Toekomst qua synths

De meeste galmen zijn nog altijd digitaal naar m'n weten op een enkele veergalm na. Maar bon.

Denk dat het met het knoppengeil zijn best wel meevalt. D'r zijn zat mensen die net zo goed met hun muis zitten te p**len. Hetzij uit financiele overwegingen.

Maar modules die je met je computer goed en makkelijk kan bedienen gaan we wel vaker zien hoor. D'r is alleen niemand die door kan of durft te zetten qua open stanaard. Roland doet z'n best maar heeft nog te weinig mensen mee.

Er gingen al geruchten rond dat NI ook met hardware bezig zou zijn of hun software te porten naar hardware platformen ala VariOS. Maar of het is een kwestie van tijd of van geld.

Of het concept MPC gewoon integreren met een laptop zou ook super zijn.
Want het begint allemaal wel alles in een apparaat kant op te gaan een beetje.

Maar ik hoop dat de gloriedagen van de analoge synths ook gaan herleven hoor.
Dat vermona een 16 stemmig analoog monster gaat bouwen of Studio Electronic een memorymoog kloon gaat bouwen of zo. Dat zou ook supergaaf zijn.

Origineel geplaatst door demian
Haha...kewle ex had jij :D
Ze had haar momenten...
Origineel geplaatst door fuse
De meeste galmen zijn nog altijd digitaal naar m'n weten op een enkele veergalm na. Maar bon.
Echokamers, galmplaten en bandecho's hebben echt bestaan, hoor...
Sterker, ze worden nog steeds gebruikt :)
Origineel geplaatst door fuse
Er gingen al geruchten rond dat NI ook met hardware bezig zou zijn of hun software te porten naar hardware platformen ala VariOS. Maar of het is een kwestie van tijd of van geld.
Nou, het is meer een kwestie van Hans Zimmer :)

Wout

Ik denk dat de overstap van een physiek instrument naar software instrumenten zoals VSTi's net zo groot is als van een viool of piano naar een electronisch instrument. Sommigen zullen die stap maken en andere niet. Zo blijven beide categorien op legitieme wijze naast elkaar bestaan.

Ik denk zelfs dat die stap groter is: van zelf muziek maken naar het luisteren naar de radio :) Van re-eel naar virtueel...

Wout
(just joking, want de mensheid kan niet van die grote stappen nemen. Gister op BBC nog 'Grumpy Old Man' gezien?)

Origineel geplaatst door NOISE FX
Cooper, ik zie net je gearlist en ik moet zeggen dat je een verdomd snelle P3 hebt.

Bericht door een moderator:
ontopic reageren a.j.b.

Ach, de synthesizers kunnen steeds meer en de bespelers steeds minder. Dit zou elkaar dan in evenwicht moeten houden, maar zelfs dat lukt niet.
Niet het apparaat, maar de muzikant maakt uiteindelijk de muziek en met wat er momenteel al op de markt is, zijn de mogelijkheden legio. Er worden ook niet jaarlijks gitaren met allerlei nieuwe mogelijkheden bedacht. Toch zijn er steeds weer nieuwe gitaristen, die een unieke sound weten te maken.

Het probleem met die electronische muziek is, dat ieder van enig talent gepeend persoon al vrij snel iets in elkaar kan draaien wat op muziek lijkt. Lukt dat niet meer, dan heeft ie een nieuw spele-dingetje nodig en dan begint alles weer opnieuw. Aan de andere kant draait iemand met talent met een lullig drumcomputertje en een polysix iets moois in elkaar.

Wat ik bedoel te zeggen: het gaat er niet om, hoe je de toekomst van de synthesizer ziet, maar hoe je de toekomst van de synthesizer-MUZIKANT ziet. Nou, ik niet al te best! Je hoort in allerlei producties namelijk wel prima de talenten van de gebruikte apparatuur, maar zelden die van de muzikant!

Ik denk dat hardware synths steeds meer een luxe-product worden. Muziek wordt steeds meer DIY sinds de jaren '80 en dat proces blijft doorzetten. Vroeger kon je opeens hiphop maken met 2 microfoons en een sampler, dat was echt een revolutie.

Hardware wordt steeds meer een interface en steeds minder de absolute noodzakelijkheid om het geluid met specifieke hardware te maken, analoog daar gelaten. Ik heb zelf al een soort idee in mijn hoofd voor een FM-module met touchscreen en redelijk wat knoppen, waardoor het echt makkelijker wordt om FM synthese te programmeren. Dat het geluid ook in het kastje wordt gegenereerd is slechts bijzaak, het gaat er puur om dat het gebruiksgemak beter wordt.

Ook blijft analoge apparatuur steeds in trek denk ik, en wordt het goedkoper. Mensen vinden een Andromeda duur, maar als dat apparaat begin jaren '80 uitgebracht zou worden voor die prijs dan hadden de Amerikaanse synthbouwers nog veel eerder het loodje gelegd.

Origineel geplaatst door Mr.Sequence
Ach, de synthesizers kunnen steeds meer en de bespelers steeds minder. Dit zou elkaar dan in evenwicht moeten houden, maar zelfs dat lukt niet.
Niet het apparaat, maar de muzikant maakt uiteindelijk de muziek en met wat er momenteel al op de markt is, zijn de mogelijkheden legio. Er worden ook niet jaarlijks gitaren met allerlei nieuwe mogelijkheden bedacht. Toch zijn er steeds weer nieuwe gitaristen, die een unieke sound weten te maken.

Het probleem met die electronische muziek is, dat ieder van enig talent gepeend persoon al vrij snel iets in elkaar kan draaien wat op muziek lijkt. Lukt dat niet meer, dan heeft ie een nieuw spele-dingetje nodig en dan begint alles weer opnieuw. Aan de andere kant draait iemand met talent met een lullig drumcomputertje en een polysix iets moois in elkaar.

Wat ik bedoel te zeggen: het gaat er niet om, hoe je de toekomst van de synthesizer ziet, maar hoe je de toekomst van de synthesizer-MUZIKANT ziet. Nou, ik niet al te best! Je hoort in allerlei producties namelijk wel prima de talenten van de gebruikte apparatuur, maar zelden die van de muzikant!

Volledig mee eens! :halleluja: Ik moet helaas toegeven dat dit gegeven me nogal eens flink kan irriteren. :(

samenwerking en meer onder één dak

samenwerking en meer onder één dak

Ik denk dat in de verre toekomst hardware-fabrikanten roland, korg, ect samen gaan werken met software plugins makers als NI, emagic, steinberg, waves, tc, ect.
Ook zullen steeds meer hardware-fabrikanten downloadsounds uitbrengen.

Ik denk dan dat de hardware-fabrikanten midi-controllers maken met alleen toetsen en gemoteriseerde ribbon/pitchbend/modulation controllers. En dan kun je het software (sounds, vsti's en effects) voor een bedrag in je hardware-controller downloaden.
Hardware controllers hebben dan firewire (voor midi/audio naar/van controller) en ingebouwde converters van RME(?).

Dus alles dat in jouw concept (qua muziek) valt, download je. Dan heb je dus alles in 1 keyboardcontroller.
Het concept lijkt veel op Novation's Retmote-audio, maar is veel uitgebreider.

Re: samenwerking en meer onder één dak

Re: samenwerking en meer onder één dak

Origineel geplaatst door Nouveau
Ik denk dat in de verre toekomst hardware-fabrikanten roland, korg, ect samen gaan werken met software plugins makers als NI, emagic, steinberg, waves, tc, ect.

Persoonlijk zie ik geen enkele connectie betreft dit in de toekomst, en hoop dit dus nooit zal gebeuren.

Wat ik zelf erg belangrijk vind voor de toekomst qua synths is dat de fabrikanten zich meer bezighouden met de nieuwe ideeën van muzikanten, wat dus nauwelijks gebeurt bij de "grote" fabrikanten.

Toch zit veel van de toekomst van de synthesizer ontwikkelingen in de mouw van slechts één man... Hans Zimmer. Probeer maar eens te volgen wat die voor plannetjes (en geld, zo blijkt de laatste tijd) heeft... Zowel Creamware en NI zijn door hem gered!

Wout

er bestaat al zoveel

er bestaat al zoveel

nieuwe dingen? Hmmmmmmmm
Ik denk dat al veel dingen uitgemolken zijn. Dan denk ik aan (Physical Modelling) producten als de Korg Oasys(+synthkit), NI Reaktor en Tassman. Hierin combineren fabrikanten diverse (acoustische/synths)instrumenten met mekaar.

Maar ik denk dat samenwerking wel kans van slagen heeft.
Kijk bijvoorbeeld naar Steinberg met TC.
Of Dynaudio met TC.
Sonar en Lexicon.
NI pro5 en Steinberg.
Mackie en Apogee.
Ect.
En een ieder haalt z'n voordeel hieruit.

Synergie?

Niets mis mee als de bouwers samen mooie dingen gaan maken.

Bijv een PCI kaart met een paar analoge filters d'rop lijkt me superwazig maar d'r is vast een markt voor.

Back