ingevingen onthouden

RiSC

Stamgast
Stel: je bent ergens op een random plek die niet in je studio is en je hebt een ingeving voor een nieuwe track, wat doen jullie dan?

Bel je je eigen voicemail om het in te "zingen" of heb je een memo-recorder op zak?
Probeer je het op te schrijven met het risico dat je later niet meer snapt wat je bedoelde met "tet tet tet (flange) in drumloop 3/4"?
Denk je misschien: als het erg cool is dan weet ik nog wel te herinneren.

of misschien heb je een andere manier?

Pas als ik thuis in de studio zit, ga ik denken wat ik zal maken. Nauw ja eigelijk begin ik gewoon en zie ik wel wat het wordt. Ik verzin zeg maar geen melodien of teksten als ik ergens anders ben.

Re: ingevingen onthouden

Origineel geplaatst door RiSC
Denk je misschien: als het erg cool is dan weet ik nog wel te herinneren.

Als ik het me later niet meer kan herinerren was het beslist niet de moeite waard:D

Ik heb vaak m'n PXR4 bij me en als dat niet het geval is, is er meestal wel pen en papier om iets te noteren.
Ik weet nog net genoeg van het notenschrift om een ideetje vast te leggen.

groet

Tom

De beste manier ( voor mij) is proberen die melodie te linken aan een bepaalde song, die al bestaat en ongeveer aan die nieuwe melodie doet denken: een paar seconden goed concentreren. Dan hoef ik enkel die bestaande song te onthouden.

Misschien werkt het voor jou anders: maar belangrijk om te onthouden is, om iets wat je niet wilt vergeten, te associëren aan iets wat je al bekend is.
Meestal werkt het visualiseren veel beter, want het visueel geheugen is sterker dan het auditief geheugen.

Ps. of eventueel een mobieltje aanschaffen, die een ingebouwde memo-recorder heeft. ( wil ik doen binnenkort)

Take care

EF

Origineel geplaatst door Fatar
mijn hoofd is alles wat ik nodig heb.8o)

..en toch nog gear hebben! :confused:

Ik hóóp iedere keer weer dat ik 't wel onthou.. maar ja..

Origineel geplaatst door Zoidsity
..en toch nog gear hebben! :confused:

Ik hóóp iedere keer weer dat ik 't wel onthou.. maar ja..

ja idd, als ik op me werk ben en ineens iets vets bedenk, dan denk ik ow da weet ik strax nog wel... maar als ik dan 2 uur verder ben, ben ik ht al weer vergeten!

Gewoon een kladblokje en een pen bijdehand houden. Ik zit constant vol ideeen voor mijn werk, muziek en vele andere dingen. Gewoon meteen opschrijven. Vaak heb je maar een hint nodig, want die fantastische ingeving blijkt niet altijd even fantastisch te zijn.

- GSM bij de autospeakers of de zaalspeakers houden
- Opschrijven (titels voor nummers of riedeltje op notenbalkje)
- Aparte map maken op de computer: 'Invloeden' en 'Te gebruiken' voor de toevallige ontdekkingen terwijl ik bv aan een ander nummertje aan het werken ben of als ik een cd luister waar een vet stukje in voorkomt.
- Zo snel mogelijk naar huis gaan om het effe op te nemen

jezelf op je GSM bellen.. kan je je voicemail inspreken.. 8o)

Origineel geplaatst door donbrasco
jezelf op je GSM bellen.. kan je je voicemail inspreken.. 8o)
ja maar wat als je geen beltegoed hebt :)

Back