Apparaten en ''Studio'' beinvloeden muzikaliteit

Origineel geplaatst door Hanz
Ik vraag me wel eens af wat er van the big V. was geworden als niet iemand bij Yamaha dat ding per ongeluk op de markt had gebracht!

Neenee, da's te gemakkelijk. het is juist andersom. bijvoorbeeld: is het moeilijk om NIET op eddie jobson te lijken als je een cs hebt? Vangelis heeft een Vangelis sound en stijl omdat ie Vangelis is. Eddie Jobson had ook dat ding maar had het niet net zo goed iets anders kunnen zijn?

wij moeten niet vergeten dat the big V. voordat yamaha dat ding op de markt bracht al een bescheiden aantal platen had gemaakt die hem een positie in de muziek bizz had gegeven...zo werd carl sagan bv. gegrepen door heaven and hell (zonder cs80) en gebruikte het voor de tv serie kosmos.

het verschil zit 'm in den volgende denkbeeldige schets:

eddie jobson experimenteert met de cs80 en denkt: hee da's een leuk ander soort geluid voor de solo die ik normaal gesproken op de minimoog zou spelen. Vangelis experimenteert met de cs80 en denkt: nodejus, ik hoor in ene the main theme from chariots of fire.

en dat is het verschil.

Alles is al gezegd wat ik zelf wilde zeggen. Ik denk iig dat de apparatuur die je hebt heel belangrijk is voor de muziek die je maakt.

Een pianist heeft ook nog altijd een goeie piano nodig om een mooi stuk te brengen.

Origineel geplaatst door Hanz [/i]
Denk je?
Probeer eens een acid-nummer te spelen met een piano?
Hardrock met een viool (moet opeens aan die lui van Apocalyptica denken...)
Of een stukje Bach met een Moog? (oh nee, we dwalen af nu echt af... :D)

Nog nooit geluisterd naar de werken van Wendy (Walter) Carlos. Dan hoor je toch dat het spelen van Bach wel degelijk mogelijk is met een Moog!!!!!!!!!!!!!!!

:D

Die opmerking dat je in een cleane studio cleanere muziek gaat maken en vice versa gaat voor mij niet op. Het maakt het alleen maar makkelijker een overzicht te houden, maar als ik wat funky en rauwe muziek wil maken moet ik mijn kop er minstens even goed bijhouden als wanneer ik iets gelikts wil maken.
Eigenlijk heb ik altijd een beetje overzicht nodig, maar ik hoef geen supergelikte studio met alle meubelen van gelakt blank hout enzo. Dan durf ik niks meer aan te raken.

Maar vaak vind ik de studio niet echt een inspirerende omgeving om muziek in te maken, dan neem ik m'n rm1x mee naar de woonkamer en ga ik met een simpel pianogeluidje wat melodietjes en harmonieen in elkaar zitten pielen; werkt veel prettiger.

En dat je voor een bepaalde muziekstijl per se een bepaalde synth nodig hebt gaat maar gedeeltelijk op. Vaak wordt het juist interessant als iemand een muziekstijl en het gevoel daarvan weet te vertalen met andere geluidsbronnen, zoals techno deed met de stijl van steve reich bijvoorbeeld. Voor mij is er niet zo veel verschil tussen de muziek van jeff mills en die van steve reich. Een stijl is ook maar een naamkaartje van de critici zodat ze met z'n allen weten waar ze het over hebben als ze zeggen dat techno leeg is en klassieke muziek intelligent:stupid
Daar moet je je als muzikant zo weinig mogelijk van aan trekken.

En oh ja, die pindakaasvloer is echt te gek.8~

er zijn zoveel factoren die meespelen ..

inspiratie kan ik van alles krijgen
meestal niet van de sterrehemel
maar meer als een speciaal geluid hoor wat me triggered

veel muziek docu's op tv zijn toch vaak de ultime inspiratie

en wat bedoelen jullie met opgeruimd ?
als niks is aangesloten heb ik niet zo zin nee
maar opgeruimt of niet ... zolang ik niet te veel wordt tegengewerkt
gaat het meestal prima ..

en acid met piano ??
sure tjek Acid Over maar van Tyree

Hoe jouw studio eruit moet zien s gewoon een kwestie van state of mind. Een paar jaar geleden moest ik juist rommel om me heen hebben om een inspirerende omgeving te hebben. Het moest in ieder geval niet opgeruimd zijn omdat ik dat toen klinisch en zakelijk vond. Maar op een gegeven moment merkte ik dat juist die rommel inderdaad voor chaos in mijn hoofd zorgde. Een soort van onrustig gevoel dat niet echt inspirerend werkte. Ik ging me onbewust toch ergeren aan al die spulletjes die er maar stonden te staan.

Altijd als ik nu muziek ga maken, zorg ik dat mijn ruimte (studio wil ik het niet noemen) opgeruimd en schoon is. Dat vind ik nu veel prettiger werken. Ik vergelijk het wel eens met de control center van de Enterprise... :)

Ik denk dat de meeste muzikanten mijn ruimte echt inspiratieloos zullen vinden (met bijv. witte muren en heel weinig decoratie), maar ik heb geen inspeelstudio waar muzikanten langskomen om riffjes in te spelen dus ik hoef gelukkig geen rekening te houden met anderen..

Hanz: Of een stukje Bach met een Moog? (oh nee, we dwalen af nu echt af... :D)

Phochos: Nog nooit geluisterd naar de werken van Wendy (Walter) Carlos. Dan hoor je toch dat het spelen van Bach wel degelijk mogelijk is met een Moog!!!!!!!!!!!!!!! :D

Beste Phochos, daar doelde ik juist op (zie m'n latere post in deze thread).

De vraag is niet of het mógelijk is, maar of het wat tóevoegt in muzikale zin. Dat is m'n hele punt!
En persoonlijk (!) vind ik de interpretatie van Carlos maar weinig toevoegen aan Bach, behalve de 'novelty' die het woord 'synthesizer' toenertijd had voor het grote publiek.

Maar goed, ik was gisteren even in een :duivels: bui, dus...

Ik denk dat een hardwarebased omgeving hier een groot verschil in maakt. Met hardware om je heen zal je sneller geneigd zijn te expirimenteren en minder bezig te zijn met analyseren. Verder heeft iedere synth weer een andere "feeling" waardoor je minder geneigd bent "hetzelfde" trucje uit te voeren, zoals dat op een computer geldt.

Sfeer is heel belangrijk, maar niet uitsluitend afhankelijk van je omgeving. Voor mij werkt het wel als de omgeving sfeervol is; geen rondslingerende lege blikken bier, relaxe belichting, genoeg (bewegings) ruimte, en een wierrookje erbij 8D

Origineel geplaatst door bobaphat
Alles is al gezegd wat ik zelf wilde zeggen. Ik denk iig dat de apparatuur die je hebt heel belangrijk is voor de muziek die je maakt.

Een pianist heeft ook nog altijd een goeie piano nodig om een mooi stuk te brengen.

Inderdaad! het gaat niet alleen om de kok, maar OOK om de potjes en pannetjes..

Daarom denk ik dat als ik weer is een andere synth (liefst analoog, met karakter dus) krijg/koop ik ineens weer andere leuke ideetjes krijg. Tenminste dat is mijn ervaring met nieuw onbekend spul.
Cool toch? En dan na verloop van tijd weer wegdoen en een andere synth drumcompu ofzo op de kop tikken, en hop, je trax worden weer heel anders. Zo hou je het leuk voor jezelf.. IMO

Arv

Ik heb geen idee of een andere omgeving me andere inspiratie zou geven.
Ik zit te midden van een hele zooi apparaten en ik begin gewoon.
En als ik denk van hee ik ga een electro nummer maken, wordt dat meestal een house nummer
en ook andersom. Ik klooi gewoon netzolang tot er iets leuks ontstaat.

Back