Wat maakt Pro Tools zo superieur?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
In mijn ogen niet veel, toch wel wat achterhaalt dacht ik zo... Het doet wat het moet doen en dat doet ProTools goed, thats it.

Maakt(*E*)

Maakt(*E*)

De DSP Farms, De Virus A 1op1 kopie, het al heel lang in gebruik hebben van sample accurate werken MET plugins.
Nu met de UAD-1 en Powercore, Creamwarre XTC is dat gewoon over, als het je licht, licht het je... verder is het ietsje mninder intuitief met midi dan bijvoorbeeld logic (waar je alle htdm plugs ook in kan draaien ;))

marketing en lock-in syndroom...je investeert vet veel , geld, tijd en studie in PT, dan ga je vervolgens niet zeggen dat iets anders misshien wel net zo goed is....tis een prima DAW hoor, maar er zijn betere..en ook slechtere....

Wat het superieur maakt is dat het zo ongeveer wel industrie standaard is.
Dat zorgt er voor dat projecten met redelijk gemak van studio naar studio
gesleept kunnen worden.
Een hoop variablen kunnen dit process natuurlijk in de war sturen, maar het
principe geldt nog steeds.

Mvg.

CoolRunning

Dus de Audio en MIDI tracks, plus de plugin structuur van bijvoorbeeld Cubase en Logic kunnen dat niet evenaren? Of juist wel?

Daarnaast zag ik op de site van Digidesign dat Reason meegeleverd wordt met Pro Tools en maken ze vol trots melding van de 'nieuwe' ReWire ondersteuning. Iets wat Cubase al wat langer kan dan vandaag.

protools is 1 vd slechtste investeringen die we gedaan hebben voor de studio.

Ik raad jullie aan om nooit naar een studio te gaan die alles met protools doet en mixt met een procontroll.
Zelfs met outboard gear is het moeilijk om er wat van te maken.

Alles klinkt 2 dimensionaal en vlak.

Zelfs de nieuwe kaarten met convertors zijn wat mij betreft de moeite niet waard.
Ik heb het laatste jaar vrij veel HDprotools mixen moeten masteren en daar word je niet vrolijk van.

Wat ik begin te merken is dat engineers lui aan het worden zijn.
Ze willen alles kunnen automatiseren en effe snel van het ene project naar het andere project toe kunnen.
Maar zelfs als dat ten koste gaat van een goede mix dan is dat blijkbaar niet anders.

Ooit heeft Bernie Grundmann (een hele beroemde mastering engineer USA) gezegd:
"Ook al is het systeem waar ik mee moet masteren super ongebruikersvriendelijk, als het resultaat toch beter is dan met een gebruikersvriendelijker systeem kies ik toch voor het eindresultaat".

En zo zouden meer engineers eens moeten gaan denken.

Sinds wij een analoge tafel hebben gekocht zijn onze mixen er een stuk beter op vooruit gegaan.
Overigens hebben wij een vrij uitgebreid protools systeem staan die we nu door de analoge tafel heen routen.

Protools is inderdaad een wereldstandaard, om precies te zijn 1 vd wereldstandaards, maar ja, dat is windows ook.

Origineel geplaatst door Errol
maar ja, dat is windows ook.

haha, krachtig besluit van uw betoog...:D

Origineel geplaatst door D-mike-E
Dus de Audio en MIDI tracks, plus de plugin structuur van bijvoorbeeld Cubase en Logic kunnen dat niet evenaren? Of juist wel?

Daarnaast zag ik op de site van Digidesign dat Reason meegeleverd wordt met Pro Tools en maken ze vol trots melding van de 'nieuwe' ReWire ondersteuning. Iets wat Cubase al wat langer kan dan vandaag.

Als je een demonstratie van digidesign hebt meegemaakt zul je ook continu verbaasd zijn over hun opmerkingen.
Als je ze moet geloven dan is het net alsof zij alles hebben uitgevonden en ook nog eens dat ze de 1e met allerlei dingen zijn. Terwijl jij weet dat je dat al met andere programma's kon doen.

In het begin maakte ik daar opmerkingen over (ik heb vrij veel digidemonstraties meegemaakt) maar op een gegeven moment hield ik me mond maar want het was te zielig voor woorden.

En die reason is een lite versie.

Digidesign is wat mij betreft het voorbeeld van verkeerd zaken doen. Mensen zoals ik worden het een keer moe en gaan verder kijken. Korte termijn politiek.
Gelukkig heb ik dat gedaan want de eerstvolgende investering zal geen digi meer zijn.
Behalve als de prijzen worden gehalveerd dan wil ik er nog wel eens over nadenken.

DigiDesign presentaties zijn inderdaad iets speciaals :D

Paar maanden geleden was ik er nog bij een, en de gozer die
de presentatie deed, had niet eens 10% van z'n 100+ plugins
geregistreerd (ondanks dat ie voor DD zelf werkte)...

Kreeg geen enkel project aan de praat, en elke keer dat ie het
probeerde kreeg de zaal +/- 100 authorisatie-popups te zien, haha!
Na 20 poginingen en een hoop onvrede uit de zaal hield ie er maar
mee op en kregen we een erg goede prestentatie van de heren
van MOTU.

Anyway, nog even terug naar het punt van Errol over het geluid van
PT, ik vind ook dat PT z'n eigen geluid heeft (alle grote recording
packages hebben dat trouwens, al is het alleen maar vanwege het
design van de interne mix-bus), en dat geluid doet het ook niet altijd
voor mij.

Het enige waar Errol het niet over heeft is de prijs. Natuurlijk zou ik
ook wel graag willen opnemen op 1 inch Ampex, maar qua prijs kan
ik dat gewoonweg niet verantwoorden... en af en toe een nieuwe
HD is geen probleem. Zelfs met backup naar DVD is dat nog steeds
goedkoper dan een tape-machine...

Mvg.

CoolRunning

Ik heb geen ervaring met dure protools HD systemen, het enige wat ik een tijdje gebruikt heb is protools FREE die je gratis kan downloaden bij digidesign(werkt alleen onder windows 98/ME).

De audio werkt niet echt tof in de gratis versie, maar dat komt door dat geluidskaarten niet goed ondersteund worden.
Op zich is de manier hoe de audio manipulatie werkt wel heel erg natuurlijk en logisch, ik vind dat het prettiger werkt dan andere audio sequencers.

Ook de midi data kun je net als de audio gewoon meteen editen op het hoofd scherm. Dat vind ik echt het aller sterkste punt aan protools, dit maakt het erg gebruiks vriendelijk. Helemaal als je het vergelijkt met andere bekende sequencers waar je om komt in de menu's en verschillende schermen.

Digidesign is wat mij betreft het voorbeeld van verkeerd zaken doen.

Ik vind ook wel dat Digidesign rare keuzes maakt, als ze het een beetje anders aan pakken zouden ze iedereen aan de protools kunnen krijgen denk ik. Ze proberen zich te speciaal te maken alleen eigen plugins, alleen eigen hardware etc.

Druid

Wie had het hier ook altijd weer over kwasten en schilders enzo?

Ben ook wel een paar keer bij die demonstraties geweest en was ook niet bijzonder onder de indruk van de demonstratie. (wat dat betreft schort er nog wel wat aan proffesionaliteit bij dat soort bedrijven vind ik)

En PT LE is leuk voor thuis voor middelkleine projectjes maar je loopt al snel tegen CPU bandbreedte aan omdat die RTAS effecten nogal zwaar zijn.

En de TDM hardware maakt het zo duur. Terwijl tegenwoordig je voor een veel kleiner bedrag aan Nuendo kan beginnen voor een fractie van de kostprijs. Wat dat betreft heeft Steinberg daarmee een hele goeie zet gedaan.

Maar het probleem met deze techniek blijft altijd hoe je d'rmee om gaat. Het automatiseren en beatmatchen enzo is wel leuk maar het moet geen leidraad voor het creatieve proces worden.

En als het om de geluidskwaliteit gaat dan kan je Digidesign wel keiharde verwijten maken want daarin horen ze IMHO wel marktleider in te zijn. Helemaal als het om dit soort bedragen gaan.

het is net hoe je protools gebruikt, als je dan toch protools koopt doe dan
een compleet systeem en niet alleen protools met een SB kaartje waar je
je faders met een muis moet bedienen etc...

En ja ik heb het al een paar keer vermeld op het Forum het is echt
de kok en niet de keuken die de smaak maakt..

Attachments

• studio.jpg
    studio.jpg
    32,3 KB · Bekeken: 132
Ik heb net even een videotje bekeken op de digidesign site, over de nieuwe software bundel die bij protool 6.1 zit.

Reason Adapted, is niet een lite versie volgens mij. Het is wel zo dat het alleen het rack is en niet de sequencer, maar de grap is dat je alles via rewire in protools kan sequencen. Ik ben zelf best een liefhebber van de protools midisequencer, mij lijk nu dus een M-box aan m'n laptop ineens toch wel weer leuk. Dan heb je dus meteen een tof virtueel rack/plugins voor je virtuele studio.

Het zelfde geld voor de digi versie van Ableton Live, geloof ik.

Druid

Origineel geplaatst door Digimod
het is net hoe je protools gebruikt, als je dan toch protools koopt doe dan
een compleet systeem en niet alleen protools met een SB kaartje waar je
je faders met een muis moet bedienen etc...

En ja ik heb het al een paar keer vermeld op het Forum het is echt
de kok en niet de keuken die de smaak maakt..

neem van mij maar aan dat geen enkele echt goeie kok met protools en een procontroll (dat is mixen in de computer met een overpriced stukkie plastic met lichtjes. zie je eigen foto) een echt goed geluid kan creeeren.

ik daag iedereen uit die het tegenovergestelde beweert.
Tot nu toe hebben ze het allemaal verloren.
Ze hoeven alleen maar bij me in de mastering hun mix terug te horen.
Dan zet ik even een mix die ik heb gemaakt met mn analoge tafel tascam M3500 en dan balen ze altijd heel erg.

Het is dat ik geen tijd en zin heb om een mix door mij via een analoge tafel en iemand met een procontroll hetzelfde nummer te laten mixen.

Ik heb afgelopen jaar zo'n 30 HD albums/singles moeten masteren en ze klinken allemaal hetzelfde.
Ook een reden om niet in een protools studio je werk te laten afmixen. Je hebt altijd dezelfde "sound"
Denk maar aan roland of kawai, die klinken over het algemeen toch ook altijd hetzelfde.

Trouwens, ik heb ook nog een mastering gedaan van seven/eleven gedaan.
Was met nuendo en een yamaha DM2000 afgemixed.

Klonk beduidend beter dan een HD systeem.
Toch miste ik de kracht van analoog. Maar het was al een stuk beter dan wat ik gewend ben van digitale mixen.

Damn Errol,....is t ECHT zo erg?

Ik bedoel,....ik ben geschrokken van bepaalde songs,..waarvan ik er later pas 8ter kwam dat ze in Pro-tools waren gemixed. In da Club toch ook van 50cent bijvoorbeeld? En nog een heleboel anderen. Klinken toch wreeddadig goed imho...

WAT vindt jij nou echt zo slecht aan PT,...zou je dat op willen sommen? Aangezien je mij zware bedenkingen geeft. Ik was namelijk in de veronderstelling dat ik tegen het einde van dit jaar een complete set aan zou schaffen.

En waarom is het dan zo een wereld standaard?:erm:

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat een aantal gebruikers van Pro Tools nogal mode-gevoelig zijn. Een kleine 8 jaar geleden was Digidesign voor de trend setters (zoals Cut 'n Clear) een must. Ik kan mij de sessies met een enthousiaste Errol nog goed herinneren. (no offense, Errol)

Software; hardware - het draait allemaal om vijf voorwaarden:

1. sound
2. sound
3. sound
4. user interface
5. sound

Het begrip 'sound' is erg onderhevig aan mode. Waar men twintig jaar geleden de analoge recorders dumpte en vooral een helder 'hoog' zocht (de exciter kwam toen in zwang), daar zien we nu dat die mensen een geweldig 'laag' willen en analoge wamte met dimensie. (analoge warmte werd in 1983 'dof' genoemd)
Ik ken iemand die onlangs een Fostex A8 heeft gekocht... - voor de sound!

Waar ik naar toe wil met dit verhaaltje is dit: het maakt niet zo veel uit waarmee je werkt. Zolang je aparatuur vlekkeloos werkt en jij met veel vakmanschap, creativiteit en lef je plaatjes maakt, kom je er wel.
Een opname die twee- drie, dan wel vierdimensionaal klinkt zal mij een worst wezen. Een goede song in mono kan ook knallen!

Opdrachten: start je kazaa(lite) en download "Hounddog" van Elvis Presley. Luister goed naar de sound en het spel van de muzikanten en de stem.

Download "All along the watchtower" van Jimi Hendrix en doe hetzelfde.

Als laatste download je "Doctor Mabuse" van Propaganda en luister weer analytisch naar deze opname.

3 willekeurige nummers uit drie era's. Zij klinken allemaal fantastisch want het zijn geweldige songs. Ooit werd alle aparatuur waar deze songs mee werden opgenomen volkomen verguisd. Ik begrijp niet waarom... Mensen maken (goede en slechte) muziek. Aparatuur niet.

Dus: Pro Tools, Cubase, Logic... het maakt geen donder uit. Koop datgene waar jij lekker mee werkt.

Interessante discussie!

Origineel geplaatst door Errol
[...]Gelukkig heb ik dat gedaan want de eerstvolgende investering zal geen digi meer zijn.
Behalve als de prijzen worden gehalveerd dan wil ik er nog wel eens over nadenken.

Staat een beetje haaks op het verhaal van Bernie Grundmann :confused: Het is slecht maar als het goedkoop is... dan wil je er nog wel over denken? Of ik zie het verkeerd?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back