actieve monitors?

leuke revieuw maar kdenk dat de ruimte die je je voorsteld voor een mid main field wel heel erg overdreven is . In de gemiddelde controll room van 20 m2 staan zo 4 12 inches te rossen in de muur

Heb toevallig net 2 dikke midfields geinstaleerd in een 30 m2 ruimte met een plafond van 3. 85 hoog . Dan heb je aan 1 kilowatt aan active monitors met 4 keer 10 inch maar zuinig aan genoeg

mmmmidfields

mmmmidfields

;)
Dat lijkt me bijzonder plezant.

welk systeem heb je trouwens geïnstalleerd?

Kijk maar dat is een grote ruimte die je hebt hoor!

115m3

Daar kun je wel een lekker systeem in kwijt.

Wat is de lengte van jouw kamer dan?

Laatst gewijzigd:
Ik bouw zelf custom monitors . de studio van 115 m3 is van rank 1 . Zij hebben mijn midfield/mainfield systeem gekozen Er zit een groot gat kwa prijs tussen nearfields en volwassen mid / mainfields . Het nieuwste project is een 3 weg systeem waar ik zeker nog wel een tread over ga starten als het klaar is :) eve een paar specs van de active 3 weg 400 continu 800 piek plate amp 1 sub 25 cm 4 cm conus uitslag mogelijk 1 passive radiator van ook 25 cm 2 laag/mid woovers van 16 cm met phaze kegel en een ringradiator hoog , afgewerkt in dubbel dikke piano hoogglans . van 17 hz tot 60.000 hz plus min 1.5 db / formaat 45 breed 55 hoog en 28 cm diep per stuk ca 70 kilo prijs word ca 1500 tot max 2000 euro stuk incl. en wat heb je dan ? een nautilus van 22 K verbleekt garantie van de zaak :) natuurlijk alles met garantie bla bla . Het beste wat ik als extra kan bieden is een complete studio isolatie plan d.m.v. simulatie software . B.v. waar een basstrap hoe te maken tot plaatsing monitors incl de geschatte isolatie kosten .. Telkens met 1 doel zo fx tief mogelijk voor jou centen . neem b.v. als defusor geen auralex rommeltje maar gewoon een ikea boekenkasten :) of maak van b.v. een knauf geperforeerde gips plaat een dode muur .

Demoos etc zijn alleen via mij persoonlijk te krijgen . Heb eerst het plan gehad om een winkel te vinden die het verkopen wil maar kwa percentages en distributie komt de prijs dan een keer hoger .. en geloof me dat wil je nie :)

I hear u mischa
de boormachines zijn bij de gamma nu in de aanbieding
en op www.soundonsound.com kan je ook een diy basstrap vinden
al is dat voor audiofielen natuurlijk vloeken
je kan het natuurlijk zo precies maken als je het zelf wil hebben
maar dan zijn de uitgangspunten anders
dan ga je voor perfect en mooi, inplaats van duidelijk en gecontroleerd
al is een perfect ingerichte en acoustisch geprepareerde professionele studio
niet iets waar ik vies van ben
maar de vraag kwam van iemand met een slaapkamer en een behoefte aan nearfields
en dan zou ik als ik hem was inderdaad eerst goeie nearfields aanschaffen
en dan gaan schuiven met meubels enzo

trouwens dat acoustische schuim bij de gamma
niet doen
een oud velours gordijn (wel uitkloppen tegen het stof) doet het beter
en kan je nog dichttrekken ook
zg. speciale acoustische maatregelen zijn vaak nep
(dark side of the force)
hout en steen rules

waauw 115 m2
voor de control room?
best veel
ik zit zelf op 100 m2
maar daar heb ik een hok ingebouwd van 3,5 bij 4 met een extra vocal booth van 1 bij 2 meter
en daarbuiten wordt opgenomen, of af en toe als niemand kijkt keiharde bassen gecheckt enzo
ik had geen €€€€ om de hele 100 m2 te isoleren
maarreh ik heb een mooi plan over een nieuw te bouwen studio op een berg ergens in Spanje
en ik heb ook al een staatslot
moet lukken
ik mail je wel als de muren staan

:mexico:

@radiance:
(ongevraagd ertussendoor)
zijn dit pro speakers of hi-end
in ieder geval dual concentrisch
das mooi
ik ken ze niet,
maar ben wel benieuwd naar je ervaringen!
en heb zelf een klein plannetje om weer een setje electrostaten aan te schaffen
maar die moet ik nog zien te combineren met een stel gesloten baskasten die hier nog liggen
een actief crossover heb ik al
een tweedehands bryston ook al
nu wachten tot het binnenkomt
en dan experimenteren..
ik zet wat foto's op synthforum als t af is
maar het zal niet een professionele oplossing zijn
meer voor iets erbij, gewoon omdat het kan
dus mijn ongevraagde mening is:
ga gericht voor pro-studio spulletjes
dan weet je tenminste dat bij de buren het ook lekker klinkt
als ze je muziek uiteindelijk ook draaien

misschien dat Mischa ook een klasse ding maakt?
geen idee, kan best
het is ongeveer dezelfde prijsklasse als de midfield emessen
@mischa
heb je plaatjes?
en wat meer specs?

ok ik ga weer wat mixen:mexico: :doei:

momenteel heb ik een modulair model driehoek en straks de hierbovengenoemde . het zijn alleen top componenten . De modulair hieronder heeft b.v. het hoog van earthworks sigma 6.2 het midden word ook gebruikt in de duurste Quested, . De 3 wegjes hebben voor elke driver een 100 watt amp : De subs bestaan uit 2 25 cm carbon keflar woovers met elk een 200 /300 watt continu aan vermogen . -3 db punt zit op 25 hz de prijs is best pittig helaas voor het modulair systeem .voor een 3 weg betaal je 1500 en de subz zitten op 1700 maar goe das natuurlijk goedkoop vergeleken b.v. quested of zelfs het ini mini earthworks setje is net zo duur als 2 subs . voordeel van modulair is dat je in ruimtes tot 20 m2 genoeg kunt hebben aan de 3 wegjes maar zodra het groter word moet je eigelijk 1 sub erbij hebben , wil je net als ik niet met maar 1 sub werken kun je 2 subs aanschaffen en dan is het gewoon fullrange puntbron monitoring van het beste soort .Maar goe het is b.v. ook mogelijk om 5.1 neer te zetten . koop b.v. eerst ee setje 3 wegjes en dan kun je altijd nog uitbreiden .

bijkomend voordeel . de x-overs zijn zo gekozen dat er GEEN phaze word omgedraaid Het is dus NIET zo als derest van de speakers dat laag en hoog een andere phaze hebben

het geheel is natuurlijk custom . Wil je dynaudio m3 hoog geen probleem , of wil je marmer look of zelfs alles in chroom alles kan eigelijk wel .. zelfs incl poten als het moet . Samen met de simulatie software kan ik eigelijk 10 keer meer bieden dan de rest

Attachments

• modulair.jpg
    modulair.jpg
    9,6 KB · Bekeken: 104
Check http://www.me-geithain.de/index2.html?eng

net eve gechecked :

lijkt een beetje op het tanoy systeem full range speakers .. moet alleen zeer wennen aan de looks ziet eruit als een auto speaker open gebroken en dan in een doosje gestopt . maar het kan best zijn dat het lekker werkt.

maar kdenk zelf dat het laag ver overdreven is in de grapiek die ze erbij hebben gezet . Over het algemeen doet een nearfields in een goed geisoleerde ruimte bijna nix in het laag . In de gemiddelde slaapkamerstudio is het genoeg dankzij alle reflecties maar zet ze maar eens buiten neer

nearfields zijn bedoeld I.M.H.O. om een ( real world ) idee te krijgen .. hoe klingt het gemiddeld ergens anders.. dus een weergever met beperkte laag weergave die altijd kleurd en over het algemeen slecht is in het midden gebied .

mixen doe je gewoon op echte monitors omdat de kans veel groter is dat je in 1 keer de juiste keuze maakt.

zodra het geluid een beetje onnatuurlijk is word je snel luistermoe . Das mijn definitie van luistermoe. . onnatuurlijke zaken als phaze bla bla word in je hersenen gecorigeerd maar dat vreet aandacht en energie

woorden van rank 1 zelf .. hee ik kan een hele dag werken en dan heerlijk uitgerust naar huis . En ook zacht hoor je gewoon alles

;)
mooie spulletjes misha, dit hou ik zeker in de gaten

wb de geithan, ziet er uit als teutonische degelijkheid
:mexico:

Mischa, maak je ook nearfield's? En zo ja, wat kost zoiets bij jou?

Ik zit in een erg kleine ruimte (2,20 X 4,35 X 2,50) en zoek nog een monitor die (in tegenstelling tot de Genelec 1030 die ik al heb) veel detail weergeeft. Ik vind zelf de Dynaudio BM6 a wel ok maar wil eerst de Geithains proberen. Ik kan zelf niet goed mixen op b.v. Dynaudio. Ik mix het best op monitoren zonder veel detail (zoals de 1030). Toch wil ik nog een monitor die wel detail weergeeft en die het liefst "anders" klinkt dan de 1030 (niet zo moeilijk lijkt me) zodat ik kan switchen tussen zeg maar "grof en fijn".

Wat dat betreft begrijp ik de engineers die op NS 10's mixen wel: eerst alles globaal goed zetten (levels vooral) op de NS 10's en pas op het laatst het laag checken op de main monitoren en mischien nog wat verder miereneuken (EQ en) op geluiden die je op de NS 10's niet hoort.

ns 10 hebben niet veel laag en ook geen hoog . in het mid kleuren ze ook nog eens . Maar wat je krijgt is dat eeb gebooste track je accentueerd het laag en hoog het smile loudness fx .

Het enige wat ik heb is de active 3 weg op de foto hierboven . die is best geschikt als nearfield alleen is hij 50 cm diep en das voor de meeste net even te.

Het nieuwste systeem waar ik nu mee bezig ben is een 45 breed 50 hoog en 28 cm diep ( 2 keer 25 cm woover 2 keer 16 cm laag mid met phaze kegel en ringradiator hoog ) kun je ook best als neafield gebruiken ( op een meter tot 2,5 meter afstand ) je heb dan direct een systeem die byzonder gedaileerd is en een leven lang meegaat . zelfs in een 30 m2 ruimte zit er nog volume genoeg in . maar tis beter om gewoon rustig aan te doen met de volume knop

Origineel geplaatst door mischa
ns 10 hebben niet veel laag en ook geen hoog . in het mid kleuren ze ook nog eens . Maar wat je krijgt is dat eeb gebooste track je accentueerd het laag en hoog het smile loudness fx .

Er zijn echt wel goed klinkende albums gemixed op NS 10's. De kunst is om te weten hoe je monitoren klinken en je mix er zodoende op aan te passen. Als je op NS 10's (en in mijn geval 1030's ) gaat mixen alsof het boxen zijn met een rechte frequentiekarakteristiek dan ben je verkeerd bezig.

Wat ik bedoelde was dat ik beter kan uitmixen op boxen met weinig detail en als voorbeeld noemde ik de NS10.
Als ik ga mixen op boxen met veel detail, dan kan ik een geluid 10db zachter zetten en ik hoor het nog steeds terwijl dat geluid op een NS 10 was verdwenen in de massa.

Anyway, ik denk dat dat setje van jou daarboven een beetje te groot is voor mijn slaapkamer studiotje.

klein is het niet nee . gebruik het zelf wel maar voor de meesten die nearfield gewend zijn lijkt het overkill

maar imho is er geen alternatief voor veel membraam oppervlakte

Het kan hard maar dat moet niet . En als het argument ruimte besparing is moeten alle 19 inch rekken en 3 dubbele desks ook uit de studio :)

maar goe werk zelf alleen met pc en heb dus verder geen m2 nodig

Origineel geplaatst door mischa

even een paar gedachtes over active v.s passive

active is zondermeer vele malen beter dan passive . ga maar eens goed meten wat een passive filter doet het klingt allemaal een stuk stoffiger minder gecontroleerd . De chaoss kwa spanningen in een filter zou je het best kunnen omschrijven als een belangrijke oorzaak van kleuring. Daarom vind ik dat een passive filter thuis hoord in een hifispeaker dat mag best kleuren

Sorry, maar ik begrijp hier helemaal niets van. Leg eens uit wat jij dan meet. En waarom is een passief filter per definitie slechter dan een actief?

Origineel geplaatst door radiance
Mee eens!! Mensen die niet zelf monitors bouwen begrijpen hier echt geen bal van.

Ahh.. ik heb dus geen verstand van filters omdat ik niet zelf monitors bouw??

Deze thread heet trouwens "actieve monitors" dus als er dan over actieve en passieve crossovers word geluld is het helemaal verwarrend.

Voor mij niet, het is eerder de onderbouwing die ik niet kan volgen.

Back