Wat zijn jouw Minidisc ervaringen ? :

Ik vergelijk masteren vanaf MD altijd met neuken in een te grote.................

Als ik moet masteren vanaf MD (komt gelukkig niet zo vaak meer voor) dan heb ik altijd het gevoel dat
ik van alles mis in het frequencie gebied.

Als ik bijv. een correctie moet doen bij 230 Hz dan krijg ik daar gewoonlijk een hele snelle response op.
Bij MD is dat dus niet.

het kost me ook op de 1 of andere manier veel meer tijd om iets goed te krijgen dan met PCM.

Ik kan me wel iets voorstellen bij het idee om een nummer door een minidisk te duwen.
Het encodeert dus er moet een reductie in het freq.gebied zijn.

Bij mij hoor ik best nog een vaag verschil. icm mn surround speakers; je hoort een soort van "garble" bij mn rear speakers. erg vaag, met mp3 heb ik dr nog meer last van. t'zijn waarschijnlijk de gefilterde frequenties van de MD compressie die nog een beetje worden geinterpoleert.

Even op Mr.Sequence terugkomen;

Lijkt me dat dit forum bedoeld is om o.a. ervaringen uit te wisselen? Ik deel een stukje ervaring, krijg ik naar mijn hoofd dat het ligt aan mijn productionele basiskennis.... (???)
Ter info; zet je het originele spul aan (dus niet de MD kopie) dan klinkt het wel... Ook productie technisch :P
Het blijft toch datacompressie, zie ook "Waarom je nooit mp3's over een PA moet gooien..."

<offtopic>
En ook nog (wat een gedoe): Er zijn meerdere facetten aan mijn leven... beetje suf om maar 1 ding te doen of niet? Live-sets, DJ-sets, bands etc etc... kom van dat zolderkamertje af, man... :)
</offtopic>

Origineel geplaatst door Mr.Sequence
Vroeger...

...kon je nog lachen in de studio
...waren muizen in de studio nog gewoon ongedierte
...stonden onze oren nog op mono
...hadden we midi niet nodig
...werden zangeressen niet alleen op zang beoordeeld
...was "vet" patat
...was een TB303 niets waard
...was Dureco niet failliet

Jaaaa, vroeger! :dubbel:

Re: Wat zijn jouw Minidisc ervaringen ? :

Origineel geplaatst door Bass
Voordat ik mijn muziek met mn PC opnam, gebruikte ik een Sony Minidisc als opnamemedium.

Nu viel me toen al wat op (wat misschien nergens op slaat ) :

Doordat MD van nogal wat datacompressie gebruik maakt, leek het wel alsof mn mixen meer "samensmolten" zoals bij bv analoge tape...!

Misschien is dit onzin maar door al die gegevensbewerkingen die door MD gedaan worden kreeg ik de indruk dat de audio meer 'uitgesmeerd' werd en dus meer 1 geheel klonk...

is dit onzin of....
wat vinden jullie van Minidisc ?

Grappig om dat van jou te lezen, als ik het goed heb, heb jij master ervaring, toch?

Ach, MD valt best mee, ik heb er iig echt nooit problemen mee gehad.
De allereerste Sony's is van bekend dat die crap zijn, wat geluid betreft, maar dit werd snel verholpen.

ik heb zo'n portable die alleen kan afspelen, moet zeggen dat ik die nooit meer gebruik.
En ik heb een full-deck beide van Sony.
Dat home deck is er een uit de "ES" serie, heeft ook de mogelijkheid om m in een bepaald
klankkleur in te stellen, vind dit nog steeds een fraai apparaat met mooie convertors.
En wat die "compressie" betreft deel ik die mening met je.

Techniek is idd achterhaald, vind de Apple I-pod een mooi alternatief, zeker met de dock-station
met (volwaardige) audio-out, want hier zit dan meteen een MonsterCable als connector bij voor naar
je installatie, en je hoeft er geen mp3's op te knallen, wavjes en aiffjes volstaan ook, gaan met die Pot!

@ Errol: al gemasterd vanaf een I-pod?:D

Ben zelf nogal op de hoogte van heel het minidisc gebeuren daar er bij ons thuis sinds het begin gretig gebruik wordt van gemaakt.
Mijn vader heeft meer dan 1000 minidiscen, netjes gestockeerd.. Hij maakt zelf live opnames van concerten, met behulp van mini stereo microtje en een MD-walkman.. Als er hier jazzfanaten zijn, ik denk dat je zult kwijlen op zijn collectie exclusieve live en radio opnames... Mooi gerangschikt in databank op de mac ;)
Een iets kan ik zeggen: Minidisc is geflopt door een teveel aan mechanica!
Vroeger had je verschillende keuzes schijven en apparatuur.. Nu is het vooral nog sony.. En met sony hebben we HEEL slechte ervaringen (al 4 kapotte minidisc spelers!!! en maandenlang wachten op technische support). Het TOC ERROR probleem is ons ook bekend.. Dit ligt volgens mij niet aan de schijfjes, maar aan de toestellen, die zodanig miniatuur zijn dat er wel eens iets misloopt.. Meestal verdwijnt het TOC ERROR probleem na grondige reiniging.

Nuja even weer on-topic: Vroeger nam ik ook alles op op MD.. en inderdaad, Atrac compressie laat soms dingen beter klinken.. Maar compressie is nooit goed.. zodus neem toch maar liever op je computer op.
minidisc is wel de vervanging voor cassette bij uitstek.. en zolang ze geen portable mp3 recorders hebben, is minidisc het handigste field-recording toestel...

Wellicht dat ik me nu in gezelschap van het verfijnde gehoor bevindt maar ik hoor eigenlijk niet zo heel veel verschil tussen CD en MD, behalve als er MP3's op een MD worden opgenomen, dan lijkt het alsof die vreselijk quantiserings artefacten versterkt worden.

Over het algemeen genomen vindt ik MD prettiger klinken, dat kan natuurlijk te verklaren zijn door de psycho-accoustics maar het is een gemakkelijk medium om snel even dingetjes en ideetjes op te parkeren.

Ik heb buiten 2 gewone MD's nog een MD wisselaar in m'n auto (inclusief een aantal losse MD's die gewoon wat rondslingeren in het karretje) en het verbaast me nog steeds dat de wisselaar die schijfjes kan lezen, ondanks de hevige teperatuursverschillen in ons kikkerlandje. In 5 jaar tijd is het slechts 3 of 4 keer voorgekomen dat er schijfjes bij waren waarbij er tracks geskipped werden.

Origineel geplaatst door rvooh
En met sony hebben we HEEL slechte ervaringen (al 4 kapotte minidisc spelers!!!

Nu praat je waarschijnlijk over portable MD recorders, mijn stationaire Sony heeft nooit wat gehad...

Mijn MD is al 7 of 8 jaar oud, en nog nooit problemen mee gehad. Is ook vaak on the road geweest voor live opnames. En ook op gemastered thuis. Heel tevreden over de kwaliteit, trouwens. Nee, het is geen DAT, of CD-brander. Maar een MD vind ik erg handig voor het editen e.d. Dan ga ik naar de geluidsstudio van een vriend van me, en haal thuis gemasterde MD's digitaal door een TC M5000 voor wat multiband-compressie, dus zonder signaalverlies, of wel naar een tweede MD of naar CD.

Wij hebben hier al sony produkten versleten!!!

1 mini keten met minidisc: 1 luidspreker en scherm kapot
2 minidisc portables die meerdere malen kapot gegaan zijn (vooral scherm)
1 minidisc keten met 3 MD wisselaar: kapot wisselsysteem.

blijkbaar hebben de schermen van sony veel probleem, mijn moeder haar autoradio heeft ook een half defect scherm (1 kant licht maar op)

Verder nog een miniketen van SHARP die na 2 herstellingen nog steeds de helft van de keren de minidiscen niet inleest en ze weigert uit te 'spuwen'
En ook nog een MD bak van Pioneer, die overigens HEEL goed uitgerust is, met handige time skip functie en een uitermate doeltreffende bediening.. Deze moet gewoon afentoe intern gepoetst worden (de lens zorgt voor TOC errors)

Hierbij zeg ik wel dat cd's bij ons thuis een bijna uitgestorven medium waren.. zoals ik al zei heeft mijn vader meer dan 1000 minidiscen vol eigen opnames, die ge-edit worden e.d. Maw: uitgebreid gebruik

ik heb ook zo'n ding van sony (mds-nogwat o.i.d.), doet t op zich prima alleen als ik een md eject dan gaat dat ding ontzettend lopen ratelen tot ik er weer een nieuwe indouw?

dat samenpers-idee was me ook wel opgevallen trouwens, verder hoor ik geen kwaliteitsverlies maar ik heb m sinds ik me monitors heb nog niet aangesloten, alleen nog maar beluisterd op hifispeakers

Ik heb een Sony walkman geval, voor in geval van nood. Dit ding geeft regelmatig problemen. Is zo traag als de ziekte (TOC edit en data write) en heeft regelmatig uitval.
Ook heb ik een Homedeck van Sony, de MDS-470. Werk goed stabiel. Heeft alleen die nare Sony eigenschappen, zoals bij een pauze in een muziekstuk gelijk een volgend nummer te maken. (bij opnames).
Tenslotte heb ik een Tascam MD-350. Dit is een geweldig apparaat. Hoewel de specs van de Sony op papier beter zijn, klinkt de Tascam echt stukken beter. Bovendien is de Tascam veel sneller in TOC readen, heeft ie auto pauze en auto cue en veel betere editting mogelijkheden, echt een aanrader. Veel betere prijs/kwaliteit verhouding dan de Sony. De Tascam is veel meer een prof apparaat, bijv. uitgerust met XLR in- en uitgangen, optisch in aan de voorzijde, optisch in en uit aan de achterzijde, 19" oren, etc.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Ik heb een Sony walkman geval, voor in geval van nood. Dit ding geeft regelmatig problemen. Is zo traag als de ziekte (TOC edit en data write) en heeft regelmatig uitval.
Ook heb ik een Homedeck van Sony, de MDS-470. Werk goed stabiel. Heeft alleen die nare Sony eigenschappen, zoals bij een pauze in een muziekstuk gelijk een volgend nummer te maken. (bij opnames).
Tenslotte heb ik een Tascam MD-350. Dit is een geweldig apparaat. Hoewel de specs van de Sony op papier beter zijn, klinkt de Tascam echt stukken beter. Bovendien is de Tascam veel sneller in TOC readen, heeft ie auto pauze en auto cue en veel betere editting mogelijkheden, echt een aanrader. Veel betere prijs/kwaliteit verhouding dan de Sony. De Tascam is veel meer een prof apparaat, bijv. uitgerust met XLR in- en uitgangen, optisch in aan de voorzijde, optisch in en uit aan de achterzijde, 19" oren, etc.

Waarschijnlijk ook een prijs verschl?

Kijk die "ES" van mij was ook 1300 piek toendertijd, maar t is ook wat.

Origineel geplaatst door shortwave
Nou, ik heb al 7 jaar zowel een homedeck en een portable van Sony, en met beide nog nooit problemen gehad. En toch veel gebruikt.

Zijn jullie wel zuinig genoeg op je spulletjes? ;)

Goed lezen: HomeDeck ook nooit problemen mee gehad! Walkman wel gebruikt als walkman, maar daar is ie toch ook voor gemaakt?:confused:

Origineel geplaatst door lo-fi
Wat ik WEL opvallend vond was hoe onbetrouwbaar MD is. Als je meer doet dan alleen CDtjes kopieren (dus vooral veel toc edits, wissen, verplaatsen, opnames op verschillende recorders met het zelfde mdtje maken), dan had ik bij ongeveer 1 op de 20 MD's die ik gebruikte na enige tijd een 'TOC-error'. Weg opnames dus. De 2 anderen die ik kende die MD gebruiken hadden dat ook. Zelf had ik 2 recorders, waarvan 1 'n semi-pro model dat nieuw 900 gulden gekost heeft. Ik ben blij dat ik die troep de deur uit gedaan heb.

Ik heb dit probleem ook regelmatig gehad toen ik ooit nog bij de lokale omroep jingletjes plakte en knipte ;) Wel zwaar k*t.... In live uitzendingen zat ik soms ook peentjes te zweten als de tracksearch wel erg lang op zich liet wachten...
Maargoed...het zou evt. ook aan het type spelers kunnen liggen waarmee ik werkte...

Kheb nog steeds zo'n walkman type met opname mogelijkheid in m'n kast liggen... gebruik hem nooit meer :erm:

@bass... uit tests is wel eens gebleken dat mensen ge'mp3de tracks prettiger vinden klinken dan normale... Ik kan me voorstellen dat dat dus ook voor de MD compressie geldt..

Origineel geplaatst door Almeros

@bass... uit tests is wel eens gebleken dat mensen ge'mp3de tracks prettiger vinden klinken dan normale... Ik kan me voorstellen dat dat dus ook voor de MD compressie geldt..

Ik ben geen bass, maar wil hier wel even op reageren.
Maak svp onderscheid tussen huis tuin en keuken installatie en high-end!

Ik heb zelf een high-end installatie, en daar klinken mp3's bagger, ongeacht de compressie!!
Is natuurlijk ook van de gekke om op een hele goede installatie mp3's af te spelen,
maar ik wilde dit bij wijze van proef eens checken.

MP3's zijn voor op de computer of voor huis tuin en keuken gebruik, ook niet meer dan dat.

Dus ik zou daar wel onderscheid in maken.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Goed lezen: HomeDeck ook nooit problemen mee gehad! Walkman wel gebruikt als walkman, maar daar is ie toch ook voor gemaakt?:confused:

Maar goed, ik gebruik mijn portable ook als walkman, en in de huiskamer, en voor live-opnames etc etc etc, maar werkelijk nog nooit een uitval gehad. Steady dingetje. Ook de inputs en outputs houden het goed ondanks zeer veel in en uit pluggen.

Wat voor type heb je dan? Mijne is nog wel van de tweede generatie, niet super klein, maar wel stevig gebouwd.

BTW, ook goed lezen: er zijn dus leden die alleen maar ellende hebben met Sony MD's. Een ratelend loopwerk zou ik echt van balen!

ik heb ook zo'n ding van sony (mds-nogwat o.i.d.), doet t op zich prima alleen als ik een md eject dan gaat dat ding ontzettend lopen ratelen tot ik er weer een nieuwe indouw?

Wij hebben hier al sony produkten versleten!!!

1 mini keten met minidisc: 1 luidspreker en scherm kapot
2 minidisc portables die meerdere malen kapot gegaan zijn (vooral scherm)
1 minidisc keten met 3 MD wisselaar: kapot wisselsysteem.

etc.....

Back