SID tips

Jena_mu6

Ouwe rot
Yo mr Busca..................

Heb je nog wat leuke SID tips?

Hoe maak ik b.v. van die echte computer sounds.........zoals game over of verlies van een mannetje?

Heb je trouwens al die Asid mode geprobeerd...................zo vet om al die klasieke shit weer te horen.

Die gasten die dat maakte, wisten echt wat ze deden, 3 oscillatoren en toch hele composities.

Asid mode is leuk, maar niet helemaal correct geimplementeerd. Probeer die sounds van Jeroen Tel maar eens, Outrun. Daar zitten 'samples' in. Ja, je leest het goed... Samples in een SID. :)
Die kan de SIDstation niet helemaal aan. Winamp doet dat beter. Maar goed. Het gaat ook om zelf muziek maken...

Het beste SID resultaat kun je bereiken door alleen maar Wavetables te programmeren. Helaas zijn die niet zo flexibel als .sid files. Ik weet niet of je iets weet van .sid files? Het is namelijk niet zoiets als een mod, maar het is bijna machinetaal. Daardoor is er ook geen enkele echt .sid editor voor de PC.

Maar om het resultaat een beetje te krijgen moet je het volgende doen. Voor alle drie de DCOs een wavetable programmeren en met de DC (controllers) de filterwisselingen doen. (Filter op de individuele DCOs aan en uit zetten.. LFO wijzigen... Snelheid van de wavetable veranderen enzovoort.) Gelukkig zijn alle paramaters via de controllers of via midi realtime te wijzigen. Alleen op die manier kun je echt SID sequencejes maken. En neem maar van mij aan... DAT IS VET!

Verder gebruik ik ook vaak het volgende: Gewoon een pulse selecteren als DCO. En dan de appr aanzetten op snelheid 6 of zo. Dan een accoordje spelen op je midi klavier. :) Dan krijg je van die C64 accoordjes. Dan een andere DCO pakken ook met appr en met een andere snelheid.. LFOtjes op de pulsewidth.... :)

Check:
TonyBlack SID geneuzel... JohnnyBusca achter toetsen, dus een puinzooi... Wel een Casio VL-one erbij.. :)

Verder gewoon veel patches bekijken... En lid worden van de Elektron Mailinglist.

p.s. Wat je allemaal met die 4 LFOs kunt doen is ongelooflijk.

Samples..........wow dat was ik helemaal vergeten......de 64 kon inderdaad samples afspelen.

Dingen als "digital force, fuck your horse"!!!

En SAM.....dat software praat programma.

Zou die SID dat ook kunnen..............hij heeft geen geheugen.......dus samples spelen zal wel moeilijk gaan.

Zij er nog SID hackers in de buurt.

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Zou die SID dat ook kunnen..............hij heeft geen geheugen.......dus samples spelen zal wel moeilijk gaan.
Hoezo heeft de SIDStation geen geheugen? Je kunt toch wavetabels programmeren. Gewoon de snelheid op 1 zetten en dan je sample converteren in een wavetable. (Dat is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel werk, en ik zou echt niet weten hoe je dat moet doen.) Daar moet vast en zeker een tool voor zijn op de C64. Eens op de mailinglist vragen of iemand dat software tooltje kan ombouwen naar een pc en of die dat dan via Sysex naar je SIDStation kan sturen. :)

Back