Snares, hoe krijg je die vet?

Arv

Robot
ik ben al zo lang aan het kutten met snares dat ik het nu ff in de groep gooi. Ik ben op zoek naar mooie heldere, lange snares die je vooral in de jaren 80 veeeel hoorde. Het hoeft niet perse uit een drumdoosje komen voor mijn part, als het maar VET klinkt. Maar hoe doe je dat nou? Ik heb ideeen, maar ik kom niet verder dan 1-gated reverb en 2-langere decay (synth snare). Zijn hier mannen die me wat tips kunnen geven? Ik wil namelijk van die snares maken waar je bijna van schrikt zo mooi (lees: powerfull).. :D

gr
Arv

Mijn recept:

Pak een leuke snaresample, en gooi er een bult reverb over. draai er wat mid in en zoek op het gehoor de juiste frequentie (nu ga ik er van uit dat je een mixer hebt met midsweep).
draai dr ook een beetje laag bij in om hem wat stevigheid te geven. In 80s muziek had je zelden een kick en een snare tegelijk dus op deze manier geef je de snare wat meer kracht.
Als je een 100Hz filter op je mixer hebt, schakel die in. Dit voorkomt dat je snare met de bas gaat lopen ouwehoeren.
Naar smaak een snufje treble toevoegen.

'k Heb geen idee wat flanger/chorus kan betekenen voor je snare trouwens.

-C-

check!

hmm, ja die techniek ken ik ook al C. Wel een goeie tip, dat wel.

maar ik bedoel zoiets als "tsieeeuuuuuuuuw" beetje zoals de system100 ofzoiets

snares kan je natuurlijk layeren, maar in de jaren80 was idd de gated reverb techniek (a la phil collins) een veelgebruikte techniek...... en ook gewoon snoeihard compressen en in de mix knallen..

ik heb een sampleset van de kawai XD5 op www.expansions.nl gezet, daarin zitten veel jaren 80/90 snares ala jimmy jam & terry lewis.... in SF2 formaat

Olaf

hey cool Olaf. Handy dandy

alleen ik wil wel een eigen sound qua snares, en dan moet je toch echt zelf aan de slag.
Dat compressen dat is wel een goeie tip, lekker overderen doen, kijken wat er uit komt! :)

Gewoonlijk gebruik ik een snaresample enkele tonen verlaagd en laat die samenvallen met een basdrum. De snaredrum laat ik ietswat sustainen om dan abrupt af te kappen met de release. Dan nog een beetje reverb erbij en dat werkt prima voor me. Deze combinatie komt gewoonlijk uit m'n D20 of W30. Sommige mensen van het forum hebben al wel wat nummer van me gehoord en allemaal dezelfde reaktie: klinkt erg 80-ies ;)

Hopelijk ben je'r wat mee :okdan:

:doei:

Origineel geplaatst door Arv
hey cool Olaf. Handy dandy

alleen ik wil wel een eigen sound qua snares, en dan moet je toch echt zelf aan de slag.
Dat compressen dat is wel een goeie tip, lekker overderen doen, kijken wat er uit komt! :)

je kan die samples toch bewerken lijtk me? maargoed, in de jaren 80 enzo kwamen de snares ook bijna allemaal uit sample-based drumbakkies...... anders moet je es met drumatic ofzo experimenteren...dat vinnik zelf erg vet klinken! of die nieuwe microtonic

Vette snares ?

Luister maar naar Max Martin producties :

Britney Spears
Backstreet Boys
N Sync
Solid Harmonie
Robyn

Origineel geplaatst door Danny
Gewoonlijk gebruik ik een snaresample enkele tonen verlaagd en laat die samenvallen met een basdrum. De snaredrum laat ik ietswat sustainen om dan abrupt af te kappen met de release. Dan nog een beetje reverb erbij en dat werkt prima voor me. Deze combinatie komt gewoonlijk uit m'n D20 of W30. Sommige mensen van het forum hebben al wel wat nummer van me gehoord en allemaal dezelfde reaktie: klinkt erg 80-ies ;)

Hopelijk ben je'r wat mee :okdan:

:doei:

dat klinkt goed..
die bassdrum layeren voor de powerrrrrr!

Re: Snares, hoe krijg je die vet?

misschien door een sp12/sp1200 te kopen, als je er een saaie snare induwt en hem luistert is hij vet, de sp12(00) maakt de vetste snares van alle (imho), TSJAK, TSJAK

Re: Re: Snares, hoe krijg je die vet?

Re: Re: Snares, hoe krijg je die vet?

Origineel geplaatst door enyo-dog
misschien door een sp12/sp1200 te kopen, als je er een saaie snare induwt en hem luistert is hij vet, de sp12(00) maakt de vetste snares van alle (imho), TSJAK, TSJAK

ik ga echt geen 1400E uitgeven om vette snares te maken Enyo. en trouwens om vette snares uit de SP te krijgen moet je er ook wel vette samples in doen.. Ik zoek een andere oplossing.

ARV, als ik het goed begrijp wil je weten hoe je vanaf 0 (startpiepje) tot een vette snare komt.....

Origineel geplaatst door trash
kun je een voorbeeld posten wat jij een vette snare vind?

goeie vraag, ik heb hier even zo snel geen goed voorbeeld. Maar die snares van Janet Jackson's Control album zijn erg fijn :D

Re: Re: Re: Snares, hoe krijg je die vet?

Re: Re: Re: Snares, hoe krijg je die vet?

ik ga echt geen 1400E uitgeven om vette snares te maken Enyo. en trouwens om vette snares uit de SP te krijgen moet je er ook wel vette samples in doen.. Ik zoek een andere oplossing.

ja klopt .. echter mono poly heeft een sp12 met 5 seconden sample tijd te koop voor 650 euro.

Ik vind dat er ook de vetste snares uitkomen

Echter er zijn al genoeg sp1200 snares te vinden
de laatste dido zat ie ook weer in .. zo'n typisch sp snare

echter dat is niet wat je zoekt
en wat olaf en jij zeggen staat wel een beetje tegenover elkaar
die 80 snares waar olaf het overheeft met veel compressie hebben niet echt veel power
dat was ook vaak kenmerkend voor veel jaren 80 spul

Die janet jacksons snares zeggen me op dit moment niet veel
maar volgens mij zaten daar die gasten van jimmy jams achter .. dus die zijn wel weer vet ...

goeie vraag, ik heb hier even zo snel geen goed voorbeeld. Maar die snares van Janet Jackson's Control album zijn erg fijn :D

nou check die samples in mijn XD5 samplesetje dan maar voor de gein ;)
ik zeg je: jimmy jam&terry lewis

toch is EQ de sleutel denk ik.... een boost in het 600hz gebied geeft volgens mij de meeste power, had ik ooit gelezen...

Back