Wie is het! Vstation vs Kstation

Wie is het! Vstation vs Kstation

• X-Station = K-Station & Y-Station = V-Station

Stemmen: 7 23,3%
  • Y-Station = K-Station & X-Station = V-Station

Stemmen: 9 30,0%
  • X-Station & Y-Station zijn beide V-Station

Stemmen: 1 3,3%
  • X-Station & Y-Station zijn beide K-Station

Stemmen: 3 10,0%
  • Wat is een K-Station? (wat doe ik hier?)

Stemmen: 10 33,3%

• Totaal aantal stemmers
    30
Origineel geplaatst door ProtoHuman
schande eigenlijk dat de software versie beter klinkt. Je zou toch verwachten dat novation er alles aan zou doen om de hardware versie een goeie kwaliteit te geven. Maar nee hoor, een geluidskaart met een goede DA converter levert een beter resultaat. Bij novation mogen ze zich wel eens achter de oren krabben....

Dat WEET je dus niet.....de Vstation is in dit geval misschien (zeer waarschijnlij zelfs) nooit door de DA gegaan en de K is door zowel een DA als een AD gegaan voor er een mp3 van is gemaakt.

Origineel geplaatst door bazziman
Dat WEET je dus niet.....de Vstation is in dit geval misschien (zeer waarschijnlij zelfs) nooit door de DA gegaan en de K is door zowel een DA als een AD gegaan voor er een mp3 van is gemaakt.

en dus klinkt de K dan slechter en de V dus goed :)

Origineel geplaatst door Roel
en dus klinkt de K dan slechter en de V dus goed :)

Door die ongelijke 'behandeling' eventueel wel ja. De enige echte test is beide aan een mengtafel hangen en door hetzelfde systeem afluisteren.

Nu is de K mogelijk het 'slachtoffer' van een belabberde AD op de geluidskaart van >i< oid, misschien is de K door slechte kabels heengegaan of door een slechte mengtafel....al die dingen spelen mee. Daarom vraag ik nu voor de zoveelste keer 'hoe' die test is gedaan. Immers als je een jaguar over een modderpad laat rijden en een fiat panda over een lege a4 dan is de fiat panda ook sneller....maar of je dan een goede test hebt gedaan is nog maar de vraag.

Ik zou niet durven beweren dat de Motu een belabberde geluidskaart was. Integendeel zelfs.

Denk voor een echte goede test je een V station met nieuwe Remote Audio station extreme moet vergelijken en dan die audio dinges als de geluidskaart gebruiken.

Feit blijft dat het retemoeilijk is omdat er bijna geen verschil in zit. Gewoon knap werk van Novation dus.

En hoe je het ook bekijkt als het puntje bij paaltje komt is de V-Station toch beter aangezien je met een Audio Mixdown geen reet te maken hebt met AD/DA converters maar het pure signaal hebt.
De K-Station moet hoe dan ook eerst door zijn eigen DA heen door een analoge/digitale tafel en dan weer de PC in of de DAT in dus....en daar komen volgens mij kabeltjes bij kijken..
Ik ben het wel met Bazziman eens dat de test dan eventueel niet eerlijk is maar hoe je het ook bekijkt theoretisch is dan qua geluidskwaliteit de V-Station beter toch ???

Origineel geplaatst door Kevin
En hoe je het ook bekijkt als het puntje bij paaltje komt is de V-Station toch beter aangezien je met een Audio Mixdown geen reet te maken hebt met AD/DA converters maar het pure signaal hebt.

inc de tikjes op de attack,weet niet of dat bij de hardware versie ook is?

Geweldig vind ik deze test! En ik zat er helemaal naast ik dacht het slechtste zal de V wel zijn maar blijkbaar dus niet :)

En uiteindelijk het eind product is meestal een CD, en geen mens maar dan ook geen mens die het verschil hoort!

Aangezien ik me hier altijd wel Pro-Software op heb gesteld moet ik wel toegeven dat echte draaiknoppen wel ''uitnodigen'' en MIDI controllers zijn meestal flink aan de prijs maar goed......
Om eerlijk te zijn had ik niets anders van de test verwacht ik bedoel die keystation is toch ook gewoon software maar dan in een bakkie toch ?
Maar goed eindpunt is CD,Vinyl of whatever en daar hoor je de mensen echt niet zeiken of het nu de hard of de softversie is (alleen de puristen onder ons :D )

Origineel geplaatst door Flatron
En uiteindelijk het eind product is meestal een CD, en geen mens maar dan ook geen mens die het verschil hoort!

Dat heb ik hier - dacht ik - intussen al een miljoen keer gezegd.

Heel de discussie goede of slechte klank, van welke soft (en ook hardware synths) staat of valt met hoofdzakelijk 2 dingen.
De gebruikte algoritme's en de DA-omzetters. (En AD in geval van opname/sampling)
Zo éénvoudig ligt dat, of je daar nog uren over ligt te palaveren of niet.
Dus heel de test is zo relevant als de convertors die je gebruikt.
Met andere woorden, geloof me maar dat de keyboardversie van de K-station naar huis wordt gespeeld inzake kwaliteit als je Protools of Apogee 192 Khz convertortjes gebruikt met de software, en net omgekeerd als je een soundblastertje gebruikt.

Maar dan nog blijft het fenomeen bestaan waar deze post mee begon.

Origineel geplaatst door bazziman

Juist, en daarom vind ik dat de nieuwe hardware synths die nu gebouwd en verkocht worden, gewoon allemaal standaard over een spdiff uitgang zouden moeten beschikken.

Origineel geplaatst door ><i
Sterker, als ik zou moeten kiezen: Vstation klinkt zoveel beter... Niet zeuren over vies geluid, kwestie van patchen, vstation is gewoon helderder.

><i

nou lekker dan.... ;{ Schokkend idd te horen dat de duidelijk beter klinkende X-station de V-station is.

Iemand een KS4 kopen? 8o)

Ik ben wel benieuwd of die KS4 dan ook minder kliinkt dan de V-station. Zelfde gebouwd als een K-station namlelijk. Ik ga eens kijken of ik wat patches kan vergelijken binnenkort.

Wordt vervolgd.....

Origineel geplaatst door Roel
even ee ngedachtengang op basis van een vraag die eerder is gesteld...

is het dan niet zo dat de DACs in _elke_ geluidkaart (van de luisteraar hier die de Vstation beter vind klinken) beter zijn dan die in de Kstation?

Naar mijn bescheiden mening komt er namelijk helemaal geen DAC aan te pas als je een stukje herrie van een softsynth bounced naar een waveje en vervolgens converteert naar mp3!

Of heeft ><i het geluid van de Vstation uit de outputs van ene geluidkaart opgenomen en terug gedigitaliseerd??

Graag respons ! :)

terug gedigitaliseerd zoals al uitgelegd

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Dat heb ik hier - dacht ik - intussen al een miljoen keer gezegd.

Heel de discussie goede of slechte klank, van welke soft (en ook hardware synths) staat of valt met hoofdzakelijk 2 dingen.
De gebruikte algoritme's en de DA-omzetters. (En AD in geval van opname/sampling)
Zo éénvoudig ligt dat, of je daar nog uren over ligt te palaveren of niet.
Dus heel de test is zo relevant als de convertors die je gebruikt.
Met andere woorden, geloof me maar dat de keyboardversie van de K-station naar huis wordt gespeeld inzake kwaliteit als je Protools of Apogee 192 Khz convertortjes gebruikt met de software, en net omgekeerd als je een soundblastertje gebruikt.

Maar dan nog blijft het fenomeen bestaan waar deze post mee begon.

;)
my point exactly

Ehmm ben ik nou gek of hoort geen hond hier het verschil tussen deze twee?
Dus kun je helemaal niets opmerken over AD/DA's van novation vs MotU.

Ga maar eens meer geluiden met elkaar vergelijken en dan kom je er vast ook wel achter dat de ene sound beter op de V en de andere beter op de K klinkt.

Zal me jeuken waarom, het voelt gewoon zo. Kan ook per persoon verschillend zijn.

Novations maken gewoon vette synths.
En vergeet ook niet dat de V nogal veel CPU vreet dus dat ook een grote invloed heeft.

Maar als je een K hebt hoef je helemaal nog niet met de handen in het haar te zitten. Hij is gewoon ontzetten lekker om mee te pielen.

En ik hoorde puur op de volheid van het geluid en de geluidsdruk welke de k station was. :mexico:

ik heb in ieder geval niet geluisterd naar welke ik het beste vond klinken. Dat kon ook niet, want de patches waren mij te verschillend. Dus zou je appels met peren zitten te vergelijken.

virtueel versus tueel

virtueel versus tueel

Ha, da's een leuke test zo. Het werd al eerder gezegt dat mensen die zo pro echte synth's zijn met dit soort plugs er naast zitten. Denk ik echter wel dat het misschien veel interessanter is om zo'n test te doen met bijvoorbeeld de v-modulair en een echte modulair kijken of de echte kenners het verschil kunnen horen. De V en de K zijn namelijk allebei digitale synthesizers en het feit dat de ene gebruik maakt van een interne computer en de ander een onderdeeltje is van de computer in weze niet zo verschillend is. Het verschil is dat; plug makers zijn inmiddels zo ver gevorderd in het programmeren dat als er sprake is van een goede computer met dito geluidskaart het verschil in geluidskwaliteit vaker in positieve zin voor de computer met plug gebruikers uit gaat vallen dan de mensen die het hardware klavier hebben. Neem daarbij het voordeel van updates en het verschil dat de computer veel meer een open systeem is.

IK wil echter meer tests horen zien en ondergaan. Ik heb geen modulair maar zou graag het verschil horen als deze op een vergelijkbare manier wordt opgenomen en wordt omgezet naar mp3. Ik ben zelf een liefhebber van vintage synthesizers en ben van mening dat het in dit geval lekker is om de echte kast met knoppen te voelen. Laatst is er op het forum een thread geweest over de CS80v en ben en was van mening dat je buiten geluidskwaliteit ook niet moet uitwissen dat een synth een bepaalde touch heeft al vind ik dit in het geval van een digitale (lees moderne) synthesizer van minder groot belang. Een redelijke midicontroller in combinatie met de V-Station kan volgens mij net zo'n lekker gevoel geven als de K-Station. Ik denk echter niet dat dit op gaat voor een modulair systeem vs midicontroller en V-Modulair. Maar Oke, dit even ter zijde.

Iemand een modulair en de V-Modulair plug?

Omzetten en.
Testen, Testen, Testen!!

p.s. de uitslag verbaasde mij echter wel. Ik heb de K-Station nooit echt mogen beluisteren maar ben daardoor des te blijer met mijn V-Station.

Tip: K-Station gebruiker. Verkoop hem en koop een Remote25.

ik wil mijn antwoord van laatst toch ff een beetje bijwerken. ben wel blij dat ik geen k-station gekocht heb, maar vind het nu wel een beetje k*t voor mensen die er wel 1tje bezitten. wel zonde van het geld zo. 'k had ff wat meer rekening kunnen houden. tis bijna kerst he:engel: de remote25 audio zou ik wel willen bezitten trouwens, welliswaar om andere redenen, maar toch... is ook een volwaardige k-station met een update-je

Ligt het aan mij, of zijn de patches gewoon totaal anders? Op de y versie zit één of andere ranzige gefilterde noise achter ofzo.

Back