[dsp-synth] test! pitchmodulatie op een sinus

SpaceAgent202

Sinds 2001
Men neme een dsp gebaseerde synth, men neme 1 sinusvormige OSC, men neme ook 1 LFO, men wijze die LFO toe aan pitchmod OSC 1, en men spele een noot, of twee.
Het volgende resultaat:

mp3-1
mp3-2

[genormalized, dus let even op uw oren en speakers]

Merk op wat er opvalt in deze samples en post of u hier mee zou willen leven of juist niet.
Of doe ik nou ongewone dingen met mijn synth? :confused:

wave

Laatst gewijzigd:
Heeft dit nu niet domweg te maken met de resolutie ??

Om welke synth gaat het hier eigenlijk als ik vragen mag ?

vergeet ook ff niet dat het voorbeeld een mp3 betreft
en zoals wij allen weten is een puur signaal zoals deze niet erg geschikt om naar mp3 om te zetten, de conversie haalt rare dingen uit met een 'kaal' geluid

niet zo'n beste demonstratie dus, probeer anders ff de voorbeelden als wave up te loaden...

als wave klinkt het precies hetzelfde. ik zal kijken of ik met mijn magere 5 mb webspace een waveje kan uploaden.

als ik mijn lfo langzamer zet dan volgen de tikjes elkaar langzamer op, als ik met de hand het semitone knopje draai in plaats van met lfo zijn de tikjes er ook nog.

ik ga nu even een waveje opnemen. nieuwe opname > wave
voor de puristen onder ons, de wave opname is direct opgenomen en opgeslagen. de voorgaande mp3 bestanden zijn genormalized en geconverteerd naar mp3. de laatste opname geeft dus het meest realistische beeld.

Tja ik blijf bij die resolutie... is niets aan te doen hoort gewoon zo maar ik vind het niet echt superstorend hoort het alleen als je er op let..
Maar welke synth is dit als ik vragen mag ?

Dit boeit niets of het wave of MP3 is.

Hij stept gewoon, en op een hele lompe manier. Volgens mij start hij de golfvorm per pitchwijziging overnieuw op. Ik weet niet wat voor ding dit is, maar waardeloos is het wel.
Doe er eens eentje met een subtiele lfo op de pitch, met een hoge toon. Waarschijnlijk kunnen we dan genieten van alias-heaven! :)

Er is naar mijn gehoor nogal een volume verschil tussen het laag en het hoog in de sweep.
Zou het een 'head-room' ding kunnen zijn?
Als het resulutie is, moet het toch ook in het laag ook gebeuren.

Maar ik twijfel de laatste maanden over mijn gehoor, dus... :(

Welke synth?

Wout

Origineel geplaatst door 6 trak
en wat dan wel volgens jouw...?

Zoals ik al zei, de fase van de golfvorm wordt gereset bij iedere pitch wijziging.

Origineel geplaatst door 6 trak
samplerate en bitdepth is per definitie datgeen wat digitaal is...

Niet voor alles wat digitaal is. Als je kijkt naar een samplestream wel. Maar dat heeft niks met het probleem te maken. Een samplerate van (hoogste pitch * 2) is het minimale wat je nodig hebt om een sinus te representeren. Als de samplerate te laag is krijg je frequenties te horen die lager liggen dan het originele signaal (het zogehete aliassing). Een te klein dynamisch bereik geeft simpelweg digitale ruis.

Back