Tweedehands prijzen

kratarknathrak

All hail the dark lord!
Regelmatig zie ik in de "te koop" afdeling mensen die hun topics omhoogschoppen omdat ze apparaten niet kwijt kunnen blijkbaar. Gaandeweg zie je de prijs dan dalen. En dat terwijl de gevraagde prijzen toch niet echt absurd zijn. Sterk heb ik de indruk dat de markt enorm is oververzadigd, en dat eenieder al met fiks gevulde studios zit, terwijl veel mensen besluiten dat muziek maken toch niet hun ding is. Of is het de softsynth hype, die de tweedehands hardware markt parten speelt? Tenslotte kun je gekraakte versies van Fruity loops, Reason en dergelijke gratis en voor niets van het net plukken, wat de tweedehands hardware aardig overbodig maakt voor mensen die willen beginnen met muziek maken.

Persoonlijk vind ik dit wel een aardige situatie. Zo kan je leuke gear voor spotprijzen oppikken. Helaas zie ik nog geen leuke apparaten zoals een Acces Virus B, of een Alesis Andromeda voor prijzen van 100 euro gaan. Doe daar eens wat aan mensen! Ik zit graag voor een dubbeltje op de eerste rang als arme sloeber zijnde. Iets als 400 euro voor een Yamaha sampler vragen is natuurlijk te gek voor woorden. 50 euro is in de huidige markt een veel realistischere prijs! Hahahahahahah! :D

Maar nu even zereneus. Wat zijn de ideeen van dit forum over deze materie? :)

Als iedereen het vakantiegeld binnen heeft,zal er wel weer massaal gekocht worden. Maar denk ook gezien de economie mensen echt niet zo even elke maand een nieuw aankoop doen. En mensen die willen beginnen kopen denk ik steeds meer software. En doordat er elke keer wel weer iets nieuws komt zakken de prijzen ook wel. Maar ik denk dat het vooral komt dat wanneer mensen geen geld hebben,er gewoon niks verkocht word,dus iedereen gaat daardoor gewoon zijn prijs verlagen in de hoop nog even wat geld binnen te slepen. Daardoor zijn de prijzen in deze periodes vrij laag denk ik.

Koop gewoon wat je nodig heb en niet wat overbodig is,zitten toch alleen maar nadelen aan. Uiteindelijk word het meestal toch weer verkocht.

(edit)Dacht dat je ook over het algemeen bedoelde

Re: Tweedehands prijzen

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Regelmatig zie ik in de "te koop" afdeling mensen die hun topics omhoogschoppen omdat ze apparaten niet kwijt kunnen blijkbaar. Gaandeweg zie je de prijs dan dalen.

Zou natuurlijk kunnen zijn omdat

de verkoper geen geduld heeft en na een paar uur al tegen z'n advertentie schopt.

of

omdat er geen reakties meer kunnen gegeven worden, de verkoper denkt dat z'n vraagprijs te hoog is en daarom de prijs laten dalen.

Nou ja, soms ook dat een ding al heel snel weg is.
En dan dat ik nog ziekelijk vaak kijk en nog te laat ben.

Denk dat het spaarloon ook wel weer mee gaat tellen.
Of dat dienst die het niet leuker kan maken (maar wel duurder) ook enige invloed op deze zaken kan hebben.

ik weet in ieder geval dat ik "toevallig" mn spullen te koop heb als jullie je vakantiegeld binnenkrijgen:D

Het klopt wel dat spullen moeilijker te verkopen zijn. Op tweedehands.nl zie je ook een synth vaak meerdere keren voorbijkomen.

Heeft denk ik vooral te maken met de opkomst van de VA. Deze zijn 2dehands redelijk goedkoop en iedereen die zo'n ding wil hebben heeft er intussen eentje aangeschaft. Daarnaast zijn de vintagesynths een beetje overpriced geraakt en zijn er veel alternatieven voor gekomen.

En ook niet te vergeten.......... de opkomst van de house. Veel mensen die met fasttracker werkten wouden wat beters en gingen hardware kopen........ dat ging niet zo goed en kostte ook nog eens veel geld, dus ging het allemaal de deur uit en gingen we sofsynths van het internet halen (al dan niet gratis) om zo toch wat muziek te maken.

Nog even en dan ben ik ook vintage en ga ik mezelf verkopen.
Kben alleen voor geen "cent" te vertrouwen.:D

Naar mijn iedee doen hardware lui eerder klein spul weg om groter te kopen.Maar de markt blijft vaag ik heb bv voor m,n 909 1450 betaald en op synthforum staan ze vaak voor 1250 en blijven ze dagen tekoop staan :stupid

naar de orginele poster in deze thread:

Sinds het internet hebben een heleboel mensen een kijk gekregen op prijzen die ze eerst niet hadden.
een korgje die op zolder wordt teruggevonden kon je eerst voor een zacht prijsje op een rommelmarkt
kopen. Toen kwam de tijd dat mensen eerst even op marktplaats (oid) keken en zagen...heyyyy dat kan
ik er voor krijgen, een heleboel mensen die dat en ander soort gear kopen hebben zo een aantal dingen binnen
en dus verzadigd nu de markt.

soms zakken prijzen absurt en is het best wel moeilijk voor iemand die er ooit duur geld voor heeft betaald (zie een thread over samplers elders op het forum) soms is het voor mensen met weinig geld gunstig omdat ze met een aankoop
wachten tot iets opgeschopt wordt en de prijs zakt.
maar daarmee loop je ook het risico dat iets leuks voor je neus weggekaapt wordt.

Er zijn verschillende redenen voor het massaal dumpen op de 2de handsmarkt (IMHO):

1/Techneuten willen steeds het meest moderne, het grootste, het beste ... enz. Deze gasten zijn er altijd al geweest en daardoor heb ik vroeger ook wel al enkele goeie deals kunnen sluiten.

2/ Een deel schakelt over van de hardware naar de software, waardoor sommige producten er goedkoop worden verkocht. Synths in het domein van de DX-en, Kawai's, Rolanden enz worden voor een appel en een ei verkocht.

3/ In de begin jaren 80 dachten de meeste mensen bij het horen van het woord 'synhtesizer' dat het een intermoleculaire vaporizer was die instant maaltijden van hier naar ginder kon transporteren. M.a.w. het was een nieuw en exclusief instrument dat enkel door de pro's aangekocht werd. Ze waren trouwens ook ontzettend duur (8000 EUR voor een 8-stemmige synth was meer regel dan uitzondering, denken we maar aan de JP8, OB8, CS80 en zo meer). Bijna 25 jaar later weet iedereen wat een synth is. Daar de prijs/featureverhouding sterk gestegen is en de prijs op zich sterk gedaalt (voor 2500 EUR heb je al een hele trits goede workstations/synths) wordt er al vlugger overgegaan tot aanschaf. Een deel zal met die apparatuur blijven werken, maar een ander deel zal inzien dat synths toch niet hun ding is en verkopen het.

4/ De economische situatie is heel wat slechter als een paar jaar geleden. Er zijn mensen die er toen heel wat in geïnvesteerd hebben, maar nu in geldnood zitten. Als de synth dan niet een bron van inkomsten is (wat voor de meeste hier wel zo is, denk ik), dan zal dat één van de eerste dingen zijn die het nodige geld in het kastje moeten brengen.

5/ De professionele studio zal regelmatig behoefte hebben om de activa up te graden om aan de noden van de klanten te kunnen blijven voldoen. Sommige synths zullen blijven, maar andere synths zullen gaan wegens overbodig.

En er zullen misschien nog wel meer redenen zijn. Combineer dat met het medium van internet en je hebt een goede kijk op het aanbod. Deze kijk zal dan mee de prijzen gaan bepalen en meestal is dit in een dalende trend en soms zijn het werkelijk dumpprijzen.

Of je hier nu van wakker moet liggen???? Ik weet het niet. Hoogstens omwille van het feit dat je niet kan kiezen tussen die D50, DX7 of Wavestation ... of misschien die SY99 of die microQ. En wat jammer nou dat ik die M1 net gemist heb...

Voor het overige zou ik geen redenen weten om er wakker van te liggen ;)

Dit voor wat het waard is.

:doei:

Ik zie de prijzen van de echt gewilde dingen (MS20, ...) niet echt dalen omdat er volgens mij geen echte software alternatieven bestaan daarvoor (bv. interface en geluid alleen al).

Maar dan heb je de samplers en de GM toestanden enzo. Die blijven maar zakken in prijs. Akai S2000 voor €150 ... Dit had ik niet zien aankomen een paar jaar geleden.

En ik denk dat de reden waarom de prijzen op internet over het algemeen dalen ook zal te maken hebben met het feit dat op internet de mensen veel meer geinformeerd zijn en niet zomaar om het even wat betalen voor een synth.

Daarentegen in 2dehandswinkel IRL blijven de prijzen absurd hoog (€3000 andromeda, €500 Solina SE, TR 808 €1000, ...) omdat je daar nog altijd de 1 of andere gek hebt die er niet teveel van afweet en die de prijs er wel voor geeft.

Origineel geplaatst door Bass
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=23344

..beetje duur he ?!!

Damn ik heb anderhalf jaar geleden een zo goed als perfecte prophecy gescored voor 250 euro. Het enige wat ik moest doen was de outputs even met de soldeerbout aantikken zodat ie niet meer kraakte.

Maar deze zakt wel. Kijk ook even naar de nickname van deze persoon en je weet waarvoor ie het doet.

-C-

Nog een reden....

Doordat iedereen die iets aanbied op internet meteen de hoofdprijs vraagt onder het motto: 'wat de gek ervoor geeft' gaat iedereen minder bieden........... dus ook op spullen die normaal geprijst zijn.

Over die prophecy advertentie:

Hij verwijst naar interface magazine. Daar zat een klein boekje bij in het midden van het blad, waar diverse synths in stonden. Midden in de interface stond ook een advertentie pagina van Peter Verspuy. In het boekje stond de novation A-station voor een bedrag van 400 geloof ik, terwijl verspuy hem aanbood voor 299.
Ik denk dat veel van de bedragen uit de lucht gegrepen zijn.

Een ander fenomeen is de rubriek 'analogica' van de interface. Is het iemand wel eens opgevallen dat het apparaat dat in deze rubriek besproken wordt ineens heel gewild is op de diverse veilingsites? Ik heb dit al een paar maal zien gebeuren dat in de week nadat de interface uit is, de bewuste synths ineens een stuk gewilder zijn.

-C-

de prijzen zakken omdat er geen schaarste meer is. er komt ook steeds meer apparatuur bij, ieder jaar weer.

Back