makkelijke DIY projectjes

Dat is heel eenvoudig. In de fabriek kan men eenvoudig gebruik maken van multilayer printplaat, bovendien is het machinaal mogelijk om veel kleinere onderdelen te monteren. Tenslotte is het ontwerp vaak, mede door voornoemde redenen, beter.

Precies! Machinaal daar zeg je het al! en daar gaat vaak een hoop fout!Bedenk ook dat zelfbouw al op bestaande ontwerpen is gebaseerd.Ik heb al heel wat spullen zelf in elkaar gezet en geloof mij, een fabriek kan hier een puntje aan kan zuigen! Met zorg, bloed zweet en tranen in elkaar gezet! Met de beste onderdelen die ik kon krijgen!

:walker: Head on over to somatic circuits , I 've got lots of kits on the way :okdan:
Its quite like the Voice of Saturn , but grittier , due to being based on a logic device - cd40106 hex schmidt trigger , its simple to build , sounds will be uploaded tonight:z here is a sample http://www.mediafire.com/?1lb2lmmofez look out for "MoonUnit" next Month , details on the site.

ziet er leuk uit (saturn)

Dit lijkt me ook een leuk dingetje, kost ook niet zoveel

http://www.somaticcircuits.com/mv1_instructions.htm.htm

staat ook op ebay, rond de 30 euro.

:walker: Head on over to somatic circuits , I 've got lots of kits on the way :okdan:
Its quite like the Voice of Saturn , but grittier , due to being based on a logic device - cd40106 hex schmidt trigger , its simple to build , sounds will be uploaded tonight:z here is a sample http://www.mediafire.com/?1lb2lmmofez look out for "MoonUnit" next Month , details on the site.

fery coel mete! thanks for de infomeetion!

He dat zijn nog eens mooie knoppen.
Die zocht ik al een tijdje en ze zijn niet eens echt duur.
groet,
Maarten

Hoi Maarten, kijk hier ff 50 stuks voor 13 euries voor totaal zwarte.....

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=120214332713&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=002

en hier met metalen bovenkant....40 stuks voor 16 euries....

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=300157927309&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=020

dit scheelt aanzienlijk met 0,95 cent per stuk bij Newtone...

heb knoppen die daar ook al gekocht. ze zijn OK.
wel nog shipping+ douanekosten meetellen. als ze bij jou zijn kosten ze bijna het dubbele, maar zelfs dan zijn ze nog goedkoper dan elders.

heb knoppen die daar ook al gekocht. ze zijn OK.
wel nog shipping+ douanekosten meetellen. als ze bij jou zijn kosten ze bijna het dubbele, maar zelfs dan zijn ze nog goedkoper dan elders.

Douanekosten voor knoppen??? Mmm dan heb je waarschijnlijk geen mazzel gehad. Heb pas geleden nog een effectpedaal vanuit Japan laten overkomen en geen douanekosten voor mij:okdan:

Iemand had de wasp-filter al eerder in deze discussie vermeld, maar er is voor mij een onduidelijkheid in het schema. Rechts onderaan van de cutoff-potmeter zijn er twee 10k weerstanden getekend die nergens heen gaan (eindigen in een cirkeltje). Op de site van juergen haible vond ik ook nog een adsr-circuit dat hij hiervoor tekende, maar ook daar vind ik niet de juiste verbinding op terug.

http://jhaible.heim.at/tonline_stuff/hj_wasp.html

Verder bedacht ik ook dat de 2 OTAs toch ook een negatieve powersupply nodig hebben, of is dit niet van belang?

Pieter

Attachments

• hj_wasp.jpg
    hj_wasp.jpg
    64,9 KB · Bekeken: 114
  • hj5vadsr.jpg
    hj5vadsr.jpg
    153,5 KB · Bekeken: 122
Iemand had de wasp-filter al eerder in deze discussie vermeld, maar er is voor mij een onduidelijkheid in het schema. Rechts onderaan van de cutoff-potmeter zijn er twee 10k weerstanden getekend die nergens heen gaan (eindigen in een cirkeltje). Op de site van juergen haible vond ik ook nog een adsr-circuit dat hij hiervoor tekende, maar ook daar vind ik niet de juiste verbinding op terug.

http://jhaible.heim.at/tonline_stuff/hj_wasp.html

Verder bedacht ik ook dat de 2 OTAs toch ook een negatieve powersupply nodig hebben, of is dit niet van belang?

Pieter

Een negatieve spanning is niet nodig. Dit schema werkt perfect op +5 volt.
Op een van die cv ingangen kan je dan de output van de ADSR kwijt voor envelope´s op je filter. (Je zou hier ook nog een 100K pot tussen kunnen zetten voor cv/envelope bereik.)
Verder kan ik je aanraden om de 33K weerstand meteen na de input te verpotmeteren naar een 50K log. Dit om de input een beetje te oversturen. En ik kan je ook nog vertellen dat de distortion die bij het filter schematje zit waardeloos is. (sorry Jurgen) Misschien als je hem voor de input van het filter bouwt, maar dat is heel misschien.

Oh ja, bijna vergeten te zeggen dat het weerstandje naar ground vanaf de cutoff pot (naast de diode) 100K moet zijn.

succes,
Maarten

Laatst gewijzigd:
Ik heb de wasp-filter gebouwd, en eigenlijk werkt het niet naar behoren. De meeste interessante dingen gebeuren als hij op Bandpass staat. Op Lowpass hoor je bijna niets, en de distortion is meer een volumevermindering dan een vervorming.
De resonantie gaat vooral werken als je de ingansweerstand van 33k eruitneemt, of inderdaad vervangt door een potmeter die je bijna dichtdraait. Ik dacht dat er ergens een fout zat, dus ik heb nog een keer opnieuw gebouwd, maar dezelfde resultaten...
Ik wilde die adsr ook maken, maar ik twijfel of het de moeite is.
Als componenten heb ik 5%weerstanden gebruikt, en capacitors uit een reeks; alles samen uit hobbypakketten van velleman. Misschien of waarschijnlijk zie ik toch iets over het hoofd?

situatieschets:

Attachments

• DSC00071.JPG
    DSC00071.JPG
    128 KB · Bekeken: 115
Bij het bouwen van de waspclone heb ik een paar vragen over hoe het circuit juist functioneert. Het circuit filtert goed, maar wat er juist gebeurd is mij niet helemaal duidelijk.

- Ik heb wat metingen gedaan DC/AC.
Aan de ingang en uitgang staan 2 condensatoren. Is dit om dc
vóór de ingang en na de uitgang te vermijden?
- Op een aantal punten in het circuit staat 2.5V. Ik zit te raden naar de
reden daarvan. Bijvoorbeeld de de combinatie van een ota en een
inverter? één van de ingangen van de ota staat met een spanningsdeler
op 2.5 volt. Is die halve voedingspanning de treshold van de invertor
waar aan de ingang een audiosignaal bovenopgezet wordt? En op die
manier de invertor op frequentie van het audiosignaal laat springen
tussen 0 en 5V? Zou een Schmitt trigger in de plaats een merkbaar
verschil geven?
- Er is dan ook nog een 1k weerstand tussen de twee
ingangen, dus dat zou dan betekenen dat het audiosignaal en het
dc-signaal op beide ingangen staat met als verschil een spanning die
gemaakt wordt door die 1k? Als je de spanning meet is die op beide
ingangen nagenoeg hetzelfde.
- Een andere redenwaarom 1 van de ingangen op 2.5V staat, is misschien
omdat het audio signaal anders anders op de 0Volt zou staan, en er dus
ook onderheen gaat, wat minder is dan de 'negatieve'voedingspanning?
Of is de werking van een ota volledig verschillend dan die van een
opamp?

- Cut-off sectie: R 1k gaat naar 10k log cut off. de uitgangen van die pot
meter staan op een spanningsverschil van 4V en 0.5V. Dus een spanning
op pin 5 van de ota bepaald de bandbreedte waarin die versterkt? Als je
de diode omdraait klinkt de filter ook helemaal eigenaardig.
- Terugkoppeling gaat over beide ota's. Dus die staan in serie? Zoud dit
schema, met dezelfde functies ook te maken zijn met 1 ca3080? of juist
met meerdere?
- Wat doen de 2 diodes in parallel? Want door het resonantiegedeelte gaan
wel audiosignalen vermoed ik; omdat die direct aan de pin 4 van de
invertor hangen.
- Voor elke ingang van een ca3080 staat een R 51K. Zou er geen enorme
spanningsval van het signaal moeten zijn over die weerstand of moet je
die bekijken als deel van een spanningsdeler (33k+1k)/((33k+1k)+51k)? En
deze hoge waarden dienen om de ingangsstromen navenant te houden.
- Voor de cutoff zijn er twee weerstanden (10k) die de mogelijkheid geven
om de filter van buitenaf aan te sturen. Is dat dan met een spanning
tussen 0.5 en 4V? Verder is dit spanningverschil niet de spanning die op
pin 5 van de ca3080 staat. Daar varieert de spanning tussen 0.5 & 0.7V
als je aan de cutoff draait. Maar waarschijnlijk is het niet aan te raden
direct met een dc-signaal op pin5 aansturing te geven.

Ik heb al een keer een gelijkaardige mail naar J. Haible gestuurd. En nog even op electro-music gekeken. Verder ook wikipedia en google, maar het blijft nog wat vaag.

Attachments

• ca3080 filter.jpg
    ca3080 filter.jpg
    64,9 KB · Bekeken: 114
Probeer de termen spanning en stroom niet met elkaar te verwarren. Een opamp is een stroom-in, spanning-uit component. De weerstanden aan de ingang van een opamp zijn niet bedoeld als spanningsdeler, maar om spanning naar stroom om te zetten.

Verder zijn de ingangen van een opamp hoogomig, dus je zult vrijwel geen spanningsval over de ingangsweerstanden meten.

Pin 5 van de CA3080 (Amp Bias) is ook een stroomingang tot max. 2 mA. Een rechtstreekse aansluiting van DC spanning zal de OTA direct vernielen door de (theoretisch) oneindige stroom. Vandaar de weerstanden.

Dus spanningsdeling wordt gemaakt met de igangsweerstand van de opamp (oneindig/oneindig+51k) levert dan op beide ingangen nagenoeg dezelfde spanning op?

Ik had ook gelezen dat een opamp het verschil in spanning tussen de twee ingangen versterkt met een factor bepaald door terugkoppeling.
5bcfc52dbc871657117416a16fc58ed4.png
Of wordt er toch een verschil in stroom versterkt? Dit begrijp ik niet goed. Ik dacht dat de stroom juist heel klein moest blijven zodat er geen vermogen zou gedissipeerd worden in de opamp.
Ik bedacht ook dat de 2.5V een soort ground is die in het midden zit tussen de 0 en 5V, zodat dit hetzelfde gedrag zou opleveren dan wanneer je +5 en -5V als voeding zou gebruiken en géén dc op de ingangen zou zetten.

Ik bedacht ook dat de 2.5V een soort ground is die in het midden zit tussen de 0 en 5V, zodat dit hetzelfde gedrag zou opleveren dan wanneer je +5 en -5V als voeding zou gebruiken en géén dc op de ingangen zou zetten.

Dat klopt, de 33K weerstanden zijn een spanningsdeler die de helft van de voedingsspanning op de positieve ingang van de opamp zetten. Als je dit potentiaal vervolgens als massa beschouwd, dan kun je hier inderdaad een +2.5V en -2.5V spannings mee maken.

Of wordt er toch een verschil in stroom versterkt? Dit begrijp ik niet goed. Ik dacht dat de stroom juist heel klein moest blijven zodat er geen vermogen zou gedissipeerd worden in de opamp.

Dit heeft meer met de lineariteit van de OTA te maken. Deze is beter bij (zeer) kleine spanningniveau's dan bij hoge. De ingangspanning wordt met behulp van de 51K en de 1K spanningsdeler verkleint, en gaat een stroom naar de negatieve ingang van de OTA.

Is die halve voedingspanning de treshold van de invertor
waar aan de ingang een audiosignaal bovenopgezet wordt? En op die
manier de invertor op frequentie van het audiosignaal laat springen
tussen 0 en 5V? Zou een Schmitt trigger in de plaats een merkbaar
verschil geven?

Dit komt omdat de CD4069 betrekkelijk eenvoudige FET's gebruikt, en daardoor ook als analoge buffers gebruikt kan worden. Een andere inverter zal inderdaad het ingangssignaal naar 0V en 5V clippen, maar dat wil je dus niet, tenzij je een distortion effect wilt bereiken.

Waarvoor dien die bufers eigenlijk? De uitgangsweerstand van een opamp is heel klein in vergelijking met de ingangsimpedantie, dus het zou toch helemaal geen probleem moeten zijn om de uitgang van de ene opamp direct in de ingang van de andere te voeden.
Het signaal van kan toch ook voldoende versterkt worden, aan gezien een opamp beter werkt als het signaal kleiner is (meer lineair gedrag, of begrijp ik dat verkeerd?)
Of heeft het iets met stroom te maken? de stroom die aan de ingang van de opamp geleverd wordt komt van de voedingsspanning van de invertor?

Aangezien elke uitgang van de inverter teruggekoppeld is, staan die ook alemaal op een dc spanning van 2.5 volt(midden van de voedingspanning), maar om welke reden wordt dan een condensator gebruikt, danwel een weerstand?

Back