Nja ik heb een MS-10 gehad, een MS-20 met SQ-10 ernaast, een System 100 model 101, welke laatste wat ik begrepen heb dezelfde filter heeft als in de 303..... en ooit een DIY 303-cloon.
En sinds gisteren heb ik eindelijk een echte 303...
En ik kan je met gerust hart vertellen dat niks zo 303'd als een echte. Je wil het misschien niet weten, maar het is gewoon zo.
De sequencer, de keuze v.d. functies onder de draaiknopjes, de accent/slide implementatie.... Heb zelfs gisteren ff de cv/gate out v.d. 303 in de sys100 model 101 gestopt, en zelfs dan hoor je VEEL verschil. Niet alleen qua sound, dat valt nog redelijk mee, maar wel omdat dan de accenten/slides niet meegestuurd worden of door de model 101 niet worden opgepikt. De sequence mist dan een hoop dynamiek. En ik heb toch het idee dat het bereik v.d. filter v.d. echte 303 anders is. Of in ieder geval iets in de filter waar wellicht op bezuinigd is maakt hem minder braaf dan de filter v.d. sys 100 model 101.
Bovendien heb je op een echte 303 door de manier van programmeren als je wil heel snel een hoop 'random-heid' in de sequence zitten dat toch goed klinkt omdat het niet TE random is. Een acid-lijn VERZINNEN is gewoon niet te doen met een midi sequencer. Ook niet, denk ik, met random-pitch functies etc. voor het random-gehalte.
Kun je beter met een mate van randomheid erop los klooien met een echte 303... dat werkt VEEL sneller op weg naar een vette acidlijn.
De beste cloon qua geluidskarakter die ik ooit gehoord heb stond hier laatst nog 's aangeboden door iemand, zo'n zwart DIY doosje waar er een serie van gemaakt zijn met midi in, audio out en 7 knoppen geloof ik, dat zijn bakermat in Eindhoven had meen ik. Maar dan nog.... geen sequencer, dus geen accent/slide/etc. die een 303 lijn een 303 lijn maken. Dit doosje zou in ieder geval qua 303 imitatie beter scoren dan m'n sys100mod101.
Tenminste.... het is wel al lang geleden dat ik die cloon gehoord heb....