Toekomst qua synths

justin

Shauna
Wat ik denk wat de toekomst brengt qua synths.

Oke ,de software komt helemaal op,maar ik weet zeker dat de hardware synth blijvend worden geproduceerd.
qua hardware denk ik toch aan:

Synths/samplers met een touchscreen scherm,mischien wel hellemaal touchscreen.De kabels worden vervangen door iets virtueels,dus geen kabels meer! Alles toch digitaal ,maar met analoog geintergreerde elementen (dus de sound van echt analoog).

Samplers met geluidskwaliteit van analoog,warm en vet.

Oke een aantal dingen zijn al wel terug te vinden op synths zoals de triton. Maar over het algemeen denk ik toch dat dit de volgende stap zal zijn voor veel meer fabrikanten,dus totaal touchscreen.

Mischien iets van VA2 iets totaal anders,lul maar wat maar wat denken jullie wat de toekomst word?

Een geimplanteerde chip in je hersenen die alles vertaald wat jij in je hoofd hebt zou ook wel handig zijn

:)

Zoiets als dit was ik 2 jaar geleden ook al over aan het fantaseren.

Maar toen geloofde nog maar weinig mensen in de kracht van VSTi's.

Maar de kant waar de Ion op gaat is interessant.

De VA's komen in de evolutie terrecht en de benadering van analoge synths komt gewoon dichterbij. Ze gaan steeds betere software schrijven.

Qua nieuwe concepten denk ik dat het wel mee zal vallen.
Er is al zoveel en wat er nu is zijn mensen tevreden mee. Dan wordt het eerder een kwestie van hetzelfde maar dan beter proberen te doen. Meer stemmen voor je VA's bijv.

En nog meer je synths aan de computer knopen. Of gewoon computers in synths bouwen.
Korg die de Triton2 op de markt brengt met een kleuren touchscreen bijv.

Hopelijk gaat ze het concept van de Expander, Synclavier of Chroma polaris weer eens in digitale vorm uitwerken. Dat waren revolutionaire ontwerpen die nooit geevenaard zijn.

De G2 is ook zo'n mooi voorbeeld van het door ontwikkelen van bestaande concepten.

Je kan het idd zo gek verzinnen als je zelf wil.

Misschien ook een beetje ala Neuron. Dus dat je traploos kan morphen tussen 2 of meer geluiden en dat het ding berekend hoe het tussenliggende zou moeten klinken. (Maar dan een betaalbare versie)

En misschien gear die gericht is op het muzikale aspect. Dus structuren en sfeertjes.

Wat ik veel zie is dat ze producten maken die bedoeld zijn voor mensen die graag iets willen wat ze eigenlijk niet kunnen. Klinkt vreemd maar goed, ik kan bijv. niet drummen. Hoeveel drumcomputers zijn er wel niet gemaakt om die reden. Ik zou bijv. niet kunnen pianospelen, hoeveel toepassingen zijn er wel niet die dat ondervangen?

Nou, op zo'n manier gaan ze denk ik producten maken die gefixt zijn op totaal-sfeertje en 'de mix' . Want wie wil er nu geen mooie mix. Je hebt nu al bijv. een tooltje voor de powercore die de EQ assimileerd en toepast op jou nummer om op zo'n manier een 'sound' te kopieeren. Misschien maken ze wel een programmaatje die je helpt met je mix

zo'n robotstemmetje: *bliep* 2 db minder op 3.5 Khz en 3.12324 db op 6.5345 *bliep* lul ook maar wat hoor

het idee is leuk toch? :kroon:

We zullen een verhoging van de kwaliteit krijgen, misschien wat extra functies op een apparaat erbij en dat zal het wel zo'n beetje zijn. Het grootste verschil zal hem gewoon zitten in de grafische weergave en makkelijkheid om ermee te werken.

Kijk bijvoorbeeld eens naar een synth als de roland jupiter en de Ion, zoveel verschil zit er eigenlijk niet in, behalve de extra electronische gadgets.

Re: Toekomst qua synths

Origineel geplaatst door justin

Een geimplanteerde chip in je hersenen die alles vertaald wat jij in je hoofd hebt zou ook wel handig zijn

:)

De dag dat DAT op de markt gegooid wordt, stop ik met de muziek !

Ik moet er niet aan denken dat dat mogelijk is, dan verdwijnt mijns inziens de muziek in de huidige vorm: muziek maken voor andere mensen, omdat dan iedereen maar hoeft te denken aan wat hij/zij op dat moment mooi vindt.
Vaardigheden zijn dan niet meer nodig, creativiteit en aanleg evenmin.

De zgn. "vernieuwende" interfaces zoals je ze nu ziet (touch-screen, d-beam, enz.) KUNNEN in sommige gevallen wel 'n vooruitgang zijn, maar ik denk dat de echte vernieuwingen meer gaan zitten in nieuwe mogelijkheden met betrekking tot geluids-synthese. Ik zou me bijv best iets voor kunnen stellen bij digitaal gemoduleerde geluidsgolven zoals deze zich voortplanten in de lucht. Een digitaal harmonium ofzo ??

om eerlijk te zijn denk ik dat er eerder "hapklare" synths uitgebracht gaan worden, waarmee je zo in een paar tellen een track hebt alla tiesto. denk dat de prijs en het gebruikersgemak de belangrijkste aspecten zijn na geluidskwaliteit. evenaring van analoog lijkt me volgens mijn nog wel ff duren, maar wie weet.

Re: Re: Toekomst qua synths

Re: Re: Toekomst qua synths

Origineel geplaatst door gemmetje
De dag dat DAT op de markt gegooid wordt, stop ik met de muziek !

Sorry, ik ga nog verder, want dan maak ik een eind aan m'n leven...
Dan kunnen al onze gedachten en gevoelens er uit gehaald worden en dat lijkt me niet zo erg leuk.
Een leuke strip van Frequin (de maker van Guust), die een man laat opdraven die op een party overal spionage microfoons achterlaat om te horen hoe men over hem praat als hij vroegtijdig de groep verlaat. Op het laatste plaatje ligt hij in een vuilnisbak... Laten we nou zorgen dat onze gedachten het laatste stukje privaat blijven wat we altijd behouden!

Wout

Ik denk dat er simpelweg synths komen die blijven evolueren en steeds nieuwere klanken gaan voortbrengen.
Geluiden die nu nog niet bestaan en modules die in de toekomst collectors items worden.
Nieuwe klanken en geluiden (daar draait het toch om) ongeacht de interface.

Ik denk dat er teruggegrepen wordt op de eerste opzet mbt electronische muziek. De synthesizers zijn voortgekomen uit de electronische studio's van de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw, maar niet alle modulen waren relevant genoeg om commercieel te fabriceren. RingModulator en Sample&Hold komen zo hier en daar wel voor, maar daar houdt het mee op. Samen met VA, vooral de opslag in een geheugen (eventueel computer) wordt dit de nabije toekomst. Modulen als BinaireCounters, ModulatingSwitches en Mux komen weer terug. PitchTrackers en PitchShifters zijn op een hedendaagse synthesizer afwezig. Is er ergens een synth die een Flip-Flop, het liefst een schakelbare, heeft?
Retro is een nieuwe weg :)
Ik geloof dat ik een synth ken die het wel krijgt, maar dat is een ander verhaal...

Wout

kwa synthese denk ik dat er in de toekomst geexperimenteerd gaat worden met juist iets anders dan VA!
subtractieve synthese daar is al zoveel keuze in. Ik zie meer iets in moddeling waar veel DSP rekenkracht voor nodig is. Het modelleren van geluidsvoortbrengende voorwerpen en hoe die realtime aan te passen zijn. Zoiets als VL van yamaha maar dan veel uitgebreider. Dat je met je modwheel of je velocity het materiaal in elkaar laat overmorphen van een soort raar gevormde klankkast, en dan met aftertouch je klankkast van vorm kan laten veranderen. Dit geeft veel interessantere timbre wisselingen dan een lowpass filter.

Dsp denk ik,zou ook slim zijn voor bedrijven ,2 vliegen in 1 klap,geen warez,en users die niet afhangkelijk zijn van hun cpu
En er zal een mix komen van dsp met elementen uit het analoge...wie weet:)

Ik denk niet dat het in de komende jaren zal gaan om nog ingewikkelder synthesizers. In reaktor is in principe alles mogelijk. En het meeste is alleen maar een soort luxe.
Ik denk meer dat het zal gaan om meer gebruiksvriendelijkere bediening, mooie vormgeving. Simpeler. Tastbaarder. Zodat het talent en individu weer naar voren komen.

Re: Toekomst qua synths

@ gemmetje ik vermoed dat dan zelfs er toch nog heel wat creativiteit en hard werken aan te pas zal komen om iets behoorlijks te scheppen

Ik hoop dat ze die retro versies van oudere synths niet overdreven gaan uitvoeren.

Liever dat ze weer gaan klooien met DCO's in synths enzo.
Nieuwere versies van Andromeda's enzo.
Of een soort nieuwe versie van de memorymoog of zo.

Dat ze ook weer speciale IC's daarvoor gaan ontwikkelen.

En natuurlijk meer modular spul voor minder geld. ;)

Ik wil een sequencer met touch screen.. En de handige Tap 'n drop functie, en Tap 'n Copy, enzovoort

Ik had ooit es een droom, ik was op een acid party in de toekomst.. En er stonden in de fuifzaal op 2 verhogen kerels achter 6 grote draaischijven op metalen stokken... En ja hoor.. Het was de tb-303 klank, maar dan extern gefilterd door die 2 vreemde dudes en hun draaischijven..
Was leuk om te zien, hoe ze zich plat zaten te zweten/ half in extase zijnde door de monotone acid bleeps van de toekomst..
/eind zevermodus
Nuja, ik denk vooral dat er een vervanger voor midi zal komen, beetje USB style.. Alle kabels sluit je aan op 1 zwart kastje.. Dit kastje zorgt softwarematig voor de verdere routing van alles (audio, midi, enz enz).

Ik zie ook in de toekomst de stille terugkeer naar digitaal bestuurde analoogjes.

En vooral: Een synth met brain-sensoren...

Mijn kijk op de zaak:
Software is in opkomst en wordt steeds beter. Echte analoge synths zullen blijven, maar niet in massaproductie en slechts voor een selecte groep. Nieuwe synths zullen betere hardware krijgen, waardoor de analoge representatie dichter bij het origineel komt.

Waar ik op hoop: MIDI gaat verdwijnen en wordt vervangen door een veel sneller, beter en flexibeler protocol (iets met een 10/100MB UTP verbinding zou wel leuk zijn :) ).

Wat ik niet hoop: Synths met tientallen sub-menu's onder elke knop, waardoor je het overzicht volledig kwijtraakt. (jaren 80 gruwels)

Origineel geplaatst door MSXUser
Mijn kijk op de zaak:
Software is in opkomst en wordt steeds beter. Echte analoge synths zullen blijven, maar niet in massaproductie en slechts voor een selecte groep. Nieuwe synths zullen betere hardware krijgen, waardoor de analoge representatie dichter bij het origineel komt.

Ben ik 't mee eens - en dan ook nog dat de software 't liefst wordt verpakt in een 19" DSP rackje. Er is vrijwel geen andere deugdelijke manier om warez te voorkomen; en dat is 1 van -de- paradepaardjes van hardwaresynths; je moet stukken meer doen om 't voor niks te krijgen of te stelen (al kost bij software in essentie het dupliceren niets - het medium en de R&D en de documentatie wel!).

Waar ik op hoop: MIDI gaat verdwijnen en wordt vervangen door een veel sneller, beter en flexibeler protocol (iets met een 10/100MB UTP verbinding zou wel leuk zijn :) ).

Firewire is goed zat, denk ik. Verder is TCP/IP ruk op 't gebied van zelf-organisatie :).

Wat ik niet hoop: Synths met tientallen sub-menu's onder elke knop, waardoor je het overzicht volledig kwijtraakt. (jaren 80 gruwels)

An sich had dat ook z'n charme - en je zit natuurlijk wel weer te kijken met die custom DSP kastjes, want interfaces kosten geld.

Wat denk ik zelf? Iets dat ik jammer vind is bijvoorbeeld dat de Micro Q en de Novations neerkeilen in waarde als een baksteen. Leuk als je voor weinig een hoop kwaliteit en mogelijkheden wil hebben, en ik ga er echt niet over zeiken dat muziek een exclusieve kunst moet blijven die slechts voorbehouden is aan de aurale elite, maar zo zijn de eerdere kopers van 't apparaat genaaid en zo krijg je als bedrijf wel veel orders, maar niet echt veel winst.

Kijk naar elke VA - allemaal hebben ze wel S&H en ringmod en een filter. De routering van de geluiden is zo ongelofelijk "fixed" als je 't vergelijkt met de Micromod. An sich is dat goed - vele mogelijkheden worden door nonmodulaire "geef eens een zwengel aan die cutoff en resonance, dat zijn de enige knoppen die ik ken en die doen 't altijd gaaf" mensen toch nooit van z'n levensdagen gebruikt, en zo kun je de engine optimaliseren (vaste signaalstroom) zodat je meer CPU power kunt gieten in het gebrek aan anti-aliasing en zo. Het is echter ook jammer omdat de basiseenheden van de Micromod toch een Nord sound hebben, terwijl je soms het heldere digitale van een Waldorf wilt of het wollige warme van een Access, of het vloeibare van een Novation. Of gewoon een Oberheim/Moog/Jupiter geluid.

Enkele synths spelen daar al op in - niet gewoon de vanille lowpass/bandpass/bandreject/highpass met slechts 1 algo, maar verschillend (subtiel of radicaal) - keuze in het aantal filterpolen en filtermodellen in een kleine verpakking. Dit krijg je bij een echte analoog vrijwel niet voor elkaar (naja.. de cartridges op de SE's misschien, maar die is dan ook monofoon, voor sommigen geen bezwaar?). En digitale filters erbij, en als 't even kan een soort rehash van de Z-plane filters, onderling morphbaar (ook lastig bij analoog) en routeerbaar. Niet slechts een enkelvoudige distortion, maar meerdere soorten. Niet FM als een extra, maar ook echt te gebruiken. Je krijgt dan een superhybride synthesisvorm; morphen van een Mini naar een DX-7!

Kijk, als we dan toch Moore's law loslaten op synths, laten we 't dan ook gelijk goed doen. Ik hoop dat een dergelijke renaissance plaatsvindt in de toekomst.

En convolutiereverb erin, natuurlijk. We doen 't niet voor minder :D.

Dat gedoe van synths aan je hersenen koppelen is vette onzin.

Moet je een keer hoesten of zie je ineens een hele mooie meid in het publiek staan en daar ga je al. ;)

Grootste verandering op computergebied zal zijn de introductie van 64 bits versies van sequencers en andere programma's. En verder uitgewerkte algoritmes.

Jammer genoeg zal dit een negatieve uitwerking hebben op de verkoop en ontwikkeling van hardware synths.

Maar bijv een Noah Keys of zo zou wel erg vet zijn. Als die een beetje gaat lopen dan zou die er ook maar zo kunnen komen.

Trouwens ook jammer dat Korg nooit meer verder heeft gewerkt aan de Oasys.
Maar ze zijn ook nog steeds druk bezig met hun software synths natuurlijk.
Daar komen ze steeds nog niet mee uit.

Maar het lijkt er op dat er nog een tijdje oude synths in software vorm uit gaan blijven komen. En dat stimuleerd die nieuwbouw misschien wel of misschien ook weer niet.

Back