mr. Banks

Origineel geplaatst door Slipperman
kijk als je kijkt naar bijvoorbeeld the lamb lies down on broadway die instrumentalen brengen echt de sfeer erin en houden het erin plus het past er ook echt bij. Een instrumentaal als ravine klinkt ook echt als dat ravijn waarin rael moet klimmen om ze gele tube met ze geslacht erin te pakke... (mja leuker verhaal ;) )

Trouwens: je ziet The Lamb toch niet als gewoon een leuk verhaaltje? (niet dat het dat niet ook is ("cuddled the porcupine"? :dubbel: ), maar je mist wel een hoop van wat Garbiel wilde op die manier...)

Ik zie net het clipje van "follow you follow me" maar zijn die backing vocals nou gemaakt met een soort vocoder?
Dacht altijd dat het een synth was, maar ik zie die Mike Rutherfords (?) daar toch zingen. (dat la-la-laaaa)

(ben geen Genesis-kenner, dus ik denk ik vraag het eens hier... :))

Ik zit niet zo in dat soort feiten (Slipperman?), maar het klinkt mij naar Phil Collins die er een octaaf boven een tweede stem overheen doet (voor jaren '70 Genesis is Collins' normale zang hier best wel laag eigenlijk). In zo'n clip wordt dat natuurlijk door een ander gedaan, maar op de plaat zal het Collins zelf wel zijn, misschien met de andere aangevuld (volgens mij is het goed te horen in de Fade-out, als alleen de tweede stem nog te horen is).

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: Re: mr. Banks

Re: Re: Re: Re: mr. Banks

Origineel geplaatst door Saskija
Curious Feeling is een echte concept-elpee. Het gaat over een man die als kind een weddenschap doet met god/de duivel. Hij wordt intelligent, arrogant en succesvol maar als hij ooit verliefd zal raken, zal hij alles verliezen en de rest van zijn leven zien mislukken. Wat dan ook natuurlijk gebeurt aan het eind van de elpee.

Favoriete nummer: The Lie/After the Lie (waar ik nu voor het eerst in tijden weer eens naar luister). A Curious Feeling is een goede CD om naast Duke te draaien, heeft dezelfde atmosfeer en sounds.

dat is me nu echt nooit opgevallen dat t een concept-elpee is! wel een goede lp, had zo de naam Genesis mogen hebben, net als enkele Steve hackett plaatjes

Origineel geplaatst door Cheimoon
Trouwens: je ziet The Lamb toch niet als gewoon een leuk verhaaltje? (niet dat het dat niet ook is ("cuddled the porcupine"? :dubbel: ), maar je mist wel een hoop van wat Garbiel wilde op die manier...)

waar gaat "the Lamb" over dan ???

heeft er trouwens iemadn een idee waar Suppers Ready over gaat ???

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
waar gaat "the Lamb" over dan ???

mwaa heel lang verhaal... ik zal zeggen:

http://www.genesis-music.com/old en zoek dan eens naar het album met de lyrics... lees alles eens door en je snapt hem wel (of niet ;) )

suppers ready gaat over een gevecht tussen goed en kwaad... Komt voort uit een soort ervaring die gabriel gehad zou h hebben

VANDAAG OFFICIELE RELEASE TONY BANKS - SEVEN :D:D:D

VANDAAG OFFICIELE RELEASE TONY BANKS - SEVEN :D:D:D [/B]

hee wel effe wat plaatsen erover dan hoesje ed info !!!:D :dj: :W

Origineel geplaatst door SPACE-ROBOT
heeft er trouwens iemadn een idee waar Suppers Ready over gaat ???

suppers ready gaat over een gevecht tussen goed en kwaad... Komt voort uit een soort ervaring die gabriel gehad zou h hebben

Kijk, nou komt de ware aard van Slipperman boven; dat is namelijk NIET het goede antwoord! ;) (of slecht ten dele... :engel: )

Het eerste deel van Supper's Ready (Lover's Leap) is inderdaad gebaseerd op een ervaring die Gabriel samen met zijn vriendin had. De rest daarentegen is een adaptie van de Openbaring van Johannes (het Bijbelboek). Het zou nogal lang duren daar helemaal op in te gaan, maar er is een simpele manier om er zelf achter te komen: download de Genesis-biografie en lees pagina 351-360, en gij zult het inzien.

The Lamb ligt veel ingewikkelder, met meer lagen en een minder sterk overheersend plot. In ieder geval is het een soort avontuur op zoek naar de eigen ik, waarbij de ik-persoon (Rael) van alles meemaakt, wat hem inzichten in zijn leven geeft. Dit zorgt ervoor dat hij in The Light Dies Down On Broadway niet meer terug wil naar zijn oude leven als hij de keuze krijgt en vervolgens ervoor kiest zijn broer John te redden (Ravine/Ride The Scree), waarbij opgemerkt dient te worden dat John een andere kant van dezelfde persoon vertegenwoordigt. Maar ook daarvoor: zie de Genesis-biografie en lees pagina 396-449 voor verlichting.

Eén van de vele gave dingen van Genesis is dat de lyrics vaak helemaal niet zijn wat ze bij eerste bekijken lijken. :)
(zie ook op Selling England By The Pound in Dancing with Moonlit Knight: Knight of the Green Shield => Green Shields waren spaarzegels; en in Aisle of Plenty zitten winkels in de tekst verstopt: Tess Co., Co-Op, Safeway, Fine-Fair; werpt nogal een ander licht op deze teksten...)

De heren van Genesis hebben ook doorgeleerd. Het oude werk barst van de verwijzingen naar de (Britse) geschiedenis (One from the Vine, Eleventh Earl of Mar), Griekse mythologie (Lamia, Fountain of Salmacis), SF (Watcher of the Skies), literatuur (Cinema Show was geloof ik gebaseerd op een gedicht van Ezra Pound) en de bijbel (Supper's Ready).

Tony Banks wilde zijn eerste elpee oorspronkelijk baseren op het SF-boek "Flowers for Algernon" en ook de a-kant van Mike Rutherford's eerste elpee is op een boek gebaseerd.

zo.....mevrouw is een liefhebber of niet?! :)

misschien leuk om daar een thread over te beginnen:

verwijzingen in de tekst van songs

Ik ben al heel lang een Genesis-fan en heb ook bijna alle CDs (alleen de allereerste en The Way We Walk - The Shorts ontbreekt). Goed geraden.:)

die heb ik weer dubbel ;)

mensen hier die ook bootlegs bezitten? ;)

(mwaaa mix bootlegs en remaster ze van Genesis en Phil ghehe... krijg aardig wat leuks binnen vaak :))

the lamb lies down on broadway heeft ook bijbelverwijzingen... The lamb is namenlijk in de bijbel Jezus... (of zoals ome 6 spoor zou zeggen... JEUZ) Dus het gaat om jezus die op broadway rondloopt (dacht je nu echt dat zo'n vaag lammetje op broadway ligt...)

Deze zomer begin ik met een vriend aan een soundtrack van the lamb lies down. Om te laten zien dat het wel degelijk als film gebruikt kan worden (best goed verhaal alleen surrealistisch op sommige punten) en hoe je dan met de muziek moet omgaan...

En island in the darkness word gecovered gewoon voor de gein als zelfstudie :)

Tony Banks' Quicksilver suite staat hier op de planning voor live gigs als ik mijn eigen muziek breng. Wilde 1 banks nummer dus doe deze maar...

De heren van Genesis hebben ook doorgeleerd. Het oude werk barst van de verwijzingen naar de (Britse) geschiedenis (One from the Vine, Eleventh Earl of Mar), Griekse mythologie (Lamia, Fountain of Salmacis), SF (Watcher of the Skies), literatuur (Cinema Show was geloof ik gebaseerd op een gedicht van Ezra Pound) en de bijbel (Supper's Ready).

Tony Banks wilde zijn eerste elpee oorspronkelijk baseren op het SF-boek "Flowers for Algernon" en ook de a-kant van Mike Rutherford's eerste elpee is op een boek gebaseerd.

Het leuke is: ze hebben juist niet doorgeleerd; ze zijn met Genesis begonnen na hun middelbare school, dus niks geen universiteit of zo. Vroeger, toen je nog de hele wereldliteratuur voorgeschoteld kreeg in je pubertijd... (Lamia bijvoorbeeld is echt obscuur) :)

The Lamb zit inderdaad vol bijbelverwijzingen trouwens, met dat lam als eerste als Lam Gods; dat is dus een soort eerste 'verzoeking' voor Rael.

Nu we toch met Genesis bezig zijn: bij sommige nummers komen muziek en tekst ontzettend goed samen, vooral Seven Stones en Can-utility and the coastliners zijn briljant daarin (ook in One for the vine, maar ik houd niet zo van dat nummer).

En The Cinema Show is briljant. :D

Een van mijn favoriete live-shows is de Lyceum-show uit '80. Een aantal nummers van Duke (Behind the Lines, Duchess, Guide, Turn It on Again, Duke's Travels en Duke's End) horen thematisch bij elkaar en die worden tijdens dat concert voor het eerst en laatst achter elkaar gespeeld. Vooral de Duke-suite is geweldig, fantastsisch drumwerk.

Back