Studiowerk haalbaar?

Saturation

Prutser
Ik heb iets van 8 jaar ervaring in het produceren in een homestudio. Ik vraag me af of ik, als ik zo'n cursus doe van zoiets als het SAE, studiowerk kan gaan doen in grotere studio's.

Weet iemand of dat haalbaar is na zo'n opleiding?

daar zijn al div threads over.

De haalbaarheid is hellaas erg klein.
Het is geen erkend diploma, mat andere woorden: het papiertje wat je krijgt is niets waard.

Iedereen kan zich producer/technicus noemen omdat het een vrij beroep is.
Ook kiezen studio's vaak voor ervaring van voor een papiertje

Wat wel is, is dat je als je SAE gedaan hebt, je een aanal projecten op een cd hebt en das goed voor het aten horen aan studio's ed wat je gedaan hebt.

Maar het is echt een kwestie van geluk als je ergens een leuke baan vind.
En nu het niet echt super gaar in de muziekbizz, is die kans helaas erg klein,

Succes!

Da's duidelijk. Ik zal er is over nadenken. Ik heb wel aardig wat ervaring, werken met andere apparatuur is ook wel goed, maar als de kans heel klein is lijkt me het geld niet echt waard.

Over de gesteldheid van de muziekindustrie: volgens mij komen er steeds meer mogelijkheden om op een goedkope manier muziek te downloaden. Dat vind ik wel een goede ontwikkeling.

Bedankt

Als je veel ervaring hebt, heb je dat papiertje ook niet echt nodig. Je moet gewoon ervoor zorgen dat je veel weet. Er zijn ook talloze boeken geschreven over studiotechniek waar je ook veel uit kan halen. Dat CD'tje kan je thuis dan wel in elkaar flanzen.

Je schrijft ook dat je 8 jaar ervaring hebt, maar is dat ook echt zo of ben je (net zoals iedereen) acht jaar geleden begonnen met een synthtje en een cheapo mengpaneel met een behringer effectmodule van het eerste uur. Niet dat daar iets mis mee is, maar dat telt niet meer voor je ervaring. Die begint denk ik nadat je door de leercurve heen bent gegaan en daadwerkelijk aan de slag bent gegaan met verschillende apparatuur en stijlen.

Maar dit hoeft natuurlijk ook niet meteen het einde te zijn. Je kan gewoon een aantal sollicitatiebrieven schrijven en die opsturen naar studio's. Mocht het niets worden, vraag dan even waarom niet en ga aan die punten werken. Het beroep is misschien niet voor velen weggelegd, maar het is ook niet onmogelijk om er te komen. Dat de kans klein is betekend niet dat je iets wel of niet moet doen, je moet alleen de risico's goed afwegen.

In ieder geval veel succes.

een portfolio CD kan je idd ook gewoon zelf maken..lijkt me ook essentieel...... verder een lange lijst met succesvolle projecten lijkt me ook niet slecht.....

wat wel het voordeel kan zijn van een formele opleiding is dat je hands-on ervaring krijgt met apparatuur die in veel pro-studios gebruikt wordt..zoals PT, SSL, Neve, analoge tape etc.......dat geeft je zeker een voordeel boven andere home-studio ervaring mensen......

Ik heb zelf Media Academie gedaan. Werk nu ook niet in een opnamestudio....

[frusty-mode]

De hele media/muziek wereld is gewoon 1 VRIENDJESPOLITIEK/INTEELTBENDE !!!!!!
:duivels: :duivels:

Bedankt iedereen.

Het lijkt me zowieso wel goed om zo'n cursus te doen. Ik denk alleen dat het verstandiger zou zijn om m'n geld ergens anders aan uit te geven.

maak je geen illusies, Sat.
Na zo'n opleiding heb je een "basis" kennis.

Als je daarbij nog de juiste mensen kent, ervaring in het vak (lees idd 'vak' & niet "homestudio") hebt, jezelf reeds meermaal goed bewezen hebt + de nodige hoere-chance zou je misschien wel eens een kansJE kunnen krijgen.

het feit dat je weet wat bv een compressor is, waarvoor zn knoppen dienen & je er misschien zelf wel één hebt... wil niet zeggen dat je er ervaring mee hebt.
b.t.w. it's a fucking harde wereld & fijne collega's zijn dan ook zeldzaam. Het is een klein gesloten wereldje waar iedereen mekaar kent... wat evenveel wil zeggen als : elkaars sterke & zwakke kanten zijn gekend (menselijk & professionele kant)

Het beste wat je kan doen is zelf een studio bouwen.

de ladder is hoog & je vader is géén studio eigenaar...
... sorry als het grof overkomt, maar begin alvast te oefenen met koffie zetten & croques maken.

geloof me maar,

grz jzz

(maar als je die curcus wil proberen, moet je dat zeker doen, je leert er veel & krijgt er dankbare & concrete informatie mee die op dsf niet altijd zal vinden)

Ik zou nog even rondkijken voor andere opleidingen.
SAE is zo'n beetje de duurste.
Er zijn meer goede cursussen voor minder.

SAE heeft naam opgebouwd door goede marketing en door het gebruiken van
bekende namen die af en toe een lesje komen geven.
Alleen als je al bedenkt wat deze bekende namen kosten voor een half dagje dan zou
ik liever hetzelfde verhaal horen voor minder geld van een onbekend iemand. 't gaat
tenslotte om het verhaal en of dat uit de mond van Clearmountain of pietje puk komt
maakt dan niet uit.

Succes,

gr. Tom

Vergeet niet dat er ook andere manieren zijn om in een studio te werken. Ik denk dat veel mensen een veel te romantisch idee hebben van werken in een studio. Er zijn maar weinig mensen die in een studio werken waar je s'ochtends binnenkomt en vrolijk een groep goede muzikanten op gaat nemen. Er zit ook veel 'produktie' werk tussen, zoals commercials opnemen etc. of domweg spoortjes vullen. Ikzelf (ex sae student) werk bij de radio, iets waar veel technici niet aan moeten denken, maar wat volgens mij werk is waar je bijna alle facetten van geluidstechniek tegenkomt.
Misschien ook een optie.........................

Ikzelf heb vorig jaar de open dag van het Sound-seminar bezocht. In mijn ogen zeker geen slechte opleiding maar ik was persoonlijk opzoek naar een wat meer " studio-gerichte" opleiding en daar was deze opleiding te breed voor maar miscchien is het wel wat voor jou.

De link:

Sound Seminar

Als ik mij niet vergis is er binnenkort ook een open dag voor de SAE-opleiding. (31 Jan gloof)

Tactic-> wat waren jou persoonlijke bevindingen van de SAE ?

Talent

Talent

Origineel geplaatst door bambamstudio

Maar het is echt een kwestie van geluk als je ergens een leuke baan vind.

Het is absoluut fout om het werk van geluidstechnieker te romantiseren.
Zoals eerder gezegd, veel shit en weinig leute.
Een mogelijkheid is om je eerst aan te dienen als gratis koffiedame/schoonmaakster in een grote studio.

SAE (heb ik gedaan in de begindagen van dit schooltje in Londen) is een persoonlijke keuze maar geeft geen enkele garantie. Toch kan je er iets opsteken, al leer je het vak maar echt al doende met vallen en opstaan.

Je maakt meer kans door eerst te beginnen als stage-hand in een (liefst gerenommeerd) PA bedrijf als... ( ik heb de namen van ex-werkgevers die hier stonden maar wijselijk weg gelaten ) Das heel hard werken, weinig verdienen en vooral af zien door de lange uren werk, euh hard labeur (veel week-ends, nooit vakantie in de festival-periode...). Als blijkt dat je over de juiste "attitude" (zeg maar loopjongen en pispaal) beschikt, mag je misschien later al eens microfoons prikken op het stageblok of de patch instellen volgens tech riders.
Als je dit behoorlijk kan en ook nog blijkt dat je over goeie oren beschikt dan komen de eerste kleine mixjobjes, voor zo ver je niet gewoon moet babysitten bij ervaren buitenlandse techies. Maar zo leer je wel de job !

Ik ga er nog altijd van uit dat je niet of moeilijk kan "leren" mixen. Het is eerder een talent. En net zoals iemand die extra fijne motoriek heeft ook makkelijker kans van slagen heeft om chirurg te worden moet je als technieker naast een olifantenhuid ook nog eens gezegend zijn met extra goede oren. Die heb je of heb je niet. Punt.

En dan heb je inderdaad ook nog eens de de bizarre "politiek" die in vele professionele bedrijven (PA én studio) wordt gevoerd. Veteranen of chief-technici voelen zich algauw bedreigt zodra er nieuwe onervaren maar wel getalenteerde (dat is snel duidelijk) jongeren aan de slag gaan, met vaak persoonlijke wrevel en ruzie tot gevolg. De leukste jobs gaan naar mensen met de grootste muil en meest ervaring, al is dat soms nadelig voor de job !!!! Ouwe rotten zijn vaak echte "rockers" die bijvoorbeeld heel de dance-scene niet kunnen luchten. Persoonlijke muzieksmaak is vaak ook weer een discussiepunt. Als ex-technieker en ex-produktieverantwoordelijke heb ik het allemaal jarenlang meegemaakt tot ik er werkelijk genoeg van had en bye-bye heb gezegd met de nodige frustratie over de hielen likkerij waar ik nooit heb aan willen meedoen. Produktieverantwoordelijke is vooral een mooie naam, de top-technici beslissen immers toch altijd weer anders, maar jij bent wel de klos als het fout loopt. Naar mijn mening was steeds de job belangrijk, niet het ego van de mensen die de job moesten doen. Helaas wordt er vaak net omgekeerd gedacht. Ik kan er een boek over schrijven. Nu ben ik baas van mezelf en kan ik naast een aantal heel leuke ervaringen een een hoop backstage passen enkel nog eens hard lachen met sommige individuen in heel dat circus die dachten dat ze het warm water hadden uitgevonden. (inclusief grote concertpromotoren of studio-eigenaren die zichzelf god wanen...) Hou er rekening mee dat dit een wereld is waar jouw persoonlijke mening absoluut niet terzake doet en enkele zogezegde "groten" het voor het zeggen hebben. 1 enkele misstap of volgens hun foute uitspraak (zelfs al is die terecht) is voldoende om je te vervangen door iemand anders. Waar ik wel steeds bewondering voor had was de militaire discipline die heerste in deze bedrijven. Te laat bestaat niet. Ook niet als je niet geslapen hebt !
Heel vroeg uit je bed kunnen en lang volhouden is de boodschap, zelfs als je geen pap meer kan zeggen. Je moet echt uit speciaal hout gesneden zijn. Troubleshooter en stress-bestendig zijn. En probeer dat maar eens als je collega's hebt die het willens nillens voor jou in de war proberen te sturen, gewoon om je op je bek te zien gaan. Collegialiteit ? My ass !

Ik denk dat er hier op het forum nog mensen zijn die dit alleen maar kunnen bevestigen omdat ze in hetzelfde circus hebben gewerkt maar helaas iets deden dat onverbiddelijk wordt afgestraft...al was dat helemaal zonder slechte bedoelingen...
(ik zal maar geen namen noemen... het is al pijnlijk genoeg zo te moeten varen...)
Ik heb ooit eens tegen zo een half-god gezegd dat rock'n roll op sterven na dood was...tjonge tjonge, heb ik dat geweten !!!!(wel met het besef dat mijn favoriete groep Prodigy op n1 in de UK charts stond en ik op punt stond met deze groep op tour te vertrekken)
Niet dus omwille van mijn uitspraak en zogezegde belangenvermenging... een "God" besliste er anders over. Zo gaat dat.
En nog een voorbeeld :
Als produktieverantwoordelijke heb ik bijna moeten vechten om de bedrijfsleiding aan te zetten tot het kopen van een disco set ( 2x SL1200 + Rodec) Men zag toen (12 jaar terug) daarvan het belang niet in. Dj's waren onbelangrijk. Dat illustreert wel de sfeer die er hangt in deze bedrijven en waar dus enkelingen denken dat ze het steeds bij het rechte eind hebben. Zelfs als ze inzien dat ze fout waren kan je fluiten naar een rechtzetting of excuses...
Half gaar gesnoven tour-managers die zich ook weer god wanen en dreigen een heel festival stil te leggen omdat er 1 volgspot ontbreekt van de 3 ...maar jij bent wel de klos. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Sorry, ik heb het allemaal gezien en meegemaakt en tekenend is dat het ook een constant gaan en komen is van mensen, buiten de goden dan...dat zegt genoeg , niet ?
Toch heb ik ook veel aangename mensen mogen ontmoeten en echt heel toffe jobs gedaan, ontzettend veel fun gehad en heb ik veel geleerd, met vallen en opstaan !
Dit is echt het soort job dat je kan doen als je jong en avontuurlijk bent. Uitervaring weet ik dat de meesten het ook na 10 a 15 jaar voor bekeken houden. Buiten de goden dan...

Origineel geplaatst door JazzMann
maak je geen illusies, Sat.
Als je daarbij nog de juiste mensen kent, ervaring in het vak (lees idd 'vak' & niet "homestudio") hebt, jezelf reeds meermaal goed bewezen hebt + de nodige hoere-chance zou je misschien wel eens een kansJE kunnen krijgen.
... sorry als het grof overkomt, maar begin alvast te oefenen met koffie zetten & croques maken.
geloof me maar,

Laatst gewijzigd:
Koel verhaal ... :)

Zelf heb ik een paar jaar terug besloten om niet voor anderen te werken, daar ben ik te eigenwijs voor (mijn slaap is heilig)en heb dan nu ook alweer 3 jaar een eenmanszaakje en sinds kort een eigen platenlabel.

Qua opleiding twijfel ik wel of ik moet beginnen aan de dj/producer opleiding aan de Rockacademie, aangezien ik een beetje het idee heb dat het meer gebakken lucht/geldklopperij is dan iets waar ik echt wat aan heb.
Zoals al eerder is gezegd, je discografie/cv zegt meer dan diploma's in de muziek/kunstsector dus kan ik beter flink door blijven rammen dan 4 jaar weer in de schoolbanken zitten, waarvan de 1e twee jaar in halve slaaptoestand ......

Even voor de duidelijkheid, als ik mij inschrijf/opgeef wordt ik natuurlijk toegelaten als één van de 10, dat spreekt voor zich .... 8o)

Wat een bescheidenheid Neil!!! :okdan:

Iedereen bedankt voor de bijdrage.

Ik vind het jammer dat in de muziekwereld bij veel belangrijke mensen de muziek niet voorop staat. Veel muzikanten zijn misschien niet zo zakelijk waardoor deze mensen naar mijn idee gewoon hun gang kunnen gaan.
Ik zal is kijken naar verschillende opleidingen en er misschien een keer een doen. Wat betreft studiowerk denk ik dat het verstandiger is om m'n tijd ergens anders in te stoppen.

Al eens gedacht aan vrijwilligerwerk doen in een concertzaal of iets dergelijks? Op die manier leer je mensen kennen en doe je ervaring (en referenties) op. Vrijwilligerswerk is niet alleen maar werken voor niks. Je krijgt er veel andere dingen voor terug dan geld. En de zfeer is meestal veel leuker dan bij betaalde banen.

Origineel geplaatst door kefkekeyser
Efffe Off-topic: die Rockacademie, is da ni die school waaruit die (naar mijn mening) irritante Krezip uit voortkomt?

Volgens mij wel ja. Maar dat zegt niks over de school natuurlijk. Alhoewel ze op zich goed kunnen spelen! (Mijn smaak is het ook niet, al geniet is af en toe stiekum mee :))

Back