midi traag?

pfff, wat een discussie 8o) lach me rot.

Ik draai als :dj: alweer een tijd en hoor minimale verschillen in timing vrij snel.
Daarnaast bestaat 50% van m'n studio uit oude gare midizooi (juno's 909 707 dx100 05r/w mirage etc.) en het werkt prima zolang je maar de latency eventjes anpast via negatieve midi delay in cubase als dat nodig is (alleen de 707 -3 is mijn ervaring).

Daarnaast heb ik met fasttracker gewerkt wat zo strak is als het maar kan (dos) en toch vind ik dat hele kleine verschil in timing met midi app juist net dat beetje extra feeling geven wat de muziek nodig heeft, zolang het maar niet direkt hoorbaar is. En zelfs dan zijn er genoeg mensen die blijven zeiken dat 't zo elektronisch strak klinkt, hehehe :Z
Maare .... ik amuseer me goed hier :z

Vroeger speelden we nog "midimaze" op de Atari ST tussen het cubasegeweld door, wat met 2 atari's gespeeld werd die aan elkaar gelinkt zaten via ... jaja ... midikabels ! 3d elkaar afknallen in zwart/wit/grijstinten. Grootste vertraging was de beeldopbouw met een framerate van 8 ofzo.

Midimaze!

Dat was die goede ouwe tijd ja. ;)
Nu loop je elkaar af te knallen over de hele wereld.
Sterker nog er worden wereldkampioenschappen gaming gehouden. Waar je ook nog eens dik geld kunt verdienen trouwens.

Vroeger kon je via de BBS midifiles scoepen.
Tegenwoordig kun je via SMS ringtones en de hele meuk binnenhalen.
Eigenlijk een giller want de meeste van die ringtones zijn dizelfde oude meuk midifiles.
En ik geloof er geen ene malle moer van dat die mensen daar royalties over betalen, maar da's een tweede.

Maar ik heb dus een tijdje met m'n midi zitten kloten over die AMT en Midex8 enzo.
Echt zwaar irritant, maar toch eindelijk gelukkig een goede stabiele strakke setup gevonden.

En leuk van de Atari, maar die is vergeleken met wat ik nu heb dikke vette r*k.
Als ik strakke timing wil dan pak ik wel softies of zo, daar kan geen midimeuk tegenop.

Maar het is zo fijn als je een apparaat hebt met USB, aan je computer en drivers installeren en het draait. En nog verd*mde snel ook nog. Dat je ook gewoon VU meters op je monitor kan zien 'wapperen'. Dat lukt je met plain old midi niet.

En vooruitgang?
We rijden toch ook nog niet steeds in T-forts rond? Lekker een dikke vette Volvo S90 onder je tokus.
We vliegen toch ook even voor weinig op en neer naar Nice om je daar even klem te zuipen?
En die PZA flikkeren we ook in de microwok en dan lekker met Dr Pepper.
Als je organen het begeven dan krijg je een reserve organen?
En de vibrators hebben toch ook batterijen en meerdere trilfuncties?

En dan kunnen we niet een fatsoenlijke midi interface hebben omdat de industrie te bang is om door te zetten?
En dat terwijl de computerfabriekanten je de ene na andere update door je strot douwen omdat het zoveel beter is. Ja dahaag. Beter voor hun ja.

Lekkere vooruitgang ja.

ok Fuse ik begrijp wel waar je naartoe wil... maar langs de andere kant lijkt het net of je met midi géén strakke muziek kan maken.

ik denk gewoon dat we door de laatste 50 jaar vooruitgang onszelf wat aan het voorbijlopen zijn.
Ben ik nou een ouwe conservatieve optimistische hippie :) als ik zeg dat ik blij & tevreden ben om de mogelijkheid te hebben dat ik al die bakkies kan aansturen.

Dit is nou mij persoonlijke visie, maar als ik de laatste jaren bekijk kan ik er uit concluderen dat hoe meer ingewikkelde (dus géén basis luxe zoals eten, een bed tafel & stoel..) luxe een mens krijgt, des te meer hij begint te zeveren, zagen & klagen.

Maar ja er zullen altijd mensen zijn die ontevreden zijn, & diezelfde mensen komen aan de macht. Juist omdat de tevreden mensen geen bergen gaan verzetten om te krijgen wat ze willen.

eigenlijk...
...waarom ben ik nou in deze topic aan't posten
...ik ben reeds tevreden :D
:eureka:
have fun :biertje:

Re: Re: midi traag?

Re: Re: midi traag?

Origineel geplaatst door Boemtsjak
[nerd mode on]

Was het maar waar dat de snelheid zo hoog was, maar helaas loopt MIDI maar op 31,25 kbit/s. Rekening houdend met het start- en stop-bit voor en na elke byte kom je dan op 3125 bytes/s. Om de eerste keer een noot aan te zetten via MIDI, zijn er 3 bytes nodig. Dit levert in het ideale geval een vertraging op van 3 / 3125 = 0,96 milliseconde. Om een volgende noot aan of uit te zetten, zijn er -weer in het ideale geval- 2 bytes nodig. Dit levert een vertraging op van 0,64 milliseconde. Er wordt hier dus nog maar 1 enkele noot aan- of uitgezet...

[nerd mode off]

Amen.

Tom

Hebbie een 128 polyfone bak. (of twee)

Stel je wilt alle nootjes in een keer gebruiken.

128 *0.64 = 81.92 ms.

Ehmm......

Nog wat CCtjes en andere meuk erbij?
Loopt het snel meer op.
En dan ook nog MTC?

Gaat je synth sputteren in de trand van "midi error buffer full".
Hoeveel hebbie d'r ook alweer voor betaald om een "midi error buffer full" te krijgen?

Ga je met dit verhaal naar de bouwers van die bak.
Krijg je geheid te horen dat je maar nog een paar rack versies erbij moet kopen als je zo graag dat d'ruit wilt halen. Want het is technisch niet mogelijk.

Alsof het zo moeilijk is om een VLSI chippie te bakken met die hele meuk d'rin die backwards compatible met de oude midicontrollers is en gewoon aan te sluiten is met een ander touwtje. Dat stelt echt geen ene malle moer voor.

Maar waarom doen ze dat dan niet?
Dat snap ik dan niet.

En bijv Yamaha met z'n mLan die lijkt ook als een duf konijn bezig te zijn met het verkwanselen van hun technologie. (het lijkt Philips wel)
Ze hebben al wat synthbouwers en anderen mee. Maar als je niet genoeg aan de weg timmert dan is het gauw gebeurt.

En het is zo handig. Of een USB of firewire die je metteen aan je synths sampler of mixer kan knopen en je hoeft niet eens na te denken hoe het werkt. Het werkt gewoon en nog snel ook. Het is gewoon technisch mogelijk. (alleen nog een beetje duur dat wel)

Trouwens als je begint over dat we verwaande kwasten zijn die steeds meer willen dan is dat volgens mij een eenzijdig verhaal. Want we worden met ons allen platgebombardeerd met allerlei reclamezooi (deja vu bij een ander draadje) en we zijn daar zo gewend aan geraakt dat we bijna zonder te denken gewoon met die trends meegaan.
En zelf dingen echt willen lijkt er dan niet meer bij te zijn, je wordt als het ware geleefd. En als je dan onverhoopt niet mee wilt doen of kunt doen dan wordt uitgespugd en mag je in een hoekje gaan kniezen. Of net zoals de oude hippies, toch maar je idealen opgeven omdat die toch te utopisch bleken te zijn en gewoon lekker mee gaan doen met de rest, maar dan wel stiekem af en toe terug denken aan die goede ouwe tijd.

Tsja, je kunt wel l*llig doen over een serieel lijntje als er ergens anders nog geeneens een lijntje is voor een telefoon en de mensen gewoon moeten gaan lopen als d'r iets aan de hand is en maar moeten zien of ze op tijd bij een dokter zijn. (ja het is bijna kerst)

hey fuse, steek misschien je energie in het ontwerpen van een nieuw midi systeem & neem er een patent op.
... gat in de markt & helpt goed tegen frustraties, of stuur deze posts naar één of andere fabrikant.. dan heppie nog een nut.

btw wie wil er nu 128 noten tegelijk triggeren ? lol :dubbel: (een full piano klavier telt 88 toetsen)... ultra unison ?
hou de dingen zo eenvoudig mogelijk
maar niet eenvoudiger dan dat :geslaagd:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
We rijden toch ook nog niet steeds in T-forts rond? Lekker een dikke vette Volvo S90 .

Ik heb liever een T ford die is meer waard.:D
Zogenaamde vooruitgang is trouwens niet per defenitie beter.
Ik waardeer klassieke muziek ook nog steeds omdat die gemiddeld kwalitatiever is dan moderne.

En dan kunnen we niet een fatsoenlijke midi interface hebben omdat de industrie te bang is om door te zetten?
Lekkere vooruitgang ja.

Heeft ook te maken met behoefte en dus geld.
Zolang er maar een paar personen zijn die hierin geinteresseerd zijn.
Als er geld mee te verdienen was, was men allang met een nieuwe standaard gekomen.

Hebbie een 128 polyfone bak. (of twee)

Stel je wilt alle nootjes in een keer gebruiken.

128 *0.64 = 81.92 ms.

Ehmm......

Nog wat CCtjes en andere meuk erbij?
Loopt het snel meer op.
En dan ook nog MTC?

Gaat je synth sputteren in de trand van "midi error buffer full".
Hoeveel hebbie d'r ook alweer voor betaald om een "midi error buffer full" te krijgen?

Ga je met dit verhaal naar de bouwers van die bak.
Krijg je geheid te horen dat je maar nog een paar rack versies erbij moet kopen als je zo graag dat d'ruit wilt halen. Want het is technisch niet mogelijk.

Alsof het zo moeilijk is om een VLSI chippie te bakken met die hele meuk d'rin die backwards compatible met de oude midicontrollers is en gewoon aan te sluiten is met een ander touwtje. Dat stelt echt geen ene malle moer voor.

Maar waarom doen ze dat dan niet?
Dat snap ik dan niet.

En bijv Yamaha met z'n mLan die lijkt ook als een duf konijn bezig te zijn met het verkwanselen van hun technologie. (het lijkt Philips wel)
Ze hebben al wat synthbouwers en anderen mee. Maar als je niet genoeg aan de weg timmert dan is het gauw gebeurt.

En het is zo handig. Of een USB of firewire die je metteen aan je synths sampler of mixer kan knopen en je hoeft niet eens na te denken hoe het werkt. Het werkt gewoon en nog snel ook. Het is gewoon technisch mogelijk. (alleen nog een beetje duur dat wel)

Trouwens als je begint over dat we verwaande kwasten zijn die steeds meer willen dan is dat volgens mij een eenzijdig verhaal. Want we worden met ons allen platgebombardeerd met allerlei reclamezooi (deja vu bij een ander draadje) en we zijn daar zo gewend aan geraakt dat we bijna zonder te denken gewoon met die trends meegaan.
En zelf dingen echt willen lijkt er dan niet meer bij te zijn, je wordt als het ware geleefd. En als je dan onverhoopt niet mee wilt doen of kunt doen dan wordt uitgespugd en mag je in een hoekje gaan kniezen. Of net zoals de oude hippies, toch maar je idealen opgeven omdat die toch te utopisch bleken te zijn en gewoon lekker mee gaan doen met de rest, maar dan wel stiekem af en toe terug denken aan die goede ouwe tijd.

Tsja, je kunt wel l*llig doen over een serieel lijntje als er ergens anders nog geeneens een lijntje is voor een telefoon en de mensen gewoon moeten gaan lopen als d'r iets aan de hand is en maar moeten zien of ze op tijd bij een dokter zijn. (ja het is bijna kerst)

en dat is nogmaals Amen!:D

gr. Tom

Nee, die roeping heb ik gemist maar het blijft erin zitten hè :engel:

Tom

Kunnen die problemen met midi-timing niet gewoon aan de computer liggen? Ik gebruik nu een pentium 3 733, met usb 1 en dat is inderdaad te langzaam voor woorden af en toe. Als het ff meezit heb ik binnenkort een veel snellere pc, met usb 2. Dus volgens jullie zou ik dan nog steeds die timing problemen hebben? Volgens mij kan het dan alleen nog maar aan de apparaten liggen.... We zullen het zien

Origineel geplaatst door SanderSchuurman
Kunnen die problemen met midi-timing niet gewoon aan de computer liggen? Ik gebruik nu een pentium 3 733, met usb 1 en dat is inderdaad te langzaam voor woorden af en toe. Als het ff meezit heb ik binnenkort een veel snellere pc, met usb 2. Dus volgens jullie zou ik dan nog steeds die timing problemen hebben? Volgens mij kan het dan alleen nog maar aan de apparaten liggen.... We zullen het zien

neen. MIDI heeft gewoon een vaste snelheid. Dat heeft verder niets met de PC of usb of zo te maken.

Origineel geplaatst door SanderSchuurman

zoals al uitgelegd zit het probleem 'em in de snelheid van midi zelf, en en het feit dat nog wel eens "files" van data kunnen ontstaan omdat alles over hetzelfde lijntje gaat.
Natuurlijk kan het dat verschillende sequencers verschillende timing hebben, en verschillende synths sneller of minder snel reageren op midi data, maar zelfs al zou dat allemaal perfect zijn dan blijf je nog zitten met de beperkingen van midi zelf.
Ik sluit me dan ook bij Fuse aan met zijn oproep aan fabrikanten om nou eens de hele zooi te upgraden. En dat hoeft echt niet te betekenen dat dan al je ouwe midi spul niet meer werkt, want backwards compatibility moet echt niet zo moeilijk te implementeren zijn. Het meest logisch lijkt me om gewoon de vertrouwde midi aansluitingen op synths en zo te blijven bouwen, maar daarnaast een USB/Firewire aansluiting waarover dan evt "midi 2" zou kunnen lopen (evt met direct digitale audio naar een geluidskaart met firewire interface).

Natuurlijk gaan we er nou niet meteen betere muziek van maken, maar dat betekent nog niet dat je het proces niet kan vergemakkelijken.

Back