Hoe zoek ik de juiste sampler...?

ESI 4000

ESI 4000

ESI 4000 ? Werkelijk een draak van een toestel. Ideaal om een zenuwtoeval te krijgen.
Hier op synthforum stond een Akai S5000 voor slechts 650 euro, maar die is uiteraard onmiddellijk verkocht.
Dit is ook een leuke en voor weinig geld :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=24828

En om maar weer de mythe te ontkrachten : softsamplers zijn niet vergelijken met hardware samplers omdat :

- hardware geen CPU resources gebruikt
- hardware meer ouputs heeft (8 - 16)
- betere ADDA conversie dan de meeste mid-priced geluidskaarten

Ikzelf geloof niet in zogenaamde "instapmodellen". Koop liever meteen een fatsoenlijk toestel, want anders riskeer je in de kopen-verkopen van te trappen en ben je op termijn toch meer centen kwijt.

Re: ESI 4000

Re: ESI 4000

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
ESI 4000 ? Werkelijk een draak van een toestel. Ideaal om een zenuwtoeval te krijgen.
Hier op synthforum stond een Akai S5000 voor slechts 650 euro, maar die is uiteraard onmiddellijk verkocht.
Dit is ook een leuke en voor weinig geld :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=24828

En om maar weer de mythe te ontkrachten : softsamplers zijn niet vergelijken met hardware samplers omdat :

- hardware geen CPU resources gebruikt
- hardware meer ouputs heeft (8 - 16)
- betere ADDA conversie dan de meeste mid-priced geluidskaarten

Ikzelf geloof niet in zogenaamde "instapmodellen". Koop liever meteen een fatsoenlijk toestel, want anders riskeer je in de kopen-verkopen van te trappen en ben je op termijn toch meer centen kwijt.

Skeletvm.........jij kunt echt lekker uit je duim zuigen. Met een software sampler als bv MachFive (met een engine die door hardwaresamplisten is gemaakt) die nauwelijks gebruik maakt van cpu resources. Koop er voor 495 een edirol DA2496 bij (die fantastische ADDA conversie heeft).

Voordelen van een softsampler:

-Onbeperkte polyfony
-Opslag en laden gaat niet via irritante zipjes, schijfjes of trage harde schijven.
-Je bent vaak al voorzien (bij mach five bv) van fantasche filters en effecten.

Maar ja prima de keuze is toch al gemaakt lees ik dusseh........ suc6. Post maar eens wat tracks met je nieuwe setup....;)

Re: Re: ESI 4000

Origineel geplaatst door C-Code

Voordelen van een softsampler:

-Onbeperkte polyfony

ja hallo?.....dit is wel afhankelijk van de configuratie waarop je dit gebruikt.
Ga maar eens draaien op een 200mhz machine...ik wens je veel succes!
Dit is theoretisch...

Tja, voor we weer een discussie aanwakkeren soft/hardware zou ik zeggen ga eens proberen,
en kijk eens mee bij mensen die hier al een eind op weg zijn, en bepaal wat bij jou past.

Ik werk bewust met een hardware sampler (S6000) puur om het feit dat deze via software
prima is te editten, en met de stabiliteit van hardware zonder de cpu te belasten.

Re: Re: Re: ESI 4000

Origineel geplaatst door mikemix
ja hallo?.....dit is wel afhankelijk van de configuratie waarop je dit gebruikt.
Dit is theoretisch...

Ja maar de mogelijkheid is er dus !!. Bij een hoop samplers houd het bij 64 op (met uitzondering van enkele grote........die tot 128 gaan).

Tja, voor we weer een discussie aanwakkeren soft/hardware zou ik zeggen ga eens proberen,
en kijk eens mee bij mensen die hier al een eind op weg zijn, en bepaal wat bij jou past.

Die discussie zal er altijd blijven, daarom is het denk ik ook verstandig dat mensen die op zoek zijn naar een sampler zich idd eerst orienteren, aan 30 verschillende adviezen heb je nog niks !

-Opslag en laden gaat niet via irritante zipjes, schijfjes of trage harde schijven.

Ook gelul, als je met een Akai S5/6000 of Mpc4000 werkt met het USB-board,
dan kan je via AK.sys (edit software) gewoon de schijf uit de computer gebruiken en
herkent hij zowiezo elke schijf die is aangesloten...hoezo objektieve info...
En zo zijn er legio voorbeelden van samplesystemen.
Ik denk dat het zinvoller is om info ter verschaffen waar iemand mee
vooruit kan dan eigen systeem verheerlijlking.

Ook gelul, als je met een Akai S5/6000 of Mpc4000 werkt met het USB-board,
dan kan je via AK.sys (edit software) gewoon de schijf uit de computer gebruiken en
herkent hij zowiezo elke schijf die is aangesloten...hoezo objektieve info...
En zo zijn er legio voorbeelden van samplesystemen.
Ik denk dat het zinvoller is om info ter verschaffen waar iemand mee
vooruit kan dan eigen systeem verheerlijlking.

Luister is, jij doet net zo goed aan eigen systeem verheerlijking. Plus ik weet waarover ik praat ik heb tot 2 maanden geleden altijd met hardwaresamplers gewerkt (7 jaar aan een stuk), af en toe tot enorme frustratie. Jij komt continu met de grootste samplers aanzetten; s6000 is niet bepaald een "basis" sampler. En wat ik hierboven op schreef gaat over de 100 andere samplers zonder usb......niet zo'n grote mond dus aub !!!

Als ik 3 jaar geleden het gemak van een software sampler als mach5 had ontdekt was ik al eerder overgestapt !!

Hihi...kortom allebei best geinig, en allebei voors en tegens...dus:
lekker uitproberen wat het beste bij je past;)

Ps ik werk ook zo'n 7 jaar met wel 7 verschillende Akai samplers, wat nog steeds bevalt!
AK.sys is btw nu ook voor OSX (MAC) uitgekomen...:{ :{ :{ :{
Dus nog steeds de moeite waard om verder te ontwikkelen.

Re: Re: Re: Re: ESI 4000

usb......niet zo'n grote mond dus aub !!!

Hihi..kom, kom, beetje :duivels: kan geen kwaad,..sorry baas :D

Hihi...kortom allebei best geinig, en allebei voors en tegens...dus:
lekker uitproberen wat het beste bij je past;)

Ps ik werk ook zo'n 7 jaar met wel 7 verschillende Akai samplers, wat nog steeds bevalt!
AK.sys is btw nu ook voor OSX (MAC) uitgekomen...:{ :{ :{ :{
Dus nog steeds de moeite waard om verder te ontwikkelen.

Ik snap dat je fijn werkt met je akai, en dat je hoopt dat het allemaal nog verder ontwikkeld, maar ik denk dat ook akai na de Z4 & Z8 er ook de brui aan geeft met hardwaresampling. Ik denk dat ze alleen hun paradepaardje de MPC serie door zullen blijven ontwikkelen vanwege de vraag.

Op dit moment worden programma's als recycle al standaard niet meer gemaakt voor samengebruik met een hardwaresampler. En waarom zou je eerst een drumloopje met een programma in stukjes knippen dan naar je sampler sturen, daarop weer in menus gaan lopen klooien, en dan uiteindelijk saven op een zipje wat zelfs blijft hangen en je bent alles kwijt (ik spreek over mn eigen oude sampler set up)

Plus het word voor de laatste hardware sampler fabrikant moeilijk om veel geld in ontwikkeling van een studiohardwaresampler te steken aangezien veel studio's langzaam overstappen op een prijzige geluidskaart en software sampler, en op die manier tekenen ze (akai dus) hun eigen faillisement.

Ook als je naar de huidige markt kijkt zie je ook dat die helemaal ingezakt is voor samplers. Samplers die een jaar geleden nog vrij duur waren zijn nu voor een fractie van die prijs nu te koop.

Ik heb nooit met usb op een sampler gewerkt, alleen met scsi en dat is nu dus ook voorbij.

btw ik reageerde misschien een beetje geirriteerd, maar dat was ik ook aangezien je mn stukje voor onzin uitmaakte en dat is nergens voor nodig (woorden als gelul enzo triggeren dat aardig).....voor de rest no hard feelings :biertje:

Ook als je naar de huidige markt kijkt zie je ook dat die helemaal ingezakt is voor samplers. Samplers die een jaar geleden nog vrij duur waren zijn nu voor een fractie van die prijs nu te koop.

Ik heb nooit met usb op een sampler gewerkt, alleen met scsi en dat is nu dus ook voorbij. [/B]

Klopt, dus voor relatief weinig Euro's kan je een flinke hw sampler scoren.
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de toekomst van hardware samplers, al blijf
ik geloven in het bestaansrecht van hw samplers (live).

Scsi is nu echt achterhaald, usb of firewire (plug and play) is veel gebruiksvriendelijker.
ik heb hier zelfs nog een S950 staan, niets USB,FIREwire, of scsi.
Geheugen van 2.25MB, maar de 12 bit sound is perfect voor beats!
Gaat niet weg.....

Dit is theoretisch...
Ik werk bewust met een hardware sampler (S6000) puur om het feit dat deze via software
prima is te editten, en met de stabiliteit van hardware zonder de cpu te belasten.

Bovendien hebben toestellen als de 5000 & 6000 Sigma Delta 128 bit convertors. Er zijn echt niet zo veel geluidkaartjes met deze top kwaliteit conversie.
Ik ben absoluut niet anti software sampling, maar er zijn en blijven veel voordelen aan hardware sampling met topmodelletjes...in de eerste plaats klank.
De Akai 5000 en 6000 blijven tot nader order de koning van de sampling, welk anti-verhaal mensen daar ook aan willen breien. En dat heb ik heus zelf niet uitgevonden maar word mee bepaalt door de zovele professionele studio's die kiezen voor deze machines. Duimzuigen C-code ?
Trage schijven ? Hier gaan we weer. Ik gebruik nu sinds 2 weken een 15.000 rpm Fujitsu SCSI schijf met een Adaptec 29160 ultra wide 3 controller. Kom me dus vanaf nu liever niks meer vertellen over snelheid. Ik ben dat geleuter beu.

En dan nog dit : Ik heb in de studio 2 flinke P4 machines in gebruik die mij te vaak naar mijn zin "Asio system overload" meldingen geven...met Kontakt. Juist ! Een softsampler dus.
Wat dat betreft laat m'n trouwe Akai hondje me nooit in de steek. Al sinds m'n eerste S900 niet. (en alles Akai's die daarna ziijn gekomen) Ik durf dan ook te veronderstellen dat je weinig of geen ervaring hebt met hardware sampling, want dan zou je ongetwijfeld helemaal anders klinken, sorry.
En wat zo grappig is dat als ik tijdens studio-sessies Aksys activeer, bezoekers telkens opnieuw hun aaah's en oooh' niet kunnen laten :) :) Aksys is software dus zo anti software ben ik niet hé.
Het wordt tijd m'n beste C-Code dat je inziet dat een toestel als een Akai S6000 meer is dan een sampler. Ik heb dat al gezegd. Het is een hoogkwalitatieve multi output (16x) audio-interface ( niet te vergelijken met de Edirol waar jij het over hebt) waarvoor de ingenieurs van Akai ontzettend goeie software geschreven hebben. Ik heb niks tegen eender welke andere sampler dan ook, maar je kan niet langs het feit dat je met deze machines over "STANDAARD" normen spreekt. Daar kom je niet onder uit.

Laatst gewijzigd:

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

En dan nog dit : Ik heb in de studio 2 flinke P4 machines in gebruik die mij te vaak naar mijn zin "Asio system overload" meldingen geven...met Kontakt. Juist ! Een softsampler dus.

Kontakt........need i say more ???
Ik heb wel eens met een S5000 gewerkt (paar weken achter elkaar bij een vriend) een yamaha A3000 en met een Emu esi 4000 turbo sampler en met een roland S550 en met alledrie heb ik lang niet zoveel plezier en mogelijkheden gehad als de Mach5. Jij kunt me verwijten dat omdat ik niet met een s6000 hebt gewerkt, maar jij heb nog nooit met mach5 gewerkt.......;)

Je kunt je eigen spullen adviseren net zoals ik dat doe met mijn spullen en me overdonderen met allemaal details over aksys en chips van je akai, maar dat doet me nog niet twijfelen om terug te gaan naar hardware.

Als ik zeg dat ik 7 jaar met hardware sampling heb gewerkt zuig ik niet uit mn duim btw.......dus hou je opmerkingen voor je.

BTW je zou de oeh's en aahhss eens moeten tellen als ik Motu Mach5 opstart .....;)
Ow en de geluidkwaliteit is top ! ;)

Jij ervaart gebruiksgemak bij je akai ik bij mach5........mooi zo......ik probeer niemand te bekeren, maar constateer wel een erge anti software sampling houding bij jou (wat je continu baseert op puur geluidskwaliteit....)

Re: Re: Re: Re: Re: ESI 4000

Re: Re: Re: Re: Re: ESI 4000

maar constateer wel een erge anti software sampling houding bij jou (wat je continu baseert op puur geluidskwaliteit....)

Onzin...hij heeft 2 dikke machines met tatata..KONTAKT!
Dus wat anti?
Alleen...bla,bla,bla,bla (repeat!).

Er is gewoon niets mis met een goede hw sampler, that's all!

Origineel geplaatst door Jos de Lange
Ik heb niet zoveel zin om naast alle spullen die ik nu al versleep,
ook nog eens een PC (Notebook) te gaan verslepen. :-)

Laten we wel wezen: dit was een citaat van de topicstarter.

Je laat toch duidelijk blijken dat je een drammer bent.8o)

:dubbel: , wat saai, ik heb nu een te gekke sampler (hardware) met niet echt veel geheugen en polyphony, maar tis gewoon een prachtig ding,

en kom nou c-code, oneindig polyphony heb je dat nodig, niet dus, voor hiphop beats kom je niet vaak verder dan 32 polyphony stemmen, (of haal je niet eens).

:bekdicht: ...:duivels:

Natuurlijk niet...en dat weet hij ook wel hoor!
Mijn 6000 heeft 128, zeldzaam tot nooit wordt dit gehaald....
Tis wel stoer8)

Back