Wat zijn jouw Minidisc ervaringen ? :

Re: Re: Wat zijn jouw Minidisc ervaringen ? :

Origineel geplaatst door mikemix

@ Errol: al gemasterd vanaf een I-pod?:D

Je kan de "pod"op:D

Re: Re: Re: Wat zijn jouw Minidisc ervaringen ? :

Origineel geplaatst door Errol
Je kan de "pod"op:D

LOL!

Origineel geplaatst door demian
En minidisk is weer in het nieuws:

http://www2.tweakers.net/nieuws/30448

1gb op 'n MDtje... Leuk. Toch vind ik een 40gb iPod leuker; om muziek te luisteren dan. Als ze nou een iPod uitbrachten met een gebalanceerde stereo input, dan zou het echt grappig worden...!

Ik heb twee 500-serie MD's, een uitgebreide JB930 en een portable... Het werkt SUPER als effe-snel-mastertje. Op elke plek eentje: bij het keyboard voor wat orkestbandjes te maken, voor de stereo beneden, voor de studio boven. Je rent snel heen en weer en knippen en editen of wissen is een eitje. Alles Sony, is vreselijk lekker spul (net gechocolateerde pepernoten :confused: ).

Het geluid is bijna niet van CD te onderscheiden, alleen een keer een Celine Dion opname aan een a/b test onderworpen (enige goede test m.i., een cd op md opnemen en tegelijk afspelen en wisselen tijdens afluisteren) en je hoort in het hoog wat verschillen in de bekkens en strings. Maar zonder a/b test niet gehoord hoor.

En als laatste: de md-masters die ik maak liggen lekker in het gehoor, hoe zeg je dat... ze klinken meer tape. Had ik zelf ontdekt en was verbaasd dat hier weer terug te horen. Inderdaad iets met het Atrac algoritme (dat door Stereoplay.de zwaar werd afgekraakt, de door Sony geleverde MD werd teruggestuurd met de woorden "wir testen nur Hifi". Dat deed heel zeer bij Sony, waarna de engineers iets beter hun best gingen doen).

Ook al is het een flop (is dat wel zo?), voor jezelf kan het een uitstekend medium zijn, geef maar 's een alternatief! DCC?

Volgens mij had het een groter succes kunnen worden als de schijfjes ook voor (ongecomrpimeerde maar minder) computer data konden worden gebruikt. Dan was de ZIP drive (nog meer) geflopt... en was de MD markt veel breder plus dat wij erop hadden kunnen masteren zonder geluidsverlies...

Maar een echt ander alternatief tegenwoordig... kzou het zo niet weten nee..

minidisk opname problemen

minidisk opname problemen

Ik heb al een tijdje een walkman minidisk van sony en gebruik het om live/oefen opnamen te maken. En eigenlijk kom ik toch vaak een nare beperking tegen (of fout, het is een 2e handsje)... het lijkt wel dat als er een te hard signaal binnenkomt of een signaal met erg hoge dynamiek (stem bijvoorbeeld) dat ie dan ineens stottert, soms laat ie hele stukken weg. Herkent iemand dat?

Re: Wat zijn jouw Minidisc ervaringen ? :

Origineel geplaatst door Bass
Doordat MD van nogal wat datacompressie gebruik maakt, leek het wel alsof mn mixen meer "samensmolten" zoals bij bv analoge tape...!
klopt dat doet het inderdaad, op 1 of andere manier wordt het meer een geheel.
dat is mij ook al meerdere malen met MD opgevallen. voor mensen die live willen opnemen adviseer ik toch een portable of een studio 19" versie omdat de losse stereo MD gevallen als de JE-510 series gemakkelijker kappot kunnen gaan bij transport ! het stotteren / clippen komt door een te hoog input signaal. je moet altijd zorgen dat je MD input signaal toch wel een stukje onder het clipping niveau blijft om dat tikken/stotteren tegen te houden. Eigelijk is het best logisch eigelijk, bij elke opname moet je zorgen dat je input signaal goed gekozen wordt.

Off topic: ik heb mijn MD speler (sony je-510) te koop staan bied maar op pb !!!
:engel:

Origineel geplaatst door Mstudio1
het stotteren / clippen komt door een te hoog input signaal. je moet altijd zorgen dat je MD input signaal toch wel een stukje onder het clipping niveau blijft om dat tikken/stotteren tegen te houden. Eigelijk is het best logisch eigelijk, bij elke opname moet je zorgen dat je input signaal goed gekozen wordt.

Ok, dan moet ik daar dus beter op letten. Jammer dat ie dan stottert ipv clipt bijvoorbeeld. Nu gaan er hele happen geluid weg ipv dat er een stuk gewoon flink overstuurd/distorted klinkt (wat voor oefenopnamen niet zo'n ramp is als stotteren) zoals ik dat met opnamens met mijn PC ken als ik niet goed heb ingesteld.

had vroeger een portable cassetterecoreder van sony, toen die kapot ging ben ik in een optimistisch bui overgestapt naar een sony 707 md portabel. werkelijk wat een omslachtig ding!
de geluidskwaliteit is wel wat beter (m.n. minder ruis) en er kan meer op, echter het bedieningsgemak is beneden alle peil: wil je niet het volume automatisch laten regelen (met alle nadelen zoals hierboven beschreven plus een leuk pompend effect) dan moet je je eerst door allerlei menu's worstelen en dat steeds opnieuw, iedere keer als je gaat opnemen. hetzelfde geldt b.v. voor het automatisch laten plaatsen van markers. dus steeds opnieuw instellen , iedere keer dat je wilt opnemen, opnieuw door al die menues en dat met die kleine... knopjes. zet je hem even stop en wil je weer verder opnemen: weer alles opnieuw instellen.
En dan digitaal op en neer naar de computer ...???
zou moeten lukken als je een pc ( en dus geen mac ) hebt en bovendien eerbiedig buigt voor de uitgebreide ingebouwde copieerbeveiligingen. nee echt ik geloof niet dat ik er nog een zou aanschaffen .:kimono:

Origineel geplaatst door Burp
Ok, dan moet ik daar dus beter op letten. Jammer dat ie dan stottert ipv clipt bijvoorbeeld. Nu gaan er hele happen geluid weg ipv dat er een stuk gewoon flink overstuurd/distorted klinkt (wat voor oefenopnamen niet zo'n ramp is als stotteren) zoals ik dat met opnamens met mijn PC ken als ik niet goed heb ingesteld.

zo zijn de opnames van ons eerste en enigste live optreden van 1 van onze projecten verloren gegaan door het stotteren van de MD =( echt balen, maarja hadden ook ff moeten opletten met instellen !

Re: Re: Re: Re: Wat zijn jouw Minidisc ervaringen ? :

zo zijn de opnames van ons eerste en enigste live optreden van 1 van onze projecten verloren gegaan door het stotteren van de MD =( echt balen, maarja hadden ook ff moeten opletten met instellen !

Dat is echt zwaar klote zeg!

da's echt vervelend , maar ook een reden om nogmaals te gaan optreden !

Origineel geplaatst door Tony Veganza
...Toch maar liever op DAT, MD blijft toch beetje een veredelde MP3-speler. . .

Nou afgezien van het gestotter (wat ik nu lijk te hebben opgelost, morgen de vuurproef...) vind ik de klank beter dan ik had verwacht! En dat voor zo'n klein apparaatski! Ik dacht eerst ook veredelde MP3, maar ik vind het toch een stuk dichter bij DAT of gewoon direct digitaal in de PC en ik hoor niet het verschrikkelijke wat ik bij MP3 altijd hoor, pfff wat vind ik dat bagger klinken op mijn hifi set of zelfs mijn koptelefoon! Voor pc-speakertjes en om ff snel een indruk te krijgen van een demotje of zo is het lekker praktisch, maar ik snap niet dat hele volksstammen hun verzameling omzetten in mp3 en in een iPod stoppen.

ik vind het toch ook wel een stuk fijner klinken dan mp3

Ik vertrouw er nog steeds op. Ik neem op naar minidisc omdat ik in mijn studio (nog) geen goede pc heb om naar op te nemen. Vind het prima, alleen is hij sinds al langere tijd onbetrouwbaar voor heel lange opnames (bijv liveset). Met normale tracks nooit problemen.

Ik heb zelf zo'n draagbare Mini Disc Recorder van sony die nu al zo'n 5 jaar iedere dag speelt in mijn binnezak, naar school en naar mijn werk. Nog nooit geen problemen mee gehad. Het enigste waar ik wel eens tegen aan loop is dat als je het apparaat beweegt terwijl hij aan het TOC editten is dat er dan errors kunnen onstaan verder geweldig apparaat.

Weet iemand hier of er ooit Mini Disc data Recorders zijn gemaakt voor de Computer lijkt me een ideaal medium. In ieder geval beter dan diskettes en kleiner dan rewritables. Maar aangezien de memory sticks nu voor dump prijzen weggaan zal het er wel nooit meer van komen=(

Synthfreak

Origineel geplaatst door Burp
... daarop aansluitend... er bestaan MD's die je aan je PC met USB kunt hangen, klinkt hartstikke mooi: opnemen en hup zonder verlies in je PC dumpen en branden die handel! Maar zover ik weet kun je alleen maar van PC naar MD en niet naar MD naar PC (:stupid). Of bestaan er wel MD's die dat kunnen?

Wat je hier bedoelt is NET-MD, een manier om snel een hele zwilk MP3's op minidisk te zetten. Mijn MD, Tascam MD-350 heeft wel digitaal uit en in, optisch. Deze kan rechtstreeks aan de geluidskaart, digitaal dus. Die walkman uitvoeringen hebben volgens mij alleen S/PDIF in.

Back