[Yamaha] Waarom koopt er eigenlijk iemand nieuwe?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Heya!

Veel forumleden hebben Yamaha synths of groovedozen in hun setup. Dit zijn toch vaak de "nieuwere modellen" als RM1X, RS7000 en bijboorbeeld de Motif serie. Vaak ook als eerste eigenaar in bezit. Waarom kopen jullie die nieuwe Yamaha gear?

heb flink wat van yamaha zoals : cs1x / cs2x / rm1x / rs7000 /an 200 ?dx 200 / qy700 su7oo
het geluid van de meeste is niet altijd van hoge kwaliteit maar de factor fun maakt dat ik toch altijd naar de nieuwe modellen uitkijk
wil nog altijd de ex en de motif voor een dagje gaan uitproberen kijken of die ook zo leuk zijn om te bedienen
verder vind ik de sequencer van yamaha super maar dat zie je ook terug de bovenst rij van modellen denk ik

Sinds ik in 81 voor het eerst met synths in aanraking kwam, was ik verzot op de geluiden van de CS-serie (CS80 en CS30 hebben mijn voorliefde).

De DX7 wou ik absoluut hebben omwille van de toenmalige mogelijkheden van het toestel (veel breder klankpallet dan de toenmalige analoge dingen).

De SY99 wou ik hebben omwille van het concept rompler/fm en dat in een workstation. Was er zo tevreden mee dat ik stiekem droomde van een tweede (droom ondertussen ingevuld).

De TX16W is eigenlijk gekocht om als provider voor samples voor de SY te dienen.

Een Motif EX staat nog zeker op het programma ... alleen zal het nog wel even wachten zijn ;)

Yamaha is steeds zeer stevig gebouwd en biedt ook uitgebreide klankmogelijkheden (DX, SY, EX, MOTIF/S90) en dat tegen redelijke prijzen. En dat doet me dikwijls teruggrijpen naar het merk. Enkel jammer dat sommige toestellen zo ontoegankelijk en ingewikkeld lijken. Ze vragen meestal nogal wat energie om de dingen uit te spitten, maar dat maakt het voor mij alleen maar leuker.

:doei:

Denk dat het op zich niet zoveel uit maakt of er nou Yamaha of Roland op staat. Deze beide merken hebben dezelfde voors en tegens.

Yamaha maakt dus ook rompler bakken met veul geluiden. En da's meer voor op het podium spul dan in de studio.

Vind het wel verwonderlijk dat Yamaha nog geen stoute schoenen heeft aangetrokken om met VSTi's te komen.
Dat Vocaloid gedoe heeft trouwens ook weinig met hardware te maken.

Maar qua DSP's gebruiken in hun hardware zijn ze op zich wel heel ver. Vooral met die VCM.
Wie weet dat ze daarmee aan de slag gaan en daar een VA mee gaan bouwen.

Vooralsnog houden ze zich ook bezig met geneuzel als ringtones en golfclubs bouwen ipv vette bakken. ;)

Trouwens dat gedoe van die Motif vind ik nog steeds wazig.
Die ES is gewoon de versie die als eerste uit had moeten komen. Want de eerste Motif was gewoon een opgewaardeerde EX5 met alleen AWM (maar wel vernieuwde samples) en wat dingen van de RS7000 erbij.
Met die ES zijn ze daar nog eens verder mee aan de slag gegaan.

Een motif ES rack is misschien nog leuk, als die zou bestaan. Maar om nou nog een motif 6 ES te scoren? Kweenie hoor.
Zal op zich niet veel verschillen van een Triton, Fantom of een Kurzweil.

Ikzelf heb m'n RM1X en m'n DX200 nieuw gekocht. De rm1x was m'n eerste hardware doos. Ik was toendertijd eigenlijk op zoek naar een Quasimidi Rave-o-lution, maar die waren niet meer leverbaar. Tot op heden heb ik echt nog geen spijt gehad van die rm1x. Vroeger haalde ik er alles uit, tegenwoordig gebruikik hem vooral om snel ideetjes uit te werken. En tja, die dx200. FM synthese met draaiknoppen voor € 149,-.......Die kon ik gewoon niet laten staan.

heb 2,5 jaar geleden heel mn setup in een keer gekocht, waaronder dus mn CS6x .. tja, ik wist toen nog geen hol (en nu nog weinig) van synths, maar vond de geluiden erg mooi, en de realtime control knobs errug handig :)

als ik weer zou mogen kiezen zou ik weer een CS6x gekocht hebben :D

Waarom?
Omdat ik ze goed kan gebruiken.

Back