Het Grote Symfo-Verhaal

mmm alle platen van ozrics zijn wel ok, op 1 of ander manier wil ik ze allemaal hebben.
aanrader: Live Etheral Cereal oude liveplaat uit 1985 of zo toen ze nog gewoon op een boerenkar speelden op de free fests in england. lekker rauw !

Heb dit weekend nog 2 cd's binnen gekregen van Francis Lay. Air heeft er veel naar geluisterd en is van grote invloed geweest op hun muziek.

Prog rawk

Prog rawk

Symphonische Rock is de Wagner onder de populaire muziek; men moet er van houden.
Prog rawk wordt dit in de Verengde Staten ook wel genoemd terwijl ik componisten als
Zappa, Beefheart en Dergelijke veel progressiever vindt.

Yes vond ik vroeger wel leuk, maar nu niet meer.
De eerste paar elpees van King Crimson; is dat nou progressieve rock of
nympho, sorrry, symphonische rock??? Wie helpt mij ???

Superclean, Dream machine......
Starring Ad Visser.......

ISPdeRuiter

Re: Prog rawk

Re: Prog rawk

de eerste platen van King Crimson mag je best symfonische rock noemen....hebben de kenmerken in huis: tempowisselingen, overgangen, sfeertjes ed.

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Symphonische Rock is de Wagner onder de populaire muziek; men moet er van houden.
Prog rawk wordt dit in de Verengde Staten ook wel genoemd terwijl ik componisten als
Zappa, Beefheart en Dergelijke veel progressiever vindt.

Yes vond ik vroeger wel leuk, maar nu niet meer.
De eerste paar elpees van King Crimson; is dat nou progressieve rock of
nympho, sorrry, symphonische rock??? Wie helpt mij ???

Superclean, Dream machine......
Starring Ad Visser.......

ISPdeRuiter

Nou Symfo...daarvoor moet je bij mij wezen, kijk maar naar mijn foto met Neal Morse (Spock's Beard, Transatlantic)..
Ik lees op het forum weinig over prog toetsenisten, toch wel jammer want hun vind ik nou juist zo steengoed op hun instrumenten (Tony Banks, Richard Barbieri, Jordan Rudess, Neal Morse, Clive Nolan)....
Ik vind dat deze tread wel weer wat reacties kan krijgen...

Ja, er zit meer als 5 jaar tussen jouw reactie en die van Space-robot.

Ik luisterde vroeger vaak naar sympho, maar heb grotendeels mijn interesse voor het genre verloren. Feitelijk luister ik alleen nog naar Rush, en dat is omdat Rush In de loop van de tijd veel catchier songs is gaan schrijven. Ik heb hier ook wel dingen als Yes, Camel, ELP en Genesis, maar als ik dat nu luister vind ik dat zelf voornamelijke vermoeiende "peilewop-kijk-eens-hoe-goed-ik-kan-pielen" muziek. Als het daarom gaat luister ik liever naar Frank Zappa of Weather report. Zo'n Joe Zawinul is toch een stuk interesanter dan een Rick Wakeman imho.

Maar wat je nu noemt zijn wel oudere bands...kijk eens naar de nieuwe lichting progbands.
Ik zal wat namen noemen
-Neal Morse
-RPWL Expierience
-Porcupine Tree
-No-man
-Blackfield
-Mostly Autumn
-Collage

ik kan zo wel lang doorgaan8~

Neal Morse is ook een oudgediende. Porcupine tree ken ik. Oude wijn in nieuwe zakken vind ik dat. Blackfield net even gechecked op myspace. Wederom: oude wijn in nieuwe zakken. Sommige van hun dingen doen me denken aan Pink Floyd. Alleen: Pink Floyd was veel beter.

Als ik naar moderne complexe muziek wil luisteren zet ik Autechre wel op.

Sympho heden ten dage associeer ik toch met nerds en live roleplaying.

Dat je weinig over progtoetsenisten leest, is denk ik vooral omdat ze vaak niet echt synthesizervirtuozen zijn. Uitstekende toetsenisten, uiteraard, maar staan er nou niet om bekend dat ze zulke bijzondere geluiden uit hun (over het algemeen ook weinig bijzondere) instrumenten halen. Keith Emerson is natuurlijk een uitzondering (tuurlijk, er zijn er meer!), maar die komt dan ook regelmatig aan bod. Al die thread over zijn concert in Zoetermeer in juli gezien? ;)

Ik ben zelf intussen redelijk uitgekeken op recente prog. Ik vind het vaak allemaal vrij veilig en suf, met een compleet overgeproduceerde, dicht geplamuurde sound. Ik mis rust, het de tijd nemen om iets uit te werken - en eerlijk gezegd gewoon goede ideeën, in plaats van complexiteit om het gebrek daaraan te verbergen. Wat dat betreft haal ik veel meer voldoening uit bands die niet als prog bekend staan (of willen staan), maar in feite best wel tot het genre gerekend kunnen worden: Radiohead, Tool, Oceansize, The Dillinger Escape Project, en zo nog veel meer. 'Klassieke' progmetal, zoals van Dream Theater of Ayreon, kan ik moeilijk uitstaan (bombasme + totaal gebrek aan ideeën + gebeuk om niets + oeverloos gepiel; maar Images and words vond ik wél cool ;) ).

Van recentere prog kan goed naar ik bijvoorbeeld Transatlantic, Porcupine Tree, Kino en The Tangent luisteren. Flower Kings ook wel, maar die zouden eigenlijk van bijna elk album minstens de helft van de songs moeten schrappen (Retropolis is de uitzondering). Spock's Beard vind ik wisselvallig, en vrij suf nu zonder Neal Morse. Neal Morse solo ben ik geen fan van. Het zal wel aan een bepaalde sfeer in de muziek liggen, of een bepaalde klank in combinatie met productie, maar voor mij graag vooral prog uit late jaren '60, jaren '70 en (heel) vroege jaren '80! Plus Marillion. :P

Ik ben een groot prog fan. Mijn lievelingsband is Spock's Beard, heb ze inmiddels al drie keer live gezien en heb natuurlijk alle cd's en dvd's. Van de recente prog vind ik Frost* geweldig, maar verder ken ik er niet zoveel nieuwere bands. Wel Pure Reason Revolution, wat mij als een combinatie van Pink Floyd en ambiente muziek klinkt, supertoffe band ook! Laatst ook het album The Tall Ships van It Bites gehaald op aanraden van een vriend en die heb ik de laatste week helemaal plat gedraaid... Geweldig!

Neal Morse is een favoriet van mij. Zijn solo-werk vind ik nog steeds tof, om zijn teksten geef ik echter niks. Het eeuwige "god hier, god daar" verveelt wel, maar de muziek is echt mijn ding. V-synthfreak, had je al gehoord dat er een nieuw Transatlantic album komt later dit jaar?

Porcupine Tree is tof, een goede anderhalf jaar geleden live gezien en het was een geweldige show. The Flower Kings heb ik pas ontdekt en vind ik ook erg tof. Kino en The Tangent zijn ook leuk, maar minder interessant dan de andere bands vind ik.

Ja, dat van Transatlantic heb ik gehoord, egt erg vet..
Nieuwe album van It Bites is ook erg goed (vooral de gitarist John Michell).
omdat ik gelovig ben vind ik Neal Morse extra goed, zijn shows zijn magistraal met zijn nederlandse begeleidings band

Ik heb de sola scriptura live & beyond dvd en die is inderdaad erg vet! Ik had geen idee dat Neal zo goed gitaar kon spelen :P

Over dat geloof, je kan je denk ik wel voorstellen dat als je niet gelovig bent de teksten een beetje gaan vervelen, maar ieder zijn eigen natuurlijk. Ik kan me ook voorstellen dat het voor anderen juist geweldig is :). Maar dat is allemaal OT.

Sola Scriptura is super, alleen ik heb mezelf nog niet gezien op het balkon daar (ik was erbij toen, IO Pages progfestival geloof ik)

Back