Opnemen Livesets

wokenangel

www.munami.nl
Ik wil een liveset op de PC opnemen, of eigenlijk verschillende draaisets van DJ''s. Probleem is dat DJ's vaak zelf het volume steeds hoger zetten waardoor de opname onbruikbaar word. Ook al sluit je de PC aan op de submix van de mixer, dan wordt de EQ vaak nog zo opgepompt dat de mix slecht klinkt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem nu op met Cool Edit Pro. De enige keer dat de opname lukte was op een MiniDisc, want deze hebben een functie dat ze het opnamevolume automatisch bijstellen zodrade muziek harder wordt gezet. Bestaat er zoiets voor de PC? Of kan ik beter een Compressor/Limiter aan het kanaal hangen?

Gewoon het rec. volume wat zachter zetten. En later oppompen in je PC/Mac. :)

Heb toevallig mn live set opgenomen op DAT, en redelijk dik onder de 0dB, maar kraakt alsnog. Hehe. Maar dat vind ik ook niet erg.
Mocht er iemand zin hebben in die live herrie: klik & topic ;)

Maar dit lijkt me wel een goede oplossing man. Suc7.

Compressor/Limiter lijkt me inderdaad het beste.
Bij het zachter zetten van het recordvolume ontstaat het probleem dat je ruis ook automatisch harder wordt wanneer je je geluid weer maximaliseert.

pak hem af van de inserts!
wel ring en tip doorverbinden anders krijgt hij niets meer binnen. voordeel : geen eq's meer erop( moet toch werken volgens mij?)
andere mogelijkheid pak de prefade aux sends 1+2 en reduceer het maximale volume
3 e poging: split voor de ingang 1 naar jou mixer de ander naar de dj mixer.
limiter kan altijd, blijf je wel die eq instellingen houden.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Compressor/Limiter lijkt me inderdaad het beste.
Bij het zachter zetten van het recordvolume ontstaat het probleem dat je ruis ook automatisch harder wordt wanneer je je geluid weer maximaliseert.

volgens mij gaat een compressor juist helemaal verkeerd... Je tast de kwaliteit van de opname aan omdat de dynamiek van het geluid te laag wordt. Gewoon wat zachter opnemen denk ik.

maaar wat is er dan mis met minidisc's ?
als het lukt op mini disc kan je het daarna toch altijd opnemen met je pc?

Er is niets mis met MiniDiscs, maar deze hadden we geleend, zou ik dus wel moeten aanschaffen.
Verder zetten we de draaisets altijd meteen op het internet. Leuk voor de mensen die naar het feest zijn geweest om de volgende dag te luisteren. En een minidisc weer omzetten naar PC is extra moeite.

volgens mij gaat een compressor juist helemaal verkeerd... Je tast de kwaliteit van de opname aan omdat de dynamiek van het geluid te laag wordt. Gewoon wat zachter opnemen denk ik.

Kan iemand uitleggen hoe zoiets werkt? Wat veranderd een limiter dan aan de dynamiek? Ik dacht dat die hetzelfde bleef, en een limiter alleen het volume terugstuurt.

pak hem af van de inserts! wel ring en tip doorverbinden anders krijgt hij niets meer binnen. voordeel : geen eq's meer erop( moet toch werken volgens mij?)

Als dat werkt lijkt me dat een gouden tip, maar hoe werkt dat precies? Kent iemand een goede site met mixer basics of een topic binnen synthforum? Kon het op de search functie niet vinden.

En het volume lager zetten kan natuurlijk altijd. Is een goede oplossing, maar de set verliest wel wat kwaliteit.

iig bedankt voor de goede tips

na, je kan wel een compressor gebruiken, maar dan moet je hele lange attacks en releases gebruiken. maar volgens mij werkt dat niet precies hetzelfde als dat van de minidisk...

Kan je niet de master van de mengtafel volledig openzetten, zodat de DJ zelf niet te veel speling meer heeft om het volume aan te passen? Zo doe ik het toch als ik m'n eigen sets moet opnemen.

MD compressed. Voor ff een simpele opname is t oke. Maar voor master dingen zou ik t niet doen.
Neem maar eens een naadzuivere stem met mooie galm op MD, en direct op PC/DAT. Dan hoort u wat ik bedoel.

Origineel geplaatst door wokenangel

Kan iemand uitleggen hoe zoiets werkt? Wat veranderd een limiter dan aan de dynamiek? Ik dacht dat die hetzelfde bleef, en een limiter alleen het volume terugstuurt.
dynamiek is verschillen tussen minimum en maximum volume. als de limiter te vroeg "aftopt" dan verminder /verander je dus de dynamiek.

Als dat werkt lijkt me dat een gouden tip, maar hoe werkt dat precies? Kent iemand een goede site met mixer basics of een topic binnen synthforum? Kon het op de search functie niet vinden.

[/QUOTE]
ik heb ooit hier iets over gelezen , maar hoe zat het nu ook alweer ??
zoiets van mengtafelinsert uit : ground + tip= send, ground + ring = return ( inserts zijn stereopluggen)
verbind ground + tip via mono jack naar de 2e mixer of opname apperatuur
verbind tevens de tip en de ring van de stereoplug die in de insert van de dj mixer zit,
zoiets was het, maar het is wel lang geleden dat ik daarover gelezen heb , misschien is er iemand die dit technisch even kan nalezen en verbeteren of afkeuren.

Back