-=(Rm1x-HiFi-Writersblock)=-

druid

Ouwe rot
Beste forumers,

Ik had ineens de drang om met de Rm1x alleen eens wat muziek te maken. Ik kamp namelijk sinds ik gekapt ben met blowen (zo'n 3 jaar geleden) met een soort writers block. Ik ben in de tussentijd overgegaan van soft naar pure hardware. (Rm1x, A500, Micro Q, mixer en nearfield monitors.)

Gister dus even voor de gein mijn Rm1x op m'n oude stereo aangesloten die verre van ideaal onder mijn buro staat, het resultaat was echt een heel tof stukkie techno. Ik denk dat het te maken heeft met de eenvoud van de Rm1x, de preset geluiden waardoor ik snel tot resultaat kwam. Misschien ook het geluid van mijn oude stereo waar ik jaren lang met de PC muziek op gemaakt heb (met trackers).

Het geluid van de Rm1x klinkt tot mijn verbazing echt heel vol en mooi op m'n oude hifi speakers (behalve een paar geluiden die gewoon niet zo mooi zijn, zoals sommige pads). Ik zit dus nu te denken dat mijn nearfield monitors (M1 active MK2) mijn creativiteit tegen werken, doordat het geluid zo neutraal klinkt.

Het nummer dat ik gemaakt heb heb ik opgeslagen op diskette, vervolgens een andere song uit het geheugen voor de veiligheid ook maar opgeslagen op diskette. Vervolgens het geheugen van de Rm1x gewist....

Blijkt dus dat ik het 2e nummer over het eerste heb gesaved... weg is je muziek! :duivels: Het is niet anders, gelukkig heb ik een goed gevoel over dat ik eindelijk weer eens heb kunnen maken wat ik in m'n hoofd had.

Ik ben benieuwd wat jullie denken van het componeren op hifi (en dan afmixen op monitors) en over het gebruik van presets en grooveboxes ipv rack gear.

Druid

is toch prima? vergelijk het met een componist die achter een piano gaat zitten, of een acoustische gitaar ter hand neemt, en daarop ideeen gaat uitwerken...

als het goed klinkt dan is het goed, zo simpel is het..

alleen monitors vs hifi installatie: kans dat je mix op een andere installatie ineens bagger klinkt, daarom gebruik je ook monitors, om een zo "vlak" mogelijke sound te krijgen en je mix zo goed mogelijk te kunnen maken

@ druid : dat de rm1x het hart van mijn setup vormt is mischien een beetje overdreven maar ik herken jouw situatie wel

heb na jaren in de software sequencers met hun vele sub menutjes en oerwoud aan uitklap zooi verdwald te zijn begonnen met ook maar hardware aan te schaffen

de keus was simpel de rm1x dat droovebox ding en het werkt nog steeds voor mij het werkt simpel geen afleiding van al die sub menus leuke geluids module als je er wat dieper ingraaft en het kost geen drol voor wat hij kan kan
[ prijs/prestatie ] verhouding iis o.k.
enige nadeel : vind hem een beetje te zwaar om overal naar toe te slepen dat ding is gebouwd als een tank

mijn manier van werken is ook eerst op de rm1x een idee neerzetten en later pas weer uitwerken op de computer
live gebruik ik hem nog altid ondanks een laptop met de nodige sofware erop

ik kan de mensen die beginnen te gillen als ze het woord groovebox horen ook best wel begrijpen :biertje:

ik vind het best wel vreemd dat mixen op hi-fi bij jou creatiever is dan monitors. Ieder zijn ding he :) . Van minimale gear setup kan ik het me wel voorstellen, je kunt gewoon niet zoveel prutsen dat je tenminste snel een hele basis hebt. Op monitors mixen lijkt mij toch de voorkeur hebben omdat je geluiden e.d. gelijk in de mix kunt fixen, en dat je daar niet later nog eens speciaal voor moet gaan zitten. Maar als er goede muziek uit komt werkt het.

Jullie hebben wel gelijk dat het werken op HiFi-speakers zich soms slecht vertaald naar andere speakers, dat is de reden dat men monitor speakers gebruikt immers. Ik denk dat het voor mijn misschien een back to the old days gevoel/geluid gaf omdat ik heel lang muziek gemaakt heb op die speakers voor dat ik m'n monitor speakers kocht.

De Rm1x is gewoon een leuk apparaat, het is een kwast die gemakkelijk in de hand ligt. (om het zo te zeggen)

Voor mij is het beetje een stapje terug doen om m'n sampler en synth even wat met rust te laten, ik hoop zo meer grip te krijgen op m'n muziek. (Hopelijk leer ik de sequencer beter kennen door hem veel te gebruiken). Ik heb gewoon een midi-keyboardje hangen aan de sampler en synth zodat ik er geluiden op kan maken die ik later misschien wel weer kan gebruiken vanuit de Rm1x.

Druid

Je bent een stap dichter bij gekomen waar het allemaal nou eigenlijk om draait met muziekmaken......Alles wat er niets mee te maken heeft loslaten (blowen) totdat je ALLEEN maar creatief en leuk bezig bent....Jean Michel Jarre begint ook s'morgens om 9 uur en stopt als hij tevreden is en dat zal echt niet altijd lekker gaan! Gooi die RM eens door een fuzz of een echo blijf expirimenteren.......

Origineel geplaatst door Hentheman5
Gooi die RM eens door een fuzz of een echo blijf expirimenteren.......

Of zoals ik binnenkort ga doen: een rm1x door een sherman filterbank:) ik zal het wel opnemen en posten in de rm1x tread:)

Ik mix altijd op hifi boxen, want die studio monitoren, die kan ik niet betalen! :) Overigens: als je een nummer afmixed is het sowieso altijd een goed idee om die te controleren op verschillende installaties. Blaas hem door de PA van het plaatstelijke OJC, of over de brakke installatie van famile, tot zelfs op een bandje zetten, en via zo'n mono-cassette radio afspelen. Als je nummer overal goed klinkt, dan heb je een goeie mix.

Origineel geplaatst door chrizz
Of zoals ik binnenkort ga doen: een rm1x door een sherman filterbank:) ik zal het wel opnemen en posten in de rm1x tread:)

je kan met de sherman desnoods nog een kinder keyboard van bart smit of intertoys vet laten klinken 8~

Origineel geplaatst door Hentheman5
Je bent een stap dichter bij gekomen waar het allemaal nou eigenlijk om draait met muziekmaken......Alles wat er niets mee te maken heeft loslaten (blowen) totdat je ALLEEN maar creatief en leuk bezig bent....Jean Michel Jarre begint ook s'morgens om 9 uur en stopt als hij tevreden is en dat zal echt niet altijd lekker gaan! Gooi die RM eens door een fuzz of een echo blijf expirimenteren.......

misschien zou die jarre eens moeten blowen ... ;)

en kut voor je hoor een writersblock van 3 jaar ... ik zou iig denken dat er iets ernstigs aan de hand zou zijn met mezelf

ik ga er nog maar een vouwen ... :peukie:

Origineel geplaatst door d.b.1
je kan met de sherman desnoods nog een kinder keyboard van bart smit of intertoys vet laten klinken 8~

klopt ja:D wel een leuk idee trouwens.

Inmiddels gaat het echt super lekker met de muziek, de RM1x zuigt de techno en minimale electro deunen zo uit m'n creativiteit...

Heb net ff met de RM1x op schoot zitten pielen met m'n koptelefoon op (zie gear list) en voila een super strakke techno pattern... nu is dat natuurlijk nog lang geen song maar het heeft naar mijn idee behoorlijk potentieel. (ben op dit moment iig erg enthausiast en 2 maten techno is al bijna een song...).

Ik heb laatst voor de gein ook eens de RM1x door de filters en effecten van mijn A5000 getrokken, vooral de heleboel door het lowpass filter geeft wel voldoening. Ook heb ik eens alle losse drum geluiden gesampled van een techno drum opzet, en dan met de A5000 afgemixt, meer mogelijkheden maar wel een hoop werk... denk dat ik het alleen ga doen als het echt nodig is.

Ik ben geloof ik ondertussen een echte liefhebber geworden van de RM1x :luv:

Ik laat wel wat horen, maar als pas als het af is. Dan kan je het luisteren op mijn website...

Druid

beste druid, (en eventueel anderen)
wat voor stijlen kun je eigenlijk allemaal uit je rm1x halen?
en dan bedoel ik solo, het ding op zich, met de geluiden dat het aan boord heeft.

greetz

cloudy

Je kan van alles maken met de rm1x, als je goed bent kan je het zelfs heel behoorlijk laten klinken.

Kwestie van omgaan met beperkingen en het gebruiken van je skillz.

Qua genre kan het allemaal maar als eerste schiet me techno te binnen.

Druid

je kan er idd veel mee maken en goed laten klinken ik maak er het liefste techno mee. hardcore heb ik ook geprobeerd maar het valt vies tegen om dat alleen met de rm1x te doen.

Back