De Stelling van deze week - (2004 week 6)

Ik denk dat ik door p2p achter bepaalde artiesten ben gekomen die ik anders nooit zou kennen.
Als iets me leuk lijkt download ik het gewoon en bevalt het dan na een x-aantal keer draaien dan koop ik het.
Dus wat een gezanik zeg dat je bestolen word door een p2p netwerk.
Als je een vast inkomen per maand wil hebben zou ik maar stoppen met muziek maken.
Of wat vakken gaan vullen bij Bas of Albert :duivels:

ik ben het helemaal met je eens. Er zijn best een aantal artiesten bekent geworden door het fenomeen p2p
ik kan ergens ook wel begrijpen dat de grote jongens zich eenigsinds bedreigd voelen (en natuurlijk de inkomtste die ze mislopen). Ik kan voor me zelf zeggen, dat ik het totaal niet erg zou vinden als mijn track wordt gedownload.
en nee ik vind niet dat er voor muziek via internet betaalld moet worden. We hadden immers vroeger toch ook cassettebandjes, daar kon je toch ook mee opnemen! Je moest toen alleen ff time wanneer jou favo nummer kwam!

Joost

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik denk dat ik door p2p achter bepaalde artiesten ben gekomen die ik anders nooit zou kennen.
Als iets me leuk lijkt download ik het gewoon en bevalt het dan na een x-aantal keer draaien dan koop ik het.
Dus wat een gezanik zeg dat je bestolen word door een p2p netwerk.
Als je een vast inkomen per maand wil hebben zou ik maar stoppen met muziek maken.
Of wat vakken gaan vullen bij Bas of Albert :duivels:

Goed,dan wil ik je Octave Cat wel een paar maandjes proberen....bevalt ie me,dan koop ik 'm wel over een aantal jaartjes....:D

Origineel geplaatst door olafmol
ze verdienen in ieder geval geld aan de grote labels, want die kopen bij hen marketing-info van de meest gedownloade artiesten, zodat ze heel duidelijk en ook demografisch kunnen achterhalen welke artiesten uit hun stal waar populair zijn.......dat hebben ze inmiddels al wel toegegeven

vaag. dat wist ik niet
koel!

Origineel geplaatst door dione
Goed,dan wil ik je Octave Cat wel een paar maandjes proberen....bevalt ie me,dan koop ik 'm wel over een aantal jaartjes....:D

Fout voorbeeld...... Als jij wat van me download kan ik het zelf luisteren :D
Zal ik je wat samples sturen? :duivels:
Kijk ik reageer mischien wat overdreven maar dat doe jij nu ook.
Ik denk dat het wel mee valt met verliezen door p2p.
Als je zekerheid wil moet je gewoon geen muziekant worden.
Want vaak loop je dan half te werken en te kutten met een uitkering.
Waar IK dag en nacht voor zit te werken, maar mij hoor je daar niet over.

Fout voorbeeld...... Als jij wat van me download kan ik het zelf luisteren :D
Zal ik je wat samples sturen? :duivels:
Kijk ik reageer mischien wat overdreven maar dat doe jij nu ook.
Ik denk dat het wel mee valt met verliezen door p2p.

Tuurlijk reageer ik overdreven,de discussie moet wel levendig blijven...;) ...maar geloof mij,ik heb er echt last van...het zijn vooral de kleinere artiesten die de dupe zijn,omdat bij ons 10 of 20% minder inkomen een hoop geld is....
En IK werk ook dag en nacht,weekend en doordeweeks,in de studio...

Heel simpel : als je goeie muziek maakt,zijn er mensen die dat willen kopen....of het nu origineel is of goed gejat ; goeie muziek blijft goeie muziek !

wat een hypotethise stelling .. praktijk wijst echt andere dingen aan !

Jij doet net of verkopende muziek verkeerd is.....ik weet niet niet van wat voor muziek jij houdt,
maar je bent vast niet de enige die die muziek leuk vindt,dus is er een markt voor ;
dus is er ook een maatschappij voor te vinden die dat uitbrengt....

ja maar dat betekent niet dat ze je vrij laten in wat ze uitbrengen .. echt het is een myth
en ook al zijn er 3 mensen die muziek waarderen betekent het nog niet dat er een markt is ..
en als die er is dan is ie alles behalve rendable !

En daarom ; het "beroep" muzikant bestaat,of je dat nou leuk vindt of niet...

dat heb ik ook niet weerlegt !!!
ik zei dat je er o.a. naast zit met je independents !!!
en dat bazen gelul ...

Het is geen aangenomen feit,helaas.....ik heb het rechtszaak-gebeuren in de VS ( artiesten tegen p2p ) een beetje gevolgd....moet je mij toch eens uitleggen hoe die p2p-bazen de allerduurste advocaten konden betalen.....van de idealen die ten grondslag lagen aan de start van p2p-netwerken,is niets meer over...ze spraken zelf al over het feit dat zij de taken van de platenmaatschappijen overnamen,dat zij de platenbonzen van de volgende eeuw waren....

welke idealen ? hahahah jij denkt dat ze 10 programmeurs indienst nemen voor idealen ?
Als er idealen waren dan was dat om muziek goedkoper en sneller bij de koper te krigjen .. echter daar moet je wel de medewerking van platenmaatschappijen hebben !!! ;)

ik zeg alleen dat je moet oppassen met de die 2 bazen tegen elkaar te zetten ..
het is echt onzin !!! ze gaan allebei voor de winst ! en zijn netzozeer tiefus lijers !
ook de Corrs die genoeg geld hebben .. zelfde geld voor Metellica !

soulseek heeft trouwens ook een eigen label .. geld verdienen ? nou dacht het niet echt hoor !
die bijten volgens mij op een houtje !!!

Maar deze discussie gaat nu wel erg off-topic....;)

helemaal niet ... we komen steeds dichter bij de stelling !

Ik blijf bij m'n standpunt : Exposure via p2p-netwerken kost de muzikant alleen maar geld....

je kan het niet bewijzen dus het is geen onderbouwde mening sorry ..
ik kan wel uitleggen waar het hem in zit !
namelijk als die p2p netwerken er niet waren .. dan zouden die downloaders die cd's heus niet kopen
dan kopieerde ze hem gewoon ..

zoek maar andere 'misgeloopte inkomsten' juridische zaken na ..

Op het net is zo ontzettend veel bagger te vinden,er is gewoon een manier nodig om het kaf van het koren te scheiden ;
dat kan radio of televisie zijn,of de verkoper in de platenzaak,of de recensies in tijdschriften of internet,of de platenmaatschappijen,of de lokale dj die het draait in de disco...

juist !!! en das het mooie !

echter de toegankelijkheid is gewoon veeeel groter .. maarja das open deuren in trappen !

grootste wapenfeit dat Buma en artiesten helemaal niet geven om hun copyrights / jatten / inkomsten
Dat vanwege het feit dat playlists nog steeds niet nodig zijn in het concert en dj circuit !
al is het bij concerten inmiddels redelijk gewoon maar bij dj's niet ... dat zouden ze maar eens goed moeten regelen
als je dan toch de rechten van de artiesten wil beschermen

doe het dan goed !!

Tuurlijk reageer ik overdreven,de discussie moet wel levendig blijven...;) ...maar geloof mij,ik heb er echt last van...het zijn vooral de kleinere artiesten die de dupe zijn,omdat bij ons 10 of 20% minder inkomen een hoop geld is....

met de horeca in NL gaat het ook veel slechter....evenals met de agrarische sector...zou dat ook door P2P komen? kortom, bij mijn weten is er tot nu nog steeds geen enkel verband aangetoond tussen downloaden van internet en verkoopcijfers in de muziekbranche...dan bedoel ik zowel negatief als positief verband..

leer maar dat de top40 en dus de radio dj's bepalen of je veel geld verdient of niet ...
zolang zij bepalen wat er in de top 40 komt (top40 chart = half radio playlists en half verkopen !)
kan je springen wat je wil maar zijn je verkopen van nog veel meer dingen afhankelijk

en wordt je shit ooit op de radio gedraaid dan
komt het geld gewoon bij micheal jackson terecht !

veel plezier ! :L

Dat geloof ik wel
Maar ik denk dat sommige mensen gewoon het hele muzieksysteem fout vinden.
Want toen de LPs er uit gingen die 20 gulden per stuk kosten zouden de cds vanzelf dalen.
Ze zijn ondertussen gewoon duurder geworden en daar is geen stuiver van naar jou gegaan.
Mensen die jou echt goed vinden en een goede cent te spenderen hebben maandelijks zullen jou lp/cd best wel kopen als ze hem gehoord hebben door een p2p download of een mixtape van een maat.
Kijk mensen die alleen maar downloaden en downloaden hebben toch geen tijd om jou lp/cd 2 keer te draaien.
Daar komt er gewoon veel te veel nieuwe muziek voor op hun harddisk.
Maar om dat soort mensen zou ik ook niet treurig zijn.
Het is zowiezo lastig in den nederlanden alleen je boterham te betalen van alleen muziek.
En mischien is hardcore house ook wel uit de mode geraakt?
Zijn er mensen die last hebben van de recessie?
Om alles puur de schuld van p2p te geven is wel onzin want napster was ook alweer 8 jaar terug ondertussen.

Origineel geplaatst door MadR

grootste wapenfeit dat Buma en artiesten helemaal niet geven om hun copyrights / jatten / inkomsten
Dat vanwege het feit dat playlists nog steeds niet nodig zijn in het concert en dj circuit !
al is het bij concerten inmiddels redelijk gewoon maar bij dj's niet ... dat zouden ze maar eens goed moeten regelen
als je dan toch de rechten van de artiesten wil beschermen

doe het dan goed !!

Dat dj's playlists zouden moeten invullen ben ik ook voor,maar da's een ander verhaal...het is gewoon niet te controleren en bovendien administratief niet lonend....

Maar jij keert het hele verhaal om ; je geeft nu Buma en de artiesten de schuld ? Dat vind ik erg bot....

ik zeg alleen dat je moet oppassen met de die 2 bazen tegen elkaar te zetten ..
het is echt onzin !!! ze gaan allebei voor de winst ! en zijn netzozeer tiefus lijers !

Blij dat je het met me eens bent,dat is precies wat ik duidelijk probeer te maken...
Maar jij en ik zijn net zulke grote "tyfus-lijders";als jouw baas je ineens minder loon zou geven zou jij ook in opstand komen....

Wederom MadR en olaf en monopoly enzovoorts..... hebben jullie hier ook last van?
Dit is praktijk en geen theoretisch gegis.
Ik vraag het me gewoon af.

Origineel geplaatst door olafmol
in een ideale wereld idd wel....maar dan komen we op een ander kern-probleem...de grote massa laat zich alleen maar voorkauwen...maw alleen door grote PR campagnes en brainwashing kun je die zover krijgen om iets goed te vinden (in de meeste gevallen)...de meeste mensen zijn niet genoeg geinteresseerd in muziek om zelf op zoektocht te gaan....... daar verdien je dus nix aan, maar het mooie is dat de producenten van muziek voor deze massa dat zelf nu ook beginnen te ondervinden, omdat deze massa dus nu geen geld meer wil gaan uitgeven aan muziek, door a) meer alternatieve bestedingen, en b) kopieer-mogelijkheden......

dus de markt wordt een stuk meer geleveled denk ik......zelfde kansen voor zowel "massa-artiesten" als de meer "onbekende/non-mainstream" muziekanten..... ik denk dat er vooral een verschuiving komt van opgenomen muziek naar live-muziek.....dat is "Added value" en daar willen mensen wel voor betalen, ook goede vorm van exposure voor cd-verkoop.....

dus.......de meeste artiesten zullen weer een baantje moeten zoeken om rond te komen, artiesten met goede live-gigs zullen meer kunnen verdienen, en het internet zal voornamelijk als een vorm van promotie gaan dienen, plus nog een klein deel album-verkoop..

Goedzo!
De digitale revolutie heeft de produktie- en promotiemiddelen in handen van de arbeiders gebracht!
Er is nauwelijks nog kapitaal nodig om de muziek te produceren.
Een spook waart door de wereld – het spook van het digitaal communisme. Alle machten van de oude wereld hebben zich tot een heilige drijfjacht tegen dit spook verbonden, de RIAA en de FBI, Sony en Warners, EMI en Internet- politiemannen.
De dageraad van een wereld verlost van geld, macht en bezit is aanstaande.
Gelijk een Phoenix zal de goede en verantwoorde muziek uit haar as herrijzen.

Voorwaarts en sluit de rijen,
ISPdeRuiter -visionair

Origineel geplaatst door trash
Wederom MadR en olaf en monopoly enzovoorts..... hebben jullie hier ook last van?

ja ik werk in de horeca, en ik verdien stukken minder omdat de mensen geen fooi meer geven en de bezoekersaantallen sterk teruglopen..tevens is mijn vader boer, en die is vorige week failliet gegaan......wat betreft mijn label met daarop onze muziek: van 300 naar 500 stuks verkoop gegaan ;)

maw: wie het weet mag het zeggen!

vin je t gek dat mensen geen fooi meer geven in de horeca..

als je kijkt hoe explosief de prijzen daar gestegen zijn

(jaja, ik weet.. offtopic)

...zitten een paar rake opmerkingen tussen :)

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
deze ook wel... maar goed, die was offtopic... :D

Origineel geplaatst door trash

Nee ik ben weer een schaal omhaag gegaan per 1 januari bij mijn baas
En het afgelopen jaar gewoon automatische prijs compensatie gehad

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime

als je kijkt hoe explosief de prijzen daar gestegen zijn

(jaja, ik weet.. offtopic)

jij begrijpt me ;)

maargoed...ik werk niet echt in de horeca, en mijn vader is ook geen boer, maarrrrrrrrrrr............zo kan je natuurlijk een heleboel zaken de schuld geven van internet en P2P etc....want misschien zijn al die mensen die niet meer in de horeca komen gewoon de hele avond MP3's aan het downloaden waardoor ze minder melk drinken in die horeca en waardoor dus de melkvee-houders failliet gaan???? in principe is het dezelfde redenering als zeggen: ik verkoop minder muziek, DUS dat komt door het downloaden op internet...zo eenvoudig zit de economie niet in mekaar....

enne, iets anders: het feit of je wel of niet in je portemonnee wordt geraakt zegt helemaal nix over de validiteit en de waarde van je stellingen en mening....denk daar maar eens over na..

olafmol , ontpop jij je nu als voorstander van P2P? want had eerder de indruk dat je aan de andere kant stond :confused:

Back