micro modular breaksz

mjaaaaaa......

mjaaaaaa......

toegegeven, "experimentele electronica" is wat erg breed hier. idm vind ik nog steeds bepleitbaar omdat het 1)polimetrische aspecten heeft, 2)intentioneel gebruiktmaakt van de textuur van "fouten" in het digitaal domein en 3)dansmuziek beats heeft in nouwelijks dansbare compositie.

stempel, idm, klaar.

in een meer algemeene context heb je wel gelijk, wout, maar je bent appels met peeren aan het vergelijken op een vlak waar er mischien niet eens een noodzaak is voor die hele beschouwing.

als we voor de grap "dance" zien als een los fenomeen binnen de "dansmuziek" dan is dat een extreem jonge stroming, een grove 20 jaar is toch niets op de muziekgeschiedenis, zeker niet in een periode waarin zowel instrumenten als compositie methodes zich zo snel ontwikkelen als nu. om daar een hele tak aan terminologie en notatie voor op te zetten die alles onambigu kan definieren is simpelweg niet rendabel, lijkt mij.

ik zie twee opties, de eerste is gewoon door kachelen zoals we gaan met woorden als "organisch", "freestyle" an volhouden dat "jungle" en "d&b" echt van elkaar te onderschijden zijn in de ijdele hoop dat we het over een jaar of 50 met meer perspectief helderder zien en ons tot die tijd kunnen behelpen.
lijkt me een goed plan.

de tweede is om gewoon alles bij het oude te laten en te claimen dat het gewoon om marsen en polkas gaat en dat jimi hier een late uiting van de jazz presenteerd. de 2e 303 is dan een counterpoint in een chromatische ladder (counterpoints in chromatische ladders met sterke neven accenten zijn typisch voor het soort van mars dat sander componeert....). lijkt me ook een leuk plan, belachelijk maar verdedigbaar, daar kan ik wel wat mee.

stempel, mars, klaar.

de eerste die de slappe lach krijgt heeft verloren.

toegegeven, de dans beweging en de muziekale stijl zijn dezer dagen los van elkaar geraakt (met uitzondering van het gabber huppeltje en de breakdance dan) maar dat is mischien niet meer dan natuurlijk en ik vind het betwistbaar of het echt een probleem is.
waar vroeger de compositie streng was met ruimte voor verfraaing bij zowel de muziekant als de danser zijn nu compositie en uitvoering dankzij midi identiek. muziekaal leid dit tot vrijheid op vlakken waar vroeger formaliteit was en mechanische herhaling waar vroeger de autonome verfraaing zat. de danser volgt en of het nu waar is of niet, zowel de muzikant als de danser van nu heeft het idee dat zijn mogenlijkheid tot persoonlijke expressie verbreed is.

ik vrees dat vanwegen dat laatste aspect iedere poging tot formalisering gedoemd is tot falen, in ieder geval voorlopig. het blijft gedreven door pubers....

de duivel's juridisch adviseur,
kas.

Re: mjaaaaaa......

Re: mjaaaaaa......

PolyMetriek komt veel in dansmuziek voor, vooral in Afrika en daar dansen ze er verdomd goed op.
De andere drie aspecten neem ik zonder meer voor waar aan.

Helaas vergelijk ik geen appels met peren, maar de DJ/Producers en het publiek doen dat. 'Jungle' en 'D&B' worden verondersteld van elkaar te kunnen worden onderscheiden, al vermoed ik dat de werkelikheid beslist anders is. Zouden we hier te maken hebben met een speciale vorm van epibratie? Zou het grove geld verdienen van DJ's wel in een heel 'naar' daglicht stellen.

Wat zijn nou, op dit moment voor mij duidelijk aan te geven, kenmerken van de 'dance'?

1. het mechanische aspect - synthesizers, samplers en Midi.
2. het individuele aspect - ieder doet zijn eigen ding, zowel op het podium als op de dansvloer.
3. de al overheersende vierkwarts maat.
4. het sociale aspect - men doet dit graag in grote groepen (eventueel drang tot partnervorming?)

Vragen die voor mij nog niet duidelijk beantwoord zijn:
1. muzikale aspecten tov sonologische aspecten?
2. is de thans gebruikte termelogie een werkelijke verwijzing naar bestaande aspecten of is het slechts een puberale uiting van groepsvorming?

Wout

Voor de duidelijkheid: epibreren is een woord, ooit verzonnen door Simon Carmiggelt, wat ambtenaren tegen iedereen zeggen, dat dat nog eerst even moet gebeuren en dan is alles klaar, dus komt U volgende week maar terug. De handeling bestaat natuurlijk niet.

hmm klinkt wel lekker dit.
maar 1 ding snap ik dus niet goed.
dus je hebt een 606 door je micro modular gejaagt?
dus je micro modular heb je als effect processor gebruikt?
oh is er geen vsti die micro modular patches kan openen? :D
wil dit ding wel eens proberen.

re; wout

re; wout

ik geloof dat ik niet duidelijk was over wat de appels en wat de peren waren. wat ik bedoel is dat je van de eigentijdse muziek niet de strakke omkadering van de klassiekere muziek kan verwachten omdat daar zowel de muziek als de terminologie veel meer tijd heeft gehad om uit te cristaliseeren.

met jouw karakteriseering van de dance kan ik het wel eens zijn, behalve dat ik niet geloof dat dat laatste punt werkelijk typerend is, dat lijkt me meer jeugd cultuur, alsof woodstock e.d. geen grote groepen had met de duidelijke optie een partner te "scoren".... toegegeven, het is een kenemerk van de dance binnen de huidige europese cultuur, maar volgens mij niet van de dance binnen de muziekgeschiedenis, wat mij toch het belangrijkste perspectief lijkt.

*1. muzikale aspecten tov sonologische aspecten?

ik vat even niet waar je naartoe wil, de substractieve synthese als de viool van de dance? gaarne uitleggen.

*2. is de thans gebruikte termelogie een werkelijke verwijzing naar bestaande aspecten of is het slechts een puberale uiting van groepsvorming?

kan het beiden zijn? terminologie komt vaak voor bij groepvorming, is daar een wezenlijk deel van. kijk, dat "idm" gebeuren heeft duidelijke kenmerken die tezamen een nummer tot idm maken. polymetrisch e ritmes komen ook in afrika vaal voor en digitale artefacts als textuur worden ook in de industrial gebruikt, etc. afrikaanse dans muziek heeft echter in het algemeen weinig blatant digitale texturen.

ik zou er aan de andere kant mijn hand niet voor in het voor durven steken dat ik club en trance uit elkaar zou kunnen houden en ik geloof dat op de langere duur als de sociale noodzaak voor distincties vermindert omdat men overgaat op ander stijlen om zich mee te identificeren ook het aantal benodigde woorden zal verminderen. d&b is toch echt iets anders dan techno maar mischien hebben wet het woord "jungle" dan niet meer nodig.

wat mij persoonlijk een beetje verontrust is dat er nouwlijks terminologie is voor de muzikale structuren die gebruikt worden, veel verder dan "filtersweep" en "break" komt het niet en ik vrees dat dat het opbouwen van een lichaam aan kennis en daardoor progressie op de langere duur zal tegenhouden.

kas.

Origineel geplaatst door elektrovolt
uhm... ik denk dat de micro modular te zwaar zou zijn voor je pc, dat ze daarom een kastje ervo0r hebben gemaakt...

Jimi

is er een software alternatief? één of andere leuke vst ofzo.

Re: re; wout

Re: re; wout

Origineel geplaatst door Kassen

*1. muzikale aspecten tov sonologische aspecten?

ik vat even niet waar je naartoe wil, de substractieve synthese als de viool van de dance? gaarne uitleggen.

wat mij persoonlijk een beetje verontrust is dat er nouwlijks terminologie is voor de muzikale structuren die gebruikt worden, veel verder dan "filtersweep" en "break" komt het niet en ik vrees dat dat het opbouwen van een lichaam aan kennis en daardoor progressie op de langere duur zal tegenhouden.

Je vraagt je dus hetzelfde af als ik :)
Eenvoudig gezegd: nemen de klankkwaliteiten het ontbreken van de andere structuren over? Kan een groep luisteraars (dansers) in extase raken door het opendraaien van de FilterCutOff op een Roland TB 303?

Daarbij kan dus gelijk gezegd worden dat er binnen de sonolgie ook geen benamingen zijn voor de aspecyten van het geluid. Den Haag (KonCon) probeert dat in cijfers uit te drukken, hier praat men over een 'vet' geluid.

Ik zou wel eens met een aantal producers om de tafel willen zitten en alle geluiden uit een song apart willen horen. Maar dat is op dit moment nog wel wat veel gevraagd...

Wout

Origineel geplaatst door isnieZot

niet echt, er zijn wel andere dingen die kunnen wat de modular kan, maar geen van allen zijn zo lekker intuitief, snel en stabiel.

c-sound en max/msp daargelaten heb je vaz wat ook een redelijke interface heeft maar minder krachtig is of synth edit (http://www.synthedit.com/) wat weer lekker als vst plugin of instrument kan draaien. als ik jou was zou ik die laatste grijpen. is niet duur ook.

micros zijn trouwends ook erg betaalbaar voor wat je krijgt....

re; wout

re; wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Je vraagt je dus hetzelfde af als ik :)
Eenvoudig gezegd: nemen de klankkwaliteiten het ontbreken van de andere structuren over? Kan een groep luisteraars (dansers) in extase raken door het opendraaien van de FilterCutOff op een Roland TB 303?

gedeeltelijk, voor veel moderne muziek is de klankkwaliteit toch ook niet om over naar huis te schrijven. ah, en als we redelijk zijn is er op een bepaalde schaal ook een hele hoop structuur, schijnbaar gedeeltelijk beingvloed door de blues, gedeeltelijk door de stepsequencer. en natuurlijk kan een groep dansers in extase raken door een goed getimde sweep.

interesanter dan de vraag of dat in het algemeen gebeurt op dit moment vind ik de vraag hoeveel meer waarde ik aan een stuk kan geven door het maken van de juiste .pch file (n.m. patch for de ongelovigen onder ons) boven het meer conventionele "voor piano" boven m'n melodie schrijven.

de reden dat ik me dat af ben gaan vragen de laatste tijd is dat ik zat te luisteren naar een uitvoering van "canto ostinato" door simeon ten holf. dat stuk bevat evenveel heraling als ouderwetse techno maar is geschreven voor twee of vier pianos. qua herhaling zit dat stuk erg dicht bij de techno en de levendigheid komt dus vooral uit de expresieve mogenlijkheden en klankrijkdom van dat instrument. dan ben je wel even aan het patchen, vooral als je je bedenkt dat mijn uitvoering op cd hier bijna anderhalf uur duurt en niet verveelt!

Daarbij kan dus gelijk gezegd worden dat er binnen de sonolgie ook geen benamingen zijn voor de aspecyten van het geluid. Den Haag (KonCon) probeert dat in cijfers uit te drukken, hier praat men over een 'vet' geluid.

:-)
helaas heeft ook roads in zijn onvolprezen standaard werk hier weinig over te zeggen. voor stukken waar we het maak-proces van kennen kunnen we natuurlijk spreken van "een gemodeleert moog filter over een waveform met vrij veel oneven harmonischen en een korte attack" maar probeer dat maar eens voor een willekeurige compositie.

Ik zou wel eens met een aantal producers om de tafel willen zitten en alle geluiden uit een song apart willen horen. Maar dat is op dit moment nog wel wat veel gevraagd...

teveel gevraagt? op sociaal gebied?
weet ik niet, maar persoonlijk loop ik ook daar tegen de specifieke nukken en grillen van de moderne muziek aan. wat nou als ik alle drums op een subgroep zet en door een hoop effecten trek, is dat dan een geluid of zijn dat er meerdere? wat als de klikjes die de rol van een highhat op zich nemen bestaan uit modulatie op de resonantie van het filter van mijn bassline? persoonlijk doe ik dat soort dingen de hele tijd. op het moment ben ik met een stuk bezich waar de attack van een klavesimbel achtig instrument z'n eigen spoor heeft en bij vlagen over gaat op contra ritmes tegen de rest van de klavesimbel, is dat dan soms een, soms twee geluiden?

zoals men zegt; "i see no solutions but i certainly do admire the problem".

kas.

Origineel geplaatst door isnieZot

behoorlijk veel.....max/MSP, supercollider, Reaktor, VAZ etc.

Origineel geplaatst door 6 trak
een zeer aangename earjurker 8) ...een choas in toom houdende trak... en die titel, fantastiek!

thanqsz:) ik ben van plan om nog meer van dit soort dingen te maken, als het goed is staan er nog wat oudere tracks van mij op een of ander site, ik ga ff kijken of ik de url kan vinden!

hier kan sander nog wat van leren... aldus de 6 mening... [/B]

:D laat Sander dat maar niet horen :D

Jimi met een antenne op z'n hoofd

Ik krijg de jaag je 606-door-een-Nord-patch niet open.

Is het mogelijk om een screendump te maken ofzo?Zou wel vet zijn! :)
Thanks!

Origineel geplaatst door Prismatex
Ik krijg de jaag je 606-door-een-Nord-patch niet open.

Is het mogelijk om een screendump te maken ofzo?Zou wel vet zijn! :)
Thanks!

[dumbo mode] Heb je de editor geïnstaleerd? [/dumbo mode] Deze is gratis te downloaden bij www.clavia.se

Origineel geplaatst door olafmol
behoorlijk veel.....max/MSP, supercollider, Reaktor, VAZ etc.

ik wil wel eens proberen om dat eens in reaktor te maken. maar hoe?
iets vanaf 0 in reaktor maken is veel te moeilijk voor mij.
iemand die me wil helpen?

Vind hem zeer lekker :okdan:
Ben zelf in het bezit van Reaktor maar vind de Micro Modular nog steeds een leuk en zeer bruikbaar dingetje (heb er ooit 1 gehad)
Ga er toch maar met de tijd weer 1 aanschaffen (maar ja liever de grote broer) :z

Back