hyperthreading

Origineel geplaatst door Ytse
Er kan zo'n 25% winst geboekt worden.

Ik heb nu net een 865 chipset mobo met een 3 GHz CPU. Zodra ik een sequencer met HT support heb zal ik het is testen. Resultaat post ik dan hier wel.

Kijk thanx... dat wou ik gewoon ff weten :)

Laat maar horen inderdaad wat je resultaten zijn als je het getest hebt!!

Ik heb 's wat zitten neuzen en zie in enkele antwoorden dingen die je kunnen verwarren.

Ik vond aan feiten:
- een thread is een programmadeel dat "tegelijk" met andere threads kan worden uitgevoerd op een computer (bv je spellingcontrole met de bekende rode kringeltjes onder de woorden terwijl je gewoon doortypt), een softwaredeel dus
- HT is een processorarchitectuur (hardware dus) die ervoor zorgt dat als je twee "programma's" (plugins, deelprogramma's, vensters) tegelijk runt, dit echt (!) tegelijk op twee aparte processors wordt gedaan (in één behuizing), vroeger wisselden de programma's snel af op die ene processor en konden ze dus eigenlijk niet echt tegelijk draaien
- dit kan 10..30% schelen, meestal 15% (maar alleen als je systeem al 100% belast is, zie Task Manager als je Windows draait)
- je operation system (meestal Win, of Linux) moet dit wel ondersteunen, in het geval van veel Linux-varianten is dat zo, Windows XP ook
- als je applicatie (Cubase etc. of je plugin) "slordig" is geprogrammeerd (ervanuitgaande dat je maar 1 processor hebt, dat is namelijk lekker simpel), zal HT problemen kunnen geven omdat bv. twee programmaatjes aan hetzelfde geheugen zitten te klooien, wat niet kan bij 1 processor
- je applicatie kan het dus niet ondersteunen (!), maar wel zo netjes zijn geprogrammeerd zodat het geen problemen geeft (klein principieel verschil)
- je kunt het vaak in je BIOS uitzetten om te kijken of je applicatie dan niet crasht

Mijn mening:
- als 3 GHz niet voldoende is, helpt 15% extra ook niet meer ;)

Iets meer off-topic:
- MMX is overigens een zeer zinvolle uitbreiding... ik programmeer nu een board op 76 MHz en een JPG-je decomprimeren (320x240) kost hierop bijna een HELE seconde... in hardware (een deel hiervan als MMX instructie: een enorme rekenpartij met vermenigvuldigingen en zo) kan dat bijna 100x sneller! Sommige dingen moet je gewoon in hardware doen, omdat software te sukkelig is. Dat zie je nu ook steeds vaker met videokaarten die zelf schuine bakstenen muren kunnen tekenen, je hoeft niet zelf meer de pixels te roteren en zo.

Je kunt ook in windows zelf HT per proces aan of uit zetten (staat standaard altijd aan als het in je BIOS enables is)

Open je Task Manager, ga naar Processes. Klik met je rechter muisknop op (in mijn geval) cubasesx.exe (cubase moet dan natuurlijk al wel opgestart zijn) en klik op "Set Affinity" Haal het vinkje voor CPU 1 weg en cubase maakt geen gebruik meer van HT.

Bij mij zorgt dit ervoor dat cubase niet crashed/ spontaan afsluit als ik Superwave P8 of performer meer dan een keer laad in een project en deze afspeel.

Het uitzetten van HT in cubase SX 2 laat bij mij wel een duidelijke performance achteruitgang zien.

Doe er je voordeel mee

Overigens is dit alleen op versie 2 van SX van toepassing, 1 ondersteund geen HT en zal dus ook geen HT gerelateerde problemen opleveren.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Als je al problemen hebt met software op PC zal de oorzaak eerder liggen bij een verkeerd gekozen moederbord en niet door HT.
Met vreugde kan ik zeggen dat mijn Asus P4P800 draait als een trein :)

Mobo, moet het opzich ook niet aan liggen.. combi mobo + geheugen doet het hem volgens mij. Ik heb hier 400DDR liggen met klote timings en inderdaad op mijn P4PE-X met P4 3.0 HT loopt alles zeer instabiel met dat geheugen, terwijl dit geheugen juist prima loopt in mijn niet HT bak...

Binnenkort ga ik dus maar wat cosair kopen.

Origineel geplaatst door htf99
Overigens is dit alleen op versie 2 van SX van toepassing, 1 ondersteund geen HT en zal dus ook geen HT gerelateerde problemen opleveren.

Hoi,

De Intel site geeft wel aan dat het vanaf SX1.03 ondersteund wordt!
Bovenstaande stelling gaat dus niet op (Of Intel moet er naast zitten!)

Zie info van de Intel website:

featured software that supports HT: Steinberg Cubase SX* 1.03

Benefits: The audio engine has been optimized to produce a higher track count when run on a Intel® Pentium® 4 processor-based PC.

zie: http://www.intel.com/personal/do_more/music/software.htm?subcategory=all

Dan is het voordeel van gemakkelijk aan- en uitzetten toch wel dat je meteen ziet dat het effect heeft. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht, maar de proef op de som geeft antwoord.

HT is dus gewoon mooi en goed. En niet helemaal een buzzword.

Origineel geplaatst door Mr_Synth
Hoi,

De Intel site geeft wel aan dat het vanaf SX1.03 ondersteund wordt!
Bovenstaande stelling gaat dus niet op (Of Intel moet er naast zitten!)

Zie info van de Intel website:

featured software that supports HT: Steinberg Cubase SX* 1.03

Benefits: The audio engine has been optimized to produce a higher track count when run on a Intel® Pentium® 4 processor-based PC.

zie: http://www.intel.com/personal/do_more/music/software.htm?subcategory=all

Er bestaan ook PIV's die geen HT hebben. Dus jouw opmerking gaat hier niet op.
Die optimalisaties gaan over specifiek over die processor. Waarschijnlijk optimalisaties voor pipelining en SSE(2) instructies.

Cubase SX kan nl. herkennen welke processor je in je computer hebt zitten en daar speciaal optimalisaties voor inschakelen.

In het geval van optimalisaties die specifiek van toepassing zijn op HT zaken van je processor kan dit soms niet goed gaan. Dit kan aan het BIOS liggen of dat die optimalisaties fouten bevatten.

En dan zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden. Het werkt of niet.
En daar proberen we hier achter te komen.

Zij het niet dat Intel het niet zegt.

Iets anders lees ik niet hoor? :confused:

Origineel geplaatst door fuse
Er bestaan ook PIV's die geen HT hebben. Dus jouw opmerking gaat hier niet op.
Die optimalisaties gaan over specifiek over die processor. Waarschijnlijk optimalisaties voor pipelining en SSE(2) instructies.

klopt, maar we hebben het in deze discussie over PIV met Hyperthreading. Vandaar de opmerking!

Nou ja, zover ik weet ondersteund Cubase SX wel dual CPU computers. En HT en dat lijken heel veel op elkaar, dus het zou goed kunnen werken.

Maar echt waar Intel zegt bij Cubase 1.03 niet dat dit hyperthreading ondersteund. Terwijl ze dat bij andere muziekprogramma's (bijv Nuendo 2) wel specifiek vermelden. Dat is gewoon heel onduidelijk van ze.
En ik neem aan dat SX2 het ook gewoon ondersteund. Maar gek genoeg wordt dit niet vermeld in de handleiding (die gewoon bij steinberg te downloaden is). Is ook niet gek, want het is in die tussentijd door Intel op de markt gebracht.

En eigenlijk is Hyperthreading een extreme variant van pipelining. Maar dat betekend wel dat je software daar goed mee om moet kunnen gaan, anders heb je er nog niets aan.

Maar denk dat wij als gebruikers het gewoon niet te weten komen tenzij we het op de man af aan Steinberg gaan vragen. Want Intel is onduidelijk en Steinberg ook.

En dat staat dan nog weer helemaal los van of het ook in de praktijk werkt. En dan geloof ik htf99 wel dat nuendo2 en SX2 wel goed werken en de rest niet (gegarandeerd).

Origineel geplaatst door RoonSmits
Alleen maar gezeik en problemen, HT aan of uit, XP hangt te vaak en op willekeurige momenten.
Nooit problemen met andere systemen, maar dit is een echte ramp.

Draait wel als een tierlier met Redhat 9, maar ik wilde hier m'n muziek workstation van maken.

ASUS P4C800Deluxe
P IV 3.06 800FSB
2Gb RAM
wat Creamware spul

Logic 5.51 + Logic Control

greetz
Ronald

Komt niet vaak voor dat ik mezelf citeer :)
En nog minder dat ik mezelf verbeter :D :D :D , maar ik ben er uit.

Afgelopen zondag volledig opnieuw begonnen, maar eerst HT in de bios uitgezet, daarna een clean-install van XP, SPa1 en toen stukje bij beetje verder (steeds tussendoor een ghost image gemaakt) Maar nu is er dan echt een stabiel systeem.

En nu maar snel m'n signature aanpassen 8)

Greetz
Ronald

Ff een shop op deze oude thread...

Is er iemand die tegenwoordig wel muziek maakt met HyperThreading aan? En crashed dat nog regelmatig. Of zijn de software en de drivers van tegenwoordig al wat stabieler op HyperThreading gebied?!

Ik sta op het punt een nieuwe processor etc. te kopen, dus dan kan ik dat in m'n beslissing laten meewegen.

Origineel geplaatst door Almeros
Ff een shop op deze oude thread...

Is er iemand die tegenwoordig wel muziek maakt met HyperThreading aan? En crashed dat nog regelmatig. Of zijn de software en de drivers van tegenwoordig al wat stabieler op HyperThreading gebied?!

Ik sta op het punt een nieuwe processor etc. te kopen, dus dan kan ik dat in m'n beslissing laten meewegen.

Hier geen last, alleen geen 1 applicatie die ik heb ondersteund het.
Mischien kun je beter wachten en straks een dualcore kopen?
Dat is wel echt 2 x cpu power.

Ik heb nu ook een processor met HT (P4 3.2) en deze draait in ieder geval een stuk beter dan mijn p4 2.4 zonder HT, alleen het lijkt alsof Cubase SX3 maar 1 processor herkent...
Als Cubase zelf over zn toeren gaat en dus aangeeft dat er (bijna) 100% cpu wordt gebruikt, geeft mijn taskmanager in XP aan dat de helft maar belast wordt, en de andere processor blijft onbenut...

Dit probleem is hier bij een vriend van me (met een p4 2.8 en sx2) overigens hetzelfde....

Ik heb hier geprobeerd HT uit te zetten in de bios, met als gevolg dat SX juist nog sneller over zn toeren gaat.....
zie ik nou iets over het hoofd ofeeeh......:frons:

ik heb ondertussen bij mij ook geprobeerd hyperthreading uit te zetten... dit heeft als resultaat dat een cubase project die normaal ong,. 50 % cpu verbruikt (waar cubase dus 100% aangeeft!) ineens 100% verbruikt.....

wie o wie kan mij helpen?

Origineel geplaatst door djrazor
ik heb ondertussen bij mij ook geprobeerd hyperthreading uit te zetten... dit heeft als resultaat dat een cubase project die normaal ong,. 50 % cpu verbruikt (waar cubase dus 100% aangeeft!) ineens 100% verbruikt.....

Welke cubase heb je?
Hier op me P4 3Ghz met SL3 heb ik nergens last van, hyperthreading staat aan, en de CPU belasting in Cubase geeft ong. net zoveel aan als die in taakbeheer, als ik ongeveer 45% belasting heb zie je bij de grafiekjes 1 net onder de 20% en die 2 iets boven de 20%.

Origineel geplaatst door djrazor

misschien een bios update ?

Back