makkelijke DIY projectjes

Buffers worden in het algemeen gebruikt op plaatsen waar twee delen van de schakeling elkaar niet mogen beinvloeden.

In deze schakeling stelt de buffer (degene achter de OTA's), in combinatie met een condensator, een integrator voor.

Verder heb ik nog een probleem met schakelaars (on/off, keuzeschakelaar en bypass) die ploppen als je ze schakelt.
Het is behoorlijk irritant, en mijn versterker kan er al helemaal niet tegen.
Ik heb de filter ingebouwd in een oude mixer die ik gevonden heb en zou graag de originele schakelaars behouden.
Is er een oplossing door ergens in het circuit aanpassingen te doen?
Zou je bijvoorbeeld aan de uitgang iets kunnen doen zodat dit verholpen kan worden?

Kan je niet het input signal switchen?
Een tekeningetje.

filterswitch.JPG

succes,
Maarten

Over schakelaars die ploppen kun je een condensator/elco plaatsen [ of een r/c filter]
Pas op dat je hier niet zo maar wat expirimenteerd.
Kijk naar de spanning wat er op staat, en de spanning van de elco.
Bereken deze waarde goed.
En bedenk, dat soms het signaal ook op een schakelaar kan staan, een condensator laat dan geluid door [highpass].

De bp, hp, lp-switch zit toch op een bepaalde plaats in het circuit, en de uitgang daarvan hangt vast aan de uitgang van het schema.

de bypass zit inderdaad aan de ingang. ik heb die zelfs voor de ingangtrimpot gezet. Het signaal gaat van de ingangsjack direct naar de bypassschakelaar.

De behuizing is helemaal af, met knoppen en pots. Als ik daar nog iets aan verander zal het wel uit noodzaak zijn denk ik. Ik had helemaal niet gedacht dat dit zo een probleem kon zijn. Ik heb het gebouwd als insturment om live mee aan de slag te gaan, dus het ploppen blijkt nu tamelijk vervelend.
Misschien hangt dit vooral af van wat voor schakelaars je gebruikt.
Ik had ook gelezen dat er keuzeschakelaars zijn die eerst een kortsluiting maken en dan pas overgaan naar de volgende state; zodat er nooit een open verbinding is, en dat zou dan geen ploppen opleveren. Ik had er zo 1 gekocht, maar omdat hij te groot was voor de behuizing, heb ik het niet meer geprobeerd.
Kan je die ploppen wegfilteren met een éénvoudige highpassfilter zonder dat het signaal in het laag beïnvloed wordt? Dat heb ik nog niet geprobeerd.
En ik dacht dat die elco op de uitgang ook daarvoor diende.
Gebruik je dan een (on)gepolariseerde condensator?

Als ik dit weekend een camera kan bemachtigen, ga ik een paar fotos maken.

bedankt voor tips en informatie
Paskal

Ik zou gewoon eens wat condensators aan de uitgang van de schakelaar proberen.
Er gaan alleen kleine spaningkjes doorheen dus jij en je projectje lopen geen gevaar.
In mijne zit een 12 stappen schakelaar die nagenoeg niet plopt. Misschien toch maar een gat in je mixert boren.
groetje,
Maarten

het ploppen komt door signaalverschillen, en door geladen/ongeladen condensators.
als je dit vermijdt, dan is er geen plop.
Duuuuus,........
aan een uitgang en ingang die C gekoppeld zijn altijd een weerstand naar de massa , doe maar 100K.
en bij direct gekoppelde (DC) signalen moet de offset 0 volt zijn, dus echt 0 volt, en niet 0,00001 volt , want dat knalt al behoorlijk in de speakers.
de beste remedie is dus, naar een schakelaar uitkoppelen met een c'tje , met een weerstand naar de massa, dan de schakelaar, al dan niet elektronies, en dan de C van de ingang, ook met een R (waaerstand) naar massa.

out ------[]------o/ schak. \o---[]----- in
.....................|........................|
..............C...| | r....................| |r C
....................|.........................|
. ==============massa =

hopelijk komt het houtje touwtje schema over.
sucses
-[/00\]-

ok. Deze vormen een soort filter aan de ingang, en één aan de uitgang van elke schakelaar?
Ik heb de filter eens aangesloten op een mixer, en dan naar een versterker, en nagenoeg is de plop dan bijna helemaal verdwenen.
Ik had kortere audiokabels gebruikt, en had daarover ook iets gelezen op de site van Jurgen. Maar misschien heeft dat dan toch helemaal niets te maken met de capaciteiten die de plop veroorzaken.

Ik wacht nog op een fototoestel, en het apparaat is ondertussen ook al uitgeleend, maar misschien moet ik toch maar die aanpassingen tegen plop erbij doen.

hier is het schema nog een keer.
lees verder wat lectuur over electronica, wil je.
(bijvoorbeeld Elektronica kunst en kunde deel 1, 2 en 3 bij de meeste bibiliotheken wel te leen, zijn dure boeken)
sucses.
groeten,
jeroen

bedankt voor het advies. Die RC's komen nog rond de schakelaars.
Het zijn twee filters in 1 behuizing, en is gepowered door een 9v batterij.

groet!
Paskal

Attachments

• 1.JPG
    1.JPG
    390,5 KB · Bekeken: 103
  • 2.JPG
    2.JPG
    336 KB · Bekeken: 95
  • 3.JPG
    3.JPG
    371,2 KB · Bekeken: 101
  • 4.JPG
    4.JPG
    355,2 KB · Bekeken: 96
  • 5.JPG
    5.JPG
    415 KB · Bekeken: 97
EHBO voor beats die op de verkeerde plaats vallen...
Verder niets mechanisch of elektronisch.
groet,

maar deze ga ik dus wel maken, heb alles zowiezo al in huis ervoor.
en vrij simpel te doen. is met 1x 555 en 1x 556!
Het heet The Voice of Saturn (soort van aangepaste ataripunkconsole) en alle ingredienten zijn makkelijk te verkrijgen.
Als die bijbehorende sequencer er is ben ik ook zeker van de partij.
mooie knoppen en behuizing ook! ik baal er wel van dat je dat in NL echt nergens kan vinden dat soort behuizingen. tips iemand?
voice_of_saturn.jpg

2248184282_28878d7c03.jpg

Is een aanrader!!! Vanmiddag afgemaakt. Ik heb zowel de synth en de sequencer. Erg leuk speelgoed. Ik ben niet zo'n doorgewinterde DIY-er, dus had de DIY-kits bij hun gekocht. Echt een heel makkelijk project! Ik denk dat als je alles los kan kopen het ook erg makkelijk is. De behuizing (zat er bij mij los bij in die kit) kan je gemakkelijk laten maken van hout of (als je connecties in de metaal heb) mooier is nog van metaal. Misschien dat ik de sequencer nog wel eens los ga proberen te maken (als ik daar de tijd voor kan vinden...) want het is echt eenvoudig als je weet waar je de spulletjes vandaan moet halen.

Kan je wat pics en audio plaatsen Krek? Ben wel benieuwd naar jouw project en hoe dat geworden is.

Ja das goed, de foto's zullen hetzelfde zijn als wat je hierboven ziet, maar dan helemaal beletterd omdat ik hun DIY-kit heb gebruikt. Daar zit zo'n zelfde ombouw in. Maar ik zal wel even een plaatje schieten. En ik zal trachten wat MP3tjes te maken vanavond of morgen.

Back