Origineel geplaatst door Pim
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat een aantal gebruikers van Pro Tools nogal mode-gevoelig zijn. Een kleine 8 jaar geleden was Digidesign voor de trend setters (zoals Cut 'n Clear) een must. Ik kan mij de sessies met een enthousiaste Errol nog goed herinneren. (no offense, Errol)
Software; hardware - het draait allemaal om vijf voorwaarden:
1. sound
2. sound
3. sound
4. user interface
5. sound
Het begrip 'sound' is erg onderhevig aan mode. Waar men twintig jaar geleden de analoge recorders dumpte en vooral een helder 'hoog' zocht (de exciter kwam toen in zwang), daar zien we nu dat die mensen een geweldig 'laag' willen en analoge wamte met dimensie. (analoge warmte werd in 1983 'dof' genoemd)
Ik ken iemand die onlangs een Fostex A8 heeft gekocht... - voor de sound!
Waar ik naar toe wil met dit verhaaltje is dit: het maakt niet zo veel uit waarmee je werkt. Zolang je aparatuur vlekkeloos werkt en jij met veel vakmanschap, creativiteit en lef je plaatjes maakt, kom je er wel.
Een opname die twee- drie, dan wel vierdimensionaal klinkt zal mij een worst wezen. Een goede song in mono kan ook knallen!
Opdrachten: start je kazaa(lite) en download "Hounddog" van Elvis Presley. Luister goed naar de sound en het spel van de muzikanten en de stem.
Download "All along the watchtower" van Jimi Hendrix en doe hetzelfde.
Als laatste download je "Doctor Mabuse" van Propaganda en luister weer analytisch naar deze opname.
3 willekeurige nummers uit drie era's. Zij klinken allemaal fantastisch want het zijn geweldige songs. Ooit werd alle aparatuur waar deze songs mee werden opgenomen volkomen verguisd. Ik begrijp niet waarom... Mensen maken (goede en slechte) muziek. Aparatuur niet.
Dus: Pro Tools, Cubase, Logic... het maakt geen donder uit. Koop datgene waar jij lekker mee werkt.
Beste Pim,
ik heb nog nooit met jou een sessie gedaan.
Gan nu niet zeggen dat het aleen maar om de song gaat. Dat is vrij logisch.
Dan heb je de topic niet goed begrepen.
Dat staat hier helemaal buiten en is een echte dooddoener lijkt me.
8 - 9 jaar geleden was protools vrij uniek en redelijk betaalbaar.
Er was geen ander programma dat realtime kon processen.
Als je dat met een ander programma wilde doen dan was je het 10voudige kwijt.
Dus vandaar mijn enthiousiasme toendertijd.
Hoe kun je dat nou zeggen (analoge warmte werd in 1983 'dof' genoemd).
Met een studer 2inch of een otari 2inch???
Ik ken niemand die dat heeft gezegd.
Dat geluid ook trend gevoelig kan zijn is absoluut net zo als muziekstromingen.
Als je zegt: "het maakt niet zo veel uit waarmee je werkt" dan kan ik dat alleen maar beamen.
Logisch maar wel een dooddoener, zo ken ik er nog wel een paar.
Als het jou een worst zal wezen of iets 2-3 dimensionaal klinkt waarom ben je dan zo trots op je analoge spulletjes?
Blijkbaar hoor je ook wel een verschil.
Waar het op neer komt, is dat ik hier mn ervaringen met "dure" spullen wil weergeven.
Puur om het feit dat mensen heel makkelijk in een leuk verhaaltje trappen, daar heel veel (geleend) geld voor uitgeven en dan later tot de conclusie komen dat ze voor een fractie vd prijs hetzelfde of zelfs meer hadden kunnen doen.
Noem het maar een stukje bescherming.
Overigens vraag ik me af of je ons MP3 files wil laten downloaden om naar geluid te luisteren of het liedje.
En i.p.v. te downloaden voor degene die daar in geintereseerd zijn, luister ook maar eens naar westside story.