SATA en audio

Toon

Ursa Major
Omdat ik onlangs met een asus deluxe Mobo (voor AMD CPU) en SATA harde schijf miserie heb gehad (audio klikjes) leek het mij misschien wel interessant om hetvolgende te posten:

Eventually when it (SATA) becomes the standard, it will be built into the intel/via/sis/nvidia chipset's directly and will not be on the PCI BUS. Intel are already building SATA and some raid features into some of their chipset's and the following does not apply to these chipset's When these boards become main stream the following will no longer be true and there will no problems with purchasing sata and raid on a motherboard. I want to stress this up front that the following will not always be the case and will be outdated shortly. This will most likely take a few months to a year to happen, maybe late 2003 to early 2004. At the moment thou SATA is built into the motherboard by adding it to a virtual pci slot, whereas the standard IDE ports that we are used to using, bypass the pci bus altogether and are integrated in to What's called the South-bridge chipset. The standard IDE has its own bus which is much faster than the pci bus and does not have to share its bandwidth with lots of devices.

Het ging bij mij om een nforce2 met silicon image SATA controller, dus oppassen met die handel.

Pijnlijk!

Maar weet je zeker dat dit niet te verhelpen was door beter geoptiimaliseerde drivers? BIOS update of zo.

Zeker een goede tip want zoiets als dit zie je over het hoofd en is echt een praktijk iets volgens mij.

Misschien ook wel handig om te vermelden welke schijf en geluidskaart je gebruikt?

Toch wel vreemd want in benchmarks zijn beide ongeveer even snel. En dan zou de harde schijf de beperkende factor zijn ipv de computerinterface waar hij aan hangt.

Dan kan misschien een stripeset je nog helpen. Moet je wel 2 HD's of meer gebruiken.

Maar onboard raid controllers ben ik ook niet zo kapot van. Kan zijn dat het wel goed kan gaan maar op een goed merk als Asus zou dit soort dingen niet mogen voorkomen.

Ik werk met een soundscape mixtreme (2* tdif + motorola chip erop), maar heb ook al van andere merken (ik geloof de delta) gehoord dat die er problemen mee hebben. Het zou me niet verbazen dat RME en dergelijke er ook problemen mee hebben.

Bios heb ik geflashed met laatste versie. Ook enkele drivers geupdate (o.a nforce en silicon image en videokaart) maar dit mocht niet baten. Het grootste probleem lijkt mij dat die SATA controller eigenlijk gewoon op de PCI bus zit. Dit kan gewoon nooit OK zijn. Ik had ook wat problemen met klikjes die ontstonden na zéér snel nuendo vensters heen en weer te verplaatsen, die problemen zijn nu dus ook volledig weg (dacht dus eerst dat het mijn video kaartje was).

Harde schijf "was" een maxtor 80GB SATA ;) (iemand kopen)

is het zo dat alle sata nu nog op de pci bus zitten ?
of heb ik het stukje niet goed gelezen ?

want dat zou wel erg vreemd zijn ..

Neenee, bij sommige Intels (en denk/hoop ook enkele andere merken) is dit niet. (o.a. Intel 865 en 875)

Origineel geplaatst door Toon
Neenee, bij sommige Intels (en denk/hoop ook enkele andere merken) is dit niet. (o.a. Intel 865 en 875)
ah .. das wel heel triest
en die nforce was nog wel zo snel ...

ik heb trouwens al mijn raids op de pci bus zitten
Zal dus ook niet op de hoogste snelheid lopen dus

mmmmmmmm
vraag me dan meteen af of onboard raids sneller zijn ...

trouwens was je probleem niet met irq goed verdelen op te lossen ?

De geluidskaart zit in PCI 4, wat volgens de handleiding vh MoBo samen met PCI 2 de enigste 2 PCI sloten waren die niks sharen (heb ook PCI 3 geprobeerd hoor). Dus met IRQ was het niks.

PCI gaat tegen max 133 mB/s geloof ik.

oke txs ..

maar je hebt echt in 'irq resources' gekeken in xp ?
zal wel .. natuurlijk

echter die clickjes
waren dat soundcard clicks of sata hd clicks ? ;)
het probleem is namelijk helemaal nieuw voor mij
het zou eigenlijk niet mogen uitmaken ... er word alleen een extra pci bus gebruikt
en extra irq in genomen ... architectuurtechnisch is niets 'echt' veranderd

naja het blijft irritant dergelijk 'haken en ogen' bij nieuwe technieken

Ook je APCI opties niet gebruikt in Windows?
Dat je voor alle IRQ's 9 gebruikt. (vraag het maar ff)

En die SATA disk zou ik gewoon voor backup gebruiken, of ghost images op te zetten of zo.
Extra HD erbij is altijd handig.

Origineel geplaatst door fuse
Ook je APCI opties niet gebruikt in Windows?
Dat je voor alle IRQ's 9 gebruikt. (vraag het maar ff)

En die SATA disk zou ik gewoon voor backup gebruiken, of ghost images op te zetten of zo.
Extra HD erbij is altijd handig.

Heb in het begin alles ook eens omgevormd tot standaard PC, hielp ook niks.

SATA als backup is misschien wel handig, maar ik ben tegenwoordig terug student zonder inkomen, dus das altijd wel een beetje lastig dan, zo'n troubles.

Een oude seagate van 40 GB (ATA 100 zelfs), maar ga denk een maxtor 80 GB (7200/133) kopen met 8 Mb buffer. Zo kan de seagate dienst doen als software schijf en de Maxtor voor opnames en samples.

ok. en je werkt dus niet meer met SATA icm met NFORCE2??
Ik wilde wel eens een Asus a7n8x-e bord proberen met sata schijven icm rme hdsp9652. niet doen dus zeg jij?

Je kan misschien best eens op een rme forum of zo gaan kijken. Maar SATA op zo'n asus deluxe AMD MOBO lijkt me echt niet zo'n goed idee.

SCSI !

SCSI !

Ik weet dat er mensen op het forum heilig overtuigd zijn van het "kunnen" van SATA, het blijft echter goed opletten als je dit voor audio of video streaming wil gebruiken.
Klikjes kunnen bovendien door vanalles en nog wat veroorzaakt worden.
Toch even dit : er wordt steeds over transfersnelheid (lees "debiet") gesproken ivm harddisks en audio, maar de hoeveelheid data die kan worden geleverd is eigenlijk van bijkomend belang. In dat opzicht zou elke hedendaagse HD theoretisch toereikend moeten zijn, en zeker UATA drives aan 133 meg/sec.
MAAR :
Wat echter veel belangrijker is (en dat schijnen sommige mensen op SF met wie ik daar al ellendig veel over gediscussiëert heb maar niet te willen begrijpen) is de read/write/seek tijden van een harddisk !
Die moet voor het opnemen van audio zo laag mogelijk zijn. Naast het "debiet" is de "snelheid" waarmee dit gebeurd van cruciaal belang.
In dat opzicht blijft SCSI, en zeker de ULTRA 160 of 320 schijven dé oplossing. Je ziet ook dat ULTRA SCSI drives hier een gemiddelde snelheid van 3.4 tot 7 ms halen. Voor audio en video blijft de stelregel dat je liefst onder 9 ms blijft, afhankelijk van het aantal tracks dat je wil halen.
Bijkomend gebruikt SCSI geen CPU resources in tegenstelling tot IDE,SATA en Firewire. SCSI blijft tot nader order het snelste medium, al willen sommige mensen maar steeds beweren dat het achterhaald is.( wat helemaal niet zo is) Anders vraag ik me af waarom Akai of Emu nog steeds een scsi bus voorzien op hun samplers ? Juist, om naast datafiling ook audiostreaming aan te kunnen zonder al te veel problemen. Waarom is het huidige 875 (GA8KNXP Ultra) top moederbord van Gigabyte uitgerust met een SCSI ULtra 320 interface als diezelfde interface achterhaald is ? (volgens sommigen hier op het forum) Juist : snelheid ! Waarom nagenoeg alle grote servers met SCSI werken ? Juist. Snelheid en data throughput.
Indien je toch per sé SATA wil gaan, bekijk dan eens de Western Digital Raptor.
http://www.wdc.com/en/products/WD360GD.asp
Die komt al aardig in de buurt van SCSI ULTRA specs. Schrik echter niet van de prijs van deze harddisk. Maar dat geldt eveneens voor SCSI Ultra harddisks. Echter, als je 2de hands zoekt vind je makkelijk een Adaptec 29160 of 29320 interface tussen de 75 a 150 euro. Tel daar hetzelfde bedrag bij voor een HD van 9.1 tot 18 Gig, en je bent vertrokken.
Wedden dat die vervelende kliks wegblijven ?
Als je sluitende oplossingen wil voor audio of video-streaming dan kost dat iets natuurlijk.
Externe Firewire HD's zijn ook een mogelijkheid, maar ook hier gelden dezelfde wetten.
http://www.lacie.com/products/range.htm?id=10007
Lacie heeft een aantal leuke modelletjes die echt gemaakt zijn voor audio/video, kijk eens wat er bij de externe D2 Ultra 320 HD staat ... for audio & video use...do I need to say more ?
Ikzelf gebruik oa een Lacie D2 externe SCSI harddisk in de studio, tesamen met een interne IBM Ultrastar. Ik weet ook waarom...
Grappig dat sommige forumleden maar steeds beweren dat ik uit m'n nek lig te lullen als het op deze zaken aankomt.
Alsof ik heel het verhaal rond SCSI zelf heb verzonnen...

Laatst gewijzigd:
he skel ..

wat maken die seek/write tijden nou uit ?
dat wordt tegenwoordig allemaal gebuffered en mag dus geen hol uitmaken

en scsi en ide zijn redelijk aan elkaar gewaagd hoor qua snelheid !
Ik ken hele grote datafarms die gewoon die unix bakken met scsi er uit flikkerden
en gewoon dell servers neerzetten met ide raid opstellingen .. gaat prima
en voor die tijd veeeeel goedkoper .....

en wrm akai en emu scsi gebruiken ? nou simpel omdat het als enige ook extern kan
(zeker in hun tijd)

sorry van je lange verhaal maar je loopt echt achter ..

Om in te gaan op het probleem dat Toon opwerpt in de openingspost:

ik denk dat dit specifiek iets is bij de huidige nForce chipsets. Bij Intel chipsets is het altijd gebruikelijk geweest dat de IDE controller wordt aangestuurd via de Southbridge, en nooit direct op de PCI-bus. En dan heb ik het hier over de standaard IDE controller; extra IDE raid-controllers (bv. de welbekende Highpoint en Promise controllers) worden vaak inderdaad wel direct op de PCI-bus aangesloten, maar standaard IDE-kanalen dus niet.
De huidige moederborden met Intel chipsets (bv. i875 chipset) hebben nog steeds de controllers via de Southbridge, ook de standaard SATA aansluitingen! Extra raid-controllers worden wel weer via de pci-bus aangestuurd. En wat er in de toekomst gaat gebeuren (en wat nu bij enkele moederborden al gebeurt) is dat Intel ook SATA raid gaat integreren in de chipset, naast de 'gewone' SATA aansluiting.

Niks om je druk over te maken lijkt mij.

Re: Hopeloos achterop geraakt?

Re: Hopeloos achterop geraakt?

Elke keer weer probeer ik me er buiten te houden, maar jij schreeuwt gewoon om nuancering.

Luister skel, niet iedereen hier op het forum en in de grote boze buitenwereld verdient z'n geld met z'n hobby, in dit geval muziek. Meestal houdt dat in dat een budget van de aanschaf van allerhande hulpmiddelen om een dergelijke hobby te beoefenen (redelijk) beperkt is. Dit betekend in dit geval dat een flinke SCSI 320 setup veel te duur is en ook niet nodig omdat een hobby-ist nu eenmaal niet altijd op hetzelfde nivo werkt als een pro.

Concluderend, je kan wel blijven zwammen over vette dikke SCSI 320 setups, maar als je een beetje oplet haal je met je ATA schijfjes of ATA RAID setupje meer dan acceptabele prestaties tegen een prijs die geen fractie is van een vergelijkbare SCSI setup.

Snap je wat ik probeer te zeggen? Je kan tegen de gemiddelde forens wel gaan lullen over helikopters als oplossing voor z'n fileprobleem, maar daar heeft die brave borst niet zo veel aan...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10020

Dan hoop ik voor Lacie dat ze snel de produktie van de D2 lijn stopzetten...zeker met die prijzen.

Back