vangelis studio athene

Origineel geplaatst door Hanz
Ook een aardige samenwerking, Vangelis en Spaanse Nederlander Neuronium.
Ik weet niet in wiens' studio, locatie Londen zo te lezen, dus zou bijzonder goed Vangelis Nemo kunnen wezen...

Gespot: CS80 / Prophet V / Minimoog / ARP 2500 / Roland System 100 / Roland VP330

http://www.youtube.com/watch?v=fND-Q8w_AcE
In Lodon is in de studio van Vangelis opgenomen met de Belg Michel Huygen. Huygen is een Waalse Belg die in de vroege 70'er jaren naar Spanje is vertrokken. De rest is geschiedenis.

Enigszins OT, maar toch:

"Blade Runner" has often proved to be a topic that can set the internet in its highest gears, as became clear once again when Vangelis' assistent producer and sound engineer Frederick Rousseau wrote an article in the blog on his web site about finishing work on a new Vangelis "Blade Runner" project. In no time at all, Blade Runner sites and forums throughout the world started refering to this article and both movie and music fans speculated - sometimes quite wildly - about what this all means.

Here are the details of the current situation, from reliable sources close to Vangelis:

A project is currently in completion that should lead to the release of a new Vangelis album, linked to and inspired by Blade Runner. This may or may not include some music created at the time of the original movie, but the bottom line is: Things have not been finalized. The content, or the format it will be released in may still change or has yet to be decided. There is also - at this point - no schedule for its release.

In short, the good news is that Vangelis has been hard at work, and we have something new to look forward to, especially exciting to everyone who loved Vangelis' Blade Runner music.

More complete information will become available at a later date. You will be able to read it here...

Nieuw Blade Runner materiaal op komst: yes!8~

Nieuw Blade Runner materiaal op komst: yes!8~ [/B]

Als het maar niet een tweede Oxygène 7-13 wordt... :stupid

Origineel geplaatst door SCD
Als het maar niet een tweede Oxygène 7-13 wordt... :stupid

Ik vind Oxygène 7-13 nog niet zo slecht. Dan zijn er véél ergere Jarre albums.

Overigens kom je af en toe op dit forum Oxygene covers tegen, maar blijkbaar heeft niemnd zich al aan een Blade Runner cover gewaagd. Waar blijven de CS80 bezitters als je ze nodig hebt?:)

Origineel geplaatst door ThomasBelgium
Ik vind Oxygène 7-13 nog niet zo slecht. Dan zijn er véél ergere Jarre albums.

DAAR heb JIJ weer gelijk in! :D

Bladerunner

Bladerunner

beste synthmensen:

ter verduidelijking: in Bladerunner is wel CS80 gebruikt maar de 'sequencertrack' van Bladerunner is grotendeels gebruik gemaakt van een toenmalige nieuwkomer in Vangelis' arsenaal: de Oberheim OBXa.

De sequencer loop is ermee gemaakt en de akkoorden van het brass-achtige orchestrale geluid verder in de track. Hierbij is hij waarschiinlijk gelayered met de CS80. De prophet 10 die hij normaal gebruikte zou toen defect zijn geweest. (te lezen in artikel met intervieuw.)

Ik heb zelf een OBXa en de sounds van bladerunner en Antarctica kopen er zo uit. Ik heb zelfs twijfels of er bij Chariots Of Fire al geen OBXa bij zat bij de Prophet 10 en de 2voice Oberheim en natuurlijk ook CS80, Roland system 100 enz.

Ik koop zelf vandaag een Roland system 100, da's dan weer de sound van 'Pulstar' en 'Alpha'....

Re: Bladerunner

Re: Bladerunner

Origineel geplaatst door rembrand
beste synthmensen:

ter verduidelijking: in Bladerunner is wel CS80 gebruikt maar de 'sequencertrack' van Bladerunner is grotendeels gebruik gemaakt van een toenmalige nieuwkomer in Vangelis' arsenaal: de Oberheim OBXa.

De sequencer loop is ermee gemaakt en de akkoorden van het brass-achtige orchestrale geluid verder in de track. Hierbij is hij waarschiinlijk gelayered met de CS80. De prophet 10 die hij normaal gebruikte zou toen defect zijn geweest. (te lezen in artikel met intervieuw.)

Ik heb zelf een OBXa en de sounds van bladerunner en Antarctica kopen er zo uit. Ik heb zelfs twijfels of er bij Chariots Of Fire al geen OBXa bij zat bij de Prophet 10 en de 2voice Oberheim en natuurlijk ook CS80, Roland system 100 enz.

Ik koop zelf vandaag een Roland system 100, da's dan weer de sound van 'Pulstar' en 'Alpha'....

Ik meen te begrijpen dat je het hebt over de titeltrack van Blade Runner, maar wordt in de overige tracks - zoals de openingstrack enzo - niet vooral gebruik gemaakt van een CS80 (voor de brass sounds) en een VP330 (voor de strings)?

Kan je een paar Antarctica en Blade Runenr dingen posten die je met je eigen synths gemaakt hebt? Dan kan ik op basis daarvan mijn aankooplijstje wat aanvullen:-)

En feli met de annkoop van de System 100!

Re: Re: Bladerunner

Re: Re: Bladerunner

Origineel geplaatst door ThomasBelgium
Kan je een paar Antarctica en Blade Runenr dingen posten die je met je eigen synths gemaakt hebt? Dan kan ik op basis daarvan mijn aankooplijstje wat aanvullen:-)

Lijkt me erg interessant, meer omdat antartica een prachtige zeer unieke sfeer/soundscape heeft.

Misschien heb je een link naar het betreffende interview, ik kan me het zo snel niet herinneren dat Vangelis een OBXa gebruiker was. Ook nog nooit zien staan in z'n studio, als m'n geheugen me niet in de steek laat. Verder sluit ik me aan bij Thomas, de Blade Runner soundtrack is volgens mij puur VP330 & CS80 & Emulator. Overigens is bekend dat Vangelis verder een gebruiker was van de Oberheim X-voice (2, 4, 8) maar da's echt heel wat anders dan een OB-X / OB-Xa / OB-8.

Trouwens, echt helemaal niets mis met de OBXa, tot recentelijk zelf gehad, maar om nou te zeggen dat de Blade Runner en Antarctica sounds er direct uitrollen... nah, nee, dat ben ik niet met je eens. Doet me denken aan de andere posts die je hebt geplaatst op dit forum waar je steevast bekende platen toeschrijft aan de OBXa... tikje enthousiast... ;)

Zonder bronmateriaal vind ik het vaak wat wonderlijk als mensen "zeker weten" wat er gebruikt is in een track. Zeker als je op het 'oor' in een mix het verschil tussen een OB-Xa en een OB-8 kan horen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door SCD
Ben je je OB-Xa kwijt Hans?
... ik kan me het zo snel niet herinneren dat Vangelis een OBXa gebruiker was ...
Dus daarom weg met dat ding. :D

bladerunner

bladerunner

Wel, van de meeste Vangelis-synths zijn er maar weinig op foto's te zien: Minimoog bv, maar één foto van gzien en dan nog in een hoekje van de studio. ARP Odyssey is wel degelijk ergens te zien maar ook eerder toevallig.

In alle reviews op synth-sites staat hij meestal wel bij OBXa als gebruiker en los daarvan is er een héél duidelijk verschil te horen tussen de tracks van voor Bladerunner en erna. Ook 'Mutiny on the Bounty' had die meer nieuwe sound met meer 'korrelige' gritty pads en brasses, helemaal atipisch voorde volledig discrete CS80- en Prophet 10 sound.

In 'Kinematic' van Antarctica is de snelle string sequence de OBXa en dan om een zeer stomme reden: de eerste Prohet10's hadden geen cv noch midi dus een externe sequencer was niet bruikbaar. De OBXa werd vaak geleverd samen met de DSX en D(m)X sequencers en drummachines die ook te horen zijn in Mutiny on the Bounty en Antarctica.

Bladerunner was eerst begonnen met Prophet10 en CS80 en vp330 en Promars enz. maar later kwamen er synths bij.

Vangelis had wel vaker de neiging om z'n tracks in een laat stadium nog af te werken met een 'vleugje' van ene of de andere synth als finishing touch. (tja, met zo'n reuzementafel kan een trackje meer geen kwaad...)

Ik ben geen fervente OBXa freak, ik herken gewoon dat soort sound: de sweet dreams sound was toch ook OBX + Roland RS09... (de RS09 het grit en de OBX de sfeer...)

@SCD: Yups... ;{

Origineel geplaatst door FrankH
Dus daarom weg met dat ding. :D

Hey hallo, dat ding is wel gebruikt door Jarre (heel Magnetic Fields / Concerts in China zit er vol mee)... kortom dat kan nooit de reden zijn... ;)

Hey hallo, dat ding is wel gebruikt door Jarre (heel Magnetic Fields / Concerts in China zit er vol mee)... kortom dat kan nooit de reden zijn... ;)

WEER een baby op komst? :D

System100

System100

;)

Ik heb sinds gisteren de 101 module van de System 100,

Om deze even Vangelis te relateren:

Zeker in Alpha gebruikt vr sequence en melodie.
In Pulstar voor allerlei sounds, in Dervish-D en in Spiral voor de befaamde Spiral-sequence waarvan ik dacht dat het de ARP Odyssey was...
Die is echter wél gebruikt voor de lead-sound én de bass-sound van To The Unkown Man, die extreem krachtig en transparant klinkt. De system100 is minder transparant en wat 'Moogachtig'-directer van respons.

Wat denken jullie erover, is het larie of klopt er wat van? Vangelis zou in die tijd ook Minimoog en system700 hebben gebruikt, waar dan?

Een paal boven water is dat de System100 een dijk van een synth is, ongelofelijk: wat een pronkstuk samen met m'n ARP's en Oberheim en MS20 enz.

Re: System100

Re: System100

Origineel geplaatst door rembrand
Zeker in Alpha gebruikt vr sequence en melodie.
In Pulstar voor allerlei sounds, in Dervish-D en in Spiral voor de befaamde Spiral-sequence waarvan ik dacht dat het de ARP Odyssey was...

Wat denken jullie erover, is het larie of klopt er wat van? Vangelis zou in die tijd ook Minimoog en system700 hebben gebruikt, waar dan?

Hmmm ... ik heb 26 jaar lang een system 101 gehad en kende de synth van binnen en van buiten ... maarreeeh ... als je verwacht de sequence van Spiral of de melodie van Alpha eruit te halen, vrees ik toch dat je bedrogen uit zal komen. Het is een leuke synth die heel veel kan voor een enkele VCO-VCF-VCA combinatie.

Ik vraag me af waar je deze verhalen van Vangelis vandaan haalt. Ik zou die artikels eens allemaal door willen nemen, want ze staan haaks op de kennis die ik over V. heb opgebouwd de laatste 30 jaar :) .

:doei:

vangelis sytnhs

vangelis sytnhs

Op foto's en artikels kan je je echt niet baseren: het 'the best of-' album had een cover foto met een Crumar Trilogy op die door glazen handen met veren vleugels werd bespeeld....

Vangelis zou niet eens ooit een Trilogy hebben gehad...

In artikes worden zelden volledige waarheden verteld, vaak wat er gebeurde in een studio of wat er markant was aan een bepaalde sound of synth.

Er zijn nu éénmaal weinig foto's van Vangelis' synths en weinig intervieuws...

Geen reden om de verbeelding op hol te laten slaan maar om je oren (en hersenen...) te gebruiken....

Ik zal Yannick Fonderie de vraag stellen, hij heeft zowat alles inclusief CS80 en Prophet5 rev2. Hij gaat er prat op de 'Bladerrunner' de sequencertrack van de titeltrack vol OBXa zit. (samen met CS80 en ook Prophet10.)

Als 'Spral' niet met System 100 is, met wat dan wél?

Volgens mijn info is Vangelis op dit moment bezig met nieuwe muziek voor een BR sequel die hij in samenwerking met Frederick Rousseau opneemt/produceert. Dat doet me het ergste vrezen omdat ik nooit erg veel van het solowerk van Rousseau hield. Een sideman van de beroemde collega´s die een poging doet om zelf een beetje bekender te worden maar het klonk niet bijzonder origineel (hoe je dat dan ook wilt defineren). Dus ik persoonlijk verwacht er niet veel, ik vond de "officiele" Warner cd uit 1994 al teleurstellend. Had niet veel met de originele muziek te maken... en ik denk de nieuwe muziek zal ook maar alleen gebruiksmuziek zijn. Ik hoop echter dat ik me vergis... ;)

Volgens mijn weten was de sequencerpatroon op Blade Runner met een Prophet 10 gemaakt; dat is tenminste de info die ik zo´n jaar of tien geleden van Raphael Preston kreeg.

Wie eens naar wat door Blade Runner geinspireerde muziek wil luisteren kan dat graag op mijn website doen (hint hint) :) ... op de achtergrond draaién wat audio streams met muziek van een van mijn laatste cd´s die bijna volledig met de CS80 en andere bakken uit deze Vangelis periode is opgenomen.

Zelfadvertentie-mode uit :D...

Stephen

Back