Wat maakt Super Audio CD zo super?

SACD vindt ik een beetje lijken op CD-I. Allebei een enorme flop

Origineel geplaatst door J-Run

Officieel is het nog steeds geen flop.
Ik weet niet hoe je daar bij komt er komen nog steeds SACD releases uit.
De markt is kleiner dat wel.
Maar DVD-audio(niet te verwarren met DVD-Video) is in vergelijking met SACD op dit moment een grotere flop.

Krijg toch sterk de indruk dat veel mensen hier een mening hebben,
maar nog nooit een SACD hebben gehoord op een (high end)
installatie.

Tja, of het een succes wordt of niet dat ligt aan de hele manier hoe
alles wordt aangepakt qua marketing qua titels en qua prijsontwikkeling.
Iets wat goed is hoeft nog geen succes te worden (VHS versus een betere
Betamax en Philips 2000).

Eén ding staat vast: kwaliteit v/h geluid is met een grote sprong
voorwaarts gegaan.
En of het dan wel of niet in de niche markt blijft hangen moet de tijd
maar leren, maar de technische voorsprong is gemaakt.

Overigens las ik van iemand hier dat SACD gebruik maakt van alleen surround, dit is niet juist.
SACD klinkt ook vele malen beter in 2 kanaals stereo.

Ik heb bewust vorige maand de nieuwste Marantz SA-8400 gekocht,
deze is helemaal toegespitst op 2kanaals stereo.
(leuk test verslag)
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2005

Ik heb bewust voor deze speler gekozen om het simpele feit dat ik surround geen
warm hart toedraag...maar dit is strikt persoonlijk.
Nu een maand verder kan ik alleen maar het SACD als systeem erbij toejuichen!

Goede tip wbt SACD titels:

De cd/dvd/sacd-shop van Raf in de Rijnstraat verkoopt een hele bups SACD's.
Ik geef toe dat de collectie SACD's van reguliere platenzaken tot nogtoe benedenmaats is,
inclusief een zaak als Concerto.

Tis maar een tip.

Origineel geplaatst door mikemix
Eén ding staat vast: kwaliteit v/h geluid is met een grote sprong
voorwaarts gegaan.

je bedoeld de kwaliteit van de reproductie-keten bij de consument neem ik aan? want ik denk dat het daarnaast ook vast staat dat de kwaliteit van mixage en vooral mastering met grote sprongen is afgenomen door de "loudness wars" wat resulteert is smerige harde clippende opnames zonder enige dynamiek.... toch wel grappig dat terwijl de technische mogelijkheden en kwaliteit toeneemt juist (mede daardoor) de content zelf kapot wordt gemaakt

Origineel geplaatst door J-Run

praat me er niet van :(

CD I heb ik zoveel aanbesteed dat ik daar een hele leuke synth voor had kunnen kopen,.. en wat heb ik nu? een VEELS te dure cd speler.. =(

niet zozeer dat cd I slechtwas,.. ik denk eerder dat het aan 'bad commerce' ligt van philips.. en zeker hele slechte marketing..

Origineel geplaatst door olafmol
je bedoeld de kwaliteit van de reproductie-keten bij de consument neem ik aan?

Klopt Olaf.

want ik denk dat het daarnaast ook vast staat dat de kwaliteit van mixage en vooral mastering met grote sprongen is afgenomen door de "loudness wars" wat resulteert is smerige harde clippende opnames zonder enige dynamiek.... toch wel grappig dat terwijl de technische mogelijkheden en kwaliteit toeneemt juist (mede daardoor) de content zelf kapot wordt gemaakt [/B]

Daar is de mens vanaf het begin v/d mensheid al mee bezig geweest: opbouwen en afbreken.

Een mens zou anno nu toch allang moeten weten dat oorlogen niet tot oplossingen leiden,
maar je kan erna weer wat opbouwen.

Origineel geplaatst door Toon
http://recpit.prosoundweb.com/viewtopic.php?t=9171

SACD blijkt dezelfde vervormingen als LP te geven. PCM blijft neutraler klinken (voegt minder toe), althans dat beweert Nika Aldrich.

Idd grappig om te lezen.
Gaat een beetje richting geel is beter dan blauw.
Wat is de referentie....de mijne mijn oren.
SACD geeft mij dat kippelvel bij mooie stukken muziek,
dat voor mij nieuw was als beleving met afgespeelde muziek.
Was muziek niet emotie?
Hoe breng ik iets over, en hoe komt het aan?

Ik heb bewust voor deze speler gekozen om het simpele feit dat ik surround geen
warm hart toedraag...maar dit is strikt persoonlijk.
Nu een maand verder kan ik alleen maar het SACD als systeem erbij toejuichen! [/B][/QUOTE]

Ik vind de kwaliteit super vergeleken met DVD of CD er is echt verschil .
Maar een en ander is ook afhankelijk hoe het opgenomen is.
Dat je misschien geen fan bent van surround dat kan.
Maar ik denk dat als je Avalon van Rocky Music hoort dat je er toch wel eens anders over kan gaan denken.
Maar er zijn ook slechte surround SACD uitgaven. TOTO IV bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door mikemix
Sander niet zo somber, ik zelf vind SACD eindelijk een echte goede stap vooruit wat audio betreft.
Ik vind t iig een serieuse poging om analoog te evenaren, met alle voordelen van digitaal.

Je moet voor de gein eens gaan luisteren, ik was ook sceptisch, t probleem blijft: heb je het
geld er voor over, tja en dan kom je op een punt van: de buurman gaat altijd op zondagmorgen
vissen, en ik heb een vette installatie8o)

Persoonlijk zou ik het liefst hebben als VINYL weer volledig terugkomt. En als je de voordelen van digitaal wilt (programeerbaar, geen slijting enz.) dan heb je ook nog de LASER-VINYL SPELER, waar het volledig signaal analoog is (dus geen A/D converter).

ps, dit is een oude thread, hoop dat het ok is van hierop te antwoorden.

Origineel geplaatst door TheSoulguru

ps, dit is een oude thread, hoop dat het ok is van hierop te antwoorden.

Waarom niet?

Is nog steeds een aktueel onderwerp....

Origineel geplaatst door TheSoulguru
Persoonlijk zou ik het liefst hebben als VINYL weer volledig terugkomt. En als je de voordelen van digitaal wilt (programeerbaar, geen slijting enz.) dan heb je ook nog de LASER-VINYL SPELER, waar het volledig signaal analoog is (dus geen A/D converter).
Vinyl terugkomen, ja dat zou van mij ook wel mogen. Maar een Laservinylspeler? Vertel,daar heb ik nog nooit van gehoord.

Lijkt mij dat een laser zijn gelezen signalen nog steeds om moet zetten naar bits en bytes.
Dus een AD converter. Of heb ik dat mis.

Origineel geplaatst door Exzit
Lijkt mij dat een laser zijn gelezen signalen nog steeds om moet zetten naar bits en bytes.

Dat is waar ik ook direct aan zat te denken.....:confused:

Thread niet gelezen..

Maar een (top) audiozaak (hifi) waar ik vorige week ben geweest laat het superaudio gedoe maar even voor wat het is op dit moment. Bleken nog teveel problemen met de kopierbeveiliging.. die stuurt namelijk een stream data mee.. en daar was wat mee aan de hand..

Ok.. ga ik even weer naar boven wat lezen.. :)

Origineel geplaatst door Exzit

De laser leest zoals een naald dat zou doen, het signaal wordt dan versterkt, en NIET omgezet naar digitaal:

"Dear Music Lover,

Imagine playing your old vinyl records and listening to their true analog sound, but with the ease and features of a modern CD player. Use a remote control to play, pause, fast forward and scan backward, or skip from track to track. "

http://www.elpj.com/

lt4.jpg

Spijtig dat dit te duur is voor de meeste mensen; maar het bestaat wel en is een mogelijkheid.
begin jaren 90 was dat nog zo veel duurder Maar de prijs verlaagt wel, begin jaren 90 was dat nog onbetaalbaar. (meer dan 20.000 euro)
Nu is wel ongeveer grijpbaar voor de liefhebber.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Jazper
Thread niet gelezen..

Maar een (top) audiozaak (hifi) waar ik vorige week ben geweest laat het superaudio gedoe maar even voor wat het is op dit moment. Bleken nog teveel problemen met de kopierbeveiliging.. die stuurt namelijk een stream data mee.. en daar was wat mee aan de hand..

Ok.. ga ik even weer naar boven wat lezen.. :)

Vreemd, hoe verklaar je dan dat ik al heel wat uurtjes sacd's heb zitten luisteren
zonder problemen?

Tsja.. dat is wat ze mij vertelden toen ik constateerde dat ze verdwenen waren.. :)

SuperAudioCd heb ik nog niet gehoord zelf.. maar ik heb wel even mogen luisteren naar een setje met een totaal waarde van rond de 80.000 euri.. 8D

Klonk slecht overigens.. =(

Back