Ik heb 's wat zitten neuzen en zie in enkele antwoorden dingen die je kunnen verwarren.
Ik vond aan feiten:
- een thread is een programmadeel dat "tegelijk" met andere threads kan worden uitgevoerd op een computer (bv je spellingcontrole met de bekende rode kringeltjes onder de woorden terwijl je gewoon doortypt), een softwaredeel dus
- HT is een processorarchitectuur (hardware dus) die ervoor zorgt dat als je twee "programma's" (plugins, deelprogramma's, vensters) tegelijk runt, dit echt (!) tegelijk op twee aparte processors wordt gedaan (in één behuizing), vroeger wisselden de programma's snel af op die ene processor en konden ze dus eigenlijk niet echt tegelijk draaien
- dit kan 10..30% schelen, meestal 15% (maar alleen als je systeem al 100% belast is, zie Task Manager als je Windows draait)
- je operation system (meestal Win, of Linux) moet dit wel ondersteunen, in het geval van veel Linux-varianten is dat zo, Windows XP ook
- als je applicatie (Cubase etc. of je plugin) "slordig" is geprogrammeerd (ervanuitgaande dat je maar 1 processor hebt, dat is namelijk lekker simpel), zal HT problemen kunnen geven omdat bv. twee programmaatjes aan hetzelfde geheugen zitten te klooien, wat niet kan bij 1 processor
- je applicatie kan het dus niet ondersteunen (!), maar wel zo netjes zijn geprogrammeerd zodat het geen problemen geeft (klein principieel verschil)
- je kunt het vaak in je BIOS uitzetten om te kijken of je applicatie dan niet crasht
Mijn mening:
- als 3 GHz niet voldoende is, helpt 15% extra ook niet meer
Iets meer off-topic:
- MMX is overigens een zeer zinvolle uitbreiding... ik programmeer nu een board op 76 MHz en een JPG-je decomprimeren (320x240) kost hierop bijna een HELE seconde... in hardware (een deel hiervan als MMX instructie: een enorme rekenpartij met vermenigvuldigingen en zo) kan dat bijna 100x sneller! Sommige dingen moet je gewoon in hardware doen, omdat software te sukkelig is. Dat zie je nu ook steeds vaker met videokaarten die zelf schuine bakstenen muren kunnen tekenen, je hoeft niet zelf meer de pixels te roteren en zo.