veel techtalk, weinig inhoud

Arv

Robot
Het valt me zo op dat (misschien altijd al zo geweest) de meeste threads (90%) alleen maar over technische zaken gaan en alle geneuzel dat daarbij komt kijken, en zelde over de muzikale inhoud en gevoel in songs/tracks.
Hoe komt dat toch? Is iedereen volledig opgeslokt door de techniek? Ik kan me namelijk geen recente thread herinneren waarin uitvoerig over muzikale onderwerpen wordt gepraat (zonder de technische aspecten)

Arv

SYNTHforum he ;)

Ja ik snap. Maar zeg nou zelf, word je nou ook niet is moe van dat technische? En is lekker ouwehoeren over waar we het nou eigenlijk allemaal voor doen: de muziek dus

Ieder forum heeft z'n eigen inhoud, imo. Het hardware-forum staat bol van het technisch geneuzel, het software-forum ook, en in het tracks-forum komt de muzikaliteit van e.e.a. aan bod. Wel goed zo imo.
Het is natuurlijk ook logisch dat alleen in het tracks-forum geneuzelt wordt over muzikaliteit. Er zal nl toch een muziekje moeten zijn om zaken als muzikaliteit te beoordelen. Zonder deeg geen brood, zeg maar. :)

Re: veel techtalk, weinig inhoud

Origineel geplaatst door Arv
Het valt me zo op dat (misschien altijd al zo geweest) de meeste threads (90%) alleen maar over technische zaken gaan en alle geneuzel dat daarbij komt kijken, en zelde over de muzikale inhoud en gevoel in songs/tracks.
Hoe komt dat toch? Is iedereen volledig opgeslokt door de techniek? Ik kan me namelijk geen recente thread herinneren waarin uitvoerig over muzikale onderwerpen wordt gepraat (zonder de technische aspecten)

Arv

My thoughts exactly! Ik zou zeggen begin zelf zo'n thread.

Ik sluit mij aan bij Arv.

Ik probeer altijd te luisteren naar de compositie zelf: de technische kant interesseert mij werkelijk minder.

Ik ben van mening dat de evolutie van de techniek de muzikant naar een toestand sleurt, waar hij niet alleen, een muzikaal, maar ook een technisch begaafd persoon moet zijn.

Ik verwacht van een gewoon muzikant dat hij goede ideeën in muziek omzet, niet dat het technisch perfect afgewerkt is.

Daar zijn andere mensen voor, die daar keihard voor moeten studeren.

Maw. een lo-fi demo is voor mij al voldoende, om een idee te krijgen wat de muzikant doet.

Is het goed, dan hopppaaa naar een fatsoenlijke studio, met professionals: die moeten immers ook leven, of niet soms?

De kritiek over de technische zaken die ik lees, kloppen meestal wel, maar heeft soms tot effect, dat degene die het gepost heeft, ontmoedigd geraakt, en meer tijd gaat steken in zelfstudies over mixing, routing etc..

Imho is dat puur tijdsverlies.

Mooie melodietjes, verrassende akkoordwisselingen, vreemde geluiden en hoe je die hebt gemaakt/gepikt (:)), vernieuwende ideetjes, LYRICS enz... is voor mij veel belangrijker, dan een perfect afgemixt eind"product".

Voor mij zijn derhalve het componeren en technisch afwerken 2 totaal afgescheiden terreinen.

Take care

EF

Origineel geplaatst door EternalFall

Voor mij zijn derhalve het componeren en technisch afwerken 2 totaal afgescheiden terreinen.

Hoewel ik je redenering zeker wel kan volgen, en er ook wel wat voor voel, moet ik wel ff kwijt dat dit niet voor iedereen geldt ! Er zijn er genoeg die het liefst het gehele traject van idee tot eindmix in eigen hand houden (incl. ondergetekende). Ook hier zijn genoeg redenen/argumenten voor te verzinnen, zoals geen (goedbedoelde) bemoeienis met je eindresultaat, minder prioriteiten stellen t.a.v. de geluidskwaliteit van je eindmix, enz.

Dat de "echte technici" ook moeten leven kan ik beamen, maar ik denk niet dat de "echte technici" een fatsoenlijke boterham kunnen beleggen door opdrachten van het gros van de mensen hier. Maar weinigen maken projecten die (vanwege oplage/verdiensten) het financiëel gezien waard zijn om in een echte pro-studio te laten afwerken.

Origineel geplaatst door EternalFall
De kritiek over de technische zaken die ik lees, kloppen meestal wel, maar heeft soms tot effect, dat degene die het gepost heeft, ontmoedigd geraakt, en meer tijd gaat steken in zelfstudies over mixing, routing etc..

Imho is dat puur tijdsverlies.

Mooie melodietjes, verrassende akkoordwisselingen, vreemde geluiden en hoe je die hebt gemaakt/gepikt (:)), vernieuwende ideetjes, LYRICS enz... is voor mij veel belangrijker, dan een perfect afgemixt eind"product".

Take care

EF

I couldn't agree more

Het zwaartepunt lijkt wat verschoven naar de technische kant, ipv de muzikale kant. Het is belangrijk, maar de inhoud en voor arrangement zijn ontzettend belangrijk, maar helaas worden dat soort zaken vaak in 1 zin afgehandeld.
En tuurlijk is het een synthforum, hoofdzakelijk gericht op synths, maar een groot deel van het forum is al gericht op producing en studioworks, dus waarom niet meer onderwerpen over muzikale aspecten..

Arv

Ik mis zo vaak in tracks en verwante onderwerpen het experimenteren met geluiden en apparatuur, alles moet vaak 'volgens het boekje' in plaats van je eigen gang te gaan...
Zo vaak worden er vragen gesteld of onderwerpen aangesneden waarvan ik denk : als je zelf gewoon lekker experimenteerd met een apparaat en er mee muziek maakt, komen alle antwoorden vanzelf wel...(behalve misschien bij softsynths en daarom heb ik daar een afkeer tegen want daar kun je in beginsel niet lekker mee stoeien met knoppen, sounds maken en menuutjes..)

Het mag ook duidelijk zijn dat IMHO de variatie en originaliteit van geposte tracks (en gebruikte sounds!) zeer vaak ver te zoeken zijn...iedereen wil klinken als commerciele (Dance/Trance)-tracks en als je iets afwijkends maakt krijg je 2 reacties en die gaan dan meteen over dat je er dit of dat bij moet doen om het bij wijze van spreken toegankelijker te maken ...

Synths zijn er om niet bestaande en nieuwe geluiden te maken en dat mis ik vaak...

[...ofzo...]

Esthetica

Esthetica

Het is veiliger om over techniek te praten; er zijn hier meer meetbare
variabelen aanwezig dan bij een discussie over muziek, die toch vaak
ontaard in een juxtapositie van meningen.
Verder is er genoeg op deze technische punten te bespreken, de
digitale revolutie is maar enkele jaren oud; iedereen is nog een beetje
beduusd van alle mogelijkheden. Van leuke muziek er mee maken is
voor velen (mijzelf inbegrepen) nog niet zo veel gekomen.

Digital= the total embarrasment of choices (at least for me).

Buiten huilt het, vanbinnen ook,
ISPdeRuiter

Re: Esthetica

Re: Esthetica

Origineel geplaatst door Racy Dieven

Digital= the total embarrasment of choices (at least for me).

HEEEEELE sterke ISP !!

(en nee, dit is geen aanval op digitaal..........werk ik zelf ook graag mee)

Re: Re: Esthetica

Re: Re: Esthetica

Origineel geplaatst door gemmetje
HEEEEELE sterke ISP !!

(en nee, dit is geen aanval op digitaal..........werk ik zelf ook graag mee)

idd.. de meer keuze, des te minder muziek..

ben ik met je eens. Laten we eens over inhoudelijke zaken hebben!
uhm mmmm uuu ja begin maar :)

ik zie dit ook meer als technisch forum...

praten over muziek heb ik andere bronnen voor...

maar verfrissende ideeën ook vooral van mensen met een totaal andere muzieksmaak kunnen erg ehm tja idd verfrissend zijn...

Qua techniek is dit forum voor mij..... een school. Dik petje af voor iedereen!

Ik kom hier met name om over techniek te babbelen. En dat is ook de bedoeling dacht ik, toch?

psies! want over smaak valt toch niet te twisten...

Origineel geplaatst door donbrasco
psies! want over smaak valt toch niet te twisten...

Ja precies. Muziek maken is een persoonlijk, creatief proces waar niemand mij mee kan helpen. Allezins toch niet via een forum..

In principe is het synthforum een hardware-forum. Hierin is ook ruimte gegeven om over softsynths te praten. Monitoring en recording heeft, omdat hier zoveel raakvlakken zitten met het synthgebruik ook een plek gekregen. Zo is ook de mogelijkheid gegeven om je zelf gefabriceerde composities (tracks en andere opnames) te laten horen.
Het is dus niet gek dat het grootste gedeelte van de onderwerpen technisch zijn. Het aanmoedigen om meer over muziek te praten dan over synths op een hardware-gericht forum komt bij mij een beetje vreemd over.

hij zei ook niet méér dan over synths
gewoon meer in het algemeen
en zo gek is dat ook weer niet aangezien synths toch primair bedoeld zijn om muziek mee te maken... je kan het maar moeilijk los van elkaar zien vind ik en menigeen vind 't leuk om ook 's over muziek te praten
kortom wat is er op tegen om dit wat aan te moedigen, de ruimte is er

Praat gerust over muziek. Daar is inderdaad ruimte voor.

Dan nog vindt ik het vreemd dat iemand een onderwerp begint over een onderwerp in plaats van dat onderwerp zelf te beginnen.

dus als je wilt praten over muziek, doe dat dan !!

Back