Wat is de beste 303 imitator?

De beste 303 emulator is de beam machine als ik hem zie
ga ik hem kopen ze stonden vroeger in kerken
en een met midi TBS 303

Origineel geplaatst door 20hz

En voor de echte die hards, ik las op 303.org dat er op undernet een 303 channel
is.

-us.undernet.org / eu.undernet.org
#TB-303

was ja
ik heb em opgeheven omdat er te weinig over te chatten bleek

Hardfloor never dies :)

ik mis de control synthesis deep bass nine. Volgens SOs een van de beste 303 imitators. Zijn niet te duur tweedehands ook. helaas is er maar een echte 303 :)

De Control één van de beste ? Volgens mij is dat een lulverhaal, gewoon de syntecno of de Daniel Schouten,

Paul.

waar staat de MAM MB-33 MKII kwa 303 geluid in vergelijking tot de teebee en de tbs ?
deze wordt nml. nog wel gemaakt en is vrij betaalbaar 199 euro. de midi implementatie schijnt erg volledig te zijn.

vraag me af of iemand weet of die een beetje als het origineel klinkt.

en nu we toch bezig zijn, komt een Novation A-station (de nieuwe versie van de bassstation) een beetje in de buurt van de analoge 303 sound ? (want die kan nog veel meer en is maar 299 euro 100 euro duurder dan de MAM MB33 MKII)

mvg, R&B.

De enige kloon die ook maar een beetje in de buurt komt is de Audiorealism Bassline. Dit is echter wel software. Ik heb de Syntecno en de deepbassnine gehad en dat gaat echt helemaal nergens over. De audiorealism is de enige die ik naast mijn TB ook echt gebruik.

alle TB imitaties van de Astation en andere VA's zijn leuk bruikbaar maar niet als echte 303 emu IMO.

Origineel geplaatst door WarmeBakker
waar staat de MAM MB-33 MKII kwa 303 geluid in vergelijking tot de teebee en de tbs ?
deze wordt nml. nog wel gemaakt en is vrij betaalbaar 199 euro. de midi implementatie schijnt erg volledig te zijn.

vraag me af of iemand weet of die een beetje als het origineel klinkt.

en nu we toch bezig zijn, komt een Novation A-station (de nieuwe versie van de bassstation) een beetje in de buurt van de analoge 303 sound ? (want die kan nog veel meer en is maar 299 euro 100 euro duurder dan de MAM MB33 MKII)

mvg, R&B.

Als je de originele 303 sound wilt zou ik toch echt een orginele kopen. Ik doe de mijn iig nooit meer weg. Op het moment dat ik na een paar klonen een echte kocht kwaam ik tot de conclusie dat ik dat beter in het begin had kunnen doen. Had me een hoop tijd en moeite gescheeld

Hier vind je revieuws van alle klonen met geluidsfragmenten:

http://www.teknet.ch/tb-303/reviews.htm

Volgens hun komt de Futureretro 777 het dichtst in de buurt.

Toevallig sprak ik gisteren met iemand die al jaren in muziekwinkels werkt, hij vertelde dat ze destijds voor 50 gulden werden ingekocht en soms gratis bij een verkoop werden weggegeven. Niet iedereen wilde er gratis een want de 303 klonk voor geen meter.........................nu weten we beter.

Ik mis toch echt 303emu en zijn waardige opvolger 303tracker.. Beide waren hun tijd ver vooruit, waren zo relaxed, lekker functioneel in het gebruik en het belangrijkste.. klonken als een 303 en niet naar sample crap als rebirth338 dat deed.. Daarbij heeft het met de grote userbase en bij behorende undergroundscene, die het op de huidige machines, al dan niet via emulaties draaien, zijn waarde schoon bewezen..

303Emu
303emu.gif

303tracker
303tracker.gif
303tr_filter.gif

tb303.gif

tb 303

tb 303

Ik vind da je met de roland jp8080 aardig dicht in de buurt kan komen van de geluiden op een tb 303. das mijn gedacht he!

Klonen is kansloos, ze kunnen beter voor dat geld een nieuwe synthesevorm ontwikkelen ofzo, maar goed.
Als je er geen 900 euro voor over hebt, is er ook altijd nog de Korg MS-10, die is ook vet.

Nja ik heb een MS-10 gehad, een MS-20 met SQ-10 ernaast, een System 100 model 101, welke laatste wat ik begrepen heb dezelfde filter heeft als in de 303..... en ooit een DIY 303-cloon.
En sinds gisteren heb ik eindelijk een echte 303...
En ik kan je met gerust hart vertellen dat niks zo 303'd als een echte. Je wil het misschien niet weten, maar het is gewoon zo.
De sequencer, de keuze v.d. functies onder de draaiknopjes, de accent/slide implementatie.... Heb zelfs gisteren ff de cv/gate out v.d. 303 in de sys100 model 101 gestopt, en zelfs dan hoor je VEEL verschil. Niet alleen qua sound, dat valt nog redelijk mee, maar wel omdat dan de accenten/slides niet meegestuurd worden of door de model 101 niet worden opgepikt. De sequence mist dan een hoop dynamiek. En ik heb toch het idee dat het bereik v.d. filter v.d. echte 303 anders is. Of in ieder geval iets in de filter waar wellicht op bezuinigd is maakt hem minder braaf dan de filter v.d. sys 100 model 101.

Bovendien heb je op een echte 303 door de manier van programmeren als je wil heel snel een hoop 'random-heid' in de sequence zitten dat toch goed klinkt omdat het niet TE random is. Een acid-lijn VERZINNEN is gewoon niet te doen met een midi sequencer. Ook niet, denk ik, met random-pitch functies etc. voor het random-gehalte.
Kun je beter met een mate van randomheid erop los klooien met een echte 303... dat werkt VEEL sneller op weg naar een vette acidlijn.

De beste cloon qua geluidskarakter die ik ooit gehoord heb stond hier laatst nog 's aangeboden door iemand, zo'n zwart DIY doosje waar er een serie van gemaakt zijn met midi in, audio out en 7 knoppen geloof ik, dat zijn bakermat in Eindhoven had meen ik. Maar dan nog.... geen sequencer, dus geen accent/slide/etc. die een 303 lijn een 303 lijn maken. Dit doosje zou in ieder geval qua 303 imitatie beter scoren dan m'n sys100mod101.
Tenminste.... het is wel al lang geleden dat ik die cloon gehoord heb....

~grappig zo'n ouwe thread~

Het is idd de interne sequencer die t em doet,
in combinatie met de accenten en slide komen
de tekortkomingen van de 303 boven drijven
die hem uniek maken, dit geldt ook voor de drum-
computers.
Dit is wat deze machines doet grooven!
Een zootje ongeregeld stuk electronica
maar met karakter.

Laatst gewijzigd:
het is wel grappig dat dat ding werd geïntroduceerd als bas-begeleiding, totaal flopte en voor een tiende van de huidige prijs verkocht werd....had ik toen mijn ouders maar over gehaald om dat ding voor mn verjaardag te kopen ;)

Origineel geplaatst door dob
De beste cloon qua geluidskarakter die ik ooit gehoord heb stond hier laatst nog 's aangeboden door iemand, zo'n zwart DIY doosje waar er een serie van gemaakt zijn met midi in, audio out en 7 knoppen geloof ik, dat zijn bakermat in Eindhoven had meen ik. Maar dan nog.... geen sequencer, dus geen accent/slide/etc. die een 303 lijn een 303 lijn maken. Dit doosje zou in ieder geval qua 303 imitatie beter scoren dan m'n sys100mod101.
Tenminste.... het is wel al lang geleden dat ik die cloon gehoord heb....

Ha, zo'n kastje heb ik hier ook nog ergens liggen.....gebruik ik al jaren niet meer. Hij klinkt inderdaad niet verkeerd, al vind ik zelf de Syntecno Mk1 (die ik ook heb) wat aggressiever, dat 'zwarte kastje' klinkt iets meer ingetogen.

Nee, die van mij gaat ook nooit weg, heb het tasje ook nog
en heb m in 96 aangeschaft.

Attachments

• tb.jpg
    tb.jpg
    79 KB · Bekeken: 82
Back