MV-8000 \Vs MPC 4000

De MPC bij de 60 staat voor Midi Production Centre.
Naast de handtekening van Roger Linn staat Midi-sequencer + integrated drumsampler (1,5mB).
De 4000 heeft eigenlijk gewoon een veel gravere sampler erin zitten.
Hierdoor zijn het commercieel gezien Music Production Centre gaan noemen, omdat je er technisch gezien hele tracks mee kan gaan maken. Maar het heeft in mijn ogen geen nut om dat te willen doen. Hij richt zich technisch gesproken puur op sequencing en sampling en daar is ie werelds in ondanks alle gezeik.

Origineel geplaatst door D-mike-E
De sampler als geluidsbron was ook het enige wat verwachte wat je met zo'n ding deed. Maar ze noemen het (ook de MV8000) altijd zo mooi een alles-in-1-audio-production-studio. Maar een EQ per track erin stoppen ho maar. Daarvoor moet je de enige effect-send per kanaal opofferen.

Vandaar dat ik benieuwd was hoe men dat dan oplost?

Ik kan je hier even niet helemaal volgen hoor,,, wil je zeggen dat j ein de MV8000 niet elke track equen???? lijkt me sterk hoor

Bij de specs van de MV8000 staat
AD Conversion 24 bits, 64times oversampling
DA Conversion 24 bits, 128times oversampling
Data Format 16 bits (linear)

Wat bedoelen ze met oversampling en 16 bit voor de data format???

Beetje vreemd, ik vraag me af hoe dat dan met de MPC zit

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik kan je hier even niet helemaal volgen hoor,,, wil je zeggen dat j ein de MV8000 niet elke track equen???? lijkt me sterk hoor

Dat wil ik inderdaad zeggen ja. Enige wat ik kon vinden in de manual van de MPC4000 was een EQ als effect. Nu is dus mijn vraag hoe dat zit?

- Kun je één ingestelde EQ per song gebruiken?
- Je hebt toch maar één effect send per track/sound? Hierdoor kun je toch maar één effect per track/sound gebruiken?
- Zijn er mensen die de manual van de MV8000 online kunnen zetten? Wil het daar ook wel eens van weten.

Kortom KUN je alles binnen één doos doen als je alleen met samples werkt? Zo verkopen ze het anders wel.

Bij de specs van de MV8000 staat
AD Conversion 24 bits, 64times oversampling
DA Conversion 24 bits, 128times oversampling
Data Format 16 bits (linear)

Wat bedoelen ze met oversampling en 16 bit voor de data format???

Beetje vreemd, ik vraag me af hoe dat dan met de MPC zit

Voor wat betreft de MPC vind ik het een beetje verneukeratief dat men de 96kHz kwaliteit zo roemt. Totdat ik hetvolgende in SOS lees:

SAMPLER
Sampling formats: 24- or 16-bit at 44.1kHz, 48kHz and 96kHz.
Polyphony: 64 voices (32 voices at 96KHz).

Leuk hoor 96kHz... alleen ben je dan wel opeens de helft van je stemmen kwijt. Dus eigenlijk heb je dan een volwaardige 44.1 machine en een halve 96 machine.

Ik vindt die Roland een grote Akai ripoff. Ik snap niet dat Akai geen patent heeft op die pads en nog wat van die dingen. Maar misschien betaald Roland wel dik aan Akai.

Origineel geplaatst door sander
Ik vindt die Roland een grote Akai ripoff. Ik snap niet dat Akai geen patent heeft op die pads en nog wat van die dingen. Maar misschien betaald Roland wel dik aan Akai.

hoe kan je in godsnaam patent krijgen op drumpads. leg me dat is uit.. :duivels:

Uhh, het gaat erom dat Roland eigelijk gewoon een MPC heeft gemaakt alleen dan net wat anders.
Ze hebben gewoon letterlijk, draaiwiel, pads en numeriek toetsenbord overgenomen.
Oftwel gewoon een ripoff. Ze dachten hee das een goed concept, daar gaan we ook effe geld mee verdienen.
Of liever gezegt, we gaan proberen de mensen een Roland ipv een MPC aan te laten schaffen.

klopt wel Sander maar dat is altijd zo gegaan. Toen de drumdozen van begin jaren 80 uitkwamen werd er ook door Akai en Yamaha gekopieerd. Nix nieuws onder de zon toch? En het heeft toch ook voordelen want je kunt nu kiezen wat je wilt..

ja er zullen inderdaad ook wel voordelen aanzitten, maar toch vindt ik het jammer dat Roland niet
gewoon wat anders bedacht heeft. Maar ik denk dat de meeste Akai fans toch gewoon weer voor Akai kiezen.

ja er zullen inderdaad ook wel voordelen aanzitten, maar toch vindt ik het jammer dat Roland niet
gewoon wat anders bedacht heeft.

Dat heeft Yamaha dus slim als ze zijn wel gedaan! Ze hebben bij de ontwikkeling van de RS7k producers gevraagd of ze mee wilden helpen met het design. Nou dat heeft goed uitgepakt IMO

Ook als een Roland bijna 1000 euri minder kost? En dan hebben we het nog niet over 128mb i.p.v. 16 standaard, CD-RW standaard, 8 audiosporen, 40Gb HD i.p.v. 20 standaard...

Rechtvaardigd de prijs vande Akai die 2 extra midi outs? Die 96kHz waarbij je opeens de helft van je aantal stemmen moet inleveren? Is het niet gewoon dat Akai al die tijd de prijs nogal hoog gehouden heeft?

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als die Roland wél aanslaat. Er zitten hier nu een aantal mensen met een roze Akai-bril op die het waarschijnlijk niet kunnen hebben dat Roland bijna hetzelfde kunstje filkt voor 30% minder qua prijs!

Ik zeg niet dat de ene beter is dan de ander, waar deze discussie gezien de titel wel over zou moeten gaan. Het enige wat ik lees is dat de Roland kut is en een rip-off van de Akai. Als die Roland hetzelfde of misschien nog wel meer biedt, zal me dat werkelijk aan mijn reet roesten.

Naar aanleiding van het gezeik met die Midisports, zit ik er ernstig over te denken om mijn gehele setup (m.u.v. bijvoorbeeld de KS-5 en speakers) de deur uit te knikkeren. Ik heb maar weinig tijd om muziek te maken en die tijd wil ik dan liever niet verknoeien aan gekloot met de communicatie tussen de PC en mijn apparatuur of aan software-gedoe.

Ik betaal grof geld voor al die spullen dus heb ik er een broertje dood aan als die producenten denken dat ze mij af mogen schepen met een crappy OS. Dat geldt voor Roland, Yamaha, Akai, M-Audio, Microsoft, NI... wie dan ook!

Deze topic leek mij dan ook erg interessant en ik had gehoopt wat meer info te vinden over beide machines i.p.v. oeverloze discussies over rip-off of niet.

waar ik trouwens niks over lees is over de "podiumwaardigheid" m.a.w. is de machine FYSIEK (kwa onderdelen) geschikt voor hete podiumlampen en een schokje of 2....

info?

Origineel geplaatst door D-mike-E
[BDeze topic leek mij dan ook erg interessant en ik had gehoopt wat meer info te vinden over beide machines i.p.v. oeverloze discussies over rip-off of niet. [/B]

pfff, sorry hoor. Maar ja als je deze 2 apparaten gaat vergelijken dan komt zo'n opmerking vanzelf.
Ik zou zeggen leg de specificaties naast elkaar en ga ze allebij proberen.

pfff, sorry hoor. Maar ja als je deze 2 apparaten gaat vergelijken dan komt zo'n opmerking vanzelf.
Ik zou zeggen leg de specificaties naast elkaar en ga ze allebij proberen.

Zie het a.u.b. niet als aanval op jou persoonlijk. Zo is het niet bedoeld. Maar als je deze thread vanaf de eerste tot de laatste posting leest, gata het alleen maar over patent en ongefundeerde aannames.

Origineel geplaatst door dedicatedsound
waar ik trouwens niks over lees is over de "podiumwaardigheid" m.a.w. is de machine FYSIEK (kwa onderdelen) geschikt voor hete podiumlampen en een schokje of 2....

info?

Het gewicht lijkt me ook handig om te weten. DIe MV8000 is 9kg. Hoeveel is die AKai??? Kon het niet bij de specs vinden.

Het gewicht lijkt me ook handig om te weten. DIe MV8000 is 9kg. Hoeveel is die AKai??? Kon het niet bij de specs vinden.

Ik tik in google : mpc4000 weight en vindt:

WEIGHT: 10.5 kg (without options and internal Hard Disk)

En live wil je daar nog een koffer van een paar kilootjes omheen hebben.

Back