sample rate reken sommetje

Gran&Tilly

µ-ziq robot
Tis lastig te omschrijven maar ik doe een poging...

Ok mijn probleem:

Ik heb vocalen in logic gebruikt, die zijn opgenomen op 44,100 in soundforge, nu staat mijn logic's samplerate alleen op 48,000, dus speelt hij de samples op een hogere pitch af. Dat kwam eigenlijk wel mooi uit en ik heb er gewoon een nummer omheen gebrouwd (djharry) Nu wil ik alleen die vocalen voor mijn live set in m'n sampler laden en nu is het belangrijk dat ik de samples precies in het zelfde tempo krijg als in logic, dus ik zal ze moeten up tunen... mijn vraag is dus: HOEVEEL?

Tjalle

zit te denken:

als je het doet door de sample te stretchen, dan moet je de berekening omgekeerd doen:

(44.100/48.000)*100=91.875

De lengte is dus 0,91875 x de orginele lengte!

Succes

tip: als het om pitch gaat en je wilt het handmatig omrekenen moet je rekening houden met een logaritmische schaal. 100% sneller afspelen is 1 octave omhoog en 50% langzamer is een octaaf omlaag.

Origineel geplaatst door bazziman
tip: als het om pitch gaat en je wilt het handmatig omrekenen moet je rekening houden met een logaritmische schaal. 100% sneller afspelen is 1 octave omhoog en 50% langzamer is een octaaf omlaag.

Ja, precies, en logaritmen is precies het punt dat ik ophield met m'n best doen op school bij wiskunde. Hoeveel semi tonen moet ik omhoog tunen om aan die 91,875 % lengte te komen?

Mikey? Anybody?

poeh, dat weet ik echt niet!
toonhoogte is toch niet logaritmisch ofwel???

als je het met cooledit doet, kun je het op mijn manier doen!
gewoon naar effects en dan bij stretch/pitch (bij jou stretch dus, en zo dat de pitch meeveranderd)
weet de preciese instellingen zo niet uit mn hoofd!

en dan de 0,9.. waarde invullen

Misschien te simpel gedacht maar als je die exacte vocalen zoals die nu in Logic staan wilt dan exporteer je ze toch gewoon weer naar wav/aiff met 48000 Khz. Dan heb je toch jou gewenste vocaal?
Dat doe ik ook wel eens in Sonar op deze manier. Werkt op zich goed.

Origineel geplaatst door Gran&Tilly
Ja, precies, en logaritmen is precies het punt dat ik ophield met m'n best doen op school bij wiskunde. Hoeveel semi tonen moet ik omhoog tunen om aan die 91,875 % lengte te komen?

Mikey? Anybody?

In een octaaf gaan 12 semi tonen, dus elke semitoon is
2^(1/12) procent tempo versnellen.

0 semitonen: 100% van de originele lengte (== 1/(2^(0/12)))
1 semitoon: 94.39% van de originele lengte (==1/(2^(1/12)))
2 semitonen: 89.09% van de originele lengte (==1/(2^(2/12)))

etcetera

Je zit dus tussen 1 en 2 semitonen in, fijn he :-)

Origineel geplaatst door DJB
In een octaaf gaan 12 semi tonen, dus elke semitoon is
2^(1/12) procent tempo versnellen.

0 semitonen: 100% van de originele lengte (== 1/(2^(0/12)))
1 semitoon: 94.39% van de originele lengte (==1/(2^(1/12)))
2 semitonen: 89.09% van de originele lengte (==1/(2^(2/12)))

etcetera

Je zit dus tussen 1 en 2 semitonen in, fijn he :-)

ik ben bang dat dit niet helemaal waar is, het is logaritmisch, de lengte kan nooit 0 worden, en nooit oneindig, of mis ik iets?

Bedankt voor het meedenken.

Okay: let op

dit is een tabel die de semitonen en de versnelling (verhoging) in factoren weergeeft:

0 1
1 1,059463094
2 1,122462048
3 1,189207115
4 1,25992105
5 1,334839854
6 1,414213562
7 1,498307077
8 1,587401052
9 1,681792831
10 1,781797436
11 1,887748625
12 2

Dus 0=zelfde toon, 4 halve tonen omhoog = vermeningvuldingen van de frequentie met 1.334. (dalen is hetzelfde maar dan met DELEN ipv vermeningvuldigen)

De functie is

Factor = 2^(semitonen/12)

(^=tot de macht, vul semitonen in en je weet met welke factor je moet vermenigvuldigen.

De omgekeerde formule gaat als volgt:

factor = afgespeelde frequentie / gesamplede frequentie

semitonen =(ln (Factor) / ln (2) * 12

(ln = natuurlijk logaritme)

in jouw geval is het dus

ln (48000/44100) / ln (2) * 12 = 1,46706900

die sample wordt dus 1.467 semitonen HOGER (en iets sneller) afgespeeld dan het origineel.

p.s. Je kan nu zelf in excel je eigen tabellen maken.

ik ben bang dat dit niet helemaal waar is, het is logaritmisch, de lengte kan nooit 0 worden, en nooit oneindig, of mis ik iets?

Bedankt voor het meedenken.

jawel ln(1)= 0 = 100%

hmm, DJB kun je dit nader uitleggen? ik snap niet helemaal hoe je aan die 2^(1/12) komt eigenlijk

Misschien moet je mijn stukje lezen, daar staan de eenheden in uitgelegd. Als je een beetje snapt van wiskunde en natuurkunde (ongeveer MAVO niveau) dan moet je dit in principe wel uit kunnen vogelen.

DJB en BAZZIMAN :halleluja

BEDANKT!:halleluja

Ik begreep ff de notatie niet, was daardoor nogal verward, zo is is het best logisch eigenlijk.
Ik moet er wel bij zeggen dat het eigenlijk voor het eerst is sinds mijn mts dat ik ervan baal niet opgelet te hebben bij wiskunde, of het in ieder geval niet onthouden te hebben.

Nogmaals bedankt.

Jullie winnen een signeerde DJHarry Cap, zodra die op de markt komt:P

Tjalle

Misschien moet je mijn stukje lezen, daar staan de eenheden in uitgelegd. Als je een beetje snapt van wiskunde en natuurkunde (ongeveer MAVO niveau) dan moet je dit in principe wel uit kunnen vogelen.

Ja, we waren een beetje tegelijk aan het posten:) (je rekent niet alleen sneller, je typt ook sneller;))

Toch ben ik benieuwd of wat ik zei ook mogelijk was zonder allerlei wiskundige berekeningen te hoeven maken.
En je gewenste wav gewoon exporteren vanuit logic.

Origineel geplaatst door Exzit
Toch ben ik benieuwd of wat ik zei ook mogelijk was zonder allerlei wiskundige berekeningen te hoeven maken.
En je gewenste wav gewoon exporteren vanuit logic.

Timestretch heet zoiets en dat zit standaard in logic.

Timestretch heet zoiets en dat zit standaard in logic.
Ik weet wat time strech is.
Dat was niet precies wat ik bedoelde.

Origineel geplaatst door Exzit
Ik weet wat time strech is.
Dat was niet precies wat ik bedoelde.

Hmm, volgens mij verwijst logic alleen maar naar een wav, maar het zou kunnen.
Ik wil sowiezo niet onnodig resamplen, want om hem naar de sampler te krijgen had ik hem weer 44,100 moeten maken.
Anyway jullie kunnen erop vertrouwen dat dit echt nodig is, ivm met timing problemen met een vocoder waarvan ik de formant freeze met midi aanstuur, dat komt nogal nauwkeurig, anders had ik dat helemaal opnieuw moeten programmeren en das een k*t klus!

thnx again

Back