hoe is het met jullie oren???

Ik vraag me af hoe 'goed' dat telefoonnr. kan werken, als je het volgende weet:
Telefoonverkeer werkt alleen op de zgn. stemfrequentie (300-3400 Hz). Dynamiekgegevens over telefoon heb ik niet, maar dat zal ook niet geweldig zijn.
Over die frequentieband: al het omliggende signaal wordt uitgefilterd om meer verkeer in een gebundelde verbinding te kunnen proppen. Daarnaast wordt op een huislijn de resterende frequentieband ook gebruikt om DSL over te kunnen leveren (daarom heb je ook zo'n mooie splitter erbij, om het DSL-signaal weer 'los te weken' van het telefoonverkeer).

Maar goed, to the point: hoe goed / betrouwbaar is een gehoortest die uitgaat van bovenstaande beperkingen?
Ik denk: "niet echt best". IMHO, je gehoor moet wel echt slecht zijn, wil je die telefoontest ook al niet halen.

:geslaagd:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Ik vraag me af hoe 'goed' dat telefoonnr. kan werken, als je het volgende weet:
Telefoonverkeer werkt alleen op de zgn. stemfrequentie (300-3400 Hz). Dynamiekgegevens over telefoon heb ik niet, maar dat zal ook niet geweldig zijn.
Over die frequentieband: al het omliggende signaal wordt uitgefilterd om meer verkeer in een gebundelde verbinding te kunnen proppen. Daarnaast wordt op een huislijn de resterende frequentieband ook gebruikt om DSL over te kunnen leveren (daarom heb je ook zo'n mooie splitter erbij, om het DSL-signaal weer 'los te weken' van het telefoonverkeer).

Maar goed, to the point: hoe goed / betrouwbaar is een gehoortest die uitgaat van bovenstaande beperkingen?
Ik denk: "niet echt best". IMHO, je gehoor moet wel echt slecht zijn, wil je die telefoontest ook al niet halen.

:geslaagd:

de test is anders opgezet...het idee erachter is dat uit onderzoek is gebleken dat zgn "lawaaidoof" een erg goede indicator is voor de complete kwaliteit van je gehoor....ze hangen dus sterk samen... de test komt erop neer dat je cijfer-reeksen hoort, gemixed met meer of minder lawaai...je moet die cijferreeksen vervolgens intypen op je telefoon, en daar wordt een resultaat aan gekoppeld..er is wel ergens een website die het beter uitlegt:

http://www.vumc.nl/kno/audiologie/index.html?hoortest.html~hoofd

cool idee van die telefoon :)
nu ga ik daarvoor wel niet naar nederland bellen :D

mijn gehoor is volgens de testen nog steeds goed,
desondanks iets met mijn oren toen ik heel klein was (korstjes bloed op trommelvliezen)
desondanks een paar fuiven
en desondanks smeerlapperij die eens mijn linker trommelvlies verwondt had tijdens een studentendoop.
testen nadien wezen uit dat ik nog steeds alles hoor *D

greetz

cloudy

"Welkom bij de Nationale Gehoortest.
Druk 1 om te beginnen...

...

...

...

...

...

5 min. later: BEN JE DOOF OFZO?"
8o)

Laatst gewijzigd:
Mijn forum nick name heb ik zo gekozen omdat ik dover ben dan de gemiddelde mens. Ik heb helaas mijn oude vakgebied
(geluidstechniek) 15 jaar geleden vaarwel moeten zeggen om het niet erger te maken.

Toch ben ik er vorig jaar weer ingestonken om een band live geluidstechnisch te begeleiden bij een optreden. Resultaat:
een extra dip van -20 dB op mijn linker oor, tussen 6 en 8 kHz. Permanent.

Vorig jaar een tussentijdse SAE opleiding uit hobby gedaan (Electronic Music Production). Daar zaten een aantal jonge
party gang(st)ers bij die nu al last van hun oren hebben, 18 jaar oud...

Ik kan en wil het niet vaak genoeg zeggen: wees gvd zuinig op je oren, want geloof me: je gaat het missen als je het
kwijt bent en het fabeltje van "je oor herstelt zich altijd na een paar dagen" is niets anders dan... een fabeltje.
Wel een feit: langer dan tien minuten(!) in een omgeving met 120 dB kabaal levert al definitieve gehoorbeschadiging.
Dus: weg is weg, en komt nooit meer (in dit leven dan) terug!

HE? WAT...?? OSCILLATOREN?

Origineel geplaatst door Bass
Hmm mijn gehoor is goed en dat wil ik graag zo houden!
Dus bij een TE luid volume bij concert of uitgaan sta ik zo ver mogelijk van de speakers!

Ik hoop ook nog lang van mijn cleane, crispy en heldere speakers geluid thuis te kunnen genieten...
grappig maar erm... het schijnt zo te zijn dat wanneer je je hoofd in zo'n box stopt het minder schadelijk is dan dat je op een afstand luisterd... ;)

gehoor is o.k.
Ik doe er ook alles aan om ze ook in goede staat te houden heb 3 paar cerschillende ortoplasten ja die met verschillende filters een met 80 db voor concerten en feesten
mijn maten noemden me altijd een mietje

Origineel geplaatst door High deciBel
Mijn forum nick name heb ik zo gekozen omdat ik dover ben dan de gemiddelde mens. Ik heb helaas mijn oude vakgebied
(geluidstechniek) 15 jaar geleden vaarwel moeten zeggen om het niet erger te maken.

Toch ben ik er vorig jaar weer ingestonken om een band live geluidstechnisch te begeleiden bij een optreden. Resultaat:
een extra dip van -20 dB op mijn linker oor, tussen 6 en 8 kHz. Permanent.

Vorig jaar een tussentijdse SAE opleiding uit hobby gedaan (Electronic Music Production). Daar zaten een aantal jonge
party gang(st)ers bij die nu al last van hun oren hebben, 18 jaar oud...

Ik kan en wil het niet vaak genoeg zeggen: wees gvd zuinig op je oren, want geloof me: je gaat het missen als je het
kwijt bent en het fabeltje van "je oor herstelt zich altijd na een paar dagen" is niets anders dan... een fabeltje.
Wel een feit: langer dan tien minuten(!) in een omgeving met 120 dB kabaal levert al definitieve gehoorbeschadiging.
Dus: weg is weg, en komt nooit meer (in dit leven dan) terug!

IK zou wel is zo een echte test willen, is dat ergens te doen? Maw waar heb jij het laten doen dan?

Origineel geplaatst door d.b.1
gehoor is o.k.
Ik doe er ook alles aan om ze ook in goede staat te houden heb 3 paar cerschillende ortoplasten ja die met verschillende filters een met 80 db voor concerten en feesten
mijn maten noemden me altijd een mietje

Zie www.alpine.nl

Origineel geplaatst door Arv
IK zou wel is zo een echte test willen, is dat ergens te doen? Maw waar heb jij het laten doen dan?

speciale gehoor zaken die zitten in iedere middel grote stad

Mijn gehoor is ook nog in orde en ik wil het ook zo houden, dus vermijd ik luide plaatsen als de pest. Op concerten waar ik merk dat het te luid sta, ga ik om de 10 min. even weg om m'n oren op rust te laten komen. Niemand die dat leuk vindt, maar beter dat dan onherroepelijke schade. Als ik zelf optreed: ik eis dat het volume onder de 90 - 95 db blijft (die schat ik dan min of meer :D ) anders stop ik gewoonweg met spelen.

Het is trouwens schandalig hoe weinig rekening men met dit soort dingen houdt. Een betere regelgeving (als die al bestaat in België of Nederland :confused: ) en een betere controle zouden hier echt wel gepast zijn. Maar ja, da's zeker weer te veel gevraagd van de overheid...

Origineel geplaatst door Arv

In het ziekenhuis: audiogram laten maken. Doe ik eens in de zoveel jaar, al vanaf mijn jongste jaren. Maar er zullen vast
bedrijfjes zijn die dergelijke apparatuur ook hebben. Je krijgt dan een test met een koptelefoon die je niet alleen op je
oren moet zetten, maar ook achter je oren en op je voorhoofd en er worden mooie grafiekjes van de kwaliteit van je
gehoor gemaakt. Je wordt getest op OF je iets hoort en ook WAT je hoort, oftewel of je ook verstaat wat er gezegd wordt (daar heb ik dus veel last van). Een redelijk vlakke lijn is goed, de mijne heeft kuilen .. =(

Verder: mijn beschadigingen zijn niet repareerbaar, heb er zelfs een MRI scan voor gekregen (dan ga je op een brancard zo'n mooie scan-koker in). Zodra de beschadigingen diep IN je oorkanaal zitten kan er helemaal niets meer aan gedaan
worden. Pech gehad, gewoon twintig keer vragen: "wat zei je"?
Is overigens wel weer handig als er gestofzuigd moet worden in huis.
"Oh, had je dat gevraagd dan, schat? Niet gehoord hoor..." :engel:

Origineel geplaatst door High deciBel
In het ziekenhuis: audiogram laten maken. Doe ik eens in de zoveel jaar, al vanaf mijn jongste jaren. Maar er zullen vast
bedrijfjes zijn die dergelijke apparatuur ook hebben. Je krijgt dan een test met een koptelefoon die je niet alleen op je
oren moet zetten, maar ook achter je oren en op je voorhoofd en er worden mooie grafiekjes van de kwaliteit van je
gehoor gemaakt. Je wordt getest op OF je iets hoort en ook WAT je hoort, oftewel of je ook verstaat wat er gezegd wordt (daar heb ik dus veel last van). Een redelijk vlakke lijn is goed, de mijne heeft kuilen .. =(

Verder: mijn beschadigingen zijn niet repareerbaar, heb er zelfs een MRI scan voor gekregen (dan ga je op een brancard zo'n mooie scan-koker in). Zodra de beschadigingen diep IN je oorkanaal zitten kan er helemaal niets meer aan gedaan
worden. Pech gehad, gewoon twintig keer vragen: "wat zei je"?
Is overigens wel weer handig als er gestofzuigd moet worden in huis.
"Oh, had je dat gevraagd dan, schat? Niet gehoord hoor..." :engel:

Audiogram zeg je? hmm... kan je daar zo voor naar een poly lopen dan? Of moet je eerst een verwijzing van je huisarts hebben..
En ook, kost het nog wat (ik als ziekenfonds mannetje)?

gr
R

Ik hoor nog wel goed (volgens mij!) maar als ik n tijdje muziek heb gemaakt voel ik mn oren toch wel
redelijk dicht zitten... mischien ook maar n's in die doppies investeren!

Origineel geplaatst door 6 trak
6 ziene oire bunt nog aoltiet in' gooi'n koondizie en dah wolk zo hoaln... waan oetgoan is d'r toch al nie meeh bie jah...

Hmmm 6, je oren mogen dan nog okee zijn, maar over je vingers heb ik zo mijn twijfels..

Back