[DX7] FM Synthese

Slipperman

Rooibosje iemand?
Tja kon nergens samples vinden en niemand had ze voor me liggen. ook denk ik wel alle sysexjes van het net doorlopen en nee niet tegen gekomen. De volgende geluiden uit de DX7. Gebruikt door banks. 1e is Land of Confusion 2e is the BRazilian. Zoek die geluiden al erg lang om de collectie compleet te maken.

Maar goed kan ze dus nergens vinden. Dus dan maar zelf programmeren. Tis op een DX7 live gespeelt en de geluiden zullen daar ook wel uit komen aangezien de prophet al bezet is, de quadra het niet kan, de synclavier geen midi heeft, de cp70 niet zo klinkt en de emulator het wel kan samplen maar daar al een loop in zit en voor LOC is die ook al bezet...

zie bijlages dus.

iemand enig idee hoe te beginnen? denk dat brazilian iets met saw waves is?

en die land of confusion doet me aan een soort synth xylofoon denken...

iemand tips? heb al een middagje geklooid maar kom geen malle moer verder...

Wat ik uit video materiaal heb kunnen opmaken is dat die brazilian patch met het modulatie wiel veranderd kan worden en dat er zo een filter word bediend en dus geen vibrato. (Op de VFX kan je dat met de patch knopjes bijvoorbeeld)

tja kweet veel van de goede man maar FM synthese is voor mij een groot raadsel en heb geen idee waar ik met deze geluiden moet beginnen. Met pro 53 is het me ook niet gelukt ook al heb ik die stukken beter onder de knie...

Brazilian : ik denk dat je misschien dan al aan 4 operators genoeg hebt en naar iets genaamd Feed Lead moet zoeken (dat ook op de DX-21 zat). Land of Confusion (ik vind de niet-live versie beter) : da's gewoon een piano in het begin, die zit op je JX ook (misschien even de release terugdraaien), en het laatste gedeelte kan vrijwel alles zijn, maar daar heb je niet echt een FM-synth voor nodig.

Voor sounddesign met FM in het algemeen - de envelopes zijn stukken belangrijker dan dat ze in gewone subtractieve synthesis zijn! Ook - wil je een geluid met een 'buzzer'-effect, gebruik dan niet de zuivere 1:2, 1:4 verhoudingen maar ga er tussen zitten.

Origineel geplaatst door Yoozer
Brazilian : ik denk dat je misschien dan al aan 4 operators genoeg hebt en naar iets genaamd Feed Lead moet zoeken (dat ook op de DX-21 zat). Land of Confusion (ik vind de niet-live versie beter) : da's gewoon een piano in het begin, die zit op je JX ook (misschien even de release terugdraaien), en het laatste gedeelte kan vrijwel alles zijn, maar daar heb je niet echt een FM-synth voor nodig.

Voor sounddesign met FM in het algemeen - de envelopes zijn stukken belangrijker dan dat ze in gewone subtractieve synthesis zijn! Ook - wil je een geluid met een 'buzzer'-effect, gebruik dan niet de zuivere 1:2, 1:4 verhoudingen maar ga er tussen zitten.

kijk hie rheb ik wat aan ! bedankt yoozer goozer ;) maar die Land of confusion is zeker geen piano. Ok wel dat bass stukje dat is een steinberger bass met een electrische piano gecombineerd maar echt dat stukje dat is zeker geen piano. Ik had het al ergens richting clavinet, harpsichord, synth bass gezocht.

heb expres de live versie gekozen omdat je die lead dan veel beter hoort zodat je weet wat ik bedoelde. Vind deze live versie erg poppy. de WCD tour was beter vond ik.

edit: Ik ben nu even naar 't origineel aan het luisteren. Probeer eens een gewone Slap Bass als preset (er staat er een goede in de Factory Presets, vrij dof, en ook niet met die karakteristieke "pluck" of "slap") en ga de envelopes wat "tammer" maken, of anders de invloed van de ene operator op de andere wat verminderen. Hou ze wel ongeveer in dezelfde vorm, maar probeer eens anders een positieve exponentiele curve (je weet hoe y=-(SQRT(x)) eruit ziet?) inplaats van een lineaire of een exponentieel negatieve (y=1/x).

Ik heb even geen zin om Illustrator aan te zwengelen.. dus even wiskundig meedenken svp :).

Gaaf geluid die Brazilian, ik mis echt de fm synthese in mn setup.

Volgens mij is het iig een sawtooth, met de frequency ver open. Het lijkt erop of hij distorted is, en er een soort unison overheen zit. Dit is zonder twijfel fm-snthese

Welke band is dit dan????

Origineel geplaatst door bobaphat

Volgens mij is het iig een sawtooth, met de frequency ver open. Het lijkt erop of hij distorted is, en er een soort unison overheen zit. Dit is zonder twijfel fm-snthese

Welke band is dit dan????

Wat heb jij vannacht gedaan? :D

De band? Genesis (Slipperman praat ook over vrij weinig andere bands :D). Wat het 'missen van FM synthesis' betreft, meerdere wegen leiden naar Rome... heb je geen VA'tjes met FM erop? Al een beetje spelen met oscillators op audiosnelheid (en dan noise toepassen als modulator) werkt al goed, dan krijg je zo'n lekker smerig randje eraan. Wavewrapper op de Micromodular kan 't ook.. (maarja, dat ding kan zoveel).

Volgens mij is het iig een sawtooth

Een zaagtand met FM :confused: FM bestaat enkel uit sinussen of afgeleiden daarvan in de SY77/99. Als je goed luistert merk je dat het geluid uit Brazilian bestaat uit twee gelayerde geluiden. Een beetje het karakter van een heldere triangelgolf en daarover inderdaad iets wat op een zaagtand lijkt. Die zaagtand lijkt me nogal moeilijk uit een DX te halen, tenzij je er een heleboel effecten overheen zet ... maar dan nog. En voor die triangle: gewoon een algoritme waar één carrier en één modulator zit. Die modulator geef je een niet al te hoge outputwaarde en een verhouding in frequentie van 1 op 3.

Voor het andere geluid kan je van start gaan met één van de standaard ROMpack-geluiden uit de DX7 (ik ken de naam niet van buiten).
Het is een geluid dat toendertijd aan de Minimoog moest gekoppeld worden. Het start met het geluidskarakter zoals het geluid dat je zoekt. Daarna evolueert het naar een sinus boventoon.

:doei:

naja tis een veredelde feed lead uit de DX21. Heb em in FM7 aardig dicht bij kunnen krijgen. Hij zit nu ook in me TX81Z maja dat ding is gewoon een hel om te editten. JAmmer dat FM7 geen optie heeft om patches als Sysex op te slaan :( Maar goed mocht ik er met de TX niet bij in de buurt komen dan samplen we em gewoon ;)

En overigens je kan met FM synthese toch wel degelijk een zaagtand maken? (ok niet perfect /|/| maar toch wel een aardige variant ervan...)

off topic: heeft slipperman welleens van bands als IQ, Pallas en Pendragon gehoord? moet je goed vinden als je van Genesis houd ten tijde van "selling England"

Origineel geplaatst door Phase
off topic: heeft slipperman welleens van bands als IQ, Pallas en Pendragon gehoord? moet je goed vinden als je van Genesis houd ten tijde van "selling England"

IQ wel de andere niet. Nooit wat van gehoord eigenlijk. Net als marillon. Ken fish alleen van zijn werk met Tony Banks. Marillon nooit gehoord :)

Origineel geplaatst door Slipperman
En overigens je kan met FM synthese toch wel degelijk een zaagtand maken? (ok niet perfect /|/| maar toch wel een aardige variant ervan...) [/B]

Je kan inderdaad in de buurt komen, maar met een DX7 is dat toch iets moelijker dan met een SY. Die laatste hebben tot 15 afgeleiden van een sinus en die geven al vlug complexere structuren en die lenen zich meer tot het vormen van een zaagtand dan puur de sinussen ... maar je kan er inderdaad benaderen. Toch heb ik niet de indruk dat die zaagtand die je erboven uit hoort uit een Yamaha komt ... maar ja, ik ben ook niet alwetend, natuurlijk ;)

:doei:

Hoe zit het nou met die fm7 dan?? Ik krijg daar echt niet die metaalklanken uit die je uit een dx haalt. Ik vind die FM7 zowiezo kut. ALlemaal lelijke tikjes, en hij klinkt erg dun

Hoe zit het nou met die fm7 dan?? Ik krijg daar echt niet die metaalklanken uit die je uit een dx haalt. Ik vind die FM7 zowiezo kut. ALlemaal lelijke tikjes, en hij klinkt erg dun

Je kunt op het internet echt massa's met sysex files vinden voor de dx-7 en aanverwanten, die kun je dan gewoon inladen in de FM-7. En een DX-7 klinkt ook niet echt superdik ofzo, toch kan ie wel lekkere bassen produceren.

Back