rhythm riffs - toetsen spelen

joriz

aieto
Hoi,

ik heb mooie geluiden in mijn synth en zit dan ook uren te spelen. Maar mijn eigen spel begint me te vervelen.
Het wordt tijd om eens nieuwe riffs te leren, nieuwe accoorden combinaties. Wat ik nu doe is vooral de grondtoon met de bashand en het bijbehoorende accooord met rechts.

Wat speelt de toetsenman in de band? Ik ben platen aan het luisteren, Stevie Wonder, Herbie Hancock, jive, jazz, blues.
Heeft iemand een tip? Een goed boek over rhythm riffs en accoorden samenhang? Of een bepaalde plaat die ik eens zou moeten gaan luisteren?

Ik kan ook te gekke gitaar geluiden maken met mijn synth, maar ik snap wel dat ik daar dan weer hele andere riffs op zou moeten spelen. Anders blijft het toch klinken als een piano man.

Joris

Ik zou gaan zoeken in de symfonische rock: Emerson, Lake and Palmer (Keith Emerson), Genesis (Tony Banks), Yes (Rick Wakeman, Patrick Moraz, Tony Kaye) en Marillion (Mark Kelly). Die kunnen meestal wel een eind komen in hun eentje (vooral Keith Emerson en Tony Banks).

Maar ja, daar moet je wel van houden...

stevie en herbie moeten toch wel genoeg coole riffs opleveren ?

al weet ik nog steeds niet wat de basslijn van blackman van stevie voor synth is en hoe die gespeeld wordt ...
(meestal heb ik dat wel door behalve bij dit nummer )

Luister eens naar muziek van Joseph Zawinul (Weather report) Die gast kan lekker spelen zeg! Hij heeft zich bij optredens vaak helemaal ingebouwd in z'n setup :D check it out

En uiteraard... de toetsenist(en) die bij Frank Zappa hebben meegedaan zoals o.a. George Duke, fantastisch.
En als je van rhodes geluid houdt kan ik je Steely Dan ook aanbevelen

Origineel geplaatst door Sander02
Luister eens naar muziek van Joseph Zawinul (Weather report) Die gast kan lekker spelen zeg! Hij heeft zich bij optredens vaak helemaal ingebouwd in z'n setup :D check it out

hahah.. zie dat maar is na te spelen.. Die vent is gewoon goed...

maar ehm, die goeie lui hebben het niet geleerd door anderen na te spelen natuurlijk he.. :D

die goeie lui hebben het niet geleerd door anderen na te spelen natuurlijk he..

Daar vergis je je een klein beetje... ik denk dat je juist veel leert door na te spelen en daarbij te begrijpen waarom je dat zojuist gespeeld hebt. Door alleen te leren mbv theorien boeken etc. kom je er echt niet. Door veel te spelen en veel te luisteren bereik je meer.

bedankt voor de tips voor zover. George Duke inderdaad! Keigoed. Ga ik luisteren.
Verder dacht ik aan Jimmy Smith voor Hammond geluiden.

Is er nog iemand die goed gitaar kan spelen met toetsen?

Origineel geplaatst door joriz
Is er nog iemand die goed gitaar kan spelen met toetsen?

1 man, 2 woorden: JAN HAMMER

waar je rekening mee moet houden als je met je toetsen een gitaar naspeelt, dat is dat je ten eerste maar 6 snaren hebt, en dat bepaalde combinaties makkelijk op je toetsenbord te spelen zijn, maar dat je je vingers nooit zo neer kan zetten op de frets van een gitaar.

het voorbeeld dat je gaf (een akkoord met de basistoon een octaaf lager erbij) zal zelfs met goede samples niet echt als gitaarspel klinken.

ik ga meestal uit van een standaard stemming van de gitaar E4,A4,D5,G5,B5,E6 (een aap die geen brood eet), en verhoog iedere toets hooguit een paar tonen van die posities gezien om een gitaar akkoord te maken, of je moet alles evenveel ophogen (dat zou overeen komen met het hoger afspelen van het akoord met je wijsvinger er achter zegmaar).
Dus om een e-mineur te spelen verhoog je de tweede en derde snaar met twee (dan word het dus E4,B4,E5,G5,B5,E6)

als je het gaat programmeren in midi, dan klinkt het vaak het beste om echt aparte midikanalen te gebruiken.
je kan met een gitaar bijvoorbeeld een akoord aanslaan en door laten klinken, terwijl je 1 snaar omhoog duwt om te pitch op te hogen, terwijl de rest of dezelfde toon doorklinkt. dat lukt nooit op 1 midikanaal, tenzij je onder bepaalde toetsen geluiden hebt zitten met dat effect.

verder is het zo dat wanneer je op een gitaar een akoord aanslaat, dat je nooit tegelijk alle snaren hoort, maar je hoort ze snel achter elkaar van laag naar hoog als de hand omlaag gaat, of van hoog naar laag als de hand weer omhoog gaat.

ook moet je er rekening mee houden, dat als je een melodietje speelt, dat je bij sommige tonen naar een andere snaar zou springen, waardoor de oude toon een beetje doorklinkt, en bij andere gebruik je dezelfde snaar weer opnieuw, waardoor je min of meer met een 'slide' naar de nieuwe toon springt.

die slides zijn nooit helemaal regelmatig.. het 'spring' van de ene fret naar de volgende.. een beetje schoksgewijs dus. moeilijk om uit te leggen. ik heb een klein cal scriptje geschreven om het een en ander voor me te doen wat dit aangaat.

het realistisch programmeren van een gitaar met midigeluiden kost zoveel tijd dat het waarschijnlijk sneller is om iemand te vragen iets in te spelen met een echte gitaar.

maar je kunt wel een hoop leren door het te doen.. als is het maar een aantal trucjes om iets leuk te laten klinken, of nieuwe manieren om akkoorden samen te stellen.

wat je wel zal opvallen wanneer je bekende gitaar stukken gaat programmeren, dat is dat sommige dingen heel simpel op een gitaar zijn (een bepaald vast systeem of patroon of figuurtje op de gitaar), maar dat ze op een klavier heel onlogisch er uit zien. hetzelfde geldt andersom.. sommmige akkoorden zijn makkelijk te spelen op je toetsenbord, maar je moet lenige vingers hebben om het op de gitaar te doen. (de vlooienmars :) )

is het nie gewoon een goed idee een degelijke jazz-piano leraar in de hand te nemen...
die kan je alles uitleggen en aanleren over bijv. modale-scales, accoorden schema's (1-2-5, 1-4-5, e.d.), improviseren.. noem het allemaal maar op. als je die basis kent kun je al een heel eind komen.
de namen die hier boven staan zijn allemaal geschoolde jazz musici die jaren lang hebben gezweet om zover
te komen... dat leer je nooit uit een boekje op een vrije zondagmiddag...

Mr. Cangoeroes heeft gelijk... zo'n leraar kan je echt verder op weg helpen serieus.

btw, over gitaarspelen op je toetsenbord... heb lui gezien die stonden te drummen op hun gitaar :D
Had ik nog niet eerder gezien eigenlijk. In dit geval was het bij Bela Fleck van 'The Flecktones' < kan je gelijk kennismaken met het geweldige basspel van Victor Wooten, die kerel kan zo heerlijk slappen!

En als dit allemaal nog niet genoeg is voor je ;) dan kan ik je de Yellowjackets ook zeker aanbevelen.
vooral de cd's 'Four Corners' en 'The Spin' zit zoveel in, daar kan je wel even mee vooruit.

iemand nog die filmpjes van sonicstate gezien van namm ?
daar zaten een aantal leuke demo's tussen van de motif en de karma waar ze toch verdomd leuk gitaars speelde op keyboards ..

zou ik zeker gaan kijken ..
En ja een leraar kan veel hulp bieden maar .. zelf leren is ook prima te doen
kost alleen veeel tijd

ik ben naar de bieb geweest en heb gehaald

- "the Hammond Organ - Beauty in the B" door Mark Vail
over de Hammond maar met "25 Hammond Licks You Must Know".

- "the Jazz theory workbook" door Jerry coker

- "How to Comp: a study in jazz accompaniment" door Hal Crook

En dat was maar een vrij willekeurige selectie. Wat staat er een hoop, een hele kast over muziek theorie.
Ik heb in de jaren 80 een paar jaar pianoles gehad dus hoop er wel mee uit de voeten te kunnen.

Back