Dé DX7-piano: hoe?

Zo, heb vanavond voor de lol een DX7 patch na zitten maken op de Nord Modular.
De DX7 E Piano waar deze thread over gaat. Dus bij uitstek een mooi plekje om hem te dumpen :)
Kijk, helemaal exact namaken lukt natuurlijk nooit maar deze komt echt goed in de buurt

Dus voor de Nord Modular gebruikers zonder DX7, voici

Attachments

• dx7-e-piano.pch
    2,5 KB · Bekeken: 97
Origineel geplaatst door Sander02
Zo, heb vanavond voor de lol een DX7 patch na zitten maken op de Nord Modular.
De DX7 E Piano waar deze thread over gaat. Dus bij uitstek een mooi plekje om hem te dumpen :)
Kijk, helemaal exact namaken lukt natuurlijk nooit maar deze komt echt goed in de buurt

Dus voor de Nord Modular gebruikers zonder DX7, voici

Lieverd niet iedereen heeft een Nord modular.
Heb je geen voorbeeldje hoe het klinkt zonder effect?

Jazeker

De eerste is de Nord, de 2e is een echte

Knap komt dicht in de buurt.
Alleen de Nord is wat doffer vergeleken met de DX7/TX7.
De tweede is onmiskenbaar de DX7/TX7.
Misschien niet helemaal eerlijk want die heb ik hier staan.

Ja klopt, de nord is doffer... met wat EQ kom je ook een heel eind maar het wordt nooit de echte.. is ook mijn bedoeling niet hoor maar vond het een cool experiment met de Nord. :D

('t was ook een velocity kwestie, het doffer zijn van de Nord. Bij dit geluid kijkt de velocity erg nauw)

Ja klopt, de nord is doffer... met wat EQ kom je ook een heel eind maar het wordt nooit de echte.. is ook mijn bedoeling niet hoor maar vond het een cool experiment met de Nord. :D

('t was ook een velocity kwestie, het doffer zijn van de Nord. Bij dit geluid kijkt de velocity erg nauw)

Wat me de overtuiging gaf is het tweede akoord in het voorbeeld.
Die klank is zo typisch en karakteristiek voor de DX7 elec piano patch.

Sander,
knap gedaan, complimenten, ik wou dat ik hem zo kreeg op m'n Alesis Ion...........hoef ik de DX7 live niet meer mee te slepen........

Origineel geplaatst door toetsenistje
hoef ik de DX7 live niet meer mee te slepen........

Koop je toch weer een TX7... Lekker
easy qua formaat, en geen 14 kilo in je nek...

Axel

Origineel geplaatst door Freakydile
Koop je toch weer een TX7... Lekker
easy qua formaat, en geen 14 kilo in je nek...

Axel

Die heeft ie net verkocht dacht ik .
Ik wilde hem eerst kopen omdat ik ook in ede woon als tweede TX7 maar iemand was me voor.

Mhmh... Ik wou de mijne ook weg doen,
maar ik denk dat ik er maar van af zie...

Bij nader inzien, de DX7 sound in een
handig desktop formaat... Het is zijn
geld eigenlijk meer dan waard...

Axel

beste attente leden,

jullie hebben e.e.a. goed en letterlijk opgevat, het was complimenteus bedoeld richting de ontwerper van de mooie imitatie DX7-Rhodes, live gebruik ik de DX7-II ook om m'n JV1010 aan te sturen dus ik heb de DX (of andere synth) wel nodig. De TX heb ik voor 90 euro kunnen verkopen, is inderdaad weinig geld om de DX-geluiden (+extra de performance geheugens) in huis te halen. Ook mooi als je alleen een DX7-II heb, de TX en DX MKI klinken toch wel anders, vind voor veel geluiden de DX7-I wat heftiger/rauwer klinken, de MK2 uitvoering is wat sterieler. Gelukkig heb ik beide.......

Ik heb ontdekt dat de geluiden uit m'n TX816 -waar toch complete DX7's in een rack zitten- toch ook net wat anders klinken dat uit m'n DX7 (I) zelf.. zou toch niet uit moeten maken maarja, gelukkig heb ik ze allebei :D hahaha

Bedankt voor het compliment toetsenistje! ben er wel ff mee bezig geweest om alles af te stellen. Vooral de velocity had ik moeite mee. Ik heb dat opgelost door de modulator die de operator beinvloed, eerst door een lowpassfilter te halen en op dat filter de velocity te zetten. Dit gaf een veel natuurlijker effect wat in de buurt kwam van de DX

Het 'gorgelende' effect van de DX7 (dat mooie rondzingen) heb ik met een LFO opgelost, en zelfs de ruis die uit de DX komt heb ik toegevoegd door subtiel wat noise op de AM inputs van de modulators te zetten ;)

Weet iemand hier toevallig welke toetsencombinatie er nodig is voor het resetten van een tx-7. :erm:

Zit dat gekuid ook standaard in de DX-200? Enzo ja welke preset?

Op een DX200 klinkt die niet zo goed als op een DX7 zoals alle andere geluiden, de DX7 klinkt bijna analoog ofzo.

Origineel geplaatst door smackos
Op een DX200 klinkt die niet zo goed als op een DX7 zoals alle andere geluiden, de DX7 klinkt bijna analoog ofzo.

Ik vind de PLG150-DX (die ook in de DX-200 zit) goed maar iets cleaner klinken dan de DX7-I. Ik heb gisteren weer wat nummers met pure DX-7 geluiden speeld in onze band...lekker hoor :)

PS Ik heb 15 jaar geleden de DX7-II eens te leen gehad en daar zat dacht ik een performance preset in met de naam GlasVoices of GlasPad...zoiets, een combinatie van een "glaspad" achtige sound en warmstrings. Deze zoek ik dus nog.

Back