Origineel geplaatst door Sander02
"Theres no love song finer
But how strange
The change from major to minor
Every time we say goodbye"
![]()
<Snif> Prachtig.......

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door Sander02
"Theres no love song finer
But how strange
The change from major to minor
Every time we say goodbye"
![]()

Origineel geplaatst door Kassen
prima, laten we dat voor argument's sake aannemen. laten we ook aannemen dat dat verschil dieper gaat dan een verschil in frequentie, waar zou jij dan de oorzaak plaatsen van wat je hoort? ik wil dit best aannemen maar dan wil ik ook graag een verklaring en ik zelf zie die even niet.
Origineel geplaatst door Kassen
prima, laten we dat voor argument's sake aannemen. laten we ook aannemen dat dat verschil dieper gaat dan een verschil in frequentie, waar zou jij dan de oorzaak plaatsen van wat je hoort? ik wil dit best aannemen maar dan wil ik ook graag een verklaring en ik zelf zie die even niet.
Origineel geplaatst door VanHeckis
Het is echt geen toeval dat de grote mis in c klein niet in d klein staat etc, Bach's grote prelude & fuga bwv522 voor orgel in Es groot ipv G groot of F groot.
Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Als het Bach uitmaakte wat voor "karakter" de verschillende toonsoorten bezitten, waarom schreef hij dan
"Das Wohltemperierte Klavier" ? Was hij niet enthousiast juist over het feit dat hij vrijelijk kon moduleren van
de ene naar de andere toonsoort zonder op Wolfskwinten etc. te stuiten ?
kinderen zoals ik pianoles te geven. Zo iets van 'het is toch niet voor niets geweest'Origineel geplaatst door maxdox
Het totale plaatje blijft mij onduidelijk, daarom 2 vraagjes:
Maar wat is nou dé rede om in één toonsoort te spelen?
Wat is het verschil tussen wisselen van toonsoorten en transponeren?

Origineel geplaatst door hermax
Dat is ook gelijk de reden waarom ik toendertijd NIET naar het muziekconservatorium ben gegaan
<snip>
De mogelijkheden zijn inderdaad quasi onbeperkt, met of zonder de kennis van toonsoortenreeksen.
) en al helemaal niet of het een overgang/modulatie is die "logisch" blijkt te zijn.Origineel geplaatst door vos_paul
Zeg Vanheckis, is dat gedoe van bepaalde toonsoorten bij bepaalde soorten muziek of bepaalde emoties niet juist een overblijfsel uit de tijd voor de gelijkzwevendheid? Of heeft het bijvoorbeeld te maken met de andere instrumenten in het orkest dan de piano (als die er al bij is), waarbij er niet echt sprake is van gelijkzwevendheid en waarbij je wellicht veel eerder beperkingen hebt voor het bereik van instrumenten.
Als je een stuk op de piano schrijft in Es (iets groots, triomfantelijks), en je transponeert vervolgens het hele stuk een paar halve tonen (en speelt het verder dus volledig hetzelfde), dan kan ik moeilijk geloven dat het karakter van het stuk ineens anders wordt.
Of zeg ik nu iets dat al 100x gezegd is? Ik vind het een interessante discussie, maar heb even geen tijd om alle posts door te nemen![]()
als het je niet boeit, lees het dan niet. -

Dat is ook gelijk de reden waarom ik toendertijd NIET naar het muziekconservatorium ben gegaan, ondanks veel aandringen van mijn omgeving. Daar worden immers al deze dingen haarfijn geanalyseerd en leer je bvb welke akkoordenreeksen/wisselingen eigen zijn aan dit of dat type jazz. Daarenboven moet je die reeksen dan ook nog eens kunnen spelen op eender welke getransponeerde toonaard. Helaas verdwijnt voor mij dan elke magie van het muziek maken want je bent dan eigenlijk met een soort wiskunde bezig (wat muziek eigenlijk wel is). Ik verkies de onwetendheid om alzo heel blij te kunnen zijn als ik op eigen houtje de 'juiste' akkoorden weet te vinden. De mogelijkheden zijn inderdaad quasi onbeperkt, met of zonder de kennis van toonsoortenreeksen.
- verder gebruik ik de transpose knop wel)