezien ze hem nog maar net in huis hebben. Hup jongens! Huiswerk!
2) De Roland (en volgens mij ook de Akai) heeft géén EQ per kanaal! En dat vind ik dus zéér bezwaarlijk. Dan kun je echt haast beter een laptop met een goede midi/geluidskaart, Reason (of andere software) en een Mercurion (of hoe heet zo'n ding?) aanschaffen.
Nu zullen er wel een aantal mensen gaan roepen "de Akai is veel strakker". Dat kan dan wel waar wezen, maar als die dingen niet eens kunnen EQ-en, zónder daar een FX-send voor te moeten opofferen, en dan heb je dus nog maar één EQ voor al je kanalen, dan sla je als all-in-one production studio de plank mis.
Mag ik u er even aan herinneren dat een MPC4000 met volledig geheugen en een CD-RW tegen de 3.500 euri aan loopt! En de doos ook gewoon op software draait, waar al net zoveel patches voor uit gebracht zijn als voor Windows XP
Ik geef onmiddelijk toe dat de MPC gewoonweg veel beter in elkaar zit dan de MV. Het scherm is veel beter en kantelbaar. De opzet van de User interface, dus knoppen en software is veel duidelijker en eenvoudiger. En het geheel oogt professioneler en voelt meer solide.
Omdat ons forumlid Kenny zei dat de MV8000
waarschijnlijk op basis van de software uit de MC909 gebouwd zou zijn, heb ik ook dat ding nog eens op schoot genomen. En wat blijkt? Dat ding heeft dus gewoon wél EQ. Wel niet per kanaal, maar wel per part (of heet dat pattern?), voor zover ik kon achterhalen. Dat ga ik nog even uitzoeken. Want als dat zo is, dan snap ik de software-makers van Roland niet! Als de MC909 er krachtig genoeg voor is, dan moet een MV dat zeker zijn lijkt mij. Daarnaast is de FX-routing in de MC909 erg sterk en grafisch mooi opgezet.
To be continued...