sample rate reken sommetje

Origineel geplaatst door Gran&Tilly
Hmm, volgens mij verwijst logic alleen maar naar een wav, maar het zou kunnen.
Ik wil sowiezo niet onnodig resamplen, want om hem naar de sampler te krijgen had ik hem weer 44,100 moeten maken.
Anyway jullie kunnen erop vertrouwen dat dit echt nodig is, ivm met timing problemen met een vocoder waarvan ik de formant freeze met midi aanstuur, dat komt nogal nauwkeurig, anders had ik dat helemaal opnieuw moeten programmeren en das een k*t klus!

thnx again

Ok ik ging ervanuit dat het geen probleem was hem in je sampler op 48Khz te houden ja dan moet je het ander sdoen.
De vraag was eigenlijk inderdaad verwijst Logig alleen naar de wav?
In Sonar is het dacht ik zo dat als je een stuk van een track op een bepaalde manier klinkt en je die passage selecteert en exporteert als wav dan het dan ook ook hetzelfde blijft klinken. En dat je dus niet je oorsponkelijke wav terug krijgt.

Origineel geplaatst door Gran&Tilly
[Ik begreep ff de notatie niet, was daardoor nogal verward, zo is is het best logisch eigenlijk.
Ik moet er wel bij zeggen dat het eigenlijk voor het eerst is sinds mijn mts dat ik ervan baal niet opgelet te hebben bij wiskunde, of het in ieder geval niet onthouden te hebben.
Jullie winnen een signeerde DJHarry Cap, zodra die op de markt komt:P
Tjalle [/B]

Graag gedaan hoor, en bazziman: mijn complimenten voor de uitleg!

Ik heb vocalen in logic gebruikt, die zijn opgenomen op 44,100 in soundforge, nu staat mijn logic's samplerate alleen op 48,000, dus speelt hij de samples op een hogere pitch af. Dat kwam eigenlijk wel mooi uit en ik heb er gewoon een nummer omheen gebrouwd (djharry) Nu wil ik alleen die vocalen voor mijn live set in m'n sampler laden en nu is het belangrijk dat ik de samples precies in het zelfde tempo krijg als in logic

Wat ik zou doen:
In soundforge de freq op 48khz zetten, daarna resamplen naar 44.1 en naar je sampler gooien.
Experimenteer wat met de verschillende resample filters om het beste resultaat te krijgen.
Dan heb je exact de juiste toonhoogte namelijk, dan dat je moeilijk moet gaan zitten tunen, zal je net zien dat je toevallig net niet die waarde in kan stellen die je zoekt. Scheelt tijd ook!
Bijkomende voordeel is dat je minder geheugenruimte kwijt bent, ook vaak nooit weg als het om een live situatie gaat.

ik werk standaard op 44.1 16 bit om dit soort (kleine) problemen voor te zijn, uit eigen ervaring.

Origineel geplaatst door Niel
Wat ik zou doen:
In soundforge de freq op 48khz zetten, daarna resamplen naar 44.1 en naar je sampler gooien.
Experimenteer wat met de verschillende resample filters om het beste resultaat te krijgen.
Dan heb je exact de juiste toonhoogte namelijk, dan dat je moeilijk moet gaan zitten tunen, zal je net zien dat je toevallig net niet die waarde in kan stellen die je zoekt. Scheelt tijd ook!
Bijkomende voordeel is dat je minder geheugenruimte kwijt bent, ook vaak nooit weg als het om een live situatie gaat.

ik werk standaard op 44.1 16 bit om dit soort (kleine) problemen voor te zijn, uit eigen ervaring.

Even een aanvullende vraag die bij me opkomt.
Ik wil namelijk zelf samples maken van een soort speelgoed fluit die ik ooit gekocht heb in griekenland.
En waar een erg leuk geluid in zit.
Daar zitten iets van 7 verschillende toonhoogten in die wil ik stuk voor stuk samplen.
Zodat ik uiteindelijk en partij kan inspelen via mijn keyboard en sampler.
Omdat het een speelgoed ding is is deze niet echt goed gestemd en zijn die toonhoogten afwijkend.
Een A is dus niet exact 440 bijvoorbeeld etc.
Dus als je deze samples wil inpassen in een muziekstuk zal ik ze eerst op de juiste toonhoogten moeten krijgen voordat ik er verder mee kan gaan in mijn sampler.
Is er een programma waar mee je de toonhoogte/pitch van je wav kan afleiden?
Want als je die weet dan zijn er allerlei tools pitchcorectie timestreching etc omdat goed te krijgen.
Of moet je maar gewoon proberen en op je gehoor afgaan.
Hoe pak je zoiets het beste aan aan?

Origineel geplaatst door Exzit
Even een aanvullende vraag die bij me opkomt.
Ik wil namelijk zelf samples maken van een soort speelgoed fluit die ik ooit gekocht heb in griekenland.
En waar een erg leuk geluid in zit.
Daar zitten iets van 7 verschillende toonhoogten in die wil ik stuk voor stuk samplen.
Zodat ik uiteindelijk en partij kan inspelen via mijn keyboard en sampler.
Omdat het een speelgoed ding is is deze niet echt goed gestemd en zijn die toonhoogten afwijkend.
Een A is dus niet exact 440 bijvoorbeeld etc.
Dus als je deze samples wil inpassen in een muziekstuk zal ik ze eerst op de juiste toonhoogten moeten krijgen voordat ik er verder mee kan gaan in mijn sampler.
Is er een programma waar mee je de toonhoogte/pitch van je wav kan afleiden?
Want als je die weet dan zijn er allerlei tools pitchcorectie timestreching etc omdat goed te krijgen.
Of moet je maar gewoon proberen en op je gehoor afgaan.
Hoe pak je zoiets het beste aan aan?

kzou zo niet weten of soundforge het kan, lijkt me wel eigenlijk.
Anders staat er op www.analogx.com een freeware programmaatje dat het kan.

Er is nog een 'autotune' variant waar dat mooi mee kan, van antares.

http://www.antarestech.com/products/auto-tune3.html

Voordeel hiervan is dat ie ook meteen kan compenseren voor frequentie-wisselingen
binnen 1 toon.

Ik heb dit geprobeerd met het blazen op een grasspriet tussen je duimen.
Dit geeft een fluittoon, maar die varieert nogal in toonhoogte, vooral
wegens gebrek aan techniek van mijn kant voor deze 'grasfluit' :) :) :)

Autotune werkte hiervoor echt perfect!

Origineel geplaatst door DJB
Er is nog een 'autotune' variant waar dat mooi mee kan, van antares.

http://www.antarestech.com/products/auto-tune3.html

Voordeel hiervan is dat ie ook meteen kan compenseren voor frequentie-wisselingen
binnen 1 toon.

Ik heb dit geprobeerd met het blazen op een grasspriet tussen je duimen.
Dit geeft een fluittoon, maar die varieert nogal in toonhoogte, vooral
wegens gebrek aan techniek van mijn kant voor deze 'grasfluit' :) :) :)

Autotune werkte hiervoor echt perfect!

Bedankt maar hij is allen voor de mac zo te zien.
En de ander is natuurlijk freeware.

Origineel geplaatst door Exzit
Bedankt maar hij is allen voor de mac zo te zien.
En de ander is natuurlijk freeware.

Er is ook een directX variant voor de PC (ik heb immers geen mac).
Freeware is inderdaad een stuk fijner!

Origineel geplaatst door DJB
Er is ook een directX variant voor de PC (ik heb immers geen mac).
!

Oeps over het hoofd gezien.

pitchen met soundforge

pitchen met soundforge

originale by Gran&Tilly:
kzou zo niet weten of soundforge het kan, lijkt me wel eigenlijk.

ja, maar misschien wel omslachtiger, ...

pitch -> shift

& computer uit naar ( digitaal ) stemkastje

[zo doen ik et altij : ) ]

Back