K2600 vs k2661

Roel_en_Sam

Ouwe rot
Ik ben van plan om een workstation te kopen, en mijn oog viel op de k2600 (kurzweil) maar nu zie ik dat ze voort ook
de k2661 hebben, die ook nog minder duur is,

Wie kan mij vertellen wat nu precies het verschil is tussen de k2600 en de k2661..........

Alvast bedankt.
:confused: :confused:

k2661 heeft i.p.v. 88 full size gewogen toetsen, 61 semi-gewogen, (standaard keyboard knopjes dus)

dit is volgens mij het verschil!

als je toch geen gewogen toetsen speelt, neem dan de k2661, 88 full weighted is puur voor het "piano" gevoel!

heb het toch nog ff uitgezocht... de k2600 heeft 76 toetsen, de k2600x heeft er 88,
de k2661 heeft ongewogen 61 toetsen, MAAR, als extra

Includes the feature set of the renowned K2600 series and adds a Smartmedia card drive, optical ports selectable as ADAT lightpipe or S/P-DIF, the beautiful Orchestral ROM and the Contemporary ROM sounds.

scheelt ongeveer 500 euro met de k2600...

is ie alsnog € 2400,- ofzo.....

voor 400 minder heb je ook een motif es6 en voor 200 meer een motif es8,

nou ken ik de kurzweil niet zo heel erg goed, maar ik denk dat je toch meer plezier beleeft aan een motif es..
of breng ik je nu aan het twijfelen ;) sorry!

Laatst gewijzigd:
Kurzweil is echt een klasse appart, zoiets ald de kdfx zit niet in de Motif, alleen dat al is 300 euro meer waard. Verder heeft Kurzweil een veel beter klank, 24 bits geluidsresolutie en ik vind de VAST synthengine wat intelligenter dan die van de mOtif.
De Motif is wel iets makkelijker te editten en heeft toegankelijkere presets.
Ik zou toch voor de Kurzweil gaan, al is het alleen al dat niet zoveel mensen dat ding hebben in Nederland.

:bekdicht: dan houd ik maar mijn mond!

ik heb 1 keer met de k2600x mogen spelen.
vond het erg mooi, maar toch was ik er niet heel erg van onder de indruk. vond het lastig echt mooie sounds er uit te persen, nu speel ik wat vaker met een motif es en dat vind ik nog steeds erg goed hoor!

maar goed, het ging om de verschille tussen de k2661 en de k2600, die wist ik dan weer wel ;)

Bedankt voor de info, maar ik heb natuurlijk ook de motif overwegen en de phantom x niet te vergeten, maar precies zoals is gezegd denk ik zelf ook dat minder mensen een kurzweil hebben. Dus dat maakt het wel wat aantrekkelijker, en ik heb er veel positieve reacties over gelezen.

Maar ik heb nog wel twee srx expansies die uit mijn xv3080 komen die ik net op tijd heb verkocht.
Dus daar koop ik waarschijnlijk een phantom xr voor. (op zijn tijd).\

Dus zodoende proef ik een beetje van beide kanten.

Nu nog even de kurzweil uit proberen.

ps: Ik vond de demo's wel iets hebben.

Het beste kun je natuurlijk de specs vergelijken op Kurzweil's website. Een aantal belangrijke verschillen:
  • K2661 heeft standaard ADAT I/O; voor K2600 is dit een optie;
  • K2661 heeft standaard de contemporary en orchestral ROMs, die voor de K2600 optioneel zijn (hoewel in de USA deze nu standaard meegeleverd worden met een nieuwe K2600; check even hoe dit zit in NL)
  • K2661 heeft 61 ongewogen toetsen, de K2600 heeft 76 halfgewogen (K2600) resp. 88 gewogen (K2600X) toetsen;
  • K2661 is een stuk lichter dan de K2600, en geloof me, de K2600 kun je net in je eentje vervoeren, de K2600X moet je echt met twee man doen;
  • K2661 heeft, naast SCSI zoals de K2600, ook een SmartMedia slot;
  • K2661 heeft geen ribbons (de K2600 heeft een grote en een kleine) maar de grote ribbon is als relatief goedkope optie te verkrijgen;
  • de K2661 heeft verbeterde analoge circuits, hoewel de K2600 al erg goed klinkt.
Laat je niet door de voor sommige muziekstijlen nogal conservatieve presets misleiden; er zijn heel veel goede, ongelooflijk diverse sounds te vinden voor Kurzweil, zowel vrijelijk via Internet als commercieel. Uit jarenlange ervaring kan ik zeggen: als je een Kurzweil K26xx koopt zul je daar de komende jaren niet op uitgekeken zijn. Daarbij helpen de OS-updates die Kurzweil jarenlang na uitkomen van modellen blijft uitbrengen, met regelmatig nieuwe, soms verrassende features.

De Racy Dieven recidive-rap.

De Racy Dieven recidive-rap.

Come sempre Maestro DLN ha formulato le differenze tra i due
Kurzweil impeccabilmente.

Een synth-freak haalt uiteindelijk meer uit een Kurzweil dan uit enig
andere synth.
Een Kurzweil gaat m.i. minimaal 10 jaar en maximaal een reïncarnatie
mee qua mogelijkheden.
Bestudeer ook de handleidingen op www.kurzweilmusicsytems.com
eens om te kijken wat het allemaal is.
De geluidskwaliteit is superieur.

Salve, amici ed amiche sinthetizzatoristici/che,;)
ISPdeRuiter

Hee, Paul, ik heb 6x een K2500X van driehoog over een steile
amsterdamse trap naar boven en naar beneden gesjouwd. Stoer
of niet, soms...?!?
Jammer, dat dit nog geen officiëel door het IOC goedgekeurd onderdeel
is, anders had ik Nederland op de Olympische spelen mogen vertegenwoordigen.

Gruppo sportivo Aaamstedamme,
ISPdeRuiter

Het belangrijkste aan Kurzweil is natuurlijk nog wel de VAST-synthese, waarmee de innovatieve synthenthousiasteling zo goed als alles zou moeten kunnen. Daar wint een Motif of Phantom het never nooit niet van.

Zie voor meer Kurzweil ook hier: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17232&highlight=kurzweil.

En volg uiteraard het Spoor Van De Wolharige Declamaties Van Dhr. R. Dieven Voor De Trouwe En Oprechte Informatie Van Een Ware Kurzweil-Fan. :D

Maar welnu! Dat den Motif zijn afgeschilderdt wordt eender PSR keybordje is generzijds rechtsaandoende.
Dat dit gezelschaep des Kurzweils haer waerde uitgeproken heeft voor den K2661 hiervan losstaend.
Beiden zijn reeds aen elkaer gewaegd. Dit geval zijnde geen wedstrijd eender een sportieve uitdaging onder olypische vlag.
het valt ook niet mee dat oude synthforums

Maar Kurzweil ver werpen? Is dat wat?

Enne, deze verkapte 'welke synth moet ik kopen' draad is niet meer dan een aansporing dit ook daadwerkelijk in de winkel uit te gaan proberen. (En snel een beetje!)

Trouwens wat deze beide modellen aangaat. Ik zou met beide nog wel s'avonds laat in een donker steegje betrapt willen worden.;)

Origineel geplaatst door fuse
Maar welnu! Dat den Motif zijn afgeschilderdt wordt eender PSR keybordje is generzijds rechtsaandoende.
Dat dit gezelschaep des Kurzweils haer waerde uitgeproken heeft voor den K2661 hiervan losstaend.
Beiden zijn reeds aen elkaer gewaegd. Dit geval zijnde geen wedstrijd eender een sportieve uitdaging onder olypische vlag.
het valt ook niet mee dat oude synthforums

Maar Kurzweil ver werpen? Is dat wat?

Enne, deze verkapte 'welke synth moet ik kopen' draad is niet meer dan een aansporing dit ook daadwerkelijk in de winkel uit te gaan proberen. (En snel een beetje!)

Trouwens wat deze beide modellen aangaat. Ik zou met beide nog wel s'avonds laat in een donker steegje betrapt willen worden.;)

Amen :halleluja: ... ik denk dat beiden erg aan mekaar gewaagd zijn en het een moeilijke keuze is (ik zit ook tussen de twee te twijfelen).

+ voor K2661 : erg diepgaande synthese VAST, goede FX, 192 oscillatoren, dus 4 oscillatoren per voice, goede klankkwaliteit.

- voor K2661 : aanzienlijk duurder dan de MOTIF 6 ES (of zelfs als de MOTIF 7 ES), Indien je economisch gebruik maakt van de oscillatoren, kan je niet boven de 48 stemmen gaan.

+ voor de MOTIF ES : Erg compleet toestel, zeker in de mixer- en effectensectie. Megavoices zijn ongeëvenaard. Uitbreidbaar met nieuwe synthboards (AN, FM, Piano? Vocal Harmony enz). Even goede klankkwaliteit als de K2661 (aanzienlijk beter dan de oude LOTIF's).

- voor de MOTIF ES : :erm: ... weet niet eigenlijk?

Hoedanook ... beiden zijn aan mekaar gewaagd;

Maar :erm: ging het eigenlijk niet over een vergelijking tussen een K2661 en een K2600 :confused: ;) :)

:doei:

Nogmaals bedankt voor de nuttige info,

Maar ik denk dat ik voor de K2661 ga i.v.m de rom's die je er bij krijgt, als ik die bij de k2600 ook krijg, dan ga ik
denk ik voor de k2600r. omdat ik gewoon weg een rack fijner vindt om te editen.
(of kan een vertrouwde kurzweiler mij het tegendeel bewijzen).

Nog een vraagje, omdat ik gewoon ver moet reizen om een kurzweil uit te gaan proberen.

Kun je de envelopes op de kurzweil zelf ook helemaal uit tekenen, want wij hebben thuis dus een sr2 Gem van
1993, die is kwa functies niet te evenaren met het nieuwere spul dat we nu hebben. Maar wat is het probleem
we hebben maar 4 mb sample ruimte, was een uitbreiding voor 8 mb maar is gewoon weg niet aan te komen,
Maar als hij kwa sample ruimte van deze tijd is dan was dat gewoon een supermachine, wat overigens wel een verrektes moeilijke gebruikersinterface heeft.

Nog een paar kleine vraagjes voor de liefhebbers, kan geen winkel vinden waar ze kurweilrom's in euro's verkopen.

Wat kost/en de gemiddelde rom boards.
" " de sample uitbreiding.
" " de uitbreiding voor harde schijf/computer.

En alvast bedankt hé!!!

ok - ik heb een vraag mbt de nieuwe k2661
als ik op de thomann page het instrument opzoek - zien we natuurlijk alle lekkere extra's in vorm van degratis roms die eerder niet gratis waren.
maar wat er ook bij staat is, kijk even mee - is "sample option" aangevinkt
http://www.netzmarkt.de/thomann/artikel-166608.html

nou denk ik: ??? is ook bij dit model de sample option meegeleverd? dat zou echt super zijn. dan is deze bak echt cheapo.
Of bedoelen ze dat je de sample option als option erbij moet halen??

weet iemand of de sampling board bij de k2661 standaard bij zit?

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
weet iemand of de sampling board bij de k2661 standaard bij zit?
Of bedoelen ze dat je de sample option als option erbij moet halen??

Zelf samplen met de K2661 is een optie. Ziehier een stukje uit de beschrijving op www.kurzweil.dk/product_k2661.html

Sample Processing DSP: Non-real-time DSP functions include time compression/expansion, pitch shifting, re-sampling, pasting samples on beats-per-minute timeline (Mix Beat), volume ramps, mix sample, and many other functions.
Sample Processing DSP does not require the sampling option to be installed.

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
Nogmaals bedankt voor de nuttige info,

.

Kun je de envelopes op de kurzweil zelf ook helemaal uit tekenen, want wij hebben thuis dus een sr2 Gem van
1993, die is kwa functies niet te evenaren met het nieuwere spul dat we nu hebben. Maar wat is het probleem
we hebben maar 4 mb sample ruimte, was een uitbreiding voor 8 mb maar is gewoon weg niet aan te komen,
Maar als hij kwa sample ruimte van deze tijd is dan was dat gewoon een supermachine, wat overigens wel een verrektes moeilijke gebruikersinterface heeft.

Nee, uittekenen gaat niet ; je geeft milliseconden en percentages in. Wel kan
je door middel ven een programma als Sounddiver de envelopes verslepen, waarbij
de corresponderende millisecondes en percentages automatisch worden aangepast
aan het punt waar je naar hebt toe gesleept; met auto audition is het zo mogelijk
om heel nauwkeurig en snel te editten.
Het maximale samplegeheugen bedraagt bij een Kurzweil 128 MB. In deze tijd van
Gigagelul mag dat weing lijken maar de Kurzweil heeft maar weing basismateriaal
nodig door zijn diepe synthese; je modelt uit een sample-layer al gauw een realistisch
reagerend instrument. Dit vergt wel enige intellectuele inspanning; van hard nadenken is
echter nog nooit iemand doodgegaan (hoogstens een hersenbloeding).

Hoort zegt het voort,
ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door conso
Zelf samplen met de K2661 is een optie. Ziehier een stukje uit de beschrijving op www.kurzweil.dk/product_k2661.html

Sample Processing DSP: Non-real-time DSP functions include time compression/expansion, pitch shifting, re-sampling, pasting samples on beats-per-minute timeline (Mix Beat), volume ramps, mix sample, and many other functions.
Sample Processing DSP does not require the sampling option to be installed.

Had ik hem net zo ver dat-ie 't snapte kom de Witte Ruis als een
tornado deze thread binnenscheuren.

Je kunt samples bewerken met de K2661. Om echter op de k2661 zelf
te samplen heb je de sample optie nodig.

Allemaal honderd keer hard oplezen voor de spiegel staande, deze voorlaatste
zin. En niet lachen........

ISPdeRuiter

P.S. M&M Ik hoop voor je dat-ie erop zit voor die prijs maar volgens mij is
Kurzweil R&D nog bezig de printplaat van de sampl-optie bij te vijlen.

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Had ik hem net zo ver dat-ie 't snapte kom de Witte Ruis als een
tornado deze thread binnenscheuren.

Had de vaart zat er trouwens nog niet echt in zitten.... Maar zal in het vervolg netjes op de invoegstrook blijven rijden totdat iemand mij wenkt.... (ik voorzie grote eenzaamheid)

Salut broeder

Back