[dsp-synth] test! pitchmodulatie op een sinus

Oeh! Heerlijke aliasing in 't hoog :)

Doe eens een waveje met een pitch modulatie (+/- 20hz) op een hertzje of 80?

WAT EEN GELUL!!! Greenskin!

Weet je wel niet wat er zou gebeuren wanneer je een golfvorm bij elke pitch verandering opnieuw opstart??? Nee??
Heb je wel eens van Syncen gehoord??? Niet?? zou ik maar eens proberen dan!
Nee wat hier gebeurd lijkt een beetje op wat er gebeurd wanneer je een ton moduleerd met een pitch bend wheel.
Een pitchbend heeft 2* 128 stapjes(!) dat is 2* het normale bereik van een midi control message. Daarom heeft het ook een apart midicontroller nummer. Als je insteld dat je pitchbend een bereik heeft van bijvoorbeeld zes in plaats van 2 oktaven doet hij dat nog steeds met 256 stapjes.
Je zij dat e precies hetzelfde hoorde bij de LFO modulatie als bij de handmatige modulatie. Dan zou de lfo dus heel slecht moeten zijn (slechte sample-rate) maar dat is raar, want de sinus klinkt redelijk sinuse en niet een gebit-crushte sinus EN je pitchknopje zou dan ook maar weinig stappen moeten hebben. Dat kan natuurlijk wel.
Ik weet niet precies wat het is. Ik hoop dat iemand met een logisch antwoord komt!

Ik heb mijn gedachten er ook nog eens over laten gaan, maar ik weet het zo snel ook niet en word er ook niet direct vrolijk van...
wil je een keer sinus-piepjes en bliebjes maken, word je geconfronteerd met allerlei bijgeluiden! en als er iets is dat me stoort, dan is het iets wat klinkt als tikjes!

Dan hou je nog steeds de volgende vragen over:

1. JA het is irritant, maar HOE kan een DSPsynth zoiets veroorzaken?
1a kan de dspchip het niet aan (te weinig kracht)
1b gaat ie de sinusvorm bij het moduleren van de pitch afronden zodat tikjes ontstaan (in een wave-editor is overigens niets te zien aan de golfvorm)
1c wat is de meest voor de hand liggende oorzaak anders>?

2. Is tikjes een vorm van aliasing? zoja, hoe treedt dit dan op? (geen onhoorbaar hoge frequenties)

3. ZOU de DSP bij het veranderen van de pitch op bepaalde toon de virtuele golf opnieuw triggeren? (morpheus stelt hierboven al dat dit zou klinken als een soort sync effect...)

4. Dus... :erm:

5. Wat zijn de meningen overigens?
ben ik op veel te kleine dingen aan het letten of heb ik een structureel foutje in een dspsynth ontdekt?

p.s. ik vertel morgen denk ik welke synth het is

Het is inderdaad niet dat de golfvorm na iedere pitch wijziging weer overnieuw opstart, dan zou het effect veel duidelijker hoorbaar moeten zijn op de lagere pitches.
Osc sync doet toch wel iets heel anders... de gekoppelde osc wordt geretriggerd als de master osc z'n cycle voltooid heeft. Je zou wel een kleine tik kunnen verwachten als de gekoppelde osc een _net_ iets hogere of lagere frequentie heeft als de master osc...

Ik had ook aan 't idee gedacht dat het een LFO met een te lage resolutie zou zijn, maar ik zie niet in hoe dat een tik zou moeten opleveren. Men neme een golfvorm op 500 hertz... wanneer we die ineens versnellen tot 510hz (zonder tussenstappen) zou er geen tik mogen ontstaan.

Mijn gok is dat het een bijverschijnsel is door aliasing.

random pitchmod

random pitchmod

nog een voorbeeldje... ik word er maar verdrietig van.
[en ja, dit is hoorbaar direct op de gewone outputs alsmede de koptelefoonuitgang van de synth]

Attachments

• random pitchmod.mp3
    837,3 KB · Bekeken: 67
Laatst gewijzigd:
Klote is het zeker!

Als deze synth als basis van de oscs wavetables heeft, kan het zijn dat er slecht geintepoleerd wordt tussen de verschillende wavetables. Zo'n tik duidt eigenlijk op een niet vloeiende overgang.

Ik ben nu wel benieuwd welke synth het is :)

Dit schreef zomaar iemand ...

(1) The wavetable contains at least one entry per octave (Looks like 4 actually)
(2) All entries are probably generated from a single waveform.
(3) Increasing pitch results in decreasing magnitude. This may be result
of (or combination of):
(3a) An active lowpass filter
(3b) (2)
(3c) Bad resampling
(4) The transition between two entries is implemented in a crappy way.

The "ticks" you hear is a result of (4).

I would not buy this synth.

En de synth is... jawel :( :( :( VIRUS C !!!!!

dus beste mede virus C users...
als u het simpele sinuspatchje in sounddiver formaat wilt hebben om dit bij uw eigen synthje te testen > reageer!

want ik wil heeeeeel graag weten of ik de enige ben met dit probleem of dat het een stucturele fout is in de synth.

de patch kunt u bij mij opvragen

dude. als ik thuis ben wilk die patch wel hebben,
maar wat schrik ik hier van ;( .
laat ik nu ook die synth hebben ... damn.

maar enfin. wederom. access zuigt redelijk met hun osjes etc etc.
wordt te veel in beta uitgebracht naar mijn idee.

net zoals met dat nieuwe filter. hup we zijn al 2 releases verder en het werkt pas ok.
(output probleem)

Origineel geplaatst door virkaz
maar enfin. wederom. access zuigt redelijk met hun osjes etc etc.
wordt te veel in beta uitgebracht naar mijn idee.
Daarom heb ik nog 6.0 erop staan. Eerst die uitwonen, dan nieuwe filters.

net zoals met dat nieuwe filter. hup we zijn al 2 releases verder en het werkt pas ok.
(output probleem)

Ze corrigeren 't tenminste wel, en nog relatief snel ook. Waldorf wat dat betreft... hoor voor de grap maar eens mensen met een XT over de 'mono click bug'. M'n Q is perfect hoor, al zijn daar ook nog wat wensen bij (het aantal BPM komt niet met m'n andere apparaten overeen).

Maar dit is volgens mij niet OS-gerelateerd. Heb je al aan de helpdesk mailen gedacht, Roel?

Origineel geplaatst door Yoozer
Daarom heb ik nog 6.0 erop staan. Eerst die uitwonen, dan nieuwe filters.
Maar dit is volgens mij niet OS-gerelateerd. Heb je al aan de helpdesk mailen gedacht, Roel?

gelukkig is het met alle OSses :) en ja ik heb access hierover geinformeerd maar kreeg de opmerking dat ik wel erg ongeewone dingen deed met mijn synth ! :( :(
access is echt niet zo geweldig als het lijkt /annoyed/

Haha, volgens mij denken ze dat mensen die een droge sinus zonder effecten non-muzikaal laten sweepen eerder in een natuurkundig lab thuishoren :D.

"Koop dan een Micromodular!" :D.

ik denk dat mensen met een modulaire analoge bak die zulke geluiden maken ook niet te horen krijgen dat ze in een lab moeten gaan zitten of een modular moeten kopen?

ik vind het ook maar een raar verschijnsel. Lijkt me toch een bug in de software of zo... De sinus zelf klinkt wel vloeiend qua pitchovergang, je hoort geen steps in de pitch volgens mij, maar gewoon rare artifacts/aliasing of zo.

Origineel geplaatst door Yoozer
Haha, volgens mij denken ze dat mensen die een droge sinus zonder effecten non-muzikaal laten sweepen eerder in een natuurkundig lab thuishoren :D.

"Koop dan een Micromodular!" :D.

Inderdaad. Een goede kennis van me, uit Utrecht, heeft eens een CD gemaakt met drie Micro's en alleen sinussen. Dit minimalisme heeft hele leuke aspecten en de CD is het beluisteren best waard, maar ja, dat zijn dan ook Nord Modular Micro's :)

Wout

tja.....ken dat probleem heb het ook als ik sinus golf moduleer met yamaha a4000,
maar mijn nord rack doet niet lastig :duivels: ,althans niet in dat domein ....

ik dacht wel dat een pitchbend eenbereik had van 2*63 steps,het heeft nat allemaal veel te maken met die zogenaamde mips(million instructions per second ,voor een smoothere resolutie )

Back