Talent
Talent
Origineel geplaatst door bambamstudio
Maar het is echt een kwestie van geluk als je ergens een leuke baan vind.
Het is absoluut fout om het werk van geluidstechnieker te romantiseren.
Zoals eerder gezegd, veel shit en weinig leute.
Een mogelijkheid is om je eerst aan te dienen als gratis koffiedame/schoonmaakster in een grote studio.
SAE (heb ik gedaan in de begindagen van dit schooltje in Londen) is een persoonlijke keuze maar geeft geen enkele garantie. Toch kan je er iets opsteken, al leer je het vak maar echt al doende met vallen en opstaan.
Je maakt meer kans door eerst te beginnen als stage-hand in een (liefst gerenommeerd) PA bedrijf als... ( ik heb de namen van ex-werkgevers die hier stonden maar wijselijk weg gelaten ) Das heel hard werken, weinig verdienen en vooral af zien door de lange uren werk, euh hard labeur (veel week-ends, nooit vakantie in de festival-periode...). Als blijkt dat je over de juiste "attitude" (zeg maar loopjongen en pispaal) beschikt, mag je misschien later al eens microfoons prikken op het stageblok of de patch instellen volgens tech riders.
Als je dit behoorlijk kan en ook nog blijkt dat je over goeie oren beschikt dan komen de eerste kleine mixjobjes, voor zo ver je niet gewoon moet babysitten bij ervaren buitenlandse techies. Maar zo leer je wel de job !
Ik ga er nog altijd van uit dat je niet of moeilijk kan "leren" mixen. Het is eerder een talent. En net zoals iemand die extra fijne motoriek heeft ook makkelijker kans van slagen heeft om chirurg te worden moet je als technieker naast een olifantenhuid ook nog eens gezegend zijn met extra goede oren. Die heb je of heb je niet. Punt.
En dan heb je inderdaad ook nog eens de de bizarre "politiek" die in vele professionele bedrijven (PA én studio) wordt gevoerd. Veteranen of chief-technici voelen zich algauw bedreigt zodra er nieuwe onervaren maar wel getalenteerde (dat is snel duidelijk) jongeren aan de slag gaan, met vaak persoonlijke wrevel en ruzie tot gevolg. De leukste jobs gaan naar mensen met de grootste muil en meest ervaring, al is dat soms nadelig voor de job !!!! Ouwe rotten zijn vaak echte "rockers" die bijvoorbeeld heel de dance-scene niet kunnen luchten. Persoonlijke muzieksmaak is vaak ook weer een discussiepunt. Als ex-technieker en ex-produktieverantwoordelijke heb ik het allemaal jarenlang meegemaakt tot ik er werkelijk genoeg van had en bye-bye heb gezegd met de nodige frustratie over de hielen likkerij waar ik nooit heb aan willen meedoen. Produktieverantwoordelijke is vooral een mooie naam, de top-technici beslissen immers toch altijd weer anders, maar jij bent wel de klos als het fout loopt. Naar mijn mening was steeds de job belangrijk, niet het ego van de mensen die de job moesten doen. Helaas wordt er vaak net omgekeerd gedacht. Ik kan er een boek over schrijven. Nu ben ik baas van mezelf en kan ik naast een aantal heel leuke ervaringen een een hoop backstage passen enkel nog eens hard lachen met sommige individuen in heel dat circus die dachten dat ze het warm water hadden uitgevonden. (inclusief grote concertpromotoren of studio-eigenaren die zichzelf god wanen...) Hou er rekening mee dat dit een wereld is waar jouw persoonlijke mening absoluut niet terzake doet en enkele zogezegde "groten" het voor het zeggen hebben. 1 enkele misstap of volgens hun foute uitspraak (zelfs al is die terecht) is voldoende om je te vervangen door iemand anders. Waar ik wel steeds bewondering voor had was de militaire discipline die heerste in deze bedrijven. Te laat bestaat niet. Ook niet als je niet geslapen hebt !
Heel vroeg uit je bed kunnen en lang volhouden is de boodschap, zelfs als je geen pap meer kan zeggen. Je moet echt uit speciaal hout gesneden zijn. Troubleshooter en stress-bestendig zijn. En probeer dat maar eens als je collega's hebt die het willens nillens voor jou in de war proberen te sturen, gewoon om je op je bek te zien gaan. Collegialiteit ? My ass !
Ik denk dat er hier op het forum nog mensen zijn die dit alleen maar kunnen bevestigen omdat ze in hetzelfde circus hebben gewerkt maar helaas iets deden dat onverbiddelijk wordt afgestraft...al was dat helemaal zonder slechte bedoelingen...
(ik zal maar geen namen noemen... het is al pijnlijk genoeg zo te moeten varen...)
Ik heb ooit eens tegen zo een half-god gezegd dat rock'n roll op sterven na dood was...tjonge tjonge, heb ik dat geweten !!!!(wel met het besef dat mijn favoriete groep Prodigy op n1 in de UK charts stond en ik op punt stond met deze groep op tour te vertrekken)
Niet dus omwille van mijn uitspraak en zogezegde belangenvermenging... een "God" besliste er anders over. Zo gaat dat.
En nog een voorbeeld :
Als produktieverantwoordelijke heb ik bijna moeten vechten om de bedrijfsleiding aan te zetten tot het kopen van een disco set ( 2x SL1200 + Rodec) Men zag toen (12 jaar terug) daarvan het belang niet in. Dj's waren onbelangrijk. Dat illustreert wel de sfeer die er hangt in deze bedrijven en waar dus enkelingen denken dat ze het steeds bij het rechte eind hebben. Zelfs als ze inzien dat ze fout waren kan je fluiten naar een rechtzetting of excuses...
Half gaar gesnoven tour-managers die zich ook weer god wanen en dreigen een heel festival stil te leggen omdat er 1 volgspot ontbreekt van de 3 ...maar jij bent wel de klos. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Sorry, ik heb het allemaal gezien en meegemaakt en tekenend is dat het ook een constant gaan en komen is van mensen, buiten de goden dan...dat zegt genoeg , niet ?
Toch heb ik ook veel aangename mensen mogen ontmoeten en echt heel toffe jobs gedaan, ontzettend veel fun gehad en heb ik veel geleerd, met vallen en opstaan !
Dit is echt het soort job dat je kan doen als je jong en avontuurlijk bent. Uitervaring weet ik dat de meesten het ook na 10 a 15 jaar voor bekeken houden. Buiten de goden dan...
Origineel geplaatst door JazzMann
maak je geen illusies, Sat.
Als je daarbij nog de juiste mensen kent, ervaring in het vak (lees idd 'vak' & niet "homestudio") hebt, jezelf reeds meermaal goed bewezen hebt + de nodige hoere-chance zou je misschien wel eens een kansJE kunnen krijgen.
... sorry als het grof overkomt, maar begin alvast te oefenen met koffie zetten & croques maken.
geloof me maar,