Wat maakt Super Audio CD zo super?

Origineel geplaatst door Jazper
Thread niet gelezen..

Maar een (top) audiozaak (hifi) waar ik vorige week ben geweest laat het superaudio gedoe maar even voor wat het is op dit moment. Bleken nog teveel problemen met de kopierbeveiliging.. die stuurt namelijk een stream data mee.. en daar was wat mee aan de hand..

Ok.. ga ik even weer naar boven wat lezen.. :)

Zie, geen gedoe met vinyl. Wel moet je je pick-up en platen onderhouden. Maar de vinyls blijven dan wel heel lang goed spelen. Je moet ze goed verticaal bewaren, en niet blootstellen aan de zon, en tegen de ruis moeten ze netjes zijn.

Tsja.. dat is wat ze mij vertelden toen ik constateerde dat ze verdwenen waren.. :)

SuperAudioCd heb ik nog niet gehoord zelf.. maar ik heb wel even mogen luisteren naar een setje met een totaal waarde van rond de 80.000 euri.. 8D

Klonk slecht overigens.. =(

Verbaast mij wel, duurder is niet altijd beter, maar €80.000??

Het zou kunnen dat de SACD zelf niet goed was, dat kan je met een natuurgetrouw audio systeem niet goedmaken.

Tsja.. dat is wat ze mij vertelden toen ik constateerde dat ze verdwenen waren.. :)

SuperAudioCd heb ik nog niet gehoord zelf.. maar ik heb wel even mogen luisteren naar een setje met een totaal waarde van rond de 80.000 euri.. 8D

Klonk slecht overigens.. =(

Waarom klonk dit slecht?

Al met al een heel gedoe om in de buurt te komen van wat een goeie draaitafel of taperecorder al 30 jaar probleemloos doet. Ik denk dat we op de verkeerde weg zitten.
Stel je eens voor dat je een superaudio cd wilt maken. Je wilt multitracken, zeg 16 sporen.
Ga dan eens uitrekenen wat je kwijt bent aan dsd converters en een goeie daw. Volgens mij kun je dan voor minder een analoge opname maken met een hogere geluidsdichtheid.
Praten we over gemak... tsja, dan is digitaal natuurlijk ideaal...
En aangezien de meeste opnames van tegenwoordig toch 1 grote concessie lijken te zijn.......

Ik laat me weer gaan... :duivels:

Toch ook nog maar even een 'linke' vraag : analoog = mengtafel <-> digitaal =multiplextafel ? :engel:

Omdat het setje koud was.. volgens de beste man.. en daar geloof ik hem wel in.. dat kun je horen..

We gaan nog een keertje terug en nemen dan eigen muziek mee.. zowel cd als vinyl..

Hij had maar heel even tijd.. en liet 2 stukken horen.. eentje was een rocknummer uit de jaren 60.. was totaal geen gehoor..

En het tweede was een klassiek werk.. wat op zich nog wel aardig klonk.. maar ik miste sprakeling..

Ik heb dus zelf de MARANTZ SA-8400 cd/sacd speler
Accuphase E-205 versterker
Infinity Kappa 8.2's luidsprekers
Alles v/d Hull bekabelt, en dit klinkt fantastisch!

Is leuk om te testen, je begint met favoriete cd's en switched
dan over op sacd's, je weet echt niet wat je memaakt.
In 1 klap is duidelijk dat de cd is uitgespeeld qua techniek dan.

Origineel geplaatst door mikemix
Ik heb dus zelf de MARANTZ SA-8400 cd/sacd speler
Accuphase E-205 versterker
Infinity Kappa 8.2's luidsprekers
Alles v/d Hull bekabelt, en dit klinkt fantastisch!

Is leuk om te testen, je begint met favoriete cd's en switched
dan over op sacd's, je weet echt niet wat je memaakt.
In 1 klap is duidelijk dat de cd is uitgespeeld qua techniek dan.

Mooi setje is dat hoor. Hiermee kun ja wel uiteraard wel gemakkelijer horen wat beter klinkt.

Origineel geplaatst door Tactic
Al met al een heel gedoe om in de buurt te komen van wat een goeie draaitafel of taperecorder al 30 jaar probleemloos doet. Ik denk dat we op de verkeerde weg zitten.
Stel je eens voor dat je een superaudio cd wilt maken. Je wilt multitracken, zeg 16 sporen.
Ga dan eens uitrekenen wat je kwijt bent aan dsd converters en een goeie daw. Volgens mij kun je dan voor minder een analoge opname maken met een hogere geluidsdichtheid.
Praten we over gemak... tsja, dan is digitaal natuurlijk ideaal...
En aangezien de meeste opnames van tegenwoordig toch 1 grote concessie lijken te zijn.......

Ik laat me weer gaan... :duivels:

Je hebt deels gelijk, wat die draaitafel en taperecorder betreft; dit zijn ook hele dure apparaten
wil je écht goed geluid hebben.

Leuk testje;
ik had een nummer op sacd opgenomen op mijn Revox PR-99mk3
ik wil niet zeggen dat dit een 1 op 1 kopie is, maar het is heel close.

Dat zelfde nummer op mijn Marantz CDR-630 opgenomen (cd-recorder, dus pcm)
tja bij lange na niet.
Minder breedte, en minder diepte in het geluid.

Dus idd analoog rules!

Origineel geplaatst door TheSoulguru
Mooi setje is dat hoor. Hiermee kun ja wel uiteraard wel gemakkelijer horen wat beter klinkt.

Met alle respect maar de keten is zo sterk als de zwakste schakel.

Dus maw een sacd luisteren op een huis tuin keuken setje is het zelfde als een 909 aan je neefje van2 geven.

Je hebt deels gelijk, wat die draaitafel en taperecorder betreft; dit zijn ook hele dure apparaten
wil je écht goed geluid hebben.

Leuk testje;
ik had een nummer op sacd opgenomen op mijn Revox PR-99mk3
ik wil niet zeggen dat dit een 1 op 1 kopie is, maar het is heel close.

Dat zelfde nummer op mijn Marantz CDR-630 opgenomen (cd-recorder, dus pcm)
tja bij lange na niet.
Minder breedte, en minder diepte in het geluid.

Dus idd analoog rules!

Stel je voor, je favoriete albums op vinyl nog splinternieuw van de winkel kunnen halen en het laten spelen
op een splinternieuwe tafel vd nieuwste generatie zoals deze:

P5%20web3.jpg

Dat is toch perfect? En je favoriete programma op de radio opnemen op cassette. Kan dat ook met cd?
Zo wou ik eens een concert live uitgegeven op radio opnemen en realiseerde ik dat dat onmogelijk is geworden!
Met de computer wel, maar zo'n lomp gedoe.

JA, met een cd-recorder, zoals een Marantz cdr-630

Wist ik niet, heb nooit een stand-alone cd-recorder gehad. En met de CD-R vd computer is live opnemen zoals een cassette zou doen, niet mogelijk. Je moet eerst vanuit audio-in opnemen, saven en dan pas branden op cd.

Met alle respect maar de keten is zo sterk als de zwakste schakel.

Dus maw een sacd luisteren op een huis tuin keuken setje is het zelfde als een 909 aan je neefje van2 geven.

Je hebt toch mooie spullen, dus als de CD-speler de zwakke schakel zou zijn dan zal je dat gemakkelijker horen, bij een vergelijking met SACD; zoals je hebt gedaan.

We zeggen toch hetzelfde!

klopt want de industrie focused zich (naast kopieerbeveiliging) voornamelijk op het zo natuurgetrouw nabootsen van de originele geluidsbron.....terwijl vinyl en tape juist het signeel ontzettend kleuren.......dus als je slim bent ga je een apparaatje ontwikkelen dat de kleuring van vinyl en/of tape nabootst (denk fatso ofzo) en wat je ergens in je audioketen kan plaatsen..best of both worlds!

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
klopt want de industrie focused zich (naast kopieerbeveiliging) voornamelijk op het zo natuurgetrouw nabootsen van de originele geluidsbron.....terwijl vinyl en tape juist het signeel ontzettend kleuren.......dus als je slim bent ga je een apparaatje ontwikkelen dat de kleuring van vinyl en/of tape nabootst (denk fatso ofzo) en wat je ergens in je audioketen kan plaatsen..best of both worlds!

Olaf

Idd, ik denk dat wanneer je een CD speler met goede DA gebruikt en daarachter nog eens een apparaatje dat de karakteristieken van bv. vinyl of SACD nabootst je weinig verschil merkt!

Tis alleszins niet de bandbreedte die het beter doet klinken.

Idd, ik denk dat wanneer je een CD speler met goede DA gebruikt en daarachter nog eens een apparaatje dat de karakteristieken van bv. vinyl of SACD nabootst je weinig verschil merkt!

Symptoombestrijding !

Jaja, karakteristieken nabootsen, waar heb ik dat eerder gehoord ? :confused:

Symptoombestrijding !

Jaja, karakteristieken nabootsen, waar heb ik dat eerder gehoord ? :confused:

Ik denk dat je eens moet leren vervormingen die lekker voor de oren klinken en neutraal geluid te splitsen en van mekaar denken. Het ene toestel is in het eerste misschien goed terwijl een ander toestel juist dat helemaal niet heeft (neutraler) maar dat wil niet zeggen dat diegene die neutraal klinkt slechter is, het hangt er vanaf wat je wil bekomen.

Per definitie is een apparaat dat meer vervormingen geeft bij een copie slechter dan hetgene dat dat niet doet.

Origineel geplaatst door olafmol

Olaf

Het probleem is toch de A/D conversie van digitaal formaat,
mits het de complexe werkelijkheid tracht om te zetten in 1's en 0's.
Analoog behoudt naar mijn mening die complexiteit toch beter, en ok, misschien wel mits ruis. En dan?

En met een effecten apparaat om Vinyl na te bootsen ga je ervan uit dat de verkleuring van analoog het voordeel is in vergelijking met digitaal geluid en niets anders. Niet het feit dat de muziek in al zijn nuance behouden blijft.

En nog iets, toen op radio klara (Belgie) de klassieke vertoning van muziek v Pink Floyd direct uitgegeven werd, zwoor ik dat het een plaat moest zijn! Maar het bleek een live uitzending te zijn vanuit het concertzaal in Brussel.
Mijn gissing op Vinyl was wel verkeerd, maar ik hoorde toch een verbetering bij de aanwezigheid v. CD weergave.

Zie je, het was toch geen cd. Ik ben dus nog niet overtuigd dat de cd toch een trouwere weergave is.

Het geluid gaat wel hoger en lager, maar dit is toch een detail vind ik, vergeleken met het frisse en gewichtig karakter van goede vinyl opnames, ih frequencie bereik waar de essentie vd muziek bestaat.

Laatst gewijzigd:
FM radio lijkt me nou niet het meest geschikte medium om geluidsbronnen met elkaar te vergelijken..... ach..het blijft toch religie, ieder z'n ding :duivels:

Back