makkelijke DIY projectjes

jaxxon

\\\Rock Hard & Prosper///
Mijn kraakkdoos is nog aan het wachten op een leuke behuizing. Ben daarvoor aan het zoeken in oa tweedehandszaken e.d..

Maar goed de geur van solderen is mij wel bevallen en ben dus stiekem al weer aan het kijken naar andere makkelijke projectjes. De kraakdoos was mijn eertse project dus ik ben nog redelijk noob. Natuurlijk staat internet vol met schema's maar ik dacht misschien dat iemand hier iets leuks weet? :eureka:
Het liefst iets wat met muziek heeft te maken. Misschien een leuk effect voor mijn gitaar.

Het gaat me ook niet om het voordelige maar om het maken en proberen er iets van te begrijpen. Ik vind het wel leuk om zelf dit soort dingen te kunnen maken en een originele behuizing te geven.

Als ik hier meer ervaring in heb zou ik bijvoorbeeld eens kunnen gaan nadenken over het bouwen van synthmodules of iets dergelijks. Maar ik wil niet te hard van stapel lopen en simpel beginnen.

Ik zal de aangeboden links eens gaan bekijken. In ieder geval bedankt tot zover. :halleluja

Als iemand nog sugesties heeft laat maar komen... :okdan:

De link van bert ten hove is leuk :)

Die signaalgenerator, even weerstandje van de freq vervangen door 12 schakelbare weerstandjes met eind potmeter (tuning) en knoppen/toesten en je hebt een monofone synth !

toch :confused: :erm:

Origineel geplaatst door Bert ten Hove

Bedenk echter wel dat veel elektronica zelfbouwprojecten nooit de kwaliteit halen van een fabrieksapparaat.

Kun je me ook vertellen waarom dat niet zo zou zijn? Ik denk dat dat meer aan eigen handigheid dan aan de kwaliteit van het project ligt.

Voor die behuizing van je kraakbox mot je effe bij de electronische hobby/speciaalzaak kijken. Die hebben van die standaard plastic kastjes in allerlei maten.

Kun je me ook vertellen waarom dat niet zo zou zijn? Ik denk dat dat meer aan eigen handigheid dan aan de kwaliteit van het project ligt.
Dat is heel eenvoudig. In de fabriek kan men eenvoudig gebruik maken van multilayer printplaat, bovendien is het machinaal mogelijk om veel kleinere onderdelen te monteren. Tenslotte is het ontwerp vaak, mede door voornoemde redenen, beter.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Dat is heel eenvoudig. In de fabriek kan men eenvoudig gebruik maken van multilayer printplaat, bovendien is het machinaal mogelijk om veel kleinere onderdelen te monteren. Tenslotte is het ontwerp vaak, mede door voornoemde redenen, beter.
Multilayer betekent niet per definitie beter, wel kunnen er meer componenten per vierkante decimeter geplaatst worden en kan je een schonere voeding houden bij hoogfrequente signalen. Maar als je een analoge synthesizer of iets anders analoogs gaat bouwen heb je hier weinig of geen voordeel van.
Kleinere onderdelen hoeft ook niet beter te zijn. Meestal zit in een kleinere behuizing hetzelfde als in een grote behuizing. Vooral bij laagfrequent spul ga je het verschil niet merken. Als het digitaal wordt en er clockfrequenties boven de 10 MHz gebruikt worden is het een ander verhaal. Maar dat heb je meestal niet in een distortion pedaal of een state-variable filter.
Ik denk dus dat je kwalitatief heel goede zelfbouwprojecten kan neerzetten als je er de tijd, vaardigheden, gereedschappen en vooral het geld voor hebt.

de simple/lockhard wave folder van ken stone ziet er niet zo moeilijk uit, handig klein pcbtje
ik, ga er binnenkort aan beginnen in ieder geval

+waar koop je zo'n behuizingen in ijzer?

elektronicazaken hebben naast de plastic behuizingen ook altijd de metalen inbouwkastjes liggen.

radiocentrum utrecht
radio rotor amsterdam
hecke amsterdam
of bestel bij conrad op het net.
die hebben geloof ik ook vellemansetjes.

in denbosh zit een kerel die clonetjes (bouwpakketjes) maakt. zou je even elf moeten opzoeken ik weet de url niet meer zijn geloof ik 20 of 25 eur per stuk

elektronicazaken hebben naast de plastic behuizingen ook altijd de metalen inbouwkastjes liggen.

radiocentrum utrecht
radio rotor amsterdam
hecke amsterdam
of bestel bij conrad op het net.
die hebben geloof ik ook vellemansetjes.

Ik haat Hecke. Die pannenkoeken hebben nie eens 1procent weerstanden meer.
De hoogtij dagen van Hecke zijn voorbij.

Maar probeer dit Filtertje maar eens.
Erg simpel en een leuk eind resultaat.
jh WaspVCF.jpg
succes,
Maarten

http://www.futurlec.com/4000Series/CD4069.shtml hier hebben ze hem Jeroen....als dit degene is die je bedoeld een CD4069UBC.
Mocht je er daar 1 bestellen dan heb ik ook wel interesse om er ook 1 te bestellen....lijkt me een leuk filtertje van JH.....
Zijn er nou meer mensen dan kunnen we misschien met z'n alle samen bestellen....scheelt weer verzendkosten.....alhoewel die bij hun niet zo hoog zijn....maar alleen te betalen met een credit card.

Back