midi traag?

fuse

Gepokt en gemazeld
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Midi werkt perfect waarvoor het moet dienen en is snel genoeg. Dat wordt intussen bijna 20 jaar bewezen, en nog alle dagen door mensen die hits schrijven.
Leg me dus alsjeblieft uit waarom je voor midi 10/100 Mb verbinding wil gebruiken ? Wou je graag 10.000 synthesizers aansturen misschien ? Of MidiSampleDump? Daar was midi oorspronkelijk niet voor ontworpen dacht ik.
Ik kan de 0-127 beperking nog begrijpen, maar daar is makkelijk iets aan te doen en je ziet nu toepassingen met fader-resoluties van 0-256...over diezelfde midibus.

Deze instelling weerhoudt de fabrikanten ervan om een nieuwe midi standaard te kiezen.

Ben het hier dan ook stellig niet mee eens.

Als jij een batterij synths hebt met allemaal hun eigen CC's en weet ik het allemaal niet dan lukt je dat bijna niet om dat een beetje straf aan te spreken. En dan heb ik het nog niet eens over midi time synchronisaties enzo.

Het wordt (gvd) tijd dat ze eens met hun tijd meegaan en snellere midi gaan gebruiken. Het zal me dan jeuken of het mLan, USB, Ethernet, Wifi of weet ik het wat anders is. Maar 76kbit/s is gewoon te traag om goed mee te kunnen werken.

En dat er mensen met die brakke kl*temidi hits schrijven zal me weinig interesseren. Eerder dat ze van ellende alles in audiosporen op zijn gaan nemen lijkt me veel aannemelijker.
Want er zijn zat commerciele releases die tsjokvol zitten met midi timing errors. En een zichzelf respecterend muziekant zou zich daarvoor de ogen uit zijn/haar kop mogen schamen om zoiets op de markt te durven brengen.

We kunnen tegenwoordig wel sample accuraat werken, maar met midi hoeft dat niet?

Re: midi traag?

Origineel geplaatst door fuse
Deze instelling weerhoudt de fabrikanten ervan om een nieuwe midi standaard te kiezen.

Ben het hier dan ook stellig niet mee eens.

Als jij een batterij synths hebt met allemaal hun eigen CC's en weet ik het allemaal niet dan lukt je dat bijna niet om dat een beetje straf aan te spreken. En dan heb ik het nog niet eens over midi time synchronisaties enzo.

Het wordt (gvd) tijd dat ze eens met hun tijd meegaan en snellere midi gaan gebruiken. Het zal me dan jeuken of het mLan, USB, Ethernet, Wifi of weet ik het wat anders is. Maar 76kbit/s is gewoon te traag om goed mee te kunnen werken.

En dat er mensen met die brakke kl*temidi hits schrijven zal me weinig interesseren. Eerder dat ze van ellende alles in audiosporen op zijn gaan nemen lijkt me veel aannemelijker.
Want er zijn zat commerciele releases die tsjokvol zitten met midi timing errors. En een zichzelf respecterend muziekant zou zich daarvoor de ogen uit zijn/haar kop mogen schamen om zoiets op de markt te durven brengen.

We kunnen tegenwoordig wel sample accuraat werken, maar met midi hoeft dat niet?

't mooie van MIDI is dat het universeel is. Een nieuw, sneller systeem zou wel heel handig zijn, maar je moet dan op z'n minst er ook MIDI apparaten mee kunnen aansturen. EN, minstens even belangrijk, het moet net zo universeel zijn als MIDI nu.

MIDI is gewoon bewezen goed. Ik denk dat de problemen met timing enzo komt door het apparaat zelf dat MIDI stuurt/zendt. De MIDI standaard is toch mooi uitontwikkeld? Geen heftige sofware en hardware nodig. Perfect toch? Ik wil niet weten wat voor ellende je je op je half haalt als je nieuwe standaarden introduceerd: apparaten die elkaar niet begrijpen etc...

Begrijp me goed, verniewing is goed, maar niet at any cost.

problemen met midi timing liggen niet (altijd) aan het apparaat maar is ook inherent aan hoe midi werkt. Door het feit dat midi data altijd in serie wordt doorgeseind en niet parallel kunnen er bij veel data hoorbare afwijkingen gaan optreden, omdat bijvoorbeeld controller data niet naast de note-on messages worden doorgeven, maar ertussendoor.
Dit is gewoon een beperking van midi en heeft met het apparaat weinig te maken.
Het liefst zou ik in alle nieuwe synths een firewire interface zien, zodat je midi en audio digitaal over één draadje kan sturen. De nieuwe midi standaard zou natuurlijk een hogere resolutie moeten hebben dan de huidige, en het liefst sample accurate timing mogelijk moeten maken. (da's nu een groot voordeel van softsamplers over hardware samplers, zeker voor drums e.d.)

Origineel geplaatst door Arv
MIDI is gewoon bewezen goed. Ik denk dat de problemen met timing enzo komt door het apparaat zelf dat MIDI stuurt/zendt. De MIDI standaard is toch mooi uitontwikkeld? Geen heftige sofware en hardware nodig. Perfect toch? Ik wil niet weten wat voor ellende je je op je half haalt als je nieuwe standaarden introduceerd: apparaten die elkaar niet begrijpen etc...

Begrijp me goed, verniewing is goed, maar niet at any cost.

Midi bedoeld als puur noten toets aanslagen notatie voldoet prima.
Hoe zo langzaam? Zo snel kan jij niet spelen, als het je niet meer bij zou kunnen houden.
Ok midi is wat beperkter als je meer wilt, maar de essentie van midi is toch je toetsaanslagen kunnen sturen naar een synth/module/sequencer etc en daar voldoet het prima aan.

Ik denk dat we rot verwende nesten zijn die in een verzadigde maatschappij leven & daarom met niets meer tevreden zijn omdat alles nog beter zou kunnen. De mooiste nummers zijn zonder midi geschreven.

Onze norm ligt minstens bij het beste & dit vind ik zwaar fout. Als je hard genoeg zoekt zal er altijd wel iets zijn om over te meuken.

Back 2 the essence of music !!

Fb

midi kan veel beter, maar dat wordt gewoon tegengehouden door "men".
ik hou wel van een complottheorie, maar dit is echt waar.
of de snelheid ook omhoog kan weet ik niet, maar feit is wel dat er momenteel maar 2 van de 5 pinnetjes van de DINstekker data vervoeren. als je de shieldpin niet meetelt heb je dus nog 2 pinnen over die helemaal geen ruk uitvoeren.
dit kan binnen een middagje in het midi-protocol geprogrammeerd worden, maar net als bij computers kiezen de fabrikanten ervoor om maar mondjesmaat verbeteringen aan te brengen.

dan zeg ik: rellen! overal tegenaan schoppen!

en nrpn implementeren zodat het oplossend vermogen groter wordt, zou dat niet al helpen?
ik geef de huidige midistandaard nog een jaar of 5 en dan heeft hij het erg lang uitgehouden.

Origineel geplaatst door cyan_circle
midi kan veel beter, maar dat wordt gewoon tegengehouden door "men".
ik hou wel van een complottheorie, maar dit is echt waar.
of de snelheid ook omhoog kan weet ik niet, maar feit is wel dat er momenteel maar 2 van de 5 pinnetjes van de DINstekker data vervoeren. als je de shieldpin niet meetelt heb je dus nog 2 pinnen over die helemaal geen ruk uitvoeren.
dit kan binnen een middagje in het midi-protocol geprogrammeerd worden, maar net als bij computers kiezen de fabrikanten ervoor om maar mondjesmaat verbeteringen aan te brengen.

Sta je als consument wel te wachte op allerlei nieuwe protocollen?
Zie de ellende met DVD, DVD- en DVD + en nog niet 1 standaard. Ook verzopnnen door "men"
En alle ander formaten CD mini-DVD mp3 SACD DVD audio SVCD VCD. avi spelers mpg spelers arghhh

Origineel geplaatst door cyan_circle

ja doe maar...
...zal ik ondertussen relaxed muziek blijven maken/spelen

zodadelijk komen ze dan met 100en midi codecs/protocols op de proppen, ga je weer convertors of whatever moeten kopen om je "oude" synths aan te sturen ?

Nu in de aanbieding "midi2 to midi to cv" convertors !, of bekijk ik het nou verkeerd ?

Nou ja het kan ook wel aan mij liggen. Maar de opmerking van ik maak gewoon muziek en maak me verder niet druk om wat er technisch allemaal kan ben ik het niet mee eens. Ik vind dat kortzichtig en dom. (ontzettend dom zelfs)

Ik durf wel te wedden dat als je aan een nieuwere en snellere gewend bent je anderen wel voor gek verklaard als deze terug gaat naar dat oude omdat dit nou zoveel beter zou klinken.

Tuurlijk moet je het wel gebruiken. Nou ja, je kunt ook nog CV gebruiken. Da's qua timing helemaal een feest. (dat hangt wel veel meer af van de makers van de apparatuur).

Want zeg nou zelf om nou 2 midi inputs op een synth te bouwen zodat eentje voor de gewone midi data en de ander voor de midi clock is eigenlijk gewoon een indicatie dat er iets fundamenteels scheef zit.

En op muzikaal vlak is het al helemaal belangrijk als het betekend dat je resolutie van je midi omhoog kan en dus je veel meer 'feel' in de muziek kunt gebruiken. Want een echte muziekant (traditionele akoestisch muzikant) die verafschuwd eigenlijk midi omdat dit niet 'echt' zou zijn.

En ondertussen is SCSI midi, midi2 en andere onbekende probeersels om midi up te graden grandioos mislukt.
Of dit aan de fabrikanten liggen of de massa's mensen die blijkbaar niet snappen waar het om gaat, ik weet het niet.

Ik vind ook dat ze nu eens heftig moeten gaan sleutelen aan het midi-verhaal.
Ik heb alles op orde alleen met de midi-timing blijft het elke keer weer bruggetjes verzinnen.

Dat 'de mooiste songs' zonder midi geschreven zijn is een kreet in de lucht. Daar waren we geen van allen bij. Maar al zou dat; momenteel is midi zo'n beetje de meest gebruikte productietool die er is. Bovendien hebben we met een huidige trend muziek te maken die erg nauw luisterd wat timing betreft, iets wat met midi dus niet goed kan. Zoals eerder gezegd zijn er wel 'maniertjes' om hier omheen te werken zoals het vaak gebruikte 'opnemen als audio' maar dat is helaas verre van ideaal omdat je dan vastzit aan je audio-opname buiten dat het weer extra tijd kost en je je creativiteit kan kosten van het moment.

Ik denk dat de fabrikanten 'bang' zijn om aan de huidige midistandaard te toornen omdat er zoveel werk en dus geld bij komt kijken om dat algemeen erdoor te krijgen.
Ik hoop echter dat ze het toch zeer binnekort gaan doen want als je midi-timing net zo strak kan zijn als je audio-timing, wil je niet weten wat een heerlijke werled er voor je open gaat.

Ach ja, een mens moet toch wat te dromen hebben niet waar...:z

gr. Tom

Vroegguh (sorry) werd zonder pc's , zonder midi, muziek gemaakt, hele goeie muziek. Tegenwoordig moet alles beter, sneller, maar ook duurder. Serieel werd USB, werd FireWire. DOS werd Windows3, 95, 98 XP enz.
Ik vraag me al tijden af wanneer MIDI nu eens vervangen gaat worden . . .
Feit is echter dat veel mensen nog prima uit de voeten kunnen met MIDI. Alle, lees echt ALLE apparatuur heeft MIDI aansluitingen. Niet alleen synths, maar ook gitaarversterkers, digitale recorders enz. enz.
Om dan als fabrikant een nieuw systeem te introduceren is niet niks. Je bent ineens niet meer compatibel met andere merken, je staat op een eiland.
Alle, of althans de grote merken, zouden dus weer eens bij elkaar moeten gaan zitten om wat nieuws te bedenken.
Technisch is midi natuurlijk behoorlijk achterhaald. Wanneer we met zijn allen aan de nieuwe muzikale interface, hoe die ook mag gaan heten, gewend zijn, wil niemand meer midi.
En ja, ik ben het helemaal eens, over vijf jaar is midi echt ouderwets. Maar wie wel al zijn fijne spullen inruilen voor iets nieuws omdat het nog midi heeft? Denk het dus niet. De nieuwe standaard zal dus wel compatibel moeten worden met midi, anders trapt geen fabrikant erin. Helaas is dat dan weer een nadeel . . .
De tijd zal het leren.

Origineel geplaatst door rvooh
aan al die zever tegen de vooruitgang: gaan we dan allemaal weer met cv gate gaan werken?

:halleluja

yep .. bestelling is net weg .. :D

en mensen die zeggen dat we verwend zijn ...

hahaha .. dit heeft niks met verwend te maken maar gewoon met een goede standaard ..

Het heeft jaren gekost voordat windows bij opstarten alles weer 'recht kon trekken'
als je bijvoorbeeld een crash hebt ...

Ook mp3 spelers zijn sterk vooruit gegaan ..vroeger was dat wel een beetje gekut
echter inmiddels zit er op elke cdspeler voro in de auto mp3 op .. wrm ?
omdat het goed doordachte standaard is ..

Zo kan je ook zorgen dat midi of de nieuwe standaard
een bepaald 'niveau' heeft zodat bij sync altijd strak is ..

gewoon omdat het goed is uitgedacht is
en hij bij slechte implementatie van bijv een synth fabrikant ... gewoon niet werkt

dus omhoog met die lat !!!!

:D

Origineel geplaatst door Exzit
Sta je als consument wel te wachte op allerlei nieuwe protocollen?
Zie de ellende met DVD, DVD- en DVD + en nog niet 1 standaard. Ook verzopnnen door "men"
En alle ander formaten CD mini-DVD mp3 SACD DVD audio SVCD VCD. avi spelers mpg spelers arghhh

het is geen nieuw protocol. het is een aanpassing van het bestaande protocol.
apparaten die niet met de nieuwe informatie overweg zouden kunnen zullen die informatie gewoon negeren.

Als het echt nodig was geweest had een modernere midi varaint er al lang geweest. Het is een beetje hetzelfde verhaal als CD 44.1 Khz, 16 bit.

vertraging

vertraging

Volgens mij is het leven 1 grote vertraging geworden met de zogenaamde vooruitgang.

midi, analoog omzetting > digitaal incl. latency.
het wordt er allemaal niet beter op.

Wisten jullie trouwens dat de buisz (nee niet de tv) maar de "tube" nog steeds het snelst de boel kan omzetten.
Dat buiszje bestaat geloof ik alweer bijna 100 jaar.

Alleen onze gedachtes. Die gaan nog effe wat sneller.

Re: midi traag?

Origineel geplaatst door fuse
Maar 76kbit/s is gewoon te traag om goed mee te kunnen werken.

[nerd mode on]

Was het maar waar dat de snelheid zo hoog was, maar helaas loopt MIDI maar op 31,25 kbit/s. Rekening houdend met het start- en stop-bit voor en na elke byte kom je dan op 3125 bytes/s. Om de eerste keer een noot aan te zetten via MIDI, zijn er 3 bytes nodig. Dit levert in het ideale geval een vertraging op van 3 / 3125 = 0,96 milliseconde. Om een volgende noot aan of uit te zetten, zijn er -weer in het ideale geval- 2 bytes nodig. Dit levert een vertraging op van 0,64 milliseconde. Er wordt hier dus nog maar 1 enkele noot aan- of uitgezet...

[nerd mode off]

Back